Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

M Y L F skrev 2014-02-27 14:44:32 följande:

Och det är alldeles sant. Manga fula fiskar kommer ju undan med tex våldtäkter, vad fan har hänt? Idag blir offret dömt och gärningsmannen dansar hela vägen till banken.
    I de få uppmärksammade fall något sådant sker handlar det om loophål i lagen. I och med att teknisk bevisning tar så stor del en utredning kan en gärningsman komma undan med en lindrigare brottsrubricering genom att exempelvis påstå att han var drogpåverkad. Om man har kunnat säkerställa att så inte var fallet torskar han, men om man inte kan det så kan hans case hålla.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 14:26:42 följande:

Helt ärligt så skulle jag kunna vara utan barnbidrag och vi skulle även ha råd att bekosta vara barns utbildning, men då skulle jag också kräva minimal skatt.
    Ibland känner jag att jag skulle vilja att vi gick hela vägen dit, ingen betalar skatt och var och en betalar för sig och sitt, så kanske folk börjar fatta precis vad allt kostar och precis vad vi har när vi säger att det är så illa. Just nu finns det alldeles för många som ska ha jobbskatteavdrag och en massa pengar i fickan OCH ett vaggan till graven staligt omhändertagande som inte får kosta något.

Det är inte konstigt att det är fler än tidigare som sneglar åt vems "fel" det är att man inte kan få allt utan insats, och att det är just den kritiken som riktas mot gruppen som valts ut som måltavla. Det går igen i historien och är en fin grogrund för missnöjespartier som SD.

Helt utan att jag har beskyllt just dig för detta, men ditt uttanlande om minimal skatt triggade dessa tankar.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 15:00:30 följande:

Och med det så är vi signalerar fritt fram...
    Jag förstår inte vad du menar.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-27 15:05:42 följande:
    Jag får inte för mig det. Däremot tror jag inte det är förmätet att tro att det är den sortens association tidningarna i någon mån vill väcka hos folk - allt givetvis i syfte att "undvika fiske i grumliga vatten" osv. Typ "se där era fördomsfulla jävlar, alla islamister är minsann inte somalier/talibaner etc!!!!".
    Du får inte för dig det och jag får inte för mig det, men någon tycks tidningarna vilja föra bakom ljuset eller åtminstpne att de ska få vissa associationer Vem skulle det vara i så fall? De som inte är lika smarta som du  och jag? Däremot så tror jag många tidningar är försiktiga för att de är så synade och inte vill dra på sig skadeståndsprocesser och ofördelaktig publicitet.

Så känner aldrig jag mig, jo föresten, när jag alldeles först hörde talas om Utøya så trodde jag det var ett islamistiskt terrordåd i stil med 9/11.

Sedan är det ju som du säger:  "alla islamister (och muslimer) är minsann inte somalier/talibaner etc!!!!"
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-02-27 15:05:33 följande:
    Varför tycker du det är relant att ange kön och ålder, men inte hudfärg, som i t.ex-:  "30-årig man misstänkt i narkotikärende" (polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/V.../).

Varför inte bara "en person". Varför stigmatisera 30-åringar och män?

Det finns en diskussion som handlar om att byta ut "gärningsman" mot "gärningsperson" just av den anledningen
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 15:30:35 följande:

Måste alla vara svenskar,

Hur andra ser på det är upp till var och en.

Precis. Det ska vara upp till var och en att bestämma sig för det och Jimmie Åkesson ska inte sita där med SDs text om vad svenskhet och svensk är med blaha blaha om köande, bonader, trasmattor och snaps.

De fattade ju till slut vad snett de var ute och detta är sedemera bortplockat och ersatt med en mer abstrakt beskrivning, men skulle den konkretiseras idag är jag övertyggad om att man skulle falla tillbaka på samma gamla uppblåsta folkhemsbjäfs.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:36:31 följande:

Jag säger ju precis samma sak. Självklart får man kalla sig Svensk. Jag fattar inte bara hur detta kan vara ett stort ämne med tanke på att många inte vill vara Svenskar.

Det stora ämnet är att man motsätter sig att pressen skriver svensk om en person med svenskt medborgarskap om denne exempelvis åker i väg för att kriga i sitt forna hemland Somalia för då skulle personen benämnas somalisk.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:53:44 följande:

Varför inte skriva en person med svenskt medborgarskap istället? Borde ju betyda samma sak. Det som jag tröttnat på är just att man ska vilseleda att tro att det är Kalle Johansson som gör brotten, men med tanke på att invandrare är överrepresenterade i brott så vill man ju mörka av en anledning. Det är inte SD som gör folk till sk rasister, utan Media och politiker.
    Det är väl det man menar med svensk. Svenskt medborgarskap är ju också en definition på svensk. Jag ser inget vilseledande med det.

Gruppen män är långt, långt mer överrepresenterade när det gäller brott än vad gruppen invandrare är, ändå ser man inga rubriker om detta. Ingen motsvarighet till Avpixlat där man tar upp alla brott män gör men inga som kvinnor gör. Beror det på "mörkläggning?"

Om en svensk av typen du menar när du säger svensk gifter sig med en somalier och paret flyttar till Somalia får 2 barn och hela familjen har somaliska pass, hur många svenskar finns det i familjen och hur många somalier? Beroende på vad man väljer att kalla dem kan något av valen kvalificeras som "mörkning".
  • nihka
    Gert skrev 2014-02-27 17:59:22 följande:
    Vad har svenskhet med saken att göra? SD är det enda riksdagspartiet som vill dra åt handbromsen på massinvandringen. Det är inte nazistiskt, rasistiskt eller fascistiskt.
    1. Sverige har ingen massinvandring. Libanon är ett exempel på ett land som har massinvandring och vi avlastar deras situation yttepytte lite.

2. SDs motiv till att dra i handbromsen är rasistisk. Se bara på vad SDare både partirepresentanter och följare säger om invandrare och tillåter att det sägs om invandrare. Den här tråden är nedlusad med exempel. Klicka på några länkar.

• nihka
    Gert skrev 2014-02-27 18:36:54 följande:
    Men sluta nu. Sverige är det generösaste landet i västvärlden på att ta hand om invandrare. Att Libanon har större massinvandring beror väl på att de ligger geografiskt väldigt när länder med krig. Om Norge hade haft inbördeskrig så hade Sverige tagit emot massor av norrmän. Det ligger i sakens natur att grannländer tar hand om varandras befolkningar i krig och elände.

Att minska invandring är inte rasistiskt. Sverige får väl göra som Miljöpartiet vill i Schweiz då. De tycker att massinvandringen är dåligt för miljön i landet och vill sätta stop för det. Är det ett rasistiskt motiv eller ett miljövänligt motiv?
    Källa på det tack, att Sverige är det generösaste landet i hela västvärlden på att ta hand om invandrare. Inga länkar till främlingsfientliga och rasistiska sajter, tack.

Nej, det ligger inte i sakens natur att grannländer fylls till bristningsgränsen och SD menar at de ska ta emot ännu fler.

Ja, Schweiz vill ha en massa fördelar av ett samarbete med EU med öppna gränser, men är inte beredda på att den fria rörligheten ska omfatta Schweiz när det gäller människor in. De har några år på sig att visa vad de menar göra med sitt folkomröstningsresultat och sedan följer väl en rad indragna förmåner om inte de andra EU-länderna är nöjda med hur deras beslu föll ut.

Att vissa grupper skulle utgöra ett miljöhot pga av sin etnicitet låter som ett skolexempel på rasism. Hur många miljoner invandrare och flyktingar har Schwiez tagit emot eftersom det talas om "massinvandring".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?