Politisk härdsmälta skrev 2014-05-04 00:15:25 följande:
Men excellerar man inte lite i samma gren när man går loss om Ekeroths kloak, nedvärderar intellektuell kapacitet, pratar om det sverigedemokratiska oförståndet och trummar in budskap om toksekt och vidskeplighet?
Jag förstår vad du menar men jag håller inte med.
Ekeroths kloak: Att avpixlat har en koppling till Ekeroth är ju ingen nyhet. Jag går mycket sällan in på avpixlat. Jag mår nästan illa över hur sajten är orkestrerad. Första en text som anger temat för kommentarerna och sen det besinningslösa hatet i kommentarena. Att kalla avpixlat för en kloak är enbart en förskönande omskrivning av vad sajten egentligen står för.
Intellektuell kapacitet. De tre senaste sverigedemokraterna vars inlägg jag besvarat, dig borträknat. Den första skriver om ohyra som inte ens anticimex vill sanera i sammanhanget människor som ogillar SD, den andra förklarade hur feminister tänker utifrån tankar som knappt ens har styrfart och den tredje behärskar inte ett så enkelt begrepp som "några". Jag tycker inte det är särskilt konstigt att SD:s budskap inte främst lockar de vassaste uddarna i pennskrinet.
Och detsamma gäller okunnigheten. budskapet lockar de okunniga. Jag påstår inte att alla sverigedemokrater är okunniga, så är det förstås inte, även om det för mig är en gåta hur en kunnig person samtidigt kan vara sverigedemokrat.
Toksekt: Flera avhoppare från SD talar om partiet som en sekt. Jag tycker att beskrivningen är rimlig. Det blir oerhört mycket vi och dom i sverigedemokratiska sanningar. Det finns ett indoktrinerat folk vars intressen företräds av de som genomskådat etablissemangets lögner men dagen då folkmajoriteten ska skåda ljuset ska komma - fast det är oklart om folkmajoriteten då längre är en majoritet på grund av massinvandringen som successivt håller på att utplåna det genuint svenska. Inte sällan följs den här sortens skildringar med slutorden "det måste bli värre innan folk förstår vad det är som håller på att hända och tar saken i egna händer".
Vidskeplig. Ja, det är kanske det mest utmärkande draget för många av de sverigedemokrater som frekventerar FL. Den kan handla om psykiatriska diagnoser över nätet eller vilket är mycket vanlig att någon vet vad folk innerst inne tycker och tänker eller som i den här tråden påståenden på varianten "ingen tycker om dig. Det handlar väl egentligen inte om vidskeplighet i traditionell bemärkelse utan om folk som står på ett barns nivå - men saknar ett barns potential, och inte förstår skillnaden mellan vad man kan veta eller inte. Det kanske är mer passande att påstå att många sverigedemokrater har en debatteknik där deras påståenden eller uppenbarelser bygger på att de tror sig ha paranormala förmågor.
Sverigedemokrater brukar ofta påstå att nedsättande generaliseringar om dem borde likställas med rasism. Det kan man inte. Att bli sverigedemokrat är ett medvetet val, det är inte ett medvetet val att vara exempelvis av somaliskt ursprung.
Det finns en flera år gammal tråd här på FL som på ett mycket tydligt sätt uttrycker hur jag ser på sverigedemokrater som måste trampa på andra för att tro sig kunna växa. En av forumets sverigedemokrater lägger in en bild på två somaliska kvinnor som i rädsla står och tvekar inför att våga sig på äventyret att åka rulltrappa och ett antal av FL:s sverigedemokrater samlas i tråden för att få ge uttryck för sitt hån och sitt förakt.
Jag kan förstå kvinnorna och de omständigheter som gör att de tvekar - men jag kan villigt erkänna att jag föraktar de stackare som måste ge uttryck för sitt hån.