Inlägg från: Hummelnr12 |Visa alla inlägg
  • Hummelnr12

Varför hatar folk SD?

Digestive skrev 2014-09-12 09:58:00 följande:

Det finns ju så mycket finskrivet sumpvatten i det där stycket att jag inte kan få ro nog för att somna, ju mer man läser desto tydligare blir bilden av deras människosyn - och den har väldigt lite i ett modernt samhälle att göra och än mindre i ett av världens mest välinformerade länder. Vi var först i världen med offentligt tillgängligt bredband och något sånt här kan poppa upp i vår rikstad och i värre fall i regeringen, även om nog det värsta vore de folkligt nära ute i kommunerna, som har inflytande över människors öden mer intimt och personligt och som kanske ser och hanterar andra med en sådan här människosyn.

"- Så du är ifrån Somalia? [Då vet jag allt vad du har i dig och vilken "essens" som du kommer att sprida vidare i vår genpool. Usch..] Förlåt, vad sa du att du behövde hjälp med nu igen?"

Det fantastiska är att jag har verkligen på alla sätt försökt få denna mänskliga essens förklarad för mig. Jag har frågat ett antal forskare inom genetik de har inget svar, jag har frågat ett antal läkare om att få svar på vad rent konkret vad denna essens är rent bilogoskt och socialt, de kan inte ge mig svar. 

I denna text skriver de själv att de inte i heller riktigt vet vad denna essens är utan de "bara" vet att den finns där. Jag skickade ett mail till dem för att fråga. Jag fick inget svar på frågan men de ändrade i texten. Det med rasbiologiskt institut har försvunnit från texten dock.

Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    sverker11 skrev 2014-09-12 10:10:24 följande:
    Av texten som återgavs i #17709 så tycks det handla om ett annat namn på genetik.
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 09:46:11 följande:

Inte det svenska kulturarvet i heller rent konkret?

Kulturarv (från Riksantikvarieämbetet: www.raa.se/kulturarvet/ ):
    "Kulturarv avser såväl materiella som immateriella uttryck. Kulturarv omfattar traditioner, språk, konstnärliga verk, historiska lämningar, arkiv- och föremålssamlingar samt kulturmiljöer och kulturlandskap som överförs från generation till generation.

Vad som betraktas som kulturarv förändras med tiden och är ett uttryck för samhällets skiftande värderingar. När det skrivs i bestämd form ? kulturarvet ? innefattar det en mångfald av kulturarv.

Överallt finns spåren av det förflutna i vår omgivning. Kulturmiljö avser den av människan påverkade fysiska miljön. Det kan gälla alltifrån enskilda objekt till stora landskapsavsnitt. Kulturmiljön är en del av kulturarvet.

Riksantikvarieämbetet har regeringens uppdrag att vara pådrivande och samlande i kulturarvsarbetet och verka för att kulturarvet bevaras och brukas på bästa sätt."

Det står inget specifikt om svenskt kulturarv men jag antar att det är som med språk och umgängeskultur att det är svårt att beskriva i ord men att man märker att det finns skillnader när man försöker göra affärer i Kina.

Men om jag som frågat genetiker att de inte säger att handlar om genetik genetik handlar om gener inte essenser.

Så de vill bevara något som inte är specifikt då? de vet alltså inte vad det är de vill bevara.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Kunigunda skrev 2014-09-12 18:05:52 följande:
    Skrämmande läsning. De hittar liksom på en helt egen biologi och bygger sedan sin politik på detta.
    Japp liknande vibbar fanns i Sverige på 20-30 talet som ett land söderut senare med glädje kastade sig över
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-09-12 19:01:25 följande:
    Enligt dig är alltså dom här spelmissbrukare?
    Japp två av tre vid det bordet är det ja. Sen kan du ju välja att ta tag i ditt missbruk eller inte
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12

Det enda positiva med detta är att det äntligen kan bli en bra debatt om missbruk och beroende. De summor som denna sjukdom kostar samhället är enorma. Är Jimmie Åkesson beroende så hoppas jag att han tar tag i det och ber om hjälp. Jag hoppas också att ingen använder detta på ett omoraliskt vis. 

Om ni inte läst missbruksutredningen och vill ha lite nattlektyr så rekommenderar jag den.

Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-09-12 20:22:48 följande:
    Folk gör väl bara mer och mer rätt när de liknar dem med en sekt. "Essensen" kanske är det som skiljer mugglare ifrån det magiska folket i Harry Potter? De kommer ju till och med i olika grupper och i arvsmässiga varianter, som inte kan förtränga och kämpa mot sin "essens" helt utan vidare och så vidare. Det påminner mer om Harry Potter än något icke fiktivt iallafall.
    Det påminner starkt om den rasbiologi som fördes i Sverige på 20-30 talen. Som Tyskalnd senare tyckte var så fantastisk så att de gjorde både en och två studieresor till Sverige. Det var en fantastisk utställning om detta på Malmö museum förra året. Väldigt intressant att se vilka foliehattar de hade på sig.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-09-12 21:16:32 följande:
    Ja, verkligen! Fantastiskt vidrigt och att man sprang på det först nu, har ändå läst en del i deras partiprogram och profil - det här gick dock helt förbi.

Har seriöst fortfarande svårt att svälja det, inte enbart för att det är så informationsmässigt förlegat i Sverige 2014, utan också för att sådant här har krälat in sig på mage i riksdagen och nu troligen i regeringen.

Det här är vidriga resonemang som tar sig in i huvuden så infekterade att de VILL ha rätt i sak. Det finns liksom ingen ursäkt, extremt få infödda svenskar har förvägrats tillgång till skolning eller någon annan informationsväg som reder ut faktisk biologi och här pratar vi om ett parti med tusentals, tusentals medlemmar.
    Det som skrämmer mig är att det finns folk som hittat på det här och folk som läst det och tar ställning för att det är okej liksom. Att man röstar på ett parti som har en människosyn som mer eller mindre betraktar andra raser som mindre värda och att det finns i deras mänskliga essens, denna magiska essens som ingen vet vad den är men alla har den i antingen god eller elak form.  
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-09-13 02:27:33 följande:
    Håller med och det barkar väl åt din slusats om hur de betraktar människor men jag skulle vilja formulera det annorlunda - för även om det säkert grundar sig i att betrakta raser annorlunda så markeras företeelser, som exempelvis beteende, och det gör att de kan åberopa denna, enligt dem, arvlaga skillnaden mot vilken grupp som helst. Föreställningen om hur människan är i deras beskrivningar, kan gälla allt ifrån kommunister till muslimer som afrikanska urinvånare. Man kan säga att de skapar en lätt grund för sig att ideologiskt kunna anmärka på människor i all oändlighet och vifta bort allt ifrån andra chanser till att ge någon chans överhuvudtaget. De hugger sin ideologiska syn på människor i sten och menar att människor är lika essentiellt (för att använda begreppet i ett dugligt sammanhang) oföränderliga som stenen.

Det kanske inte är så konstigt att människor som gärna drar andra över samma kamm både finns i partiet och i partistödet i en kännbar utsträckning, när det skriftligen är ett av partiets ideologiska profliler.
    Ja håller fullständigt med dig. Om man nu får säga så, så satte de "bruna" andra raser i samma fack, det var inte bara judar som strök åt i förintelsen, en hel hög av romer, homosexuella, slaver, ryssar osv osv. De använde också sin rasbiologi för att benämna den "mänskliga essensen" för att använda Sd uttryck.

Ryssar benämndes som undermänniskor, typ ett hack över judarna men inte mycket. Andra politiska åskådningar skulle tas om hand i Dachau och liknande.

Så att läsa om deras syn på människan rör om känslor hos en.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-09-13 18:45:01 följande:
    Ja, det rör verkligen upp känslor och det är ett fantastiskt bisarrt fenomen att det finns sådan missinformation i dagens Sverige. Folk gör sig till något sämre, genom ren lathet på informationssidan och genkm flitighet i att uttrycka sig oinformerade. Det är inte mycket begärt att folk informerar sig innan de uttrycker sig i större magnitud.

Det är så hemskt ironiskt att Sverigedemokrater och deras ideologiska stöd på denna punkt, ber andra att informera sig innan de uttalar sig om partiet. Dessa verkar enbart kunna se andras fel i detta, utan någon som helst självinsikt eller självkritik.
    Ja jag har läst allas valmanifest nu innan valet och allas partiprogram och principprogram och allt vad de nu kallar det. De har en himla tur att inte fler har läst på deras principprogram för då hade de nog tappat en del anhängare inte alla. 

Min undran är och farhåga att de andra partierna inte satt sig in i detta. De hade haft så många poänger att plocka så det hade varit löjligt.

Istället fokuserar man på att elda på invandrarfrågan. De skulle ställt frågan om t.ex. den "mänskliga essensen.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-09-13 20:07:52 följande:
    Mhm, det är knappast en populär syn på människan som uttrycks där. För att inte säga att den knappast imponerar på inormerade människor.

Verkligen, men det tycks vara väldigt många som har missat Sverigedemokraternas ideologiska bild på människan. Tack för att inte du gjord det och delade med dig!
    Nä det är det som är så skrämmande att det finns folk osm läst och ändå väljer att rösta på dem. Det som är ännu mer skrämmande att man i en demokrati kan komma in i riksdagen på en fråga och ovan på allt kan öka sitt stöd, och till trots att de har den "propaganda" de har så fortsätter människor rösta på dem.

Läste deras valmanifest det blir ett sådant totalt penningkaos så man undrar om folk inte vet vad saker och ting kostar att folk inte orkar sätta sig in i vad alla deras så kallade satsningar kostar. Att folk inte inser att Sverige med deras politik kommer att gå back 400 - 500 miljarder i skatteintäkter.

Det är lugnt delar gärna med mig om sådant.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Helhet skrev 2014-09-13 22:38:58 följande:

Vad har de lovat som kostar 400-500 miljader?
    Att stoppa invandrngen.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    StackarsMia skrev 2014-09-13 22:50:12 följande:
    Du kanske borde läs om tills du förstår.
    Ja jag har läst och jag förstår, frågan är har du läst och har du förstått? Om Sd skulle genomföra alla sina reformer så skulle det kosta svenska skattebetalare 400-500 miljarder. 

Alltså Sverige skulle gå back de summorna. Visst ni kompenserar det med att stoppa invandringen vilket det finns siffror som varierar med 130-150 miljarder. Vad skall finansiera resten av reformerna? Höjda skatter? Lån från utlandet? 

I valmanifestet finns det inte en endaste rad om hur detta skall finansieras mer än med att vi stoppar invandringen med 90% 

Har du läst valmanifestet? har du läst principprogrammet?

Jag har och jag blir mörkrädd.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Debattör skrev 2014-09-14 10:38:34 följande:

Anledningen till att Jimmie Åkesson inte nämner Romsons hat mot vita män är enkel, han vill inte plocka så löjligt låga poäng och han vinner inget på det för då blir det en rasbiologisk debatt och det tror jag inte han är intresserad av, han har aldrig sagt att han hatar andra raser men det verkar inte folk ha fattat. Att han sedan hade blivit ännu mer hatad av det politiska etablissemanget och media gör inte saken enklare. För Miljöpartiet lever ännu i en ogranskad flumverklighet där de inte blir lika kritiskt granskade som de andra allra minst SD. Att Romsom är rasistisk är ju helt uppenbart men det är ok att hata vita män här i landet det är det som är det hemska och att sedan en del vita män är så dumma i huvudet att de ändå röstar på Miljöpartiet är ännu märkligare, varför inte stå upp för sina egna någon gång? Mijö handlar även om förmuskning av landsbygnden och människors möjlighet att bo och leva på landsbygden men det verkar inte Miljöpartiet ha fattat de pratar endast om utsläpp osv. Miljö är i mina tanker vidare än så och därför tycker jag de är inskränkta stadsbor som ser världen med smala glasögon. Om alla bodde i städer som det är i vissa av världens länder så vore miljön katastrofal. Jag bor i utkanten av ett storstadsområde men kan se detta ändå.

Du kanske skall läsa principprogrammet särskilt sektionen om människan särskilt det som står om den mänskliga essensen. Återkom gärna sedan och förklara hur det inte handlar om raser.
    Sällan studsar en termos
Svar på tråden Varför hatar folk SD?