FDFMGA skrev 2015-05-14 21:01:52 följande:
Det tror jag nog att jag har. Jag har ju till exempel haft nästan ett år på mig att studera hur det fungerade, visserligen rätt längesen jag gjorde lumpen men iallafall.
Du menar att du skulle ha fått helhetsbilden av vad militärt försvar syftar till av att göra lumpen, till skillnad mot vilken kunskap som sprids i det civila samhället?
Jag är övertygad om att de anslag försvarsmakten får skulle kunna användas betydligt mer kostnadseffektivt.
Jag antar att du då avser samma syfte som försvaret har?
I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...
Visserligen inte att direkt svar på din fråga - men du får gärna dra det där om att ha en styrka så stark att den fungerar avskräckande trots att den skulle kunna besegras om du vill.
Visserligen inte en fråga till mig, men....
Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
Du hittar en du gillar och funderar nu...
-Behöver jag verkligen jackan?
-Uppfyller just den här jackan mina behov?
-Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
-Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
-Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?
Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.
I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.
Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.