Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Politisk härdsmälta skrev 2014-06-02 23:41:18 följande:
    Uppenbarligen delar journalistkåren i stort din bedömning. Det är så ovidkommande att detaljerna kring kalkylerna helt försvinner i glädjerubrikerna.

Beställningsrapporter, vilseledande definitioner, metodtrixande a la FP - inga sätt är för smutsiga när det är val i höst. Bedrövligt.
    Kanske journalister i allmänhet är så pass kunniga att de att de vet hur en kommun fungerar.

Om Sandvikens kommun vill beräkna invandringens ekonomiska effekter för Sandvikens kommun så är det självklart inte relevant att bokföra statliga bidrag som något annat än intäkter.

Jämför med en barnfamilj som försöker göra upp en budget där barnbidrag och bostadsbidrag räknas som intäkter. De skulle nog göra stora ögon om tokorkestern kom förbi och började mässa om att statliga bidrag inte kan räknas som intäkter..

Ja herregud. I den mån sverigedemokrater någonsin haft någon tankeförmåga så måste den ha gått helt förlorad någonstans på vägen till uppfattningen att allt är invandringens fel.

Det finns väl ingen som påstår att pwc:s beräkningar avser hela samhällsekonomin - men det är en beräkning av de ekonomiska effekterna för en enskild kommun.

Och mot bakgrund av allt kackel om att invandringen tvingar kommunerna till nedskärningar i äldreomsorg och skola är den intressant.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-06-03 22:33:30 följande:
    När du beskriver journalister som kunniga förstår jag att våra ingångsvärden skiljer sig väldigt mycket åt.

Sandvikens kommun får förstås ge PWC i uppdrag att göra vilka beräkningar man vill. Kanske är nyttigt. Något annat som vore nyttigt för kommunen att få utrett i en rapport är orsakerna till varför man ligger på dubbla arbetslösheten bland utrikes födda jämfört med riket i snitt.

Nyhetsrapportering  värd namnet måste sikta högre än vad Ossi Carp gjorde i sin artikel. Till exempel kunde han väl upplyst sina läsare om hur kalkylen såg ut. Det hade ju dessutom varit lätt gjort, bara ändra rubriken till "Invandringen lönsam i Sandvikens kommun - om statens och landstingens kostnader exkluderas".

Tokorkester, är det ett tillägg till de nedsättande epiteten eller har jag bara läst slarvigt tidigare?
    Nej, jag tror att jag använt tokorkester många gånger tidigare, man måste ju variera sig.

Din rubrik skulle ha varit felaktig. Invandringen är nämligen lönsam för Sandvikens kommun, men den skulle vara olönsam om statens kostnader exkluderades - eftersom de statliga bidragen då inte hade kunnat ingå i beräkningen.

Ja, jag tror att de flesta journalister direkt skulle se var det brister i språklig stringens i ditt rubrikförslag, så om du hade arbetat som lärling på en tidning (om systemet hade funnits kvar) hade din handledare bett dig tänka rätt och skriva rätt.

Testa själv. Tänk efter en stund på vad ditt rubrikförslag innebär rent språkligt. En mer driven sverigedemokrat skulle ha kunnat föreslå "Invandringen lönsam för Sandvikens kommun, tack vare statliga bidrag" för att komma runt den språkliga fällan.

Återigen. Sandvikens kommun har inte bett om en beräkning av de totala samhällsekonomiska effekterna av invandringen till Sandviken eller till Sverige, de beställde en rapport som beräknar vad invandringen specifikt betyder för kommunens ekonomi.

Som jag skrev tidigare blir rapporten ett bra motargument till påståenden som att kommunen inte har råd att satsa på äldrevård och skola på grund av invandringen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:48:20 följande:
    Det där är egentligen bara ett trixande med siffror.
    Visst, staten betalar till kommunen, men statens pengar kommer ju från företag och löntagare i kommunen.

Och som vi hört i debatten de senaste åren, så hade statens pengar istället behövt satsas på järnvägar, försvar, och jobbskapande åtgärder, istället för bidrag till kommuner för asylmottagning.
    Klart jag förstår att det uppfattas som ett trixande med siffror för en sverigedemokrat - men beräkningarna är gjorda utifrån ett strikt kommunalt ekonomiskt perspektiv och de visar att invandringen är lönsam för Sandvikens kommun.

Och i fortsättningen kan Sandvikens politiker hänvisa till rapporten när sverigedemokraterna börjar lalla om att invandringen innebär att Sandviken inte har råd att satsa på skola, hemtjänst, förskolor och äldreboenden.

Bra va!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-04 18:22:12 följande:
    Det är naturligtvis mycket logiskt - för en SDare - att MENA-invandrare röstar på SD.

Välj vilken grupp du vill så är de på frammarsch inom SD - enligt SDare. Hahahahaha! 
    Jag kan nämna en grupp som SD:arna inte skulle anse vara på frammarsch inom partiet: Tokskallarna.

Och det är kanske sant om man tänker efter, andelen tokskallar har väl varit lika stor hela tiden, vilket är Jimmie Åkessons dilemma. Han kan ju inte gärna belägga alla andra sverigedemokrater med tal- och skrivförbud och inte heller klona sig själv och snabbodla klonerna så att vi fick en massinvandring av Jimmie Åkesson in i det svenska samhället.
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 10:27:26 följande:
    Det är för att jag inte har EN tydlig åsikt om det här med att överrösta Åkesson.

För egen del gillar jag ju andra strategier mer. Jag anser att det är självklart att man inte medvetet ska sabotera möten helt. Jag anser att polisen SKA se till att mötet kan genomföras och att merparten av Åkessons budskap hörs.

Jag tycker däremot att det är positivt att folk blir passionerade av politik, och att de vill skrika och gapa och säga emot något de ser som intolerans. Jag tycker att det är positivt att denna passion smittar av sig på andra som då också vågar säga emot. Jag tycker att den enskilde individen som står och skriker och buar på Åkesson har en demokratisk rätt att göra så, så länge de inte blir tillsagda av polis att sänka volymen.

Att jag tog upp läkaren, är för att han och skoleleverna och brandmännen också har kallats odemokratiska i bl.a. liberala krönikor. För mig är det två sidor av samma mynt.

Jag håller med om att det lite förenklat kan sägas finns en "svensk" tolerans. Och anser ju att det är rätt bedrövligt att den så ofta på bästa sändningstid hånas och så sällan ses som något positivt. Det är något vi borde värna.

Om man ska ha något hopp om världen, så måste man nog tro att människan i grunden vill vara tolerant. Annars är det nog kört. För tolerans kan inte tvingas fram. Det enda vi kan göra är att vara goda förebilder och hoppas att andra hoppar på tåget. Min erfarenhet är att tolerans och kritiskt tänkande i alla fall kan föda mer tolerans och mer kritiskt tänkande.

Så jag hoppas absolut att hatet och intoleransen mot SD minskar, men att ilskan och motståndet mot de värderingar som Åkesson står för fortsätter öka.

Och jag tycker mig se en sådan trend. Jag anser att utvecklingen med t.ex. torgmötena är ett bra exempel på den svenska toleransen. 

För i rätt många år nu har en liten klick "antirasister" turnerat runt och följt varenda möte SD haft.  Denna lilla grupp är lite extra passionerade, lite extra arga. De har väsnats och stört och ibland gått över gränsen.

Men nu inför EU-valet hände något. Många andra människor, från olika politiska håll, kände att de också ville vara med och säga ifrån. Och till en början hängde de ofta bara på. Och gjorde ibland så som svenska "antirasister" gjort i många år. De väsnades och störde och gick ibland över gränsen.

Men sen kom den svenska toleransen in i bilden. Folk började ifrågasätta sättet som man protesterade på.

Folk sa ifrån. Och kom med nya idéer.

Och proteströrelsen utvecklades, och förändrades, och blev mer tolerant, men inte mindre arg. Det är rätt fint egentligen...
    Nej, jag har förstått att din åsikt om överröstningsaktioner är en smula sammansatt.

Hur skulle du reagera om säg t ex Åsa Romsons alla publika framträdanden gästades av en skara personer negativt inställda till MP:s politik och tillräckligt röststarka för att hindra henne från att göra sig hörd?

En polisiär fråga, bara? Det vill säga att polisen måste agera så hon kan förmedla vad hon har att säga

I så fall borde i konsekvensens namn polisen ha ingripit hårdare mot dem som hindrade Jimmie Åkesson att göra sig hörd i t ex Stockholm och Göteborg, enligt din logik och under förutsättning att polisen ska behandla riksdagspartier likvärdigt - och den utvecklingen med betydligt tuffare polisinsatser är kanske inte eftersträvansvärd.

Jag tycker att det är en himmelsvid skillnad mellan att försöka stoppa Åkesson när han oanmäld ska ranta in på en geriatrisk avdelning eller att folk reagerar när han besöker deras arbetsplatser - men även att söka upp hans möten och tyst visa hans åsikter sitt förakt genom att vända honom ryggen är enligt min mening en värdig protest - till skillnad från att tysta honom.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-04 20:51:59 följande:

Han får väl "assimilera" dem, Matrix-style?

" target="_blank">

Då blir han den första sverigedemokraten som på goda grunder kan säga "vi" om sig självSkrattande

Något som förvånansvärt många andra sverigedemokrater har för vana att göra.

Själv är jag rätt förtjust i uttrycket min mormor brukade använda: "Vi sa svinskiten".
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-06-05 12:51:36 följande:
     Som sagt. Att helt hindra någon från att höras är inte ok. Att helt sabotera möten är olagligt. Det är jag självklart emot.

Men ja, jag är konsekvent. Jag hade reagerat likadant om det gällde Romson.

Jag hade inte gillat det, jag hade tyckt att det finns bättre sätt att protestera på.

Men i Sverige är det inte olagligt att störa på möten, så länge mötet kan genomföras.

Yttrandefriheten gäller inte bara partiledare, den gäller alla. Den gäller Sverigedemokrater, trots att många anser att flera av deras förslag är odemokratiska. Och yttrandefriheten gäller även dem som har åsikten att Åkesson inte ska höras på offentlig plats, trots att många anser att den åsikten är odemokratisk.

Även intoleranta  och odemokratiska åsikter får yttras, så länge de inte är olagliga.

På offentlig plats gäller inte någon slags envägs-yttrandefrihet, där partiledare får yttra sig och
    åhörare tyst ska lyssna. Yttrandefriheten gäller individer från båda grupper, oavsett vad vi tycker om deras åsikter.

Individen har rätt att protestera på torgmöten. Åkesson har rätt att yttra sig. Så ser vår lagstiftning ut. Och om någon individ, oavsett om det är en partiledare eller åhörare, bryter mot lagen. Då blir det en polisiär fråga.

Och så länge det inte blir våldsamt, så föredrar jag passionerad politik framför lama torgmöten där ingen ifrågasätter.

Jag vill mycket hellre att folk går ut, visar upp sina ansikten, ställer sig och protesterar mot t.ex. MP på ett torgmöte, än att de sitter gömda bakom "anonymitet" vid sin dator och hetsar, och hatar, och protesterar och hotar.
    Jag hade gillat om politiken blev mer levande och engagerande.

Jag ser som sagt bristen på seriös debatt, och personhoten och internethatet som mycket större demokratiproblem än dessa protester. Torgmöten är knappast en av de viktigaste informationskanalerna längre. Åkesson har massor av kanaler för att få ut sitt budskap. Det betyder inte att.det är ok att sabotera möten, jag tycker bara att just protesterna mot dessa möten får oproportionerligt mycket uppmärksamhet, jämfört med andra demokratiproblem som enligt mig är större.
    Jag tycker ju t.ex. att det är ett större problem att vissa inom SD och vissa krönikörer vill tysta protesterna, än att vissa protestanter vill tysta SD. Yttrandefriheten är, enligt mig, främst till för att skydda "folkets" rätt att höras, inte främst till för att skydda makthavare.

Ja, det är skillnad på det läkaren gjorde och det som görs vid torgmötena. Men det hänger ihop. Folk har ett behov av att inte vara tysta, av att skydda det de ser som "sitt" offentliga rum, och av att visa alla utsatta minoriteter att de inte står ensamma.
    Jag har hört från en del äldre invandrare, som själva inte vågar gå ut och protestera, att de numera har en ännu mer positiv syn på Sverige och "svenskarna". Att de känner en ännu större trygghet när de ser hur många som går ut i det offentliga rummet och protesterar mot SD.

Självklart vore det ett jätteproblem om detta skulle eskalera. Om det ledde till bråk och kravaller. 
    Om polisen skulle tvingas att allt hårdbevaka alla politiska möten, oavsett om det vore SD eller MP. Men som det ser ut så verkar det inte behövas, för den "svenska toleransen" kanske löser detta på egen hand..

Detta kan ju visa sig bli ett jättebra exempel på de "positiva kulturkrockar" jag tjatar om så ofta.
    Det är jättebra att den "antirasistiska rörelsen" är heterogen. Det är jättebra att folk inom "rörelsen" tycker olika. Det är jättebra att folk som du säger ifrån och yttrar "era" åsikter och protesterar mot  att tysta Åkesson. För dessa "kulturkrockar" inom "rörelsen" skapar problem och får folk att tänka till.Och det får "rörelsen" att utvecklas och bli mer tolerant. Och protesterna blir mer och mer toleranta och raffinerade och smarta!! :)

Jag gillar konsekvensanalyser.

Jag kan inte tolka det du skriver på annat sätt än att du egentligen anser att polisen borde ha ingripit hårdare mot de som störde ut Åkesson. Jag lyssnade på ett av Åkessons icke-tal men hörde bara överröstningskören.

Det finns inga sanningar som är så farliga i Åkessons budskap att han behöver hindras från att säga det han vill ha sagt.
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-06-05 19:11:01 följande:
    Håller med. Det är bättre att det han säger hörs.  Men det är inte fel eller konstigt att all rädsla inför SD även gör sig påmind på gator och torg.

Du får ju självklart tycka att Åkesson inte ska hindras, jag håller ju med om det. Men de som tycker det, de som tycker att hans budskap är för farligt. De som tycker att det är deras plikt att tysta honom. De har precis samma yttrandefrihet som Åkesson. De har samma rätt till sin åsikt som mig eller som Åkesson. De har rätt att höras, så länge de inte bryter mot lagen. Även om vi inte håller med dem.

Jag har inte varit på plats på SD-möten. Kan inte uttala mig om vad polisen borde göra i enskilda fall.. Har bara hört ett par polisbefäl uttala sig om att de har haft läget under kontroll.
    Mm, och om jag hade gått för att lyssna på, säg Gudrun Schyman - inte för att jag direkt sympatiserar med hennes åsikter utan för att hon är en gudabenådad talare - och hennes tal hade störts ut av aktivister som ogillar F! så hade inte jag ansett att polisen hade läget under kontroll om hon inte kunde nå dem som kommit dit för att lyssna på henne.

SD har ju för vara att odla en offerroll - och de här gångerna blev de verkligen offer för personer som anser sig ha rätten att bestämma vems åsikt som ska få framföras offentligt.

Inget annat parti skulle ha accepterat att deras ledare blev behandlad på det sätt som de som är så rädda för Åkessons åsikter att de måste tysta honom uppträdde mot Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-06-06 01:20:39 följande:
    Foujan Rouzbeh, nr. 7 på Fi:s lista, twittrar. Hur resonerar de som röstar på Fi, kan man fråga sig. Gärna socialbidrag och skattefinansierad sjukvård från Sverige - kanske -, men samtidigt hata landet. Borde inte sådana människor, som föraktar det land de bor i, avsäga sig medborgarskapet och bli fråntagna det och helt enkelt avhysas?

När jag hör sånt tänker jag: Ja, varför inte, varför inte avskaffa nationalstaten och låta alla gamla, sjuka, svaga, arbetslösa, lata, obildbara, studenter, o.s.v., helt enkelt klara sig helt på egen hand, utan välfärdsstat? Det kanske är det som är det rätta ändå!? Eller vad säger ni, ni nationalstats- och välfärdsstatshatare?
    Philipsson skrev 2014-06-02 12:58:47 följande:
    Jo, det ligger nåt i det. Jag är ju inte Sd-hatare så därför borde jag väl inte skriva i tråden heller. Detta inlägg blir mitt sista i tråden, således.

Jag tog mig friheten att ändra tidsordningen på dina inlägg så att det där du säger att detta blir mitt sista inlägg i tråden kommer efter ditt senasteFlört

Fenomenet med "detta är mitt absolut sista inlägg i tråden" är rätt skog, ibland kan man se någon som använder sig av detta debattknep i flera inlägg i rad. Min egen uppfattning är att SD-kramare påfallande ofta brukar förklara att detta är deras sista inlägg inna de fortsätter som om inget hänt.

Nåja, logik och konsekvenstänkande värderas sällan högt i dessa sammanhang.

För övrigt dristar jag mig till att förklara att detta sannolikt inte är mitt sista inlägg i trådenSkrattande
  • FDFMGA

Blev inte mitt sista. Rätt skog ska betyda rätt skoj.

Philipsson skrev 2014-06-06 01:20:39 följande:
    Foujan Rouzbeh, nr. 7 på Fi:s lista, twittrar. Hur resonerar de som röstar på Fi, kan man fråga sig. Gärna socialbidrag och skattefinansierad sjukvård från Sverige - kanske -, men samtidigt hata landet. Borde inte sådana människor, som föraktar det land de bor i, avsäga sig medborgarskapet och bli fråntagna det och helt enkelt avhysas?

När jag hör sånt tänker jag: Ja, varför inte, varför inte avskaffa nationalstaten och låta alla gamla, sjuka, svaga, arbetslösa, lata, obildbara, studenter, o.s.v., helt enkelt klara sig helt på egen hand, utan välfärdsstat? Det kanske är det som är det rätta ändå!? Eller vad säger ni, ni nationalstats- och välfärdsstatshatare?
    Philipsson skrev 2014-06-02 12:58:47 följande:
    Jo, det ligger nåt i det. Jag är ju inte Sd-hatare så därför borde jag väl inte skriva i tråden heller. Detta inlägg blir mitt sista i tråden, således.

Jag tog mig friheten att ändra tidsordningen på dina inlägg så att det där du säger att detta blir ditt sista inlägg i tråden kommer efter ditt senasteFlört

Fenomenet med "detta är mitt absolut sista inlägg i tråden" är rätt skog, ibland kan man se någon som använder sig av detta debattknep i flera inlägg i rad. Min egen uppfattning är att SD-kramare påfallande ofta brukar förklara att detta är deras sista inlägg inna de fortsätter som om inget hänt.

Nåja, logik och konsekvenstänkande värderas sällan högt i dessa sammanhang.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?