Inlägg från: ernstina |Visa alla inlägg
  • ernstina

Rädd när min dotter rider....

Dr Mupp skrev 2013-12-29 02:05:05 följande:
    Visst händer det olyckor, det går inte att komma ifrån. Men med riktig säkerhetsutrustning kan man minimera skadorna. Aldrig tumma på säkerheten. 

Kunskap är livsvikigt. Gå en kurs i hästhantering om du ska hjälpa din dotter. Det är viktigt att du vet hur hästar fungerar och hur man ska agera och göra.
    Håller med Dr Mupp, tänker man på säkerheten och lär sig ha respekt för sporten har man minimerat riskerna betydligt.
    Med repekt menar jag inte att vara rädd, utan att förstå hur detta stora djur fungerar, då är det lättare att förutspå eventuella incidenter.
    Sedan tycker jag det är jättabra att många ridskolor uppmanar till användande av säkerhetsväst. Den tillsammans med hjälmen skyddar väl. På vår ridskola uppmanas de mindre eleverna även bära västen vid hantering av hästen i stallet vid rykt, sadling och tränsning. Hjälm ska alltid bäras i spiltan av miniorer/korta juniorer.

Jag har råkat ut för två svåra olyckor i samband med hoppning i min ungdom, hade jag haft väst hade jag inte haft bestående men idag. Men, trots denna erfarenhet rider min älskade dotter på ridskola, och jag blev så tagen av atmosfären att jag, gamla tanten, började rida igen efter 17 års uppehåll.

Jag har även ägnat mig åt utförsåkning, golf, dans och dragracing. Jag anser nog fortfarande att ridning är den minst skadedrabbande sporten Glad
    Assumption is the mother of all Fuck ups
Svar på tråden Rädd när min dotter rider....