• Sötnos

Pergotime november 2013, tagning ett: action

Föresten måste jag fråga om någon kan svara på detta för min läkare pratar jättedålig svenska och kan inte förklara något.

Den 8 nov såg man ett ägg på 16 mm på VUL som den 14 inte längre syntes vilket jag då förstod som att de släppt? Dvs ÄL? Innebär ett släppt ägg alltid ÄL?

Under denna tiden fick jag dock inget positivt ÄL test men kan ju ha missat den då jag inte testade så jättenoga samma tid varje dag. När tror ni ÄL var?

Den 14e på VUL såg man också ett annat ägg på 18 mm som min läkare förmodade skulle släppa snart.
    Dock igen, inget positivt ÄL-test, detta trots att jag testade 2 ggr per dag under dessa dagar.

I vanliga fall har jag en cykel på 30 dagar. Temphöjning kring dag 20 men konstaterad defekt lutealfas dvs bara 10 dagar och låg progesteron = mkt svag ÄL om ens någon - har under 1 år haft en glad gubbe.

Denna månad blev cykeln på pergo alltså 29 dagar. När kan ÄL ha varit?

• Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-24 15:36:46 följande:

12-16 dagar tidigare.
    hur kan du vara säker på det?
  • Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-24 16:47:57 följande:

Förlåt då står så överallt och även det läkare inom gynekologi säger. Känns lagom kul att få ett sånt bemötande av dig, fy f-n!!!
    Hmm jag undrade bara om du grundande det på något i min text. Jag var nog mkt otydlig, det "svar" jag sökte var alltså om det tycks se ut som att min cykel blivit mer normal eller om jag fortfarande har en kort lutealfas :)
    Eftersom jag hade ett "extra" ägg på dag 19 som var 18 mm och mens kom dag 29 så tycks den vara kortare på pergotime. Om man inte räknar då från första ägget som släppte kring dag 15-16....

Varför så arg när jag bara frågde hur du visst det? Är allt ok med dig annars?
    ladyblue78 skrev 2013-11-24 16:59:40 följande:
    Ägglossning brukar vara cirka mitt i din menstruationscykel, från dag 12-19 kan det "lossna" om cykeln är på 28 dagar. Så under de dagarna skulle vi ha sex helst/minst varannan dag. Fick ett schema med mitt pergotime recept där jag hämtar mitt svar från. Enligt min gynekolog funkar inte äl test bra på pco tjejer, våra värden kan växla hej vilt typ. Har läst här på familjeliv att ägg växer ca 1,5-2 mm/ dygn. Vet inte när du haft äl men på dag 22-25 (alltid räknat från senaste mensens första dag) kan de ta blodprov för att se om du haft någon. Vet inte om ägg tillbakabildas? Har en vecka till BIM nu, blir knäpp på att vänta. Känns som alla tankar kretsar kring "detta" nu, skitjobbigt och sambon förstår inte. Han är så inställd på att jag redan är gravid, jag har haft massa olika krämpor jag Inte brukar ha men vågar inte tro att det tagit. Hur ska jag veta om detta är normala äl besvär när jag aldrig haft spontan äl.

Kan ÄL test visa negativt hela tiden om man har pco? Har för mig att jag läst att det snarare är tvärtom. Jag har inte utredd pco med verkar ha pco-liknande äggstockar...

Min sambo verkar också tro att jag var gravid nu och han blev faktiskt ledsen när mensen nu kom. Vi har egentligen precis börjat försöka, även om vi får pergotime... vi trodde nog båda två att alla krämpor, illamående etc var graviditet.  Hur länge har ni försökt?
  • Sötnos
    SaraBN skrev 2013-11-24 17:08:31 följande:

Stor kram från mig.
    tack Sara! Större chans för dig nu att det är du istället som är gravid :D
  • Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-24 18:34:19 följande:
    Min läkare sa bara till mig när jag hade samma funderingar att mens får man senast 16 dagar efter ÄL med Pergotime oavsett om ÄL skett eller inte 12-16 dagar senare. Jag är nu 11 dagar efter BIM och har bara haft en spotting mörkbrun som inte var mens och 9 stora ägg i ena äggstocken och 5-7 stora ägg i den andra 1 vecka efter BIM och är Mao ÖS och får nu äta progesteon tabletter och sättas i en konstgjord lutealfas i hopp om att dessa ägg ska krympa och få mens då mensen inte kom.
    Intressant! Isåfall bör min ÄL ha varit mellan 8 och 12 nov och det stämmer ju med att jag hade ett 16 mm ägg den 8 som senast den 12 nov varit 24 mm och borde ha släppt. Vi fick till sex endast den 8 nov på kvällen och den 11&12 (fast killen kom inte) så då är det inte jättekonstigt att vi inte blev gravida. Spermier kan såklart leva 4-5 dygn men kanske oftast inte gör det.

Däremot undrar jag om ägget jag sen hade den 14e. Det kan ju lika gärna inte släppt förvisso, det vet jag har inte gjort något VUL efter och inget blodprov. Men någon som vet vad som händer om 2 ägg släpper? Hur räknar man dagarna då?

Om man ser att ett ägg släppt på VUL är det säkert att man haft ÄL då?
  • Sötnos
    Majken33 skrev 2013-11-24 18:47:23 följande:
    En fundering... någon som vet? 

Min gynekolog sa att jag kunde börja äta provera (för att få en blödning eftersom mensen inte kommer) c:a dag 40. Själv är jag sugen på att starta så fort som möjligt. Jag hade ingen ägglossning och hade neg på gravtest. Tror ni det har någon betydelse om man börjar redan dag 35 eller 37?  
    vad var hans anledning till att vänta till dag 40?
  • Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-24 19:38:00 följande:

Vet inte. Hade själv 2 ägg på dag 12 på 17 och 18 mm och positivt ÄL test och dagen efter överjävlig ÄL värk vilket jag aldrig brukar ha annars och positivt ÄL-test. Fick till sex båda dom där dagarna. Först på lördagen den veckan blev ÄL testet negativt igen. Slutade smörja med Progesteron för 9 dagar sedan och är 11 dagar över BIM utan mens. Fick bara spottings som inte var mens och det beror väl antagligen att jag är ÖS så tablettkuren ska förhoppningsvis få mina 14 ägg att krympa.
    Tar du både pergo och progesterall samtidigt?
    Jag hade också mkt värk kring ÄL, aldrig haft förut, men förstod det som att det kan vara "bara" tabletterna också.
    Majken33 skrev 2013-11-24 19:43:47 följande:
    Ja, det är det som är frågan. Som jag förstod det så handlade det bara om att hon ville ge mensen en chans att komma...? Det vore ju förstås skönt om den kom spontant men funderar på om det spelar nån roll efter 35 dagar, 37 eller 40? 

nej jag skulle väl inte tro det kan göra något men man vet ju aldrig vad dem räknar på... kan ju ligga mer bakom än att bara vänta in en ev mens.. kanske gör just 40 dagar att du hamnar nån viss stans i cykeln.

Mitt allra största dilemma är att jag under alla år haft superregelbunden mens men aldrig någon ÄL. hur fan är det möjligt? och ännu mera jävligt är att jag får mensvärk från helvetet... så att jag ibland blir inlagd på sjukhuset.. jag menar. ingen äl borde inte ge någon mens.. men istället får jag detta! jag begriper det verkligen inte...
  • Sötnos
    ladyblue78 skrev 2013-11-24 20:37:21 följande:
    Sötnos, Jag tror det var falska positiva äl test man kan få med pco, hon sa inte bara att de inte är att lira på och slöseri med pengar. Tycker du ska be dom kolla upp pco, kan vara skönt veta? Vi har haft oskyddat sex sista fem åren och inget har hänt, så detta är min första kur med pergotime. Majken, Har gjort ett gravtest men väntar till nästa helg med nästa. Dock otroligt påfrestande den här ovissheten! Man letar ju symtom..
    Jag har varit hos gynekologer typ 10 månader i rad nu och varannan månad och läkare säger att det är pco och nästa månad är det inte det. Väldigt knepigt. Det verkar vara olika månad till månad men mina ägg sitter väldigt nära kanten, likt pco.
    ladyblue78 skrev 2013-11-24 20:44:37 följande:
    Det är inte cystor som brister för dig? Det gör sjukt ont och jag trodde de var mina menstruationer..
    Nej verkar inte som så. Har legat inlagd 2 gånger och då såg man inga cystor alls.. man tror kanske endo och ska väl eventuellt få göra en titthålsoperation längre fram..,

• Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-24 21:02:29 följande:

Du skriver att du aldrig haft värk vid ÄL förut och till Majken att du har det så att di blir inlagd på sjukhus ibland. Får inte ihop det. Du har inte endometrios då? Jag har bara ätit en enkel kur Pergotime nu och en cykel med Progester All men cykeln blev helt rubbad av allt med ÖS som följd.
    ja inte vid äl, jag pratar om mensvärk :)

ja pergo och progesterall brukar rubba cykeln omman tar dem samtidigt..
  • Sötnos
    Fiiaa skrev 2013-11-25 10:29:11 följande:
    Hej! Kan jag hänga på här?
    Ska börja med pergotime igen på torsdag, hade ett MA i v 13, för en månadsen. Så fick tillbaka mensen igår:)

Hur långt in i behandlingen är ni?
    Jag har tagit en enkeldos, fick mens igår dock. Funderar på om jag ska starta om kuren igen eller vänta en månad. Läkaren tyckte jag skulle ta dubbel dos direkt.

Vårt bekymmer är min sambos potensproblem (porrmissbrukare) som  han kämpar med just nu. Vid nästa ÄL kommer han förhoppningsvis vara 40 dagar in i behandlingen och ev kan han redan då börja kunna ha stånd igen, men om inte så är det ytterligare en behandlingskur pergo som går till spillo. Denna första gången lyckades han bara komma 1 gång och det var på håret att det fungerade.

Man får ju inte heller hur många kurer som helst...

Nån som har något klokt att komma med?

• Sötnos
    Saras74 skrev 2013-11-25 12:48:53 följande:

Porrmissbrukare?
    Ja, beroende vid internetporr till den grad att man inte längre kan genomföra ett vanligt samlag utan att slakna eller  ha problem att komma :(

SaraBN skrev 2013-11-25 15:49:24 följande:
    Om jag var du skulle jag vänta en månad, så att din sambo känner mindre press. Jag är inte så insatt i porrmissbruk, men han kanske behöver en liten paus från sexandet ett tag om han är under behandling?

MEN jag är inte du, så vad som känns bäst för dig ÄR det som är bäst för dig. :) 
    Du har så rätt! Saken är ju den att vi nu från förra veckan inte haft sex och håller vi upp tills nästa ÄL blir det nästan 40 dagar.. jag är osäker på vad som är bäst.. vissa säger ju att effekten av pergo kan sitta i även kommande månad så man kanske tjänar på det också?Jag är så oerhört stolt över honom, hans motivation är faktiskt barn..inget innan har fått  honom att ens erkänna problemet. Känns så himla skönt, verkar ju vara något vanligt har man sett här på familjeliv.

• Sötnos
    ladyblue78 skrev 2013-11-25 19:26:09 följande:
    Du kanske ska fråga din partner? Om cirka 40 dagar är ni mitt uppe i allt julstressande + tidigare problem han har så kanske är "taskigt" att tvinga in den pressen på han? 
    Självklart skall jag fråga honom, tänkte kanske ha tänkt lite själv först :) Menade inte heller om 40 dagar från och med idag, det har redan gått en tid.. 40 dagar är vid min nästa ÄL som är kring 10 dec.
    ladyblue78 skrev 2013-11-25 19:36:10 följande:
    Sötnos. Insåg att 40 dagar är efter nyår.. Helt förvirrad idag! Måste vara otroligt jobbigt ha en porrmissbrukare till sambo, vet själv hur knäckt man blir när man inte lyckas få till det =/

Ja det är väldigt jobbigt. Har varit nära att lämna honom flera gånger, men detta är ju som vilket missbruk som helst egentligen och man kan ju inte lämna varandra när man mår som sämst - det är ju då man ska verkligen ställa upp. Det har varit jobbiga 2 senaste åren efterrsom han vägrat erkänna och vägrat i stort sett ha sex. Ofta skyllt det på mig osv. Men sen vi bestämde oss för att skaffa barn har det väl sakta gått upp för honom att han måste göra något åt det. Så just nu känns det väldigt bra, eftersom han åtminstonde försöker. Sen får vi sehur långt hanklarar... jag är beredd på att bli lurad tyvärr:(
    Majken33 skrev 2013-11-25 19:42:21 följande:
    Jag fattar det som att det var 40 dagar från förra ÄL. Och Sötnos hade ju mens nu... så det borde inte vara 40 dgr from idag..? Och då kanske det blir lagomt till jul? 

Sötnos: Oj, vad jobbigt för er. Det visste jag inte.

Hur som... det är ju nog jobbigt att prestera och tänka att man "måste" ha sex även fast allt funkar som det ska. Måste vara frustrerande. Ni tjänar säkert på att ge det lite tid och låta honom bli "frisk" eller åtminstone behandlas som du skrev. Hoppas det blir bra för er båda då! 

Ja precis så, det blir innan jul.. faktiskt precis när vi är utomlands så det också kanske kommer vid ett bra stressfritt tillfälle. Jag är dock rädd att om jag frågar honom så kommer han känna sig pressad att måsta testa om det fungerar då... och så kanske han egentligen inte är redo...

Vad söta ni alla är som stöttar! Trodde jag skulle få massa jobbiga påhopp om att lämna honom och så!

• Sötnos

shit va konstigt, blödningsfri i går morse och sen idag kom det mer åt det bruna hållet.. aldrig hänt innan...

vi bestämde oss för att hoppa pergotime tabletterna den här månaden... så min sambo får chans att ta i tu med sitt utan stress... det kändes bra, jag frågade honom rakt ut och han sa det själv lite försiktigt.. hoppas nu bara han fortsätter kämpa så vi kan köra nästa månad istället fullt ut... man har ju inte så många kurer så man får ju se till att vara i topform när det väl ska till antar jag :/

men det är väl inte kört för de? säger dem inte att lite från föregående månad kan finnas kvar?

hoppashoppas!

• Sötnos
    ladyblue78 skrev 2013-11-29 23:45:02 följande:

Sötnos. Vi kan ju hoppas du får ägglosning utan pregotime nu och kan förföra din partner lite och "träna" för nästa kur omgång. Finns ju ingen press på att ni måste lyckas eller ens få till det eftersom ni inte slösar en kur. Du kanske ska sätta en söt baby bild som dator bakgrund

Nej man slösar ju iaf ingen kur men man slösar en månad ;)  Jag vill ju verkligen att det ska ske nu så jag blir väldigt väldigt otålig att hoppa över också.. Men samtidigt har vi levt med detta helvete i över 2 år (ibland fattar jag inte hur jag orkat stanna) så att han kommit till den här punkten att göra något åt det är ju värt allt, så jag får fan ta det lungt och inte stressa honom :)

Jag är oerhört förvånad också, han har klarat över 2 veckor och han ljuger inte för mig som han brukade... han har dessutom börjat öppna sig om hur jobbigt det är att hålla sig ifrån det, hur han kämpar när han väl är ensam och har möjligheten... Kanske får jag tillslut inte bara en bebis utan en frisk och glad man också :)
    Saras74 skrev 2013-11-29 15:18:22 följande:

Jag fick också sån där skum blödning som inte kändes och såg ut som mens men fertilitetsläkaren sa att det var det via telefon. Var hos en annan gynekolog i annat ärende, hade inte räknat med att han skulle undersöka mig och göra vul men det var inte mens jag hade och ÖS hade jag nåt min läkare som skrev ut Pergo förnekar att jag har. Så du kanske ska kolla upp det för säkerhets skull.
    Jag blev inte ÖS, det har flera läkare kollat. Däremot hade jag nog flera ägg som släppte.. kanske gör det att man får mer brunt?
    Fiiaa skrev 2013-11-28 19:43:28 följande:
    Saras74, nej inte om de inte påverkar typ mens, äl och att man kan ha sex. Om du inte äter starka mediciner mot värk, de kan väl försvåra har jag hört, men då får man nog äta mycket?!

Jag äter citodon vid mensvärk och enligt min gyn ska det inte påverka så länge man håller sig till någon/några dagar i månaden.  Jag tror att det kan påverka eventuellt omman tar det mkt mellan ÄL och BIM.. men tror att det handlar om regelbundet användande då.. och just att det är inflammatoriska tabletter såsom ipren...

• Sötnos
    ladyblue78 skrev 2013-11-30 16:19:23 följande:
    Tack. Olidligt att vänta bara!!! Samma här finns inga barn än, bara en rackans massa syskonbarn  Hjärta

Förstår otåligheten och vilken härlig tanke att du får en frisk & glad man plus en frisk liten baby. Två år är lång tid, min sambo har haft någon period av sånt där med men vi pratade för några år sen och fått ordning på allt nu. Tror ju knappast det är kört för din kille Hjärta

Känns som man blir starkare som par när man tampas med problem tillsammans, min barnsliga partner har "vuxnat" till sig sedan vi började prata om att skaffa barn på "allvar"  

Jag är lite livrädd för att bli med barn och alla förändringar det innebär, hunnit bli rätt bekväm i livet som det är vid 35 års ålder men samtidigt livrädd att inte kunna bli mamma. Verkligen en känslokarusell som heter duga allt det här. 

En dag till bim och jag kunde inte låta bli göra ett nytt gravtest med sticka, inga streck än men dom är väl inte så superkänsliga. Hatar väntan, hur ska man orka med det här fler månader om det inte blir fullträff på första försöket.. hehe Skrikandes Ha en trevlig lördagskväll alla! 
    Får man fråga hur ni kom till att prata om det? Och hur allvarliga var hans problem?

Jag går ju mest runt på helspänn nu och väntar på återfallet som bör komma snart. Men han fortsätter förvåna mig. Dessutom går jag runt och är väldigt arg för hur han behandlat mig också under alla dessa år, känner mig sviken på ett sätt också och det måste väl ta sin tid att komma över det.

För några dagar sedan var det en tjej som stötte på honom (första gången han varit ute själv på år) och han sov på hotell den natten i jobb. Så han uttryckte det som att han hade 2 saker att stå emot den kvällen, först ett ragg och sen att hålla sig från porren på kvällen när han var själv. Han sa att det visar på hur mycket han älskar mig. Jag tog det såklart fel och blev ledsen och tyckte typ att vadå var du så intresserad av henne? Jag vet ju innerst inne att han inte menar så, men han sa typ att han inte hade tackat nej till en sån snygg tjej.

Jag kände bara, jaha men mig tackar du nej till? Jag är så dum, istället för att ta det som en komplimang och se att han försöker göra och säga saker som är till min och vår fördel. Att hans ens ser på en annan tjej är ju ett bra tecken egentligen.. men det gör ju så ont också.

Hur gick det för er? Kollar han aldrig idag?
  • Sötnos
    Uppdaterar mig själv.

2barnsmamma 30 Bim 18/11, trippeldos kur 2
    SaraBN Bim 27/11
    Ladyblue78 Bim 1/12, enkeldos kur 1
    Novabusen Bim 5/12, enkeldos kur 1
    Joseeefiine Bim 8/12, enkeldos kur 2
    Kossan Bim 8/12, enkeldos kur 1
    Stampis Bim 10/12 enkeldos kur 1
    Nin Bim 12/12, enkeldos kur 2
    Thessi Bim 15/12 enkeldos kur 1
    Sötnos Bim 23/12, paus-månad
    Majken Bim 7/1-2014 (om äl 24/12)
  • Sötnos

Oj så många nya ansikten! Vi tog ju en paus från behandling i dec och blir likaså nu i januari. Min sambo kämpar med sitt porrmissbruk (som gett erektionsproblem bla) och det tar sin tid, vi har inte haft sex sen i början av nov.

60 dagar har han nått men verkar ha haft 2 återfall senaste veckan, han erkände ett som dock var utan porr sa han men igår hade han tittat på ett 2 min filmklipp... kan verka futtigt men det visar på att han inet alls är så frisk som jag trott :(   känner mig ledsen och sviken men antar att även återfall är en del av processen... fel forum jag vet.. men just nu känns detta som vårt största hinder att få barn...

Någon som har erfarenhet av något sånt här och kan säga hur illa det verkligen är?

• Sötnos
    Bimbo skrev 2014-01-06 12:02:35 följande:

Hur mycket kollade han på porr tidigare? Påverkade det hans arbete och eran familj eller varför anser ni att det har blivit ett missbruk? Kan ni inte använda hans intresse i erat sex, typ rollspel mm?
    för att vi sen mars 2011 inte haft sex mer än max 10 gånger per år varav mer än hälften så har han slaknat helt eller inte kunnat komma.  vi kan alltså inte skaffa barn för han kan inte ha sex.

porrmissbruk behöver inte betyda att man sitter och kollar hela dagarna, jag vill dock inte ens veta hur mkt han tittat innan men det har gått så långt att han knappt tänder på mig längre och känner ingenting när han är inne i mig för han är så van vid sin egen hand.

porr är inget intresse. det är som att säga att sprit är en alkolists intresse.
  • Sötnos
    Bimbo skrev 2014-01-06 12:57:30 följande:

Ok.. fast både alkohol och porr kan vara trevliga aktiviteter om man kan sköta det. Fast det är få killar som föredrar handen framför en tjejj..
    och det är ju precis det som blivit problemet. han typ "måste" runka... och säger nej till sex med mig för att istället göra det själv.. det är inte sunt..

precis som de flesta kan supa flera dagar i veckan utan att bli alkolister så kan många kolla på porr utan att utveckla problem.

jaja, jag ville inte ta över tråden för detta, ville bara få lite stöd i min ensamhet.
Svar på tråden Pergotime november 2013, tagning ett: action