scrapparlotta skrev 2014-02-19 22:53:25 följande:
Tack för era svar
Jag har gjort som så att jag kommer väldigt sent till ridskolan nu för tiden. (jag måste åka direkt från jobbet, hinner inte hem och hämta henne utan hon åker med en annan mamma) Så sett så är jag inte med i spiltan, där jag faktiskt är mest orolig. Är nojig över att hon ska bli sparkad när hon gör rent hovarna....eller biten när hon tränsar. Eller sparkad ändå när hon är där inne. Så nu kommer jag när hon är på väg in till ridhuset. Så det går mycket bättre.
Dock så ramlade tjejen av för ca 4 veckor sen. Hon slog sig inte alls, men ändå så blev hon jätterädd. Från att ha varit så säker och duktig i sadeln så sitter hon där rädd och vågar inte galoppera längre. Jättesynd, hoppas det släpper.
Tyvärr har inte våran ridskola såna stigbyglar som minskar risken att fastna, skulle gärna vilja att dom hade det.
Hoppas Tindra kommer över att hon ramlat av.
Ridskolehästarna är så himla tåliga, och de som visar tendenser att bitas eller sparkas brukar inte få vara
kvar, då det är för stor risk för ridskolan att ha dem där. Vissa hästar passar på ridskolor och gillar uppmärksamhet och barn, med konstant spetsade öron. Vissa är lite finurliga och lägger öronen bakåt för att se om det blir någon reaktion, ger man då hästen ett par klappar på halsen och säger ett lugnt "nähä du, nu är det bra" så är det 9 gånger av 10 över. Den 10:e hästen passar inte som ridskolehäst och får därmed flytta.
Att ramla av är sällan kul, men jag har under mina år aldrig träffat någon som blivit så rädd att de inte vågar rida igen. Om hon tycker att det är roligt, och har en stöttande ridlärare som inte gör någon stor grej av det, så går det över snart :)
Ett tips till dig, som hjälpte min mamma mina första år, är att läsa på om hästars beteende. Lära dig vad deras signaler för missnöje/trivsel är - både i ridning och hantering. Jag tror att ju mer DU förstår om hur hästen beter sig, desto mindre orolig blir du. Det är alltid läskigt med saker man inte förstår. Jag, till exempel, har stenkoll på hundar och hästar men fruktansvärt dålig koll på katter, och tycker därmed att de är lite obehagliga (även om jag inser hur löjligt det är).
Min mamma gick från okunnig till att vara världens bästa "ridskolemamma" som hjälpte mig med kratsning, sadling, tränsning, borstning och lastning. Däremot var hon okunnig i ridningen, förutom att hon kunde se om hästen och jag såg nöjda ut eller inte. Och DET, kan jag säga, var ett perfekt utgångsläge då hon kunde hjälpa mig, men aldrig la sig i min ridning (jag tävlade en del i tonåren). Så du behöver absolut inte bli någon superponnymamma, men i långa loppet är jag alldeles säker på att du kommer vinna på att försöka lära dig lite mer! Bläddra i någon bok, se någon youtube-video. Stå utanför boxen/spiltan när din dotter gör i ordning ponnyn och fråga vad hon gör och varför. Tänk hur stolt hon kommer bli, när hon får lära sin mamma vad hon kan! :)