Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Orcha skrev 2014-05-17 23:38:25 följande:
    Ett (!) torgmöte.
    Därför att folk som tänker råkar tänka och råkar vara där. Just då....
    Och hey presto.
    Alla som tänkte till under det härninga torgmötet råkade visst försova sig under alla andra.
    Ser nån ett problem här?

Saker väcks till liv.
    Ibland tror man inte på det man läser.

Hur kan man vara human utan att bry sig om?

Lite så.

Ett?

Jag ser det nog mer som så att det bästa sättet att stoppa SD är att låta dem stoppa sig själva genom att de dels får gnälla utan orsak och dels får ge svaret att det är invandringens fel på alla tänkbara och otänkbara frågor.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Orcha skrev 2014-05-18 00:13:58 följande:
    Så. Vi tänker eg lika?

Isf vad du än säger så kommer jag att jävlas lite.

Så gärna. Det kan behövas.

Vi har ju en tendens att ta oss själva på för stort allvar, du och jagFlört
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-05-18 00:52:16 följande:
    Tycka vad man vill om oväsnet när SD håller torgmöten runtom i landet, men detta är något vi sällan eller aldrig tidigare sett i Sverige inför en valrörelse vilket i sig är tankeväckande.
    Mm.
  • FDFMGA

Så har det hänt - det som jag aldrig trodde skulle hända. Ett inlägg togs bort för att jag hade gav uttryck för min uppfattning om den intellektuella kapaciteten på de käcka personer som försöker överrösta Åkesson på hans torgmöten. Jag anta att det var skälet iallafall. Jag tar om inlägget men i modifierad form.

Tja, SD ökar ju i senaste Sifo också.

Förmodligen en vinnande taktik att etablera någon form av symbios med de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala. Åkesson överröstas men får uppmärksamhet och vinner sympatier och de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala  får också de uppmärksamhet får känna att de deltar i kampen mot främlingsfientligheten.

Det kan bli en  klassisk win-win-situation. I takt med att SD vinner i opinion så kommer de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala att känna ett allt större behov att överrösta honom till vilket pris som helst och därmed får de också känna sig alltmer betydelsefulla, skulle jag tro - även om jag hoppas att jag har fel.

• FDFMGA
    Runes skrev 2014-05-19 04:35:47 följande:
    Ja de som är emot SD verkar minst sagt naiva för vad är Främlingsfientlighet egentligen, att man är fiende till främlingar, men asylkramarna är ofta inga främlingar.
    Det är med SD som med dina inlägg - det finns ingen anledning att tysta dem.
  • FDFMGA

Man kan notera att MP nu är större än M enligt senaste Novus inför EU-valet, samt att F! ligger på över fem procent, d v s i paritet med SD.

Nåja, det är ju bara en opinionsundersökning - men kommer valutgången att ge ett liknande resultat tror jag att såväl MP som F! kan tacka SD för draghjälpen.

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20695&artikel=5871293

• FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2014-05-24 17:07:16 följande:
    Nja, de får väl snarare tacka media för draghjälpen.
    Det tror jag inte. 

Du syftar förstås på att det sägs att många journalister har vänstersympatier, men det är i så fall inget nytt fenomen och om något förändras bör man söka orsaker som förändrats.

Det är inte bara här på FL utan på nätet överhuvudtaget som det förekommit en massiv antifeministisk och anti-MP kampanj fån nätt och jämt skrivkunniga personer, inte sällan med koppling till SD.

Jag tror att man skulle kunna kalla spektaklet för "kissa i byxan"-kampanjen. Det kan säkert kännas skönt fört stunden att få ge efter för sina behov - men effekterna kan bli betydligt mindre behagliga.

Här på FL har vi exempel på sverigedemokrater som har skannat alla miljöpartisters medvetanden och förklarat hur de tänker, det är ju sånt som får skrattarna att känna sympati med MP som utsatts för vidskepliga sverigedemokraters uppvaktning.

Jag kanske själv kommer att rösta på MP i morgon. Jag hade aldrig gjort detta om jag inte hade fått skratta åt "kissa i byxan"-kampanjen.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2014-05-24 17:32:28 följande:
    Nej, det syftar jag naturligtvis inte på.

Jag har bara noterat att Fi fått oproportionerligt mycket utrymme i media senaste tiden sett till partiets storlek och vad de egentligen gör just nu. De har egentligen inget speciellt nyhetsvärde för tillfället. Dessutom är det väldigt dåligt med kritiska frågor till Fi.

När det gäller MP har det ju uppmärksammats en del sista tiden att även de ofta slipper kritiska frågor.

Exempel:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

"I fredags presenterade Sifo en undersökning som visade att medier är mer kritiska mot Alliansen än mot oppositionspartierna. Sifo har gått igenom toppnyheterna med politiskt innehåll i sex stora svenska medier och bedömt ifall innehållet är positivt eller negativt vinklat mot något parti. Den lättaste resan får Miljöpartiet som inte får någon kritisk artikel i Sifos undersökning."

Ok: Din teori är alltså att F! och MP vinner stöd för att de inte granskas kritiskt och får oproportionerligt mycket publicitet. Har du mottagit några underrättelser om vem som ligger bakom den konspirationenFörvånad

Själv är jag nog lite mer handfast jordnära än du - och har ett gott minne dessutom.

F! fick en jävla massa publicitet i samband med att de bildades och därefter - men till valet blev resultatet inte desto mindre att de blev ett promilleparti. MP har aldrig utsatts för någon riktigt kritisk granskning  mede avseende på deras ohållbara inställning till kärnkraft relativt klimatpåverkan. Så det är inget nytt.

Det är heller inget nytt att högern gnäller om att media missgynnar dem. Också det en slags "kissa i byxan"-kampanj där vän av ordning gärna vill fråga den blöte moderaten vad hen har emot fri företagsamhet eller om hen vill lagstifta om att det ska finnas en moderat politruk på varje tidning som har veto gentemot ägarna om hur innehållet ska se ut.

Vad som har hänt om man tittar över en lite längre period är att våra traditionella mediers inflytande över opinionsbildningen kontinuerligt minskar till förmån för sociala medier.

När Sifo så småningom inser detta och integrerar sociala medier i sin omvärldsanalys så kommer också resultaten att se lite annorlunda ut.

Testa t ex att gå igenom FL lite summariskt, du kommer att finna att antifeminismen är rätt påtaglig på FL, liksom angreppen mot MP. All negativ publicitet är inte negativ - det berott på vem avsändaren är och hur hen uppfattas.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:05:05 följande:
    Ok: Din teori är alltså att F! och MP vinner stöd för att de inte granskas kritiskt och får oproportionerligt mycket publicitet. Har du mottagit några underrättelser om vem som ligger bakom den konspirationenFörvånad

Själv är jag nog lite mer handfast jordnära än du - och har ett gott minne dessutom.

F! fick en jävla massa publicitet i samband med att de bildades och därefter - men till valet blev resultatet inte desto mindre att de blev ett promilleparti. MP har aldrig utsatts för någon riktigt kritisk granskning  mede avseende på deras ohållbara inställning till kärnkraft relativt klimatpåverkan. Så det är inget nytt.

Det är heller inget nytt att högern gnäller om att media missgynnar dem. Också det en slags "kissa i byxan"-kampanj där vän av ordning gärna vill fråga den blöte moderaten vad hen har emot fri företagsamhet eller om hen vill lagstifta om att det ska finnas en moderat politruk på varje tidning som har veto gentemot ägarna om hur innehållet ska se ut.

Vad som har hänt om man tittar över en lite längre period är att våra traditionella mediers inflytande över opinionsbildningen kontinuerligt minskar till förmån för sociala medier.

När Sifo så småningom inser detta och integrerar sociala medier i sin omvärldsanalys så kommer också resultaten att se lite annorlunda ut.

Testa t ex att gå igenom FL lite summariskt, du kommer att finna att antifeminismen är rätt påtaglig på FL, liksom angreppen mot MP. All negativ publicitet är inte negativ - det berott på vem avsändaren är och hur hen uppfattas.
    Ytterligare ett exempel som jag tycker är belysande.

Ta avpixlat där många sverigedemokrater hämtar kraft, inspiration och får känna gemenskap med likasinnade medan många av oss övriga tycker att sajten är så vidrig att vi drar oss för att besöka den.

Hur påverkar den opinionsmässigt. Min gissning är att den polariserar, såtillvida att den erbjuder en plattform för sverigedemokrater och liknande men samtidigt stöter bort andra som av någon anledning kommer i kontakt med den. Och det är möjligt att de som stöts bort  får det lättare att identifiera sig med partier som gruppen på avpixlat har sina hatexcesser mot.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2014-05-24 18:25:44 följande:
    Tror inte att det ligger någon mystisk konspiration bakom bristen på kritisk granskning av fi och mp i... tänkte skriva media men jag får väl skriva något i stil med "gammelmedia" eftersom du invände att det här forumet och liknande också är att betrakta som media.

Går vi några år bakåt kan vi ju titta på valstugereportaget från 2002. Resultatet i valet strax efteråt blev att M gjorde ett mycket dåligt val medan FP gick kraftigt framåt. Vad tror du det berodde på?

FDFMGA: "Vad som har hänt om man tittar över en lite längre period är att våra traditionella mediers inflytande över opinionsbildningen kontinuerligt minskar till förmån för sociala medier."

Ja, det stämmer, men än så länge tror jag nog att traditionell media har betydligt större genomslagskraft än sociala medier på nätet, i alla fall om man ser till befolkningen som helhet. Jag uppfattar att det fortfarande är en ganska liten del som regelbundet hämtar information från "alternativmedia".

Det är kanske inget nytt men heller inget som är unikt för högern. Vid valen 2006 och 2010 hörde man samma gnäll från vänstern. Vissa använde då till och med ordet "statskupp".
    Om vi tar "din" Sifo-undersökning så skulle man dels behöva granska metoderna (av yrkesmässiga erfarenheter är mitt förtroende för Sifo tämligen svagt) och dels granska publiciteten över en lång period. Skulle man då komma fram till att Sifo med samma mätmetoder och likartade bedömningar om vad som är negativ, neutral respektive positiv publicitet påvisar att MP har fått relativt mindre kritsisk bevakning och relativt mer positiv publicitet inför det här valet än de tidigare - ja, då skulle man behöva ställa frågan: Varför då?

Jag tror inte att det är så. MP har aldrig granskats riktigt kritiskt i traditionell media - och jag skulle inte tro att det kommer att ske förrän de kommer med i en regering.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?