de Robespierre skrev 2014-12-04 09:28:15 följande:
SD har min respekt för sitt kampanda. Jag tror inte att alla som röstar på SD är rasister, fascister eller nazister. De är snarare en brokig skara människor som har tröttnat på den etablerade och tröga politiken men även på hur Sverige har utvecklats de senaste 10-20 åren. Då där jobb har försvunnit, ekonomiska kriser har gjort avtryck i vardagen, sparkrav som följs upp utav sänkt skatt för vissa. Om du är arbetslös eller sjukskriven så är du illa ute. Till det tillkommer en värld där vi har krig efter krig som aldrig verkar få sin lösning. En värld som hela tiden verkar bli allt hotfullare.
Idag har alla uppkopplingar till nätet. Saker vi slapp se tidigare eller kunde välja bort går inte att undvika längre. Det dyker upp inlägg i våra feeds och nu på svenska. Lägg ihop allt detta och vi kan inte undgå att se vad som händer i världen. Självklart finns det vissa som utnyttjar denna "presstjänst" för sina egna ändamål och åsikter. Precis samma sak är det med det sk näthatet. Folk är rädda. Rädsla skapar försvarsmekanismer och misstänksamhet.
Om vi leker med tanken att SD är Ny Demokrati på steroider så är det högst möjligt att ifrågasättandet av invandringen är en legitim fråga. Något som bör och skall diskuteras. Men problemet är att SD inte bara innehåller "vanliga knegare" utan det finns flera som har en helt annan agenda. Som vill gå bortom mittenpolitiken som de vi presentera sig som. Och en del av dessa sitter högt upp i hierarkin i partiet. Detta tror jag är det stora problemet för SD. Om de hade kört en Ny Demokrati 2.0 så hade spelplanen sett helt annorlunda ut. Men SD har gång på gång spelat deras motståndare i händerna och allt kan inte skyllas på PK-media. Man har problem inom partiet. Det finns tydliga tecken på ett sluttande plan och ärligt så tror jag att ingen riktigt vet vad som skulle hända om SD skulle komma till makten och få tillräcklig tid på sig.
Till SD:s försvar så är det så att SD är ett ungt parti fortfarande i skapande. Det kommer att finnas risker för splittringar och avhopp inom partiet eftersom det först nu man har nått en stark position i den svenska politiken och denna makt gör saker. På vägen dit så låg allt fokus på att växa och få ut budskapet. Nu syns man på prime time i TV och nu är det inte lika lätt att kontrollera olika åsikter inom partiet.
Nej, bland SD:s väljare finns det säkert en hyfsat stor andel som skulle kunna anses vara vanliga anständiga människor, men det handlar inte om SD:s väljare utan om SD.
Jag tror att det som inträffat nu innebär en kursändring för partiet, där man hotar att fälla alla budgetpropositioner som inte tar hänsyn till SD:s syn på invandring. Jag utgår från att alliansen och de rödgröna inte låter sådana antidemokratiska möjligheter finnas kvar efter det kommande valet, så jävla svårt borde det inte vara att komma överens om att det största blocket bildar regering och att det mindre lägger ner sina röster vid budgetomröstningen.
I övrigt så tycker jag att ditt inlägg (19812, tror jag det var) var en alldeles lysande beskrivning av hur SD fungerar, men mot den bakgrunden finns det inte mycket hopp om att ett sådant parti ska kunna komma i balans med verkligheten.
Jag tror för övrigt inte att Jimmie Åkesson kommer att komma tillbaka och att partiet under Mattias Karlssons ledning kommer att bli än mer dogmatiskt och sekteristiskt.