Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Runes skrev 2014-06-11 03:52:35 följande:
    Svenskar är så bra på engelska att engelsktalande inte ids att lära sig svenska.
    Kan vara så, men i så fall grundar sig ju deras hållning på inbilskhet.

Antingen tror de att de förstår den kultur de lever i här i Sverige, utan svenskan, och isf är de obildade.

Å andra sidan, om de helt enkelt struntar i att sträva efter att lära sig, så är de inte nödvändigtvis obildade, men iaf chauvinistiska och/eller stolta.
  • Philipsson
    Loriyana skrev 2014-06-11 20:31:23 följande:
    Var har jag skrivit att jag inte talar svenska? Men du kanske själv är "engländare" med tanke på dina brister i svensk läsförståelse? ;)

Nu tar jag dock ditt inlägg med en nypa salt, uppenbarligen är du ironisk, för riktigt så dum är nog ingen.
    Men du skrev ju:

"Ändå behandlas jag ofta illa pga att jag pratar engelska. Särskilt i den skånska landsbygden."

Det tolkar en svensktalande på under 80 år som att du inte talar svenska, eftersom de allra flesta svenskar kan kommunicera hyfsat på svenska; man behöver liksom inte påpeka det, att man "talar engelska".
  • Philipsson

Förlåt, 'kan kommunisera hyfsat på engelska', skulle det ju stå.

• Philipsson
    nihka skrev 2014-06-13 12:08:18 följande:
    Nope. Det tolkar jag som att när personen pratar engelska som en native speaker exempelvis med sin mormor på besök från Irland så behandlas personen illa när andra hör det och att vederbörande upplever att detta har inträffat särskilt mycket i den skånska landsbygden.

Du kan inte göra dig talesperson för alla svensktalande under 80 år, speciellt inte med tanke på alla märkliga slutsatser du drar av okomplicerad text.

'Modersmålstalare' heter det på svenska.

De som inte kan formulera begrepp från andra språk, på sitt eget, har klena kunskaper i sitt modersmål.
  • Philipsson

Lyssna på Medierna (fr. 13.16) sverigesradio.se/sida/avsnitt/382374 om hur Sandvikens kommuns förfalskade rapport om 'invandringens ekonomiskt positiva effekter i kommunen', oavkortat publicerades i DN och Expressen.

När det sen visade sig att rapporten var ett falsarium, teg såväl Expressen som DN.

Så går det till när madie-etablissemanget presenterar sin medvetet skruvade bild av verkligheten, för svenska folket. Det svenska folket är fört bakom ljuset.

Lycklgtvis dock, kan man inte längre dölja sanningen

• Philipsson
    pratglad och passionerad skrev 2014-06-17 09:42:25 följande:
    Men om det nu finns siffror som visar på en kostnad motsvarande +/- 0, som känns trovärdiga och relevanta..
    Är det inte förståeligt att det väcker irritation och ilska när SD försöker (och lyckas) värva röster genom att sprida propaganda som säger att kostnaden är 100-tals miljarder högre?
    Jag vet inte om det ska räknas som naivt eller iskallt och slugt beräknande propaganda..?
    Vilket är värst?

Kan man verkligen betrakta detta som felaktigt skitsnack - eller är det helt enkelt att stå upp emot skrämselpropaganda och fulast tänkbara röstfiske?

Det de gör är att de skrämmer upp de människor som har det allra sämst ekonomiskt, arbetslösa, pensionärer, sjuka.. - så dessa tror att pengarna tar slut.

Jag är övertygad om att det är detta som skapar ilska och (rent av) hat. Lite som när Björklund klankade ner på ALLT som har med skolan att göra. Folk upplevde att det inte var en sann och rättvis bild men han raggade röster på det sättet.. När det sen visade sig att han haft fel så föll han väldigt tungt.

I grunden håller jag med dig om att det blir fel när för mycket negativt riktas mot väljarna - det är trots allt partiet centralt som står för propagandan och de är sannolikt mycket väl medvetna om att de dribblar med siffror för att skrämma folk till missnöjesröstande.
    Men i det här sammanhanget handlade ju frågan om hur riksmedia publicerade de förfalskade siffrorna, som sade att invandringen i Sandviken gav ett kassatillskott i kommunen, men ingenting när det sedan visade sig att siffrorna var falska.

När det gäller Sd:s siffror, så misstänkliggörs ju de överallt och ständigt i media, så där har du ju absolut ingenting att komma med.

En ordentlig och saklig diskussion om kostnader när det gäller invandringen vore definitivt på sin plats, men den diskussionen vill ju inte sjuklövern och/eller media ta.

Istället hävdar Nabila Abdul Fattah, från Dagens ETC,  i programmet jag länkade till ovan, att det är fel att överhuvudtaget diskutera invandring/flyktingmottagande i ekonomiska termer!

Jo, det är ju ett sätt att se på saken, fast om man anser det då bör man i koherensens namn anse att inte heller skolpolitiken, äldreomsorgen, sjukförsäkringen, etc., ska diskuteras utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Personer som Nabila Abdul Fattah och f.ö. Erik Ullenhag lever i nån slags fantasivärld. De tycks tro att allting här i världen är gratis. Eller också är det så att de låtsas vara naiva när de i själva verket är cyniska. Jag menar, en sån som Ullenhag har ju medverkar till att öka klassklyftorna här i landet - det är ju den politik han står för egentligen -, medan han själv är saftigt betald.

• Philipsson
    sverker11 skrev 2014-06-17 19:40:35 följande:
    Det är djupt beklagligt att någon använder det faktum att rika länder kan dränera fattiga länder på den kompetens de så väl behöver som ett slagträ i invandringsdebatten.

Problemet med att använda läkare och andra högutbildade för att visa på hur positivt det är med invandringen är att det bottnar i okunskap och/eller egoism och  förakt för andra människor. För varje utländsk läkare som kommer till Sverige så minskar tillgången till läkare/högutbildade på någon annan plats och längst ner i näringskedjan står de fattigaste länderna som blir dränerade på kompetens. Notera att ett visst utbyte är önskvärt men i de flesta fall där det pratas om högutbildade invandrare som något positivt så handlar det om en enkelriktad förflyttning av kompetens från fattigare till rikare länder.

I vissa delar av Afrika är läget katastrofalt. De lägger pengar på att utbilda läkare som sedan ger sig av. Se till exempel: www.sydsvenskan.se/varlden/lakarna-flyr-fran-.../

Just precis! Det handlar om en förment godhet från etablissemangets sida. Vad det handlar om är att man suger ut dessa länder på den lilla procent utbildad arbetskraft som finns. Fruktansvärd cynism!
  • Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-19 10:33:48 följande:
    Nog för att det är ett av de mer underliga utspel som gjorts i SD:s namn - jag tycker visserligen det är ett jävla mupperi att måla könsorgan i skolmatsalar men inte fan ska det vara belagt med fängelsestraff eller ens olagligt (dålig smak går inte att lagstifta bort) - men jag hoppas och tror att ni är lika måna då om en sådan som Lars Vilks och hans rätt att måla och ställa ut även sådant som "provocerar".

Jag vet att många är just det, men samtidigt har jag mer än en gång sett folk som kräver att Vilks ska "stoppas" eller till och med önskar att "något händer honom" här på FL.

Nu ska vi se om jag lyckas posta detta eller om jag av misstag klickar på "Välj filer" i stället, humhumhum...
    Hon gav uttryck för sin personliga åsikt: "Med tanke på den översexualisering som råder, anser jag personligen att man med all rätta bör sitta i fängelse för sexuellt ofredande av minderåriga om konstnären målar vaginor på väggarna i skolan?.

Inget kontroversiellt alls i det uttalandet. Många tycker nog att det vore ett brott (sexuellt ofredande) att belamra våra skolors väggar med porr, och var gränsen mellan porr och konst går är ju i en del fall mycket oklar.

Tycker du att det vore okej att en skolledning dekorerar skolans väggar med porr? Om inte, varför inte då?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-21 22:13:11 följande:

George Carlin sa det bäst:

Samme man skrev tydligen: "I have absolutely no sympathy for human beings whatsoever. None. And no matter what kind of problem humans are facing, whether it's natural or man-made, I always hope it gets worse."

Det stämmer in rätt bra på den uppfattning jag har fått av anarkistiska latoxar, förespråkare av medborgarlön; ni tycks hoppas på att allting ska gå åt helvete så fort som möjligt!

Antagligen beror det på att ni då ska känna er mer värda, mindre misslyckade.

Parentetiskt kan man konstatera att det knappast finns någon livshållning som stämmer sämre in på världsförbättrande miljöpartister, än den denne Carlin representerar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?