Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

Zenitha skrev 2015-05-22 23:58:45 följande:
    Jag är född i Sverige.
    Ah, okej, läste lite fel. Skäms
  • Tom Araya
    Zenitha skrev 2015-05-24 01:25:43 följande:
    Jag har inget val när det gäller att fortsätta slåss- hade gärna lagt ner det- men misstaget som gjordes då, ledde dels som sagt var till att hela min ekonomi och  karriär blev förstörd- det var den ena sidan av saken. Den andra sidan handlar om s.a.s. bieffekter som lett till evigt processande mot andra förvaltningsmyndigheter. Det tar liksom aldrig slut eftersom de är ganska många och de börjar om ungefär vartannat år. Många myndigheter har ju många avdelningar- men sedan beror det förstås på att jag fastnat i arbetsmarknadsåtgärdsträsket som jag ju inte heller kommer ur. Det här kommer förmodligen att fortsätta 15 år till, såvida man inte tar tag i detta "uppifrån". Men dit kommer ju inte jag.
    Jag har själv råkat ut för liknande saker...
  • Tom Araya
    Zenitha skrev 2015-05-25 20:28:22 följande:
    Berätta gärna om du vill. Jag tycker man blir sparkad på från alla håll.
    Lång historia som började med en skada, sjukskrivning, söka nytt jobb o.s.v....slutade ekonomiskt haveri och jag var på väg att bli bostadslös...
    Har även fått problem med kroppen, främst ryggen p.g.a. snedbelastning som följer på skadan och som blev värre när jag var tvungen att göra mig av med bilen...
    Samtliga inblandade myndigheter och tjänstemän skjuter ifrån sig allt ansvar trots att många av de svåra konsekvenserna kommer av hur de agerat eller inte agerat. Finns mer detaljer i detta som jag varken har lust eller ork att redogöra för här.
  • Tom Araya
    Zenitha skrev 2015-05-26 02:07:29 följande:
    Jag förstår. Hanteringen av folk som behöver komma tillbaka till arbetslivet är inget vidare. Och jag tror att det blir mycket dyrare dessutom i slutänden för staten (oss) när man inte kan hantera detta. Förstår inte hur man kan vilja arbeta som "pappersvändare" på myndigheterna. I.o.f.s.trygg lön och "arbetsdelegering".
    Jo visst och tyvärr tror jag inte det är de skarpaste knivarna i lådan som lockas till dessa jobb...
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-30 15:31:46 följande:

Det här beteendet verkar vara unikt för sverigedemokrater eller har någon hört om exempelvis ett gäng moderater som sysslar med något liknande?

Moderaterna råkade ut för att att någon hade tryckt upp dekaler med texten 'Arbete ger frihet' + moderaternas logga, detta efter att en moderatpolitiker uttryckt något liknande vid något framträdande.
    Kan det vara något liknande i detta fall, en kupp riktad mot SD och inte från SD i?
  • Tom Araya

Jag blir allt mindre förvånad och förfärad över det ökade stödet för SD, med allt vad våra riksdagspartier och politiker hittar på för dumheter.

Det senaste är den rödgröna rörans beskattning av energiproduktion och hur de hanterar frågorna kring IS...

• Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-06-08 09:10:37 följande:
    Jag håller med dig om att det är förfärligt att stödet för SD ökar.
    Läste du verkligen mitt inlägg nu?
    Jag håller med dig om att det är förfärligt att stödet för SD ökar. Dock tror jag inte för ett ögonblick att våra politiker bär skulden. Vi har generellt ett väldigt ärligt politiskt klimat jämfört med många andra länder, och en enorm öppenhet. Att skylla på övriga partier och hävda att en "tvingas" att rösta SD är bara ett sätt att försöka rationalisera bort rasism.
    Naiv tanke att partier själva inte har någon påverkan i att väljarna flyr dem, lite som det lilla barnet som skyller på stolen att barnet slog i tån.
    SD ökade lavinartat i stöd under den borgerliga regeringen.
    Det handlar om ökade klasskillnader och orättvisor, något som genom historien alltid lett till ett ökat stöd för destruktiva krafter så som SD. Hitlers framgångar berodde på detsamma. 
    Observera att detta sker direkt på en röd regeringsperiod och när moderaterna blir "nya" moderaterna där de i flera frågor tar ett rejält kliv till vänster.
    Hitler tonade ned partiets radikalitet, en normaliseringsprocess - nolltolerans, någon?

Fascism istället för demokrati - vi mot dem. Nationalismen dikterar att "sverigevänner" inkluderas, men "andra" exkluderas. I princip alla som inte ingår i den lilla gruppen "sverigevänner" är vänsterfeministkommunistpkjävlar, oavsett om de är feminister, kommunister, eller ens vänstersympatisörer. 

Hitlers nazister tog makten i ett demokratiskt val genom att tona ned den radikala nazismen och istället spela på orättvisor och nationalistisk solidaritet. Vi vet vad som hände sedan. 
    Ändå hävdar människor i Sverige idag att även om de lägger sin röst på SD kommer det aldrig att hända igen. Det är strutslogik. 

Tror någon för ett ögonblick att det tyska folket förväntade sig förintelsen då de lade en röst på Hitlers Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei?

...och då är det rätt att visa högre tolerans mot fanatiskt religiösa extremister än mot nazister?

• Tom Araya
    Jag håller med dig om att det är förfärligt att stödet för SD ökar. Dock tror jag inte för ett ögonblick att våra politiker bär skulden. Vi har generellt ett väldigt ärligt politiskt klimat jämfört med många andra länder, och en enorm öppenhet. Att skylla på övriga partier och hävda att en "tvingas" att rösta SD är bara ett sätt att försöka rationalisera bort rasism. 

SD ökade lavinartat i stöd under den borgerliga regeringen.
    Det handlar om ökade klasskillnader och orättvisor, något som genom historien alltid lett till ett ökat stöd för destruktiva krafter så som SD. Hitlers framgångar berodde på detsamma. 

Hitler tonade ned partiets radikalitet, en normaliseringsprocess - nolltolerans, någon?

Fascism istället för demokrati - vi mot dem. Nationalismen dikterar att "sverigevänner" inkluderas, men "andra" exkluderas. I princip alla som inte ingår i den lilla gruppen "sverigevänner" är vänsterfeministkommunistpkjävlar, oavsett om de är feminister, kommunister, eller ens vänstersympatisörer. 

Hitlers nazister tog makten i ett demokratiskt val genom att tona ned den radikala nazismen och istället spela på orättvisor och nationalistisk solidaritet. Vi vet vad som hände sedan. 
    Ändå hävdar människor i Sverige idag att även om de lägger sin röst på SD kommer det aldrig att hända igen. Det är strutslogik. 

Tror någon för ett ögonblick att det tyska folket förväntade sig förintelsen då de lade en röst på Hitlers Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei?

Tom Araya skrev 2015-06-08 19:36:29 följande:
    Läste du verkligen mitt inlägg nu?
    Naiv tanke att partier själva inte har någon påverkan i att väljarna flyr dem, lite som det lilla barnet som skyller på stolen att barnet slog i tån.Observera att detta sker direkt på en röd regeringsperiod och när moderaterna blir "nya" moderaterna där de i flera frågor tar ett rejält kliv till vänster.

...och då är det rätt att visa högre tolerans mot fanatiskt religiösa extremister än mot nazister?

Jag beklagar dock de begränsade alternativen...

• Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-06-10 09:34:59 följande:
    Nej, det är inte naivt. Jag anser att det är väldigt naivt att köpa den ultranationalistiska retoriken. Jag gissar att vi ser helt olika på det. 
    Det är ingen ultranationalistisk retorik att partier förlorar röster på egen insats, snarare en rätt självklar slutsats.
    Ett möjligt alternativ är förstås att SD vunnit rösterna på egen insats, vilket jag tvekar till och hoppas inte stämmer.
  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-06-10 14:15:49 följande:
    Hur kom du till slutsatsen att det skulle vara detta jag syftade på med retorik?
    Det var i samma mening som ordet naiv/naivt användes. Hade du syftat på något annat i mitt inlägg borde du ha förtydligat det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?