Inlägg från: FiaMedFunkk |Visa alla inlägg
  • FiaMedFunkk

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-11-08 10:19:41 följande:
    med andra ord är det de nyanlända flyktingarna som orsakar de problem som du radade upp tidigare? Eftersom de som varit här ett tag går i skola, leker på lekplatser och får undervisning i svenska språket.

Hur menar du att din, och jag förmodar sd's enda "integrationsåtgärd", åtgärd löser integrationsproblemen?
    Med andra ord är det politikers fel att vi nu har en situation som vi har.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 19:39:58 följande:
    Fast nej. Du har fel där. Det är inte enbart flyktingars fel att en del av vårt samhälle kränker, diskriminerar och våldför sig på människor som flytt från krig och förföljelse. Om jag slår dig för att du är ful eller beter dig "fel", är det ditt fel då?
    Märkligt. Den bild jag har är att de som flytt brukar vara de som våldför sig.
  • FiaMedFunkk
    FDFMGA skrev 2014-11-09 11:26:43 följande:
    Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.

Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.

Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i  SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den  vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.

Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
    Samtidigt är kurdisk eller samisk kultur relativt enkel att definiera. Det verkar bara vara den svenska kulturen som är svårdefinierad.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 13:43:26 följande:
    Berätta då :) Jag säger att det förmodligen stör skiten ur er Sd:are att Zlatan har en mörkare hudfärg och är hyllad i Sverige som den brillianta fotbollsspelare han är. Sd anser att han inte är svensk och kan inte motivera varför utan kommer med floskler att han inte beter sig svenskt osv. Kan du inte bara erkänna att det handlar om hudfärgen och inget annat?

Samma sak med Björn Söder i debatten med Adnan Dibrani där Söder blir ytterst kränkt över att bli ifrågasatt av någon som Sd kallar invandrare.

Eller Kent Ekeroth under järnrörskvällen som betonar att det är hans land och Özz Nuyen inte är en del av det.

Exemplen är många, Sd ÄR rasister. Eller hur vill du förklara sd-politikernas rasism?
    Alla tre exempel?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 15:16:28 följande:
    Ok så då kan vi slå fast att Sd är rasistiskt eftersom du/ni inte kan bemöta alla problem och uttalanden som Sd-politiker gör. Kalla mig troll om du vill, det berör mig inte. Ni brukar använda personangrepp när argumenten tar slut. Tycker du inte att uttalanden av riksdagspolitiker ÄR ett uttryck för deras politik? Om det inte är så, då degraderas dessa politiker till endast vara knapptryckare vid omröstningar. Dvs politikerna blir överflödiga, det är i så fall bara att ställa valmanifesten mot varandra i varje omröstning och sen se utslaget. Låter det bra?

Så om Jonas Sjöstedt skulle göra uttalanden om att Sd-politiker förtjänar det stryk de får av RF, afa och annat skit så skulle det ha noll betydelse för hans politiska gärning?

Sd's politik kan vi diskutera, absolut. Men om nu alla sverigedemokrater som uttalat sig rasistiskt ändå sitter kvar (vilket de gör numera) så kan det inte anses bryta mot sd's grundvärderingar och politik.
    Vilka problem? De förvanskade järnrörsskandalen är inget problem. Det är enkom en medvetet missförstådd och vinklad händelse.
  • FiaMedFunkk
    FDFMGA skrev 2014-11-09 16:05:23 följande:
    Visst, samma fenomen som att en skog ser ut som en skog om du betraktar den på avstånd men om du befinner dig mitt i den består den av en jävla massa träd som inte alls är enhetliga.
    Finns det några kulturer alls egentligen?

Peruansk kultur existerar ju inte. Inte heller indisk.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 16:35:04 följande:
    Att beskriva all rasism inom Sd räcker skulle en kommentar här inte räcka till. Och du skulle inte bemöda dig med att läsa heller.

Du kan ju börja med att förklara varför det inte räcker med att vara född i Sverige för att få kallas svensk i sd's ögon.
    Det är ju något knepigt att prata om ett juridiskt tillstånd kontra etnicitet.

Om jag föds i Japan, betyder det då att jag är japan? Om mitt barn föds som blond i Marocko, är denne då marockan?
  • FiaMedFunkk
    nr58 skrev 2014-11-09 16:40:15 följande:
    Vänd på det istället. och fråga vad är det säger att SD inte är rasistiskt?
    Fast det är ni som hävdad rasiststämpeln som har bevisbördan.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:52:18 följande:
    Mm ni brukar vända det så. Allt för att slippa svara. Kanske är dags att visa att sd's inställning inte har med hudfärg att göra? Min övertygelse är att hudfärg och utseende är de kriterier sd går efter och tex Zlatan passar inte in i den heterogena mallen som partiet vill ha.
    Fast vi får ju aldrig några adekvata svar. Antingen finns folk, kulturer och skillnader, eller inte. Det är liksom inte enkom i Sverige där det inte figurerar några skillnader.

Så, hur vill ni ha det?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 19:00:55 följande:
    Ni har fått så många exempel - men när man ställer er mot väggen så kör ni ner huvudena i sanden med nån bortförklaring eller loggar in på några av era övriga konton här och fortsätter. Bevis finns, när ska ni börja ha kurage att möta dem?
    Det där var lite komiskt. Eftersom sjuklövaren oftast står med huvudet en halvmil nergrävt i sanden.

Jag har f.ö inga alternativa konton. Tycker att ett räcker utmärkt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?