Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Rädd när min dotter rider....

Jag har aldrig varit nån häst tjej....visst jag tycker hästar är jättefina, men aldrig att jag har haft nåt med hästar att göra.

Min dotter däremot är häst tokig. Hon började rida lite för snart 3 år sen, hon var då 6 år. Nu är hon snart 9...I början gick det bra, hon red sakta och fint....skrittade mest och ibland trav på en liten ridskola. Men det hände inte mer där och hon ville ha ut mer av hästarna och ridningen . Så vi har bytt till en större ridskola. Nu är hästarna större och dom travar, galopperar, och har börjat hoppa lite smått. Allt går så mycket fortare. Jag sitter där varje vecka och det händer då och då att ungar ramla av hästarna. Nu i fredags så ramlade en kompis till min dotter av ordentligt. Hon flög med hög fart in i väggen och sen fastnade i stigbygeln så hon hängde med hästen ett tag i ena foten. Som tur var skadade hon sig inte.....fick lite ont i baken bara.

Men jag har börjat bli riktigt rädd när Tindra rider. En dag är det hon som ramlar av och jag är livrädd att nåt allvarligt ska hända. Att hon ska skada sig för livet kanske.....skulle vara en mardröm.

Hur ofta händer det? Är även rädd när hon är inne i spiltan och ska krafsa hovar...rykta och sadla.....En spark på den lilla kroppen och det vore kört....eller att hästen trycker upp henne mot planket....

Nu har lillasyster börjat tjata om att rida åxå....vet inte om jag pallar att vara orolig för en till..

• Svar på tråden Rädd när min dotter rider....
  • scrapparlotta

Men säg att dom fastnar i stigbygeln som kompisen gjorde och blir sparkad/trampad på när hon hänger fast där...

Hon älskar verkligen hästar, och lyser om henne när hon rider.... men jag är livrädd. Vill ju inte att nåt händer mina barn..

• scrapparlotta
    JessicaDeluxe79 skrev 2013-11-04 23:00:11 följande:
    Jag har hållit på med hästar i ca 30 år och har jobbat med hästar bland annat som instruktör, och jag kan säga en sak.. att falla av hästen hör till "utbildningen" och så länge man rider på ridskola kan man räkna med att det sker under hyfsat kontrollerade former, då hästarna är utbildade och vana vid det mesta och det krävs mycket för att de ska rusa okontrollerat runt runt.. De brukar som regel stanna och vänta på ryttaren, som oftast glider av på grund av att balansen brister.

Du gör inte din dotter någon tjänst genom att vara med om du själv är rädd, snarare tvärtom. Min egen mamma är livrädd för hästar och har alltid varit sedan hon var med om en olycka som tonåring när hon red. Men hon lämnade mig på ridskolan, förklarade situationen för min instruktör och jag sattes in i en grupp där alla var jämngamla och kunde lika mycket ungefär. I stallet finns som regel alltid någon att fråga eller be om hjälp, och om du ber instruktören så kan den säkert be någon stallvärd eller ungdomsledare att hjälpa din dotter, för när du är orolig så förhöjer du risken kraftigt för att något faktiskt SKA hända. Det gör du utan att mena det, eftersom kroppen utsöndrar adrenalin när du blir orolig eller stressad, och adrenalin luktar ganska starkt. Hästarna uppfattar det, och ser det som ett potentiellt hot då. De reagerar på lukten med att bli svårhanterliga och oroliga, och ett lysande exempel är om man som ryttare är lite nervös t ex för att galoppera eller hoppa. Det blir nästan garanterat en vägran om ryttaren är osäker, för då utsöndras adrenalin långt innan man ens svänger mot hindret, och hästen reagerar instinktivt med att inte hoppa som en protest. Det är hotfullt i deras värld. En ryttare som inte är rädd kommer klara hindret galant med samma häst.

Så. Lämna dottern i personalens händer. Det blir säkrare för alla inblandade. Sitt inte på läktaren och titta, gå in i cafeterian och läs  en tidning eller något i stället. Din oro gör hästen onödigt fladdrig och orolig, och därmed utsätts din dotter för större risk än om du inte är med alls.
    Hon lär vara duktig nog att inte behöva din hjälp att sadla och tränsa inför/efter ridning efter tre år på ridskolan.
    Så hästarna känner det?? Det är därför dom börjar böja huvudet och bli lite konstiga när jag ska hjälpa dottern med att sadla eller så?? Ibland räcker det att jag står framför hästen och den blir konstig. Ok, då förstår jag det!

Men trots min oro så vill jag ju gärna se när hon rider. Hon är så duktig, sitter så fint i sadeln...hon är lugnet själv! Hon är så lugn och tar allt så bra...lär sig bra. Så jag vill ju samtidigt se, se hur duktig hon är. Jag är ju stolt samtidigt.

Eftersom hon är ganska kort och väldigt tunn, inte så stark så behöver hon hjälp med att sadla och även att tränsa om det är en större häst. Men ja, det finns ju såklart personal där som hjälper henne...Jag kan ju göra så att jag kan börja liiiite senare, så hon är ute i ridhuset. Då känner inte hästen av min oro.....Jag sitter så långt i från....Eller känner den det på långt håll med???
  • scrapparlotta
    ej2002 skrev 2013-11-06 20:03:10 följande:
    Skaffa säkerhets stigbyglar, så istället för att ha järn grej runt hela foten så är utsidan ett gummi band, så OM man ramlar av lossnar gummibandet och man fastnar inte

Fast jag kan väl inte ta med egna stigbyglar till ridskolan?
  • scrapparlotta

Tack för era svar

Jag har gjort som så att jag kommer väldigt sent till ridskolan nu för tiden. (jag måste åka direkt från jobbet, hinner inte hem och hämta henne utan hon åker med en annan mamma) Så sett så är jag inte med i spiltan, där jag faktiskt är mest orolig. Är nojig över att hon ska bli sparkad när hon gör rent hovarna....eller biten när hon tränsar. Eller sparkad ändå när hon är där inne. Så nu kommer jag när hon är på väg in till ridhuset. Så det går mycket bättre.

Dock så ramlade tjejen av för ca 4 veckor sen. Hon slog sig inte alls, men ändå så blev hon jätterädd. Från att ha varit så säker och duktig i sadeln så sitter hon där rädd och vågar inte galoppera längre. Jättesynd, hoppas det släpper.

Tyvärr har inte våran ridskola såna stigbyglar som minskar risken att fastna, skulle gärna vilja att dom hade det.

Hoppas Tindra kommer över att hon ramlat av.

• scrapparlotta

Tack alla för era svar, det värmer

Min dotter har blivit så duktig med hästar....mycket säkrare och man märker att hon vet vad hon pysslar med (om man nu kan säga så när man är 10 år....men för att vara i den åldern..om ni fattar vad jag menar) Hon är inne hos hästen, flyttar den så säkert med att putta på den och smacka....fixar och donar där inne. Så jag har helt klart blivit lite säkrare. Hon är fantastiskt fin i sadeln, sitter så fint med rak rygg och så. Hon är en sån lugn person i sig, så det speglar väl av sig hos hästarna.

Så faktiskt känns det lite bättre nu...dock ramlade hennes kompis av för några veckor sen och bröt handleden. Så jag fick åter igen se på nära håll att olyckor sker.

Men hon älskar hästar, så det är nog inte mycket jag kan göra åt saken. Och olyckor sker ju faktiskt överallt...både inom idrotten och på andra ställen. Så det är väl sånt livet ska vara...fullt av risker.

• scrapparlotta
    En struts skrev 2014-07-01 22:36:04 följande:

Ridning är den tredje farligaste sporten www.unt.se/uppland/uppsala/ridning-tredje-farligaste-sporten-1006406.aspx (utförsåkning och fotboll kommer före. Tänk det visste jag inte om fotboll.)
    Det verkar väldigt roligt att man "kan ge" ridning till sina barn men samtidigt så skulle jag nog vara orolig. Detta för att jag sett konsekvenser med brutna ben hos barn och så under min uppväxt. Och för att jag har hört att sporten är farlig.
    Men jag tror inte jag skulle känna samma rädsla för att mitt barn spelade fotboll, så jag är nog lite irrelevant där.

En jag känner...en släkting till henne åker motorcross. Och han bröt både ett ben och en arm tror jag det var. Läkaren där sa att det vanligaste skadorna från idrott var  först och främst motorcross, sen kom ridning/hästar.....Så sa han....men utförsåkning kan jag också tänka mig. Men fotboll??

Jaja, som det är just nu kan jag inte förbjuda henne att rida och vara med hästar. Man ser lyckan i hennes ögon när man är på väg till stallet :) Man får bara hålla tummarna...
  • scrapparlotta
    Jeaninne skrev 2014-07-02 13:49:44 följande:
    Fast det där ska inte kunna hända. Var det inte säkerhetsstigbyglar - alltså sådana som inte är helgjutna, utan ena sidan utgörs bara av en gummisnodd - som lossnar vid belastning? Hade flickan inte riktiga ridstövlar, med glatt sula och klack? Den glatta sulan gör att stöveln lätt glider ur stigbygeln vid ett fall, och klacken gör att stigbygeln inte kan åka för långt bak på foten.

Jag tycker att du ska kontrollera utrustningen ordentligt, SJÄLV! För självklart är det livsfarligt att fastna med stigbygeln och bli släpad efter en skenande häst...
    På denna ridskola har dom inte såna säkerhetsbyglar, utan dom har såna som är helgjutna. Men tjejen hade riktiga ridskor. Dock en lite tjockare sko då det var kallt....men ändå en riktig ridsko.
Svar på tråden Rädd när min dotter rider....