Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:05:50 följande:
Jo, faktiskt. Allt. Finns inget "gammalt genuint", allt är nytolkningar. Helt enkelt för att varje generation definierar, omdefinierar, ratar och skapar nytt. Jultomten fanns inte för hundra år sedan, då var det julbocken som gällde. Lucia är nymodigt. Köttbullarna kom från utsocknes, liksom potatisen. Och så är det med all kultur, överallt - allt, överallt, i alla länder, är resultat av smältdeglar, omtolkningar och evig förändring. Det gamla genuina hittar du i historiska muséer, ingen annan stans.
Fast det där måste ju även SD-kommunpolitiker och vitryssar förstå. Jag tolkar det som mässandet om den svenska kulturen och dess yttringar mest är en pk-variant där det egentligen handlar om att definiera vad som är så vederstyggligt att det inte är förenligt med den svenska kulturen.
Ett exempel på detta var när hatflocken gick till angrepp mot den svarta flickan som var lucia i tv. På mer övergripande nivå handlar det om vilken klädsel som ska anses vara kompatibel med svensk kultur, vilken religion, vilken åsikter, vilka tankar och vilka människor.
Så utifrån min bild tidigare i tråden av kulturen som en skog vill den här sortens människor vårda skogen med sina motorsågar men skulle de få den möjligheten skulle det inte dröja innan skogen förvandlades till ett kalhygge.
Ibland kan man bara förundras över hur förmätna pösmunkarna kring SD är: Vem fan är du att avgöra vad som är svensk kultur för mig, skulle man vilja säga.