FDFMGA skrev 2015-03-03 22:23:08 följande:
Passera gränsen för vad du finner acceptabelt, då kan du ju testa om din uppfattning överensstämmer med Familjelivs.
Denna sajt har som andra sajter regler för vad som är okej eller inte, vilket inte var vad jag åsyftade, utan kvalitetsnivån på diskussionen och de argument som framförts (inte alla, men de flesta jag kommenterat).
Ingen debattör och ingen ståndpunkt tjänar något på att hålla igång en diskussion på låg nivå.
Se det som en hockeymatch, jag sågar inte laget för att bryta mot regler utan för att de spelar dåligt och jag gör det även om det är ett lag jag stödjer, för spelar de dåligt kommer de att förlora.
Som så ofta på FL och i diskussioner överhuvudtaget pågår det ett flertal samtal samtidigt i den här tråden, det jag har haft synpunkter på är det enfaldiga synsättet att tro att egna värderingar är allmängiltiga. Det är enligt min uppfattning helt absurt att kräva att alla ska anse att SD:s valframgångar måste ses som lavinartade, precis som det skulle vara att påstå att de inte får betecknas som lavinartade.
Det var inget enskilt exempel som detta jag åsyftade, utan mer allmänt.
Du skriver något om att alla som känner dig vet att... för mig är det inte att höja nivån, utan bara ytterligare ett irrelevant känsloargument.
Tror du seriöst att det var just den textraden som från mitt håll var menat att höja kvalitetsnivån i diskussionen?
Det kanske var irrelevant för just kvalitetsnivån, men det är en förklaring relevant för min inställning till trådens ämne.
När dessutom en person tror att detta har med källkritik att göra så kan det ju vara på sin plats med lite folkbildning.
Det finns nog en och annan här, på både för- och emot-sidan som brister i källkritik. Vad som var fallet i just denna diskussion kan jag inte ta ställning till då jag inte varit en del av den och inte är insatt. Jag kan då undra varför du tar upp det med mig?
Jag känner inte dig, men du skrev för en tid sen ett inlägg som fick mig att studsa till, det var det där om att du känner sorg när du ser så många icke etniska svenskar på våra gator.
Ytterst få här känner mig personligen, utan det är vad jag uttrycker som åsyftas, jag har ju hängt här ett tag, skriver mycket, så vissa har nog kunnat bilda sig en uppfattning...
Jag känner inte igen uttrycket, är du säker på att jag har skrivit så? Jag skulle bli förvånad om du hittade ett sådant uttryck från mig.
Det är förstås en känsla jag inte kan ta ifrån dig - med det är heller ingen känsla jag någonsin kan bli en del av. Jag förstår att man rimligen har en helt annan syn på invandring än jag har när man sörjer över att det Sverige som en gång var inte finns kvar.
Det senare är ju också en viktig komponent i SD:s syn på Sverige.
Enligt min åsikt är förändring inte nödvändigtvis positivt eller negativt, utan det är hur förändringen ser ut som är viktig. Förändring i syfte att förbättra är bra, förändring bara för att eller som leder till något negativt är dåligt.
Jag sörjer det som var bra och som blivit sämre, inte det som var bra eller dåligt och som blivit bättre.
Ja, det är en viktig komponent för SD, utan tvekan.
Vad är det som gör att du inte kan tänka dig att ta ställning för SD? Är det för att partiet är så Rysslandsinspirerade.
Det finns många skäl till att SD inte kan få mitt stöd. Ytterst handlar det om förtroende. Deras konservatism draget åt det kristna hållet känns även rätt unken.
Jag tvivlar även över deras människosyn och hur de resonerar kring konsekvenser av invandring. Jag har mer praktiska och ekonomiska skäl till min syn på invandring och hur man prioriterar olika saker. Jag lägger skuld och ansvar över dess konsekvenser på svenska politiker och myndigheter i huvudsak, inte på människor bara för att de har annat ursprung.
Jag har
ett intresse i att SD når framgång och det är som väckarklocka för andra partier. Jag hoppas det inte behöver gå så långt att SD får betydande makt i samhället.
Det är enligt min uppfattning annars ett parti som är i skriande behov av lite mer välartikulerade sympatisörer.
Ja, det har det, om de ska nå mer framgång.
Jag ser dock större behov, både i ärlighet, prioritering, argumentation och nyansering i övriga partier....eller att några nya kliver in på banan...att lockelsen till stöd för SD försvinner.