kenneth768768 skrev 2014-05-11 18:12:03 följande:
Tyvärr är det så svårt att få jobb i dagens Sverige, många som kasseras. Som de sa på nyheterna häromdan är de grupper som hamnar längst ifrån arbetsmarknaden, de som inte redan är etablerade (t.ex utrikes födda). Sen tillkommer det en aspekt av skepticism mot nyanlända (finns det ju undersökningar på, även om du blev emotsagd på detta), men HUR kommer man tillrätta med det? Man kan liksom inte dra ut ett mail till alla Sveriges arbetsgivare och be om skärpning. Eller är det värdegrundsarbete på bred front, eller mer info omstudier av nyttan med mångfald? Skulle detta påbörjats redan för 20 å sen? Finns tyvärr inga lätta lösningar.
En del arbetsgivare kanske tar det säkra före det osäkra för att slippa en tripp till DO när det blir tjafs om bönetider, slöjor, handskakningar och vägran att arbeta med ett visst kön. Jag kan erkänna att jag som arbetsgivare hade gjort det enkelt för mig och anställt den som passade mig och mina syften bäst och där jag inte behövde lägga energi på kulturella skillnader. Men enligt artiklarna jag länkade till så tänker de flesta inte som mig och det är ju bra för vi behöver arbetskraft.