Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-03-10 16:02:50 följande:
    Hm, vi har varit inne på det tidigare när du inte förmått tillgodogöra dig enkel text: Lästräning kan hjälpa.

Inte hjälper det att du visar att du ännu är kvar i trotsåldern, för övrigt ett beteende som är symtomatiskt för SD-svansenSolig

Angående personliga pronomen så är det vedertaget att man använder "hen" om personer man inte vet könet på, så det får du nog vackert finna dig i.

Seså, be någon om hjälp med SAOB nu. Den finns på nätetSkrattande
    Fick en liten stund över så jag tänkte hjälpa Ph på traven. Hen verkar behöva det. Kopierat från SAOB. länken till SAOL nedan visar att Ph:s variant också är ok, även om den hen använder är mindre vanlig.

© Svenska Akademien. SAOB spalt: S15571; tryckår: 2000
    (Observera att webbversionen av SAOB på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ inte är slutkorrigerad (senaste uppdatering: 11/9 2014). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningsformer av uppslagsorden.)
    SYMTOMATISK sym ¹t ?m a?tisk l. sym ¹to- l. SYMPTOMATISK sym(
    [SYMTOMATISK 2.p]
    p) ¹t ?m a?tisk l. sym ¹(p)to- , adj.; adv. -T . ( -ptom- 1749 osv. -tom- 1784 osv. )
    [ jfr t. symptomatisch , eng. symptomatic , fr. symptomatique , mlat. symptomaticus , gr. ?????????????, tillfällig, slumpmässig; avledn. av SYMTOM

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-10 16:43:28 följande:
    Men nu har jag ju sagt till dig att jag är man. Varför respekterar du då inte det?

Mm, läs artiken i SAOB. Vad får man ut av den? Jo, att man utförde redaktionella ändringar 2014. Tidigare stod där alltså "symptom", vilket markeras genom "1symptom". Att man nu har satt "symtom" som uppslagsord istället beror ju på att sådana som du inte kunde lära er att skriva "symptom", och därför har man nu accepterat denna förenkling.

I SAOL finns båda alternativen med.

Tänk att du inte klarar av att läsa en artikel i en ordbok. Tragiskt.
    Nja, mot bakgrund av hur du handskas med sanningen i övrigt  så ligger det nära tillhands att utgå från att din trovärdighet i fråga om din könstillhörighet ligger på samma nivå.

Du försökte rätta sjuttiofemman när han/hon skrev symtomatiskt, vilket för övrigt är den vanligaste varianten. 

Själv är jag man - och som man och människa skulle jag be om ursäkt om jag hade gjort bort mig så till den milda grad.

Medan du i stället slingrar dig - ingen har påstått att det inte är ok att skriva symptomatiskt - ingen förutom du bryr väl sig egentligen om en sådan skitsak.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 17:35:40 följande:
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
    Vi har ju en mängd historiska och dessvärre även nutida exempel på hur illa det kan gå när solidariteten begränsar sig till den egna "etniciteten".
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 18:59:45 följande:
    Ja hen vill nog gärna styra om fokus från jobbiga frågor till något banalt :)
    FDFMGA skrev 2015-03-10 19:11:36 följande:
    Mm, men lite väl halsstarrigt av hen att inte kunna be sjuttiofemman om ursäkt.

Dig alltsåGlad
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 19:23:19 följande:
    Exakt, och jag har aldrig förstått vitsen med att begränsa sig så.
    Människor är människor vart dom än råkar vara födda.
    Ja, jag brukar tänka på det en vän från forna Jugoslavien berättat. Hur grannar, arbetskamrater, sådana som hon betraktat som vänner successivt förvandlades till sådana hot att hon och hennes familj tvingades fly. Hur hon en gång sa: Den finns inom dig, inom oss alla, potentialen att hata.

Jag tror inte att de flesta som röstar på SD hatar invandrare, men de triggar potentialen till hat med den ständigt pågående smutskastningen av invandrare som är central för SD:s propagandakrig.

Solidaritet som begränsar sig till den egna gruppen är ett mynt med en mycket solkig baksida.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2015-03-11 23:39:36 följande:
    Hmm... varför är sjuttiofemman han/hon men Philipsson hen? Finns det nån tanke bakom? Glad
    Ja.

Och jag är övertygad om att du inte hade ställt frågan om du inte hade kunnat tänka ut några alternativa svar själv.

Jag kan ge ett mer utförligt svar om du anser det nödvändigt. 
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-12 11:38:57 följande:
    Efter preposition, påbjuds objektsform av pronomenet. Missade du det i skolan?

Ett symptom på obildning, som du försöker upphöja till dygd.
    Men då Ph.

Nu får du nog be någon om hjälp igen. Den vedertagna objektsformen är "hen".

Jag kan ge ett exempel: Tänk dig att någon undrar: "Vad är det med den där Ph, egentligen, begriper du varför hen inte bara kan be om ursäkt för sina dumheter?"

Då kanske någon annan svarar: "Hen är som hen är - man skulle ju inte precis vilja vara förälder till hen och ansvarig för hens uppfostran".

Nu har du ett exempel där du kan försöka träna lite.

Skämt åsido. Du gör bara bort dig än mer när du envisas med att flagga med din okunnighet. Språknämnden rekommenderar "hen" som objektsform. 

Förstår du inte att du inte kan sätta dig på språkligt höga hästar innan du ens lärt dig att krypa hjälpligtSkrattande
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-10 11:10:04 följande:
    Symptomatiskt är det att du inte kan stava till symptomatiskt.
    Men Ph.

Först förolämpade du Sjuttiofemman genom att påstå att den mest vedertagna stavningsvarianten av symtomatisk inte var korrekt.
    Philipsson skrev 2015-03-12 11:38:57 följande:
    Efter preposition, påbjuds objektsform av pronomenet. Missade du det i skolan?

Ett symptom på obildning, som du försöker upphöja till dygd.

Och därefter visade du att du inte ens klarar av att avgöra vad som är objektsformen av ett enkelt pronomen.
    Philipsson skrev 2015-03-15 19:09:17 följande:
    "Hen" är en neologism, d.v.s. inte vedertagen alls, 
    Och nu har du fått för dig att "hen" inte är vedertaget.

Svenska Akademien har en annan uppfattning.

tinyurl.com/l8caozp

Mot bakgrund av hur du beter dig i den här tråden kommer jag även fortsättningsvis att använda hen om jag syftar på dig. Jag anser inte att du är trovärdig.

Men jag har inget emot att ändra mig, om du ber Sjuttiofemman om ursäkt och om du slutar att kalla folk batikhäxor så lovar jag att utgå från att det är sanningen du skriver -  när du påstår att du är man.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-18 05:47:38 följande:

Angående diskussionen om hur åsikter om invandring ser ut över lag, inte bara hos SD och deras väljare:

Metro 16/3:

Så många svenskar tycker att invandringen fungerar dåligt
    Nästan lika många svenskar som är positiva till invandringen tycker att den fungerar dåligt. ?Svenska folket ger ett tydligt underkännande till hur integrationen fungerar.?

www.metro.se/nyheter/sa-manga-svenskar-tycker-att-invandringen-fungerar-daligt/EVHocp!oifvYN4F6ayn6/
    Ja, fast åsikten att integrationen fungerar dåligt leder enligt enkäten inte nödvändigtvis till slutsatsen att lösningen är minskat flyktingmottagande/invandring.

Tvärtom. 60 procent anser att invandring är positivt för Sverige och lika många anser att flyktingmottagandet bör ligga kvar på nuvarande nivåer - eller öka.

Mest anmärkningsvärt är kanske att så stor andel som 77 procent oroar sig för ökad främlingsfientlighet. Man skulle ju kunna tro att alla dessa är medlemmar på FL och så att säga dagligen upplever hur propagandan från SD:s nätarmé flödar in på forumet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-18 11:03:08 följande:
    Det har inte så stor betydelse om det är ett missnöje som får väljare att fly övriga partier.
    FDFMGA skrev 2015-03-18 06:51:13 följande:
    Tvärtom. 60 procent anser att invandring är positivt för Sverige och lika många anser att flyktingmottagandet bör ligga kvar på nuvarande nivåer - eller öka.
    36% säger att vi ska ta emot färre flyktingar och 70% säger att vi inte ska ta emot fler.
    Man kan anta att det fler eller färre mottagna per år i förhållande till tidigare som har frågats.

Frågan är en aning felställd.

Själv anser jag att det vore fantastiskt om vi kunde ta emot färre flyktingar men med bibehållen bedömningsnivå av asylskäl. Alltså - orsaken till att vi tar emot flyktingar är att folk flyr från krig och förföljelse och vem önskar inte att de som söker sig hit kunde komma för att de vill, inte för att de måste.

En mig närstående person blev en gång uppringd av ett av Sveriges mest välrenommerade opinionsinstitut som genomförde en undersökning på uppdrag av KD. Hon fick svara på vad hon tyckte om Alf Svensson - och de tre svarsalternativen gick från neutralt till starkt positivt,

Som man frågar får man ofta svar.

Det intressanta med den här undersökningen är att mer än dubbelt så många oroar sig över en tilltagande  främlingsfientlighet än över invandringen. Men inte ens det är tolkningsbart, Sverigedemokrater oroar sig mer än genomsnittet över den tilltagande främlingsfientligheten.

Det vore intressant att veta vad de egentligen oroar sig för. Knappast att de själva blir alltmer främlingsfientliga, kanske de har förläst sig på sagoberättelserna från SD:s propagandaarmè på nätet och är oroade för att de ska få sina muslimska kollegers (om de nu har några) avföring i sina kaffekoppar.

Jag syftar på den här tråden och undrar hur många sekunder en motsvarande tråd som handlade om sverigedemokrater skulle få finnas kvar på FL..

www.familjeliv.se/forum/thread/74871430-svenskar-ar-radda-for-muslimer-ett-exempel-fran-min-arbetsplats
Svar på tråden Varför hatar folk SD?