korp3n skrev 2014-02-26 20:13:27 följande:
Vet du vad "den vite mannens börda" innebar?
Om man inte skövlat de afrikanska stäpperna och utarmat en hel del Afrikanska länder så hade kanske landskapet sett annorlunda ut nu? såja de har en del i att det ser ut som det gör.
Min referens till nazisterna var för att sätta i perspektiv hur de anglosaxiska gentlemännen resonerade. Inte för att försvara deras galenskaper. ( jag har släktingar till mina föräldrar som dött i koncentrationsläger)
Här har vi vad en kolonialpolitker sa i slutet av 1800 talet ( Cecil Rhodes)
"Jag hävdar att vi är den främsta rasen i världen och det är så mycket bättre för den mänskliga rasen ju mer av världen vi bebor. Jag hävdar att varje område , som tillfogas vårt välde, betyder att fler medlemmar av den engelska rasen föds, vilka annars inte skulle komma till världen. Men dessutom betyder det slutet på alla krig, när största delen av världen kommer under vårt herravälde. Att arbeta för det brittiska världsriket, för att bringa hela den civiliserade världen under brittiskt herravälde, att återvinna Förenta staterna, för att göra den anglosachsiska rasen till den enda världsrike. Vilken dröm! Men likväl är den sannolik. Den är möjlig. Då gud, vilket är allmänt känt, formar den engelsk talande rasen till sitt utvalda verktyg, genom vilket han vill frambringa ett samhällstillstånd, som är grndat på rätt, frihet och fred, måste han uppenbarligen önska att jag gör vad jag kan för att ge den rasen så mycket spelrum och makt som möjligt "
Så ja trots din ironi så kan man lära sig en del på FL
Hehe. Den engelsktalande rasen. Tänkte Cecil att han även skulle ha brett ut sig åt vårt håll för att rädda oss från elände och värre? Eller vi kanske aldrig räknades som den civiliserade delen av världen pga av lapphelvetet norr om Stockholm?