Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Politisk härdsmälta skrev 2014-05-03 20:40:14 följande:
    Jag förstår. Att trampa på andra är ok. Om man tycker man har rätt.
    Så du ville inte ha några exempel.

Min uppfattning är att det finns många sverigedemokrater som har som livslust att trampa på andra och att det är rätt komiskt att det blir ett gnäll utan dess like om en av dessa skulle få mothugg.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-05-04 00:15:25 följande:
    Men excellerar man inte lite i samma gren när man går loss om Ekeroths kloak, nedvärderar intellektuell kapacitet, pratar om det sverigedemokratiska oförståndet och trummar in budskap om toksekt och vidskeplighet?
    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med.

Ekeroths kloak: Att avpixlat har en koppling till Ekeroth är ju ingen nyhet. Jag går mycket sällan in på avpixlat. Jag mår nästan illa över hur sajten är orkestrerad. Första en text som anger temat för kommentarerna och sen det besinningslösa hatet i kommentarena. Att kalla avpixlat för en kloak är enbart en förskönande omskrivning av vad sajten egentligen står för.

Intellektuell kapacitet. De tre senaste sverigedemokraterna vars inlägg jag besvarat, dig borträknat. Den första skriver om ohyra som inte ens anticimex vill sanera i sammanhanget människor som ogillar SD, den andra förklarade hur feminister tänker utifrån tankar som knappt ens har styrfart och den tredje behärskar inte ett så enkelt begrepp som "några". Jag tycker inte det är särskilt konstigt att SD:s budskap inte främst lockar de vassaste uddarna i pennskrinet.

Och detsamma gäller okunnigheten. budskapet lockar de okunniga. Jag påstår inte att alla sverigedemokrater är okunniga, så är det förstås inte, även om det för mig är en gåta hur en kunnig person samtidigt kan vara sverigedemokrat.

Toksekt: Flera avhoppare från SD talar om partiet som en sekt. Jag tycker att beskrivningen är rimlig. Det blir oerhört mycket vi och dom i sverigedemokratiska sanningar. Det finns ett indoktrinerat folk vars intressen företräds av de som genomskådat etablissemangets lögner men dagen då folkmajoriteten ska skåda ljuset ska komma - fast det är oklart om folkmajoriteten då längre är en majoritet på grund av massinvandringen som successivt håller på att utplåna det genuint svenska. Inte sällan följs den här sortens skildringar med slutorden "det måste bli värre innan folk förstår vad det är som håller på att hända och tar saken i egna händer".

Vidskeplig. Ja, det är kanske det mest utmärkande draget för många av de sverigedemokrater som frekventerar FL. Den kan handla om psykiatriska diagnoser över nätet eller vilket är mycket vanlig att någon vet vad folk innerst inne tycker och tänker eller som i den här tråden påståenden på varianten "ingen tycker om dig. Det handlar väl egentligen inte om vidskeplighet i traditionell bemärkelse utan om folk som står på ett barns nivå - men saknar ett barns potential, och inte förstår skillnaden mellan vad man kan veta eller inte. Det kanske är mer passande att påstå att många sverigedemokrater har en debatteknik där deras påståenden eller uppenbarelser bygger på att de tror sig ha paranormala förmågor.

Sverigedemokrater brukar ofta påstå att nedsättande generaliseringar om dem borde likställas med rasism. Det kan man inte. Att bli sverigedemokrat är ett medvetet val, det är inte ett medvetet val att vara exempelvis av somaliskt ursprung.

Det finns en flera år gammal tråd här på FL som på ett mycket tydligt sätt uttrycker hur jag ser på sverigedemokrater som måste trampa på andra för att tro sig kunna växa. En av forumets sverigedemokrater lägger in en bild på två somaliska kvinnor som i rädsla står och tvekar inför att våga sig på äventyret att åka rulltrappa och ett antal av FL:s sverigedemokrater samlas i tråden för att få ge uttryck för sitt hån och sitt förakt.

Jag kan förstå kvinnorna och de omständigheter som gör att de tvekar - men jag kan villigt erkänna att jag föraktar de stackare som måste ge uttryck för sitt hån.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-04 09:59:32 följande:
    Så fungerar världen för de som är fattiga, ja.
    Det finns ingen som köper mobiltelefon istället för mat till sina barn.

Slutsatsen är att dessa människor har betydligt mer pengar än vad de vill göra sken av.
    Så problemet är att de har för mycket pengar, så mycket att man ibland kan se någon prata i mobiltelefon.

Jag tycker att problemet har helt andra dimensioner: Att det handlar om EU-migranter som saknar som aldrig kommer att få arbete i Sverige, att det handlar om människor som uppenbarligen flyr en tillvaro som måste vara så jävlig att de i stället väljer ett liv i förnedring i Sverige. Där jag arbetar finns det så många tiggare att jag i princip skulle kunna ge bort hela min lön utan att det ens märktes särskilt mycket .

De rumänska tiggarna är inte något svenskt problem, jag tycker Birgitta Ohlssons (EU-minister) ilska över att samtalen med Rumänien inte gav några resultat var hedrande för henne. Det här är ett problem som måste lösas på EU-nivå genom att unionen villkorar bidragen till Rumänien så att regimen tvingas se till att befolkningen får tillräckligt drägliga förhållanden för att vilja stanna kvar i landet.

Samtidigt är det så typiskt sverigedemokratiskt att uppröras över att man ser en tiggare prata i mobil - ytterligare ett skäl att förakta sverigedemokrater.
  • FDFMGA

Man kan för övrigt notera att folk inte verkar hata MP särskilt mycket, i senaste Sifo inför EU-valet får MP 16 procent medan Åkessons främlingsfientliga parti har ungefär lika stort opinionsstöd som Feministiskt Initiativ.

Trenden att det som SD-sekten fokuserar på vinner sympatier håller i sig.

Moderaterna 21,7

Folkpartiet 8,1

Centerpartiet 3,6

Kristdemokraterna 3,7

Socialdemokraterna 31,2

Vänsterpartiet 5,8

Miljöpartiet 16,1

Sverigedemokraterna 4,1

Piratpartiet 2,2

Junilistan 0,3

Feministiskt initiativ 3,2

• FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-05-04 16:07:12 följande:
    Det var också snyggt jobbat, synd att vrålvänstern inte kunde låta bli att spela apa i Jkpg.
    Problemet är väl att det ofta är extremvänstern som står upp mot nazism och rasism - medan vi övriga på sin höjd skriver ett inlägg på Familjeliv.

Det finns en intressant intervju med ordföranden i Judiska församlingen i Stockholm i Nyhetsmorgon. Hon menar att det såväl är ett problem att samhället inte förmår sätta gränser som att det är extremvänstern som står för motståndet. Hon citerar Yehuda Bauer, förintelseforskare, som konstaterat att det fanns offer och förövare, men att det värsta gruppen egentligen var de som stod tysta bredvid.

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-04 23:37:08 följande:
    När blev tiggeri "ett liv i förnedring"?
    Bara för att DU inte kan tänka dig att tigga, så finns det uppenbarligen andra som hellre väljer att tigga, än att gå till jobbet varje morgon.

Tror du att någon TVINGAR tiggarna att tigga?
    Ja, omständigheterna.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-04 23:37:08 följande:
    När blev tiggeri "ett liv i förnedring"?
    Bara för att DU inte kan tänka dig att tigga, så finns det uppenbarligen andra som hellre väljer att tigga, än att gå till jobbet varje morgon.

Tror du att någon TVINGAR tiggarna att tigga?
    Tror du verkligen att det är så enkelt att de romer från Rumänien som tigger på våra gator har ett alternativ till tiggeriet i form av ett jobb att gå till i Rumänien.

Ja, omständigheterna kan tvinga oss att förnedra oss.

Vi har ju till exempel en liten grupp svenskar som förnedrar sig så till den milda grad att de upprörs över att romska tiggare kan prata i mobiltelefon ibland i stället för att uppröras över förhållandena i Rumänien.

Det är svårt för mig att man till synes frivilligt kan förnedra sig så mycket - men ingen har väl tvingat Ekeroth att skriva det han skrev.

Det som är lustigt i sammanhanget är att SD-sekten ständigt brukar upprepa litanian att man hjälper bäst på plats. I faller tiggare från Rumänien borde ju SD-sekten kunna ha samma inställning som övriga partier - att lösningen finns i Rumänien, inte här.

Men till och med måste det sparkas och spottas på dem som redan ligger - ja, herregud så man kan förnedra sig frivilligt.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-06 07:31:09 följande:
    Reinfeldt gick med i ett parti som offentligt tog parti för apartheid...

När ska media granska det?

Sd som parti har definitivt aldrig tagit ställning för någon rasistisk regim. Däremot har väl en och annan tagit ställning för Israels rasistiska politik (Ekeroth). Å andra sidan, den synen delar han ju med 'främlingsvänliga' Folkpartiet bl.a.
    Det vore mig främmande att ifrågasätta dina upplevelser - och de är ju självklart sanna för dig - men samtidigt är det min upplevelse att sanningen på ett mer allmängiltigt plan ofta kommer i kläm när det SD-kramas alltför ivrigt.

Min minnesbild är inte att Moderaterna tog ställning för apartheidregimen men att de var mot en bojkott eftersom de inte ansåg detta vara rätt metod.

Det ska bli spännande att se om du lyckas styrka att dina upplevelser av att Moderaterna tog ställning för apartheid har bäring utanför ditt alldeles personliga upplevelsecentrum.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-06 23:50:19 följande:
    Dorian har inte varit här ikväll.

Har han gått och blivit en verklighetsförankrad Sverigedemokrat?
    Det där var rätt kul mot bakgrund av att en av forumets sverigedemokrater för något år sen kapade Dorians signatur och i hans namn tog avstånd fån tidigare och förvillelser och i stället utgav sig för att ha förstått Åkessons storhet.

Till att börja med var FL:s sverigedemokrater försiktigt tveksamma till den nye Dorian och det var en avvaktande församling som samlades för att bedöma honom, men efter ett tag släppte den avvaktande inställningen och toksekten höll ett för mig oförglömligt bönemöte, kanske det roligaste jag läst på FL när de välkomnade Dorian till skaran av sverigedemokrater på FL

Men sen kom den riktige Dorian in och störde och påpekade att han aldrig  kommer att bli en del av SD-fansen - och så var det slut på det roliga och toksekten droppade av från tråden.

Hm, det var bättre förr.
  • FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-05-07 00:29:17 följande:
    Jag tvivlar inte på att du tycker du har rätt. Jag ställde mig frågande till att ditt motiv skulle skilja sig från det du kritiserar andra för. 

Bortsett från det så tycker jag att du etiketterar folk som sverigedemokrater lite vårdslöst.
    Det är klart att man kan se likheter mellan mitt sätt att göra mig lustig över sverigedemokrater och sverigedemokraters att trampa på invandrare och i vissa fall försöka trampa på alla som inte tillhör toksekten, men jag tycker skillnaderna är betydligt större än likheterna.

Jag vet inte om jag håller med om att min etikettering är vårdslös, lite grov kanske men inte vårdslös. Jag brukar begränsa mig till kategorierna sverigedemokrater och SD-kramare. Det skulle vara SD-kramare i så fall som jag varit vårdslös med - en lite spretig grupp som enligt mig främst kännetecknas av ett evinnerligt koketterande om hur politiskt inkorrekt man är. En tröttsam företeelse, men säkert något som rätt självklart poppar upp i SD:s kölvatten.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?