Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-05-27 13:37:11 följande:
    Hitler brydde sig nog inte om invandringspolitik, de som jämför SD och Hitler jämför nog inte invandringspolitik utan oftare synen på nationen och synen på minoriteter som hot mot nationen.
    Du menar typ:
    Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden.

Tage Erlander 1965, ur Christian Catomeris, Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna, Ordfront, (Sthlm 2004), s.7

Jag vet inte om du känner till Tage E., men upplysningsvis var han sossarnas partiledare tillika statsminister under många år, mellan -46 och -69

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 13:43:38 följande:
    Nej, det var självklart inte rätt att avrätta Anckarström. Enligt mig då.

Jag tog ett känt exempel. Det finns mängder av moderna exempel från världen idag (från Ukraina, Afrika, Sydamerika, Europa) när mer eller mindre demokratiska ledare håller tal inför en publik som tvingas att sitta tysta, och där de som protesterar förs bort av polis eller militär eller säkerhetspolis. Det finns många exempel där folk stör och protesterar mot folkvalda ledare som de är missnöjda med.

Jag har ALDRIG hört någon svensk debattör  hävda att det i dessa utländska fall skulle vara folkets protester som var odemokratiska. Utan de flesta svenska debattörer brukar stötta dessa icke våldsamma protester.

Konstigt nog verkar andra regler gälla i Sverige?
    Men vänd på det då: Vad skulle du tycka om t.ex.  V hade planerat och hade tillstånd för ett torgmöte, och hundratals nyliberaler kommer dit med visselpipor od. för att störa ut mötet (och dessutom lyckas med sitt uppsåt), och detta förfarande fortsatte i stad efter stad?

Vore det demokratiskt, tycker du?

Det är ju f.ö. så paramilitären i Iran beter sig.

Vore det inte betydligt mer demokratiskt att nyliberalerna, i det här fallet, själva sökte tillstånd för ett möte och själva fick framföra sitt budskap på antingen samma plats fast vid en annan tidpunkt, eller vice versa?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-27 13:59:26 följande:

Jösses vad du tjatar om odemokratiska metoder, hälften av dina inlägg går ut på att tycka synd om ditt Sd. Andra halvan av inläggen handlar bara om att kränka andra. Är väldigt nyfiken på vilket "universitet" som skulle anställa en person som inte har intresse av en diskussion på högre nivå. Fina ord kan vem som helst använda med ett lexicon bredvid.
    Ånyo blottar du ditt docentavund.

F.ö. stavas det 'lexikon', på modern svenska. Du kan ju slå upp det i nåt lexikon!
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:05:58 följande:
    Ja, det var en annan tid. Ofta målas Hitler upp som "ond" och resten av västvärlden som "god". Så var det knappast. Hitler var länge populär i stora delar av världen. hans idéer om ras och nationen delades av massor. De stora västerländska nationerna, som Storbritannien, Frankrike, o.s.v. förde en ofta extremt rasistisk och förtryckande politik i sina kolonier.

Skillnaden var att Hitler skrev ned dessa idéer och gjorde det till en ideologi, och medan Socialdemokratin valde att utvecklas och anamma nya tiders värderingar så är det vissa som än idag delar den syn på nationen och på minoriteterna som hotar den som Hitler och många andra hade på tidigt 1900-tal. 
    Det är viktigt att tänka på att vi ju inte vet hur eftervärlden kommer att tolka och beskriva den tid vi lever i nu.

Helt klart verkar det dock vara att alla de som i samtiden följer med strömmen, alltid tror att de har helt rätt, och att de som går emot strömmen, tror att de förra har fel.

I den där berömda sagan kom sanningen fram i samtiden, när det lilla barnet påpekade att kejsaren var naken.
    ---
    Som många har påpekat: Hade Hitler dött 1938, så skulle han av historikerna ha utnämnts till tidernas största statsman.
    ---
    Betänk att under 60- och 70-talen var det mer eller mindre standard att forskarna vid sam./hum., var marxister.

Numera känns det helt obsolet.

DÅ var DE övertygade om att DET var det rätta, lika övertygade som dagens forskare och lärare vid sam. och hum., är att feminism och miljö är det viktiga.

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:16:03 följande:
    Som sagt, så länge protesterna är icke våldsamma. Och så länge syftet inte är att hindra eller förstöra mötet. Så:

JA!!

Tänk om det tände till lite på ett torgmöte. Tänk om torgmöten kunde bli något annat än den klubb för inbördes beundran som det allt för ofta blir!

För skojs skull kan jag ju nämna att jag inte är vänster. Men jag tycker samma om alla politiska möten

Nej, det vore kanske artigare. Men inte mer demokratiskt. Demokratin är inte artig. Yttrandefriheten är inte artig.

Demokrati är rätten att även få protestera och säga emot. Om du förvägrar människor att protestera mot något som sägs på allmän plats, och hänvisar dem till ett eget möte. Då är det enligt mig som riskerar att bryta mot yttrandefriheten.
    Är det odemokratiskt att det krävs tillstånd för demonstrationer då?
  • Philipsson

Och frågan är ju då varför polis kallas till platsen, för att skydda demonstrationen, om det skulle vara helt legalt att ge sig in i demonstrationen för att bryta den.

• Philipsson

Hon gillade att blåsa i pipan när det gällde andras möten, men när hon själv råkade ut för det, då var det inte lika kul...

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:33:29 följande:
    Som sagt det ska inte vara ok att bryta den. Vilket jag skriver i varje inlägg. Jag skrev här ovan om vad polisens roll i det hela är.  I inlägg 13762.
    Fast nu är det ju inte DU som bestämmer vad som är demokrati och vad som inte är det.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:16:03 följande:
    Som sagt, så länge protesterna är icke våldsamma. Och så länge syftet inte är att hindra eller förstöra mötet. Så:

JA!!
    Fast syftet är naturligtvis att hindra och störa mötet.

Om inte de som anordnar mötet tillåts kommunicera med sina åhörare så är ju mötet förhindrat/förstört.

Du resonerar ju mot dig själv.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 15:04:17 följande:
    Nej, syftet är nog oftast att protestera.

Det är jättestor skillnad på att störa och förstöra.
    Kommunikation handlar om sändare-mottagare-återkoppling (enligt Greimas' återkopplingsmodell)

Har man fått rillstånd för ett möte, så är det för att kommunicera med åhörarna.

Om en folkhop kommer dit och avsiktligen ser till så att denna kommunikation inte kan komma till stånd, så ärd et enligt min (och många andras) mening ett odemokratiskt beteende från folkhopen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?