• Anonym (Jag)

Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.

Hej.

När jag gifte mig med mitt x tog han mitt efternamn som är ett ovanligt s.k. egenartat familjenamn. Vi skiljde oss, på pappret, efter 5 års äktenskap. Jag fick ensam vårdnad om vår dotter. På Skatteverkets hemsida står ungefär att ett efternamn beskriver
    en tillhörighet till en familj eller släkt.  
    Så jag tänker så här att eftersom han knappt inte var närvarande för min dotter ens när hon var liten och ca 2 ggr om året under senare tid, kan man knappt säga att det är någon släkt gemenskap till familjen med vårt namn. För det är ju bara genom vår dotter som han i så fall skulle ha något gemensamt! Men jag vet också att han en gång i tiden har fått namnen, men jag hoppas ändå att det finns något sätt att få honom att avsäga sig namnet. Ja, jag har bett honom, men han vägrar. Finns någon här som har lyckats få tillbaka sitt efternamn?

• Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-05 08:08:58 följande:
    Tack för alla svar. Med tanke på Skatteverkets information om att "Efternamn visar på gemenskap inom en familj eller en släkt", har jag tagit kontakt med en jurist och diskuterat detta. Mannen sa´ att eftersom X, i stort sett aldrig tillhört den inre kärnan/ familjen med efternamnet N, finns egentligen ingen naturlig grund för att X ska behålla efternamnet N. Om X inte frivilligt går med på att inte heta N, är den enda utvägen att stämma honom eller ge upp. Jag ska fundera på det här, för jag är inte den som ger upp innan jag provat allt.

Vad är det för konstig jurist? Ni var gifta i 5 år ich har barn, självklart "förtjänar" han namnet
  • Anonym (Jag)

Hej alla och tack för alla svar. Jag vet i stort sett allt ni har skrivit, men några kommentarer: Att jag varit gift med X i ca 5 år,  betyder inte att jag anser att han tillhör familjen. Han "förtjänade" möjligen namnet i ca 3 år. Och då tyckte jag det var ok. Ja, han fick namnet men jag anser inte att han uppfyllt/ uppfyller "gemenskapen med en familj eller släkt". Och att han skulle vara "förtjänt" av namnet bara för att vi har ett barn är ju fånigt. "Barnet", har ju inte sett röken av honom under uppväxten! Det är möjligt att det blir en kostnad och besvärligt att byta namn för X, men han skulle väl inte vara den ende som gör det.  Det är inte ett argument för honom ens, så det kan ni bortse ifrån.
    Så tack för alla svar, men kom gärna med något konstruktivt i stället.  Och är det verkligen ingen här som har varit i samma situation och tänkt likadant som jag?
    Och nej, jag är ingen rättshaverist. Jag bara funderar och försöker hitta en lösning. 

• Olympia

Den enda lösning som finns är att han frivilligt byter till ett annat namn. Du kan inte tvinga honom.

• MadeleineH
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-06 17:01:52 följande:
    Hej alla och tack för alla svar. Jag vet i stort sett allt ni har skrivit, men några kommentarer: Att jag varit gift med X i ca 5 år,  betyder inte att jag anser att han tillhör familjen. Han "förtjänade" möjligen namnet i ca 3 år. Och då tyckte jag det var ok. Ja, han fick namnet men jag anser inte att han uppfyllt/ uppfyller "gemenskapen med en familj eller släkt". Och att han skulle vara "förtjänt" av namnet bara för att vi har ett barn är ju fånigt. "Barnet", har ju inte sett röken av honom under uppväxten! Det är möjligt att det blir en kostnad och besvärligt att byta namn för X, men han skulle väl inte vara den ende som gör det.  Det är inte ett argument för honom ens, så det kan ni bortse ifrån.
    Så tack för alla svar, men kom gärna med något konstruktivt i stället.  Och är det verkligen ingen här som har varit i samma situation och tänkt likadant som jag?
    Och nej, jag är ingen rättshaverist. Jag bara funderar och försöker hitta en lösning. 
    Alltså det går ju inte att säga att han bara förtjänade namnet i tre år. Han tog det när ni gifte er och det är hans namn nu.

För din egen skull TS tycker jag du ska släppa det hela. Hamnade i en namndiskussion med en kompis idag på lunchen - hon är jurist - och jag tog upp frågan i allmänhet om man kan "tvinga" nån att ändra juridiskt. Hon sa nej, nej och åter nej. Så försök släppa det bara.
  • Anonym (^..^)

Så trist att ni inte kommer överens. Tyvärr finns det inte så mycket du kan göra. Han har juridisk rätt att ha kvar namnet om han så önskar, även om jag förstår att det är jättesurt.

Jag tycker också att du bagatelliserar hans invändningar om att byta namn, det är inte alls gjort i en handvändning. Det beror lite på vilken bransch man är inom, men det betyder mer än man kan tro att ha ett inarbetat namn, framförallt inom forskning/utveckling eller sälj. Att byta namn innebär också att ändra sina uppgifter i diverse olika register, eftersom det finns en hel del ställen som inte hämtar uppgifter automatiskt från SPAR. Förutom det som redan nämnts i tråden angående nytt leg osv.

En annan sak att tänka på är om det kan vara betydelsefullt för ditt barn att pappa heter samma sak, även om de inte har så mycket kontakt i dagsläget. När ert barn blir äldre kan det (förhoppningsvis) ändras, och det kanske kan kännas bra att de ändå har någon koppling.

Hoppas att ditt ex ändrar sig och byter namn frivilligt.

• Ikkali

Jag förstår dig till fullo! Och dessutom kommer jag lägga detta på minnet (är ogift) för mitt namn är inte heller nåt jag vill av min Ezman ska få behålla... Säkrast att själv ha dubbelnamn kanske...
    Hoppas det löser sig!

• Unex

Du kan ju testa att vända dig till judge Judy.

• Anonym (Relevant)
    Anonym (Men varför?) skrev 2013-11-05 20:37:41 följande:
    Varför lät du honom ta ditt efternamn om det är så viktigt att han inte har kvar det nu?

En relevant fråga. Att skilsmässor är vanliga är ju allmänt känt, så scenariot bör ha värderats innan giftermålet kan man tycka/anta? Hade jag haft något som jag inte ville dela med mig av vid en eventuell skilsmässa hade jag skyddat det på något vis.
  • Foxtrott

Det var en konstig jurist du pratat med.

Skrev ni något slags privat avtal du och ditt ex där hans efternamn var ett lån av något slag?

Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.