Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

de Robespierre skrev 2014-10-08 15:38:42 följande:
    Därför det inte finns någon reell koppling mellan den invandring du nämner och ett krav på att ta emot ebolasmittade personer in i landet. Det sistnämnda behöver inte förklaras men jag gör det ändå:

NPG ? nationella pandemigruppen - har till uppdrag att ta fram riktlinjer och rekommendationer hur sverige skall agera vid en pandemi eller vid risk för en sådan. De arbetar brett och över alla myndigheter för att få fram en samlad bild. Detta eftersom ansvaret ibland är indelat inom verksamhetsområden samt regionalt, kommunalt och rikstäckande.

I deras rapporter nämns ofta "Etiska aspekter och grunder för prioriteringar" samt "Den enskilde individens kontra den större gruppens behov". Här följer man WHO:s rekommendationer när det gäller hur man skall prioritera när det gäller att skydda samhället vid en pandemi eller risk för en sådan.

"Enligt smittskyddslagen (2004:168), SmL, kan smittskyddsläkare och andra berörda myndigheter i vissa lägen låta smittskyddshänsyn gå före de hänsyn som i vanliga fall gäller inom hälso och sjukvården, om det leder till att människor skyddas mot smitta. Att smittskydd i en pandemisituation kan innebära avsteg från de etiska principer som tillämpas i mindre tillspetsade lägen är också utgångspunkten för WHO:s riktlinjer för etiska hänsyn i samband med pandemiplanering."

Eftersom NPG lyder under Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som ansvarar för att ta fram strategiska beslut vid en kris och även bistår Regeringskansliet med underlag och information i samband med kriser, så kan de uppmana Regeringen att vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga en pandemi. Det kan innefatta att stoppa alla asylsökande från ett eller flera riskområden tillsvidare. Sedan är det upp till regeringen att ta ett officiellt beslut.

Nu finns det inget dokument från WHO som just beskriver utbrottet med Ebola men ett motsvarande finns för infuensapandemin för en tid sedan. Dokumentet beskriver varje lands rätt (och i vissa fall skyldighet) att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra en nationell och global pandemi. Där även om det kan anses oetiskt.
    www.who.int/csr/resources/publications/WHO_CDS_EPR_GIP_2007_2c.pdf

Men vadå "krav". Menar du att regeringen Reinfeldt har beslutat om den högsta flyktinginvandringen i Europa, för att FN har ställt "krav" på det? I så fall bör du hänvisa till någon källa på det. Och i så fall borde du redogöra varför Sverige vore det enda land som följer detta presumtiva krav.
    ---
    Precis på samma sätt skulle ju regeringen Löfvén kunna ge asyl till ebolasjuka. Men nej, då är det helt plötsligt inte pk.

Rent principiellt är det ju fråga om samma sak. Det handlar om att man s.a.s. "tar hit" problemet, vare sig det handlar om ge asyl till krigsflyktingar eller ebolasmittade, istället för att hjälpa "på plats".
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-10-09 09:03:09 följande:
    Alltså. Du vägrar att förstå eller hur? Att vår smittskyddslag samt rätt att skydda nationen för ett smitthot med långtgående konsekvenser väger tyngre än humanitära åtgärder i en vardagssituation?

Att ta in asylsökande kontra ebolasmittade "asylsökande"är två hel skilda saker. Det ena kan skapa en pandemi, katastrof och massdöd. Även långt utanför vårt lands gränser. Kan du gissa vilket?  
    Du sätter fingret på hyckleriet. De som förespråkar massinvandring av humanitära skäl - och bortser från negativa konsekvenser av invandringen -, och samtidigt hänvisar till smittsskyddslagar, för att undvika att ta emot ebolasmittade (som ju också då borde vara "av humanitära skäl"), är ju inget annat än hycklare. Helt plötsligt passar det då inte! De (ni) resonerar helt godtyckligt.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-10-08 19:46:55 följande:
    Nej, rent principiellt är det frågan om att du tycker det finns likheter mellan flyktingar och människor med smittsamma sjukdomar - att de båda är skadliga för oss - en ganska sorglig människosyn.
    Klart det finns likheter. De befinner sig i en eländig situation. Fast vad du säger är ju att de humanitära skäl du påstår finns när de flyr p.g.a. krig, helt plötsligt inte skulle finnas när det handlar om sjukdom.

Att du vill ta in krigsflyktingar men inte ebolasmittade, har rent egoistisk grund. Erkänn det istf att hyckla. När det gäller de ebolasmittade är du rädd att du och folk i ditt land ska bli smittade, att invandringen skulle innebära nåt negativt för DIG.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-10-08 19:40:56 följande:
    Detta är precis vad jag menar, du kastar ur dig fördomsfull skit till höger och vänster och sedan vill du att folk ska ta det du säger seriöst. Kommer inte att hända.
    Ännu en som är överkänslig för pejorativa uttryck. Eller sannolikt bara "vissa" uttryck. När människor från den grupp du sympatiserar med, då blir du vred, men förolämpade uttryck mot personer du ogillar, stör dig inte minsta. Eller hur? Eller vad tycker du om "främlingsfientlig" om alla som klandrar den förda invandringspolitiken? Stör det pejorativa uttrycket dig?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-10-10 08:40:45 följande:
    Men är du nu igång igen med dina stollerier.

Det finns i princip ingen som kallas främlingsfientlig enbart för att hen vill begränsa invandringen. Det har nog bara i den här tråden förklarats ett hundratal gånger - inte desto mindre fortsätter du ta emot strålning som uppenbarar något annat för dig.

Du är inte så lite tröttsam med dina griller och  ditt koketterande.

Hur går det med batikhäxespaningarna - har batikhäxorna enligt dina senaste strålningsresultat redan laddat sina kvastar för att fara till Västafrika och hämta hem 100.000 ebolasmittade till Sverige.
    Kör du med copy-paste? Du skriver ju samma fåniga nättrollsinlägg gång på gång.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-10-10 23:11:20 följande:
    Visst skulle jag ha kunnat svara i den tråden men jag uppfattade det som at du gjorde bort dig tillräckligt mycket helt på egen hand,

Men vill du så kan jag i mån av tid ta fram senaste valresultatet för SD i de här kommunerna. Jag kan ta gift på att trenden är hur tydlig som helst, i de kommuner från vilka de mönstrande fick de sämsta resultatet på IQ-testet kommer SD att liga högt över riks- och länsgenomsnitt och tvärtom för de kommuner med det bästa resultaten vid mönstringen.

Hur går det förresten med påståendet du kom med - har du kunnat belägga det eller var det  bara din upplevelse att jag borde ha sagt dettaSkrattande

Min uppfattning är att bönder sliter rätt hårt till skillnad från sverigedemokrater, så det skulle verkligen förvåna mig om du har rätt.
    StackarsMia skrev 2014-10-08 18:23:10 följande:
    Vänta lite nu. Var vi inte lågutbildade, fattiga bönder? 

Nåväl, era resonemang krackelerar över tid och ni får mindre hatord att kasta runt er.
    Iq-tester, tror du på dem? Ja, sossarna gjorde ju det, till den grad att man steriliserade dem som inte "stämde in". Fast det vill man inte tala om numera. Som sagt, det där med rashygien...
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-10-12 18:57:29 följande:
    Hatet?
    Rätt uppenbart att du hatar Sd och dem som röstar på partiet. Tråden heter ju det den heter, och det är här du öser ut ditt hat.
  • Philipsson

Undrar om de är medvetna om att avskaffandet av nationalstaten per automatik skulle innebära ett avskaffande av välfärdsstaten.
    Demonstranterna har samlats utanför Migrationsverkets lokaler i Märsta.  BILD: Jessica Zhang

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-10-14 00:28:47 följande:
    Visst, utifrån ditt perspektiv ja - tråden heter ju "Varför hatar folk SD" och då är ju saken klar om man är batikhäxespanare.

Men hur många paraboler du än fäller upp för att ta emot den strålning som enligt dig avgör om folk är psykopater eller batikhäxor och hur mycket du än citerar nazistiska Metapedia så kommer jag inte att hata dig.

Jag känner löje och förakt när du ränner omkring i tråden till synes helt oförmögen att kunna skilja dina fantasier från verkligheten.

För mig är ditt uppträdande i mångt och mycket en parodi på vad som kännetecknar många sverigedemokrater: gnälligheten, kvinnoskräcken, vidskepligheten, okunnigheten och så det inbilska prålandet - som när du förklarade att du skulle lämna tråden och sedan strax var tillbaka igen.

Hata, nä du Philipsson - du får nog finna dig i att jag skrattar åt dina diagnoser - en strålkärring som batikhäxespanare, det är ju alldeles obertalbart.

Du har inga nya diagnoser på gång, doktor KvackSolig
    Nähä, så du hatar alltså INTE Sd och Sd-röstarna då!? Jag måste ha missat nåt då. Jag menar, dina utfall - som ju nu har pågått under ganska lång tid -, mot Sd och mot dem som tar ställning för partiet i invandringsfrågan, kan ju lätt tolkas som hat. Och eftersom tråden heter som den heter, ja då ger det ytterligare vatten på kvarn´.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-10-15 07:53:12 följande:
    Jag gillar din förmåga till logiskt tänkande - om någon startade en tråd med rubriken "Därför är Philipsson en strålkärring" och du argumenterade emot och påstod att det är på goda grunder du kan avgöra om folk är batikhäxor, psykopater eller liknande, då skulle alltså det faktum att du svarar i tråden innebära att du är en strålkärring.

För mig är det väsentliga dina diagnoser, det vill säga innehållet eller snarare bristen på innehåll, det som får mig att klassa dig som batikhäxespanande strålkärring - var du däremot placerar dina diagnoser är egalt.

Den här tråden startades av ett av FL:s mest frekventa SD-troll - det ska till ett Philipssonskt intellekt för att tolka svaren i tråden som ett bevis för Sufferings tes.
    Är det inte så att folk på diverse nätfora, typ Flashback, som kallar andra för "troll" och "strålkärringar", oftast gör det för att dölja det faktum att de själva är det?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?