Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-03-20 11:45:43 följande:
    Jo, jag minns det reportaget

Min inställning är att svensk integrationspolitik i teori och praktik har varit för kulturrelativistisk utifrån en självgod syn på att vi svenskar är förmer än andra och att man därför inte kan ställa samma krav på eller förvänta sig  lika mycket av icke-svenskar.

Eller för att utrycka det på vardagssvenska: Det har funnits för lite av det här är inte ok enligt grundläggande svenska värderingar i den svenska integrationspolitiken.
    Fan, jag tror vi börjar närma oss varandra....Solig..."SD-liknande åsikter", var det så du kallade det? DrömmerFlört
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-20 11:45:43 följande:
    Jo, jag minns det reportaget

Min inställning är att svensk integrationspolitik i teori och praktik har varit för kulturrelativistisk utifrån en självgod syn på att vi svenskar är förmer än andra och att man därför inte kan ställa samma krav på eller förvänta sig  lika mycket av icke-svenskar.

Eller för att utrycka det på vardagssvenska: Det har funnits för lite av det här är inte ok enligt grundläggande svenska värderingar i den svenska integrationspolitiken.
    Ja, lite självgodhet har nog funnits där, men även rädslan att inte vara tillräckligt PK eller rentav rasist om man säger ifrån. Vanligt folk brukar kunna hantera sådant, men politiker och myndighetesledningar blir lätt skitnödiga av bara tanken att behöva konfronteras med kulturkrocksproblematik.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 16:29:18 följande:
    Va??? Det är väl både och, eller tror du kulturer lever ett eget liv utanför människorna, och om man tömmer ett land på folk så lever kulturen kvar där och konserveras tills landet befolkas igen?
    Både ja och nej....människor krävs förstås för att upprätthålla kultur, men på individuell nivå så behöver kulturen inte följa med människan.
    Kan du förklara varför den som flyr ett land, region, kultur inte ska göra det på premisserna som individ, utan som representant för ett kollektiv med en kollektiv kultur?

Förstå nu betydelsen av ordet kultur ur det perspektiv jag hela tiden fört min diskussion och inte efter någon allmän betydelse som berör hur individen lever sitt liv.
    nihka skrev 2015-03-20 16:29:18 följande:
    Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
    Ja, kulturer är levande och till viss del anpassningsbara....vart vill du komma med det i förhållande till vad jag skrivit?
    Hur svensk kultur sett ut för 50 eller 100 år sedan är ovidkommande i sammanhanget.

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur skulle anpassa sig för att passa in i Sverige och det svenska samhället?

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur ska bevaras och yttra sig utanför det individuella planet?

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 16:19:27 följande:
    Jag hänger med alldeles utmärkt tack, men ser att du fortfarande inte vill/kan skilja på åsikter och fakta.
    Det är helt uppenbart att du inte läser och tar till dig vad jag skriver när du tolkar min användning av begreppet värderingar som synonymt med åsikter och inte betydelsen som att sätta en prislapp, för det har jag påtalat i mina tidigare inlägg.

Fortfarande, kompatiblitet kan vara fakta.
    nihka skrev 2015-03-20 16:19:27 följande:
    "Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där..
    Nej, du har fel. I en relation två personer emellan (där det inte finns något mer konkret att analysera, som en arbetsprestation exempelvis) så krävs att båda upplever kompatiblitet för att det ska bli fakta. I ditt fall är din åsikt likställt med fakta eftersom det omöjliggör en partnerrelation emellan er, medans hans åsikt endast är subjektiv.

Om purjolök passar i salladen är subjektivt, men att reservdel A passar på bil 1 eller ej är fakta.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 23:28:19 följande:
    Exakt. Man kan varken helt separera människan från kulturen eller helt baka ihop dem. Och båda är möjliga att förändra och alla värderingar av båda är subjektiva. Det ligger i själva begreppets betydelse att det är subjektivt.

Så givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.

Nej, jag kan inte förklara dina tankar.
    Nej, du ska förklara dina tankar om hur kultur kan anpassa sig, det är ju du som hävdar det.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-21 00:00:53 följande:
    Det är intressant att du ser andras obenägenhet att hålla med dig som att de inte läser och tar till sig det du skriver.  Varför ska man till till sig av felaktigheter?
    Om jag skriver att jag med värdering menar att sätta ett värde och inte betydelsen åsikt, så gör du fel om du tolkar det tvärt om.
    nihka skrev 2015-03-21 00:00:53 följande:
     Nej, kompatibilitet mellan två människor är en högst subjektiv upplevelse - något man tycker och något man kan ändra uppfattning om över tid. Omöjligt. Inte alls. Där kom ditt subjektiva tyckande igen.

En kultur fungerar inte som en resevdel till en bil. Inte en människa i en relation heller för den delen.
    Om någonting ändras så är faktorerna för bedömning av kompatiblitet inte desamma.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-21 12:07:04 följande:
    Varför det? Du har ju avfärdat det som "irrelevant" när jag sa "Kulturer är högst levande och anpassningsbara" och frågade: "Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?"

Naturligtvis ändrar sig julen hela tiden. Det är ju idag ovanligt att hitta dopp i grytan på ett julbord vilket väl har varit ett centralt inslag.
    Ja, hur vår kultur har förändrats på 50 år är ointressant i sammanhanget, det bara sker. För individen finns inte de 50 åren.
    Att ändra på de för kulturen grundläggande värderingarna sker inte i ett lappkast.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-21 12:15:58 följande:
    Mer tyckande...
    Om du avfärdar allt som tyckande lär vi inte komma någon vart.
    T.o.m. en tidsperiod fastställd till 50 år betecknar du som subjektivt.

Ja, då förstår jag inte vad jag argumenterar för, dina invändningar mot mina åsikter är väl ändå bara tyckande utan fakta.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-21 14:17:57 följande:
    Nja, möjligen att vi bättre förstår vad vi lägger in för innebörd i vissa begrepp - som till exempel mångkulturalism. I begreppets extrema tolkning utgår man väl närmast från att det innebär ett kulturrelativistiskt tänkesätt där kulturer kan existera parallellt och värderingsfritt i någon slags positiv dynamisk symbios.

Det blir bara obegripligt och motsägelsefullt. Ser man till Sverige så finns det väl få om ens någon som menar annat än att det finns övergripande värderingar som alla kulturer har att rätta sig efter och att kraven på anpassning till Sverige inleds i samma stund som en asylsökande anländer till Sverige.
    Du är lite naiv nu. Vi ser redan idag att vår religionsfrihet i mångt och mycket tolkas som att man har rätt till allt vad det religiösa utövandet innebär.
    Det finns krafter som vill ha än mer av anpassning av det svenska samhället och säger vi inte ifrån nu riskerar vi få en ökning med ökad invandring.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-21 18:39:52 följande:
    Naiv, nej det skulle jag inte vilja påstå. I stället så anser jag att de som tror på att Sverige är på väg mot en katastrof är paranoida eller i bästa fall ovilliga eller oförmögna att avgöra vad som är relevant.

Jag blir stolt över mitt land när jag får läsa undersökningar där det framgår att Sverige är ett land som avviker från andra länder såtillvida att vi är mer toleranta, mindre religiösa och mindre auktoritetsberoende än andra länder, som den här

tinyurl.com/nj6swkm

En av mina bästa vänner kom som vuxen invandrare till Sverige. Vi jobbade ihop i ganska många år men sen fick hon ett  i ett annat EU-land. När hon kom hem igen berättade hon att det var först i det andra landet hon förstod att hon blivit svensk, när hon exempelvis fann hur mycket svårare det var att arbeta självständigt och ifrågasättande i ett system där cheferna är vana att beordra utan att behöva motivera.

Jag anser att det finns svenska värderingar och tänkesätt som det verkligen är värda att värna - men jag anser inte att hotet mot dem kommer från invandring utan från helt andra håll.
    Jag är inte heller övertygad om att invandring i sig är ett hot mot vår kultur och våra värderingar, i alla fall inte i nuläget, utan det är snarare inhemska krafter, dock kommer de att samverka med intressen från invandrargrupper när dessa växer sig större enligt teorin minsta motståndets väg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?