Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-05-14 19:12:01 följande:
    Kan du inte börja med ditt första påstående och fundera lite på vad som gör att det är en åsikt. Det finns flera kriterier.

Du använder dig till exempel av begreppet "ogärna" - förstår du inte att du redan där företräder en subjektiv åsikt även om du uppträder som den allvetande berättaren.
    Att något förekommer väldigt sällan eller aldrig är svårt att vända på av ren åsikt, eller tvärt om.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 18:59:59 följande:
    Det ser ut som du slarvar med att öppna posten, lite otydligt men du verkar ha 25 oöppnade meddelanden.
    Hur vet du det?
    Det ser ut som du slarvar med att öppna posten, lite otydligt men du verkar ha 25 oöppnade meddelanden.

Ja, jag har sett att det finns två inlägg med samma nr, ett skrivet av dig och ett av mig.
    Du kopierade själv in numret, det kom inte av att du citerade ditt egna inlägg, så nej, du har inget inlägg med det numret. Sluta ljug nu!
    "Jämlikhet, religionsfrihet och andra friheter kan tas upp separat, men sällan eller aldrig som en del av integrationspolitiken eftersom kulturkrockarna i dessa områden är allt för jobbiga att hantera." 
    Mm, har du några exempel på debatter där så har diskuterats, utan att SD har tagit upp det?

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 19:41:54 följande:
    Min åsikt är för övrigt att hur mycket medel vi än skulle omfördela till försvaret så skulle vi inte ha någon möjlighet att kunna stoppa ett ryskt anfall.
    Då har du inte förstått försvarets syfte.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 21:01:52 följande:
    Det tror jag nog att jag har. Jag har ju till exempel haft nästan ett år på mig att studera hur det fungerade, visserligen rätt längesen jag gjorde lumpen men iallafall.
    Du menar att du skulle ha fått helhetsbilden av vad militärt försvar syftar till av att göra lumpen, till skillnad mot vilken kunskap som sprids i det civila samhället?
    Jag är övertygad om att de anslag försvarsmakten får skulle kunna användas betydligt mer kostnadseffektivt.
    Jag antar att du då avser samma syfte som försvaret har?
    I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...
    Visserligen inte att direkt svar på din fråga - men du får gärna dra det där om att ha en styrka så stark att den fungerar avskräckande trots att den skulle kunna besegras om du vill.
    Visserligen inte en fråga till mig, men....

Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
    Du hittar en du gillar och funderar nu...
    -Behöver jag verkligen jackan?
    -Uppfyller just den här jackan mina behov?
    -Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
    -Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
    -Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?

Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.

I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.

Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.

• Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-15 22:07:21 följande:

Lite politisk vägledningen:

Sverigedemokraterna är ett parti som ställer de svaga grupperna i samhället mot varandra.
    Moderaterna är ett parti som förstärker avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Socialdemokraterna är ett parti som bibehåller avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Vänsterpartiet är ett parti som minskar avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Du överdriver åt det positiva hållet med vänsterns politik. De vill säkert att det ska vara så, men det är inte den sannolika konsekvensen av deras politik.
  • Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-16 08:50:01 följande:
    Redogör då gärna för följderna av vänsterpolitik - du som vet. 
    Att man inte lyckas stimulera de krafter som ska bära upp det hela.
  • Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-16 16:50:12 följande:
    Så när riskkapitalisterna inom vården och skolan skickar vinsterna till skatteparadisen så måste man se mellan fingrarna för de krafter som bär upp välfärden?  Vilket nonsens ...
    Mmm, fast det finns en skala däremellan...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 22:00:03 följande:
    Nej, jag skrev till exempel. Det innebär att jag inte enbart grundar mitt omdöme på min tid som flygmek i försvaret

Din redogörelse säger väl egentligen samma sak som mina korta rader.

Jag är lite ambivalent i min uppfattning. Jag tror, en åsikt, att ett ryskt angrepp på Sverige skulle leda till krig i hela Europa och detta oavsett styrkan på vårt eget försvar. Det tror jag också att Putin är väl medveten om.

Men jag tror inte att Ryssland primärt utgör något hot mot Sverige utan i första hand är det de gamla kolonierna som är hotade, särskilt de med en stor rysktalande minoritetsbefolkning,

Men jag tycker inte att man kan bortse från det hot Ryssland utgör mot hela Europa, särskilt inte som de framförallt satsar på kärnvapenstridskrafter.

OT det här. Vill du diskutera försvar seriöst så gärna det, men i så fall i din tråd.

Vilka politiska frågor hör till denna tråd och vilka gör inte det?

Du är väldigt välkommen till diskussion om försvarspolitik...
    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-18 21:52:25 följande:
    "Neeej", skrek mitt lilla hjärta"

Det var väl så Suffering inledde tråden och ställde frågan "Varför hatar folk SD.

Och sen har det skrivits mer än 23.000 inlägg till. Den gemensamma nämnaren för de flesta av dessa inlägg är nog "för eller mot SD.

Som jag ser det är SD ett enfrågeparti där invandringen antingen finns direkt i fokus eller en smula mer indirekt: Vore det inte för invandringen skulle vi kunna satsa mer på sjukvård, äldrevård, skola, försvar och fan och hans moster.

SD har samma isolationistiska inställning till försvaret som till andra frågor. Sverige ska enligt dem avveckla internationella försvarssamarbeten. Dessutom vill de att vi lämnar EU och till på råga på allt återinföra en värnpliktsarmé.

Får de tänka till en stund till så ska väl värnpliktsarmén formera en fylking som skär  som ett spjut genom de anfallande ryska horderna.

Sverige har haft ett samarbete med Nato mycket länge och försvarsstrategiskt så tillhör vi Nato vare sig vi vill eller inte om det skulle bli en större konflikt i Europa.

Jag vet inte om jag är så positiv till tanken - men tanken hur det skulle se ut om det inte fanns en försvarsallians som kan stå emot Ryssland är rätt obehaglig.
    Huruvida SD är ett enfrågeparti eller ej är högst subjektiv så därför borde väl alla politiska frågor kunna avhandlas i tråden!?

Sverige är inte del av någon försvarsallians, vare sig du tycker det eller ej. Vi är inte medlem i NATO och trots samarbetet så står vi utanför och kan då inte räkna med någon hjälp i en eventuell konflikt.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-18 23:07:12 följande:
    Det är ganska längesen jag gjorde lumpen, men redan då fanns det förberedelser på flygflottiljerna för Natoplan i händelse av krig.

Nej, Sverige är inte med i Nato, men du är allt bra naiv om du på allvar tror på möjligheten av en militär konflikt mellan Sverige och Ryssland som inte skulle vara en del av en större konflikt där även Nato är inblandade.

Och du är en mer naiv om du tror att Ryssland primärt utgör ett hot mot Sverige.
    NATO är med när NATO är inblandat och Sverige är inte med i NATO.

Det mest sannolika scenariot för väpnad konflikt runt Östersjön just nu är att Ryssland går in i Baltikum. Baltländerna är NATO-medlemmar, så då kommer NATO att agera. Sverige och Finland kan då bli indragna för att Ryssland eller NATO vill kontrollera områden i något av länderna, exempelvis Åland eller Gotland....
Svar på tråden Varför hatar folk SD?