• Anonym (Jag)

Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.

Hej.

När jag gifte mig med mitt x tog han mitt efternamn som är ett ovanligt s.k. egenartat familjenamn. Vi skiljde oss, på pappret, efter 5 års äktenskap. Jag fick ensam vårdnad om vår dotter. På Skatteverkets hemsida står ungefär att ett efternamn beskriver
    en tillhörighet till en familj eller släkt.  
    Så jag tänker så här att eftersom han knappt inte var närvarande för min dotter ens när hon var liten och ca 2 ggr om året under senare tid, kan man knappt säga att det är någon släkt gemenskap till familjen med vårt namn. För det är ju bara genom vår dotter som han i så fall skulle ha något gemensamt! Men jag vet också att han en gång i tiden har fått namnen, men jag hoppas ändå att det finns något sätt att få honom att avsäga sig namnet. Ja, jag har bett honom, men han vägrar. Finns någon här som har lyckats få tillbaka sitt efternamn?

• Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.
  • MadeleineH

Finna det inga viktigare saker att engagera sig i?

Ni gifte er en gång i tiden och var överens om han han skulle ta namnet. När ni skickade in papperna till Skatteverket blev det hans namn.

Spelar väl ingen roll vad han heter, det är bara en ansamling bokstäver.

• Anonym (Jag)

Alla tycker inte likadant. Det finns alltid två sidor av allt. Och för mig är det här, i vart fall, ganska viktigt. Du kanske inte tycker ett namn är viktigt, och det är ju bra. Men för mig, i det här fallet, är det så.
    Men din motivering "bara en ansamling bokstäver" skulle jag ju kunna "vända på" och använda som argument mot honom! Skrattande  Så tack för den. 

• h8him
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-05 08:08:58 följande:
    Tack för alla svar. Med tanke på Skatteverkets information om att "Efternamn visar på gemenskap inom en familj eller en släkt", har jag tagit kontakt med en jurist och diskuterat detta. Mannen sa´ att eftersom X, i stort sett aldrig tillhört den inre kärnan/ familjen med efternamnet N, finns egentligen ingen naturlig grund för att X ska behålla efternamnet N. Om X inte frivilligt går med på att inte heta N, är den enda utvägen att stämma honom eller ge upp. Jag ska fundera på det här, för jag är inte den som ger upp innan jag provat allt.
    Lycka till. Namnet är hans. Han lånade det inte utan han fick det.
  • LinneaJosie

Det känns enormt småaktigt att stämma pga något sånt här. Du verkar vara något av en rättshaverist TS.

• Anonym (Men varför?)

Varför lät du honom ta ditt efternamn om det är så viktigt att han inte har kvar det nu?

• Charissima
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-03 19:39:31 följande:
    Tack för svaret, men vad menar du egentligen? Det är möjligen nytt pass som kommer att kosta. Men han har inte varit utomlands de senaste 10 åren. Att ta tillbaka ett efternamn som man hade innan man gifte sig, är gratis, och ett nytt leg. får man gratis på banken. X:et har inget körkort.

Pass, körkort, ID-handlingar. Det är en större process än man kan ana. Det måste bytas  överallt: bankkonton, medlemskort, försäkringar.

Kan du inte bara släppa det hela? 
  • Anonym (tveksam)

Det är inte olagligt att efter skilsmässa behålla ett efternamn som man gift sig till. Med stöd av vilket lagrum skulle du kunna stämma honom?

• Anonym (Anna)

Du får hoppas på att han gifter om sig och att de då vill ha samma efternamn. Har för mig att jag läst att ett namn man fått via giftemål inte får delas vidare. Så nya frugan får inte ta hans (ditt) efternamn.

Annars så tvivlar jag på att du kan göra något själv.  Han har ju erhållit namnet lagligt via erat giftemål.

• Topcom
    Anonym (Anna) skrev 2013-11-05 22:48:55 följande:

Du får hoppas på att han gifter om sig och att de då vill ha samma efternamn. Har för mig att jag läst att ett namn man fått via giftemål inte får delas vidare. Så nya frugan får inte ta hans (ditt) efternamn.

Annars så tvivlar jag på att du kan göra något själv.  Han har ju erhållit namnet lagligt via erat giftemål.

Det stämmer, hon får inte ta hans efternamn när han har tagit det från sitt ex.

Ts, det enda du nog kan hoppas på i detta fall, om han nu inte vill byta självmant, är att en eventuell ny kvinna kommer in i hans liv och säger sitt om namnet han bär..
  • MadeleineH

Blir nog bara dyra juristkostnader för TS. Lät också oseriöst av juristen att inge hopp för en sak man inte kan göra nåt åt.

Gjort är gjort och bytt är bytt.

Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.