Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-08 19:49:20 följande:
    Var läser du detta..?
    Här på FL.

Visst, jag förstår att det är vanskligt att dra slutsatser om sverigedemokrater utifrån hur de uppträder på nätet, särskilt som de som uttrycker sig mycket obalanserat har en tendens att vilja delge oss andra sina föreställningar under ett betydande antal nick.

Du har ju själv en diskussion med Overdose här ovan - eller snarare Overdose med dig. Det är faktiskt rätt vanligt att två sverigedemokrater på nätet totalt missförstår varandra och blir oense. Hur recenserar du själv er dialog?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Bajsa skrev 2014-07-09 12:50:14 följande:
    Det är väldigt vanligt att personer inom ALLA partier är oense med varandra, det färekommer hela tiden, och det är så det SKA vara. Så det är således inget konstigt att två sverigedemokrater diskuterar sinsemellan.
    Nja, min upplevelse från nätdiskussioner är att det är precis tvärtom - att den sverigedemokratiska åsiktskorridoren är papperstunn och att alla har läst samma texter och lärt sig rapa i samma tonart efter dessa. Jag syftade i stället på att det är vanlig att sverigedemokrater missförstår varandra när de försöker uttrycka sig med egna ord och inte enbart går till partiets skrifter och sajter.

Om man bortser från de besynnerliga övertonerna i Overdoses inlägg där hen bland annat kallar sin åsiktsfrände för hitlermänniska så är budskapet exakt det vanliga, nämligen:

Sverige är unikt - och vi måste värna det svenska fast
    Sverige är extremt och vi måste anpassa oss till andra.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-09 15:16:00 följande:
    Jag hör väldigt mycket av:

Sverige har ingen kultur och ingen historia att värna om och inte ens en nationalsång och f.ö ska vi ständigt gå med nerslagen blick och böjd rygg och SKÄMMAS för att vi har det sååå BRA!

Det lilla Sverige ändå kan tänkas ha ska vi banne mig inte värna om, utan nu är det mer äppelkäckt att vifta med alla andras flaggor på nationaldagen och vara sååå multikulti att man baaaara sjunger andra sånger än de egna och hej och hå vad vi är goooda nu och ni som vill ha något lågult ska vi kräääkas på för fyy vad ni är dååååliga människor. Behålla svenska traditioner är ju rasiiiistiskt.

Kort sammanfattning av de åsikter jag mött  :-/
    Vi tolkar samma material så olika. Jag skulle vilja påstå att det inlägg du gjorde tummen upp för är synnerligen obalanserat - för att uttrycka mig milt.

Jag har läst så pass länge här på FL att jag på goda grunder kan påstå att det inte finns någon här som har de åsikter du redogör för, inte ens det SD-troll (som för övrigt startade den här tråden och mellan varven skriver satirer över hur en pk-människa resonerar och då brukar skriva liknande smörja.

Men det enda möjliga värdet med den formen av texter är väl att det så att säga erbjuder en inblick i hur tankeslappt det är i delar av SD-sekten när de försöker lyfta blicken över den personliga dynghögen.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-09 21:41:59 följande:
    Ja jag överdrev ju liite men annars hittar du det mesta av det i olika trådar här.
    Nja, om jag ska ge en bild av hur jag uppfattar diskussionen om svensk kultur så blir det bilden av en stor skog, föränderlig, mångfacetterad och svåröverblickbar. i den skogen fnattar det omkring ett gäng vilsna sverigedemokrater på spaning efter den svenska kulturen. De har fått syn på några träd och diskuterar häfttigt om dessa är den svenska kulturen eller inte - utan att nånsin förstå att det är skogen, inte träden som är den svenska kulturen.

Jag menar alltså att det inte är några som förnekar att det finns en svensk kultur, bara att det finns många som anser att skogen är lite mer än Helgdagskväll vid timmerkojan.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-09 23:56:49 följande:
    Jodå, det finns framför allt en prominent FL-debattör på samma sida som du som förnekar det. Att denna person inte blir motsagd även av sina meningsfränder är anmärkningsvärt.
    Vem då? Dorian?
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:05:50 följande:
    Jo, faktiskt. Allt. Finns inget "gammalt genuint", allt är nytolkningar. Helt enkelt för att varje generation definierar, omdefinierar, ratar och skapar nytt. Jultomten fanns inte för hundra år sedan, då var det julbocken som gällde. Lucia är nymodigt. Köttbullarna kom från utsocknes, liksom potatisen. Och så är det med all kultur, överallt - allt, överallt, i alla länder, är resultat av smältdeglar, omtolkningar och evig förändring. Det gamla genuina hittar du i historiska muséer, ingen annan stans.
    Fast det där måste ju även SD-kommunpolitiker och vitryssar förstå. Jag tolkar det som mässandet om den svenska kulturen och dess yttringar mest är en pk-variant där det egentligen handlar om att definiera vad som är så vederstyggligt att det inte är förenligt med den svenska kulturen.

Ett exempel på detta var när hatflocken gick till angrepp mot den svarta flickan som var lucia i tv. På mer övergripande nivå handlar det om vilken klädsel som ska anses vara kompatibel med svensk kultur, vilken religion, vilken åsikter, vilka tankar och vilka människor.

Så utifrån min bild tidigare i tråden av kulturen som en skog vill den här sortens människor vårda skogen med sina motorsågar men skulle de få den möjligheten skulle det inte dröja innan skogen förvandlades till ett kalhygge.

Ibland kan man bara förundras över hur förmätna pösmunkarna kring SD är: Vem fan är du att avgöra vad som är svensk kultur för mig, skulle man vilja säga.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-11 09:10:29 följande:
    Det där handlar nog mest om att i synnerhet statsmedia, inte i förstone speglar kulturen utan försöker förändra den, i en viss (pk-) riktning.

För den stora majoriteten svenskar förknippas Lucia med en blond flicka som Lucia. Om SVT då kör med en svart Lucia, kanske t.o.m. med en kille istf tjej som Lucia, så är det en von oben-provokation, mot folket.

Kent Asps studie om hur journalisterna röstar, visar att över 50% av SR-journalisterna röstar på Mp. Snacka om ett kantrande fartyg!
    Jo, jag har förstått att batikhäxejaktfronten kräver politisk registrering och kvotering av journalister.

Det är ett strålande exempel på att det råder intellektuellt lågtryck inom fronten.

I övrigt tror jag att det bara är batikhäxejägare och sverigedemokrater samt ytterligare något parti längre högerut som anstränger sina förstånd till att försöka "fånga" den svenska kulturen.

Herregud, tokskallarna skulle kunna ränna runt i evighet utan att hitta någon kultur.

Vad gäller din syn på att svenskarna skulle ta illa upp av en svart Lucia så gör du ditt eget lallande till svensk kultur.

Jag är övertygad om att det är få andra än just lallarna som börjar lalla okontrollerat om lucian är svart
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 10:18:42 följande:
    Det finns en undfallenhet mot kulturyttringar som inte är ett dugg kompatibla med "det svenska", och den kan jag inte riktigt förlika mig med. Folk, och med folk menar jag då svenska politiker i maktposition, propagerar för att religiöst betingad omskärelse ska vara tillåten. Likaså att muslimska kvinnor ska få egna badtider eftersom deras himlahärskare uppenbarligen vill ha det så. En man som av religiösa skäl vägrar skaka hand med en kvinna efter en anställningsintervju ska givetvis ha bannor för det och inte få skadestånd för kränkning. När ens religiösa klädedräkt inte motsvarar klädkoden eller ännu hellre säkerhetsföreskrifterna på en arbetsplats har man givetvis att anpassa sig efter detta, inte att klaga i kvällstidningarna och få en massa ryggdunkningar från "öppensinnade fritänkare" som för femtioelfte gången bara samma vecka vädrar "rasistblod". Det är det här som är mitt största problem. 

Ska man applicera ett "slippery slope"-tänkande på ovanstående kan man fråga sig vad som är nästa steg. Uppluckrad lagstiftning som tar hänsyn till muslimska seder och bruk (t.ex. arvsrätt)? Att det ses genom fingrarna ännu mer än i dag när föräldrar tvångsgifter bort sina barn?

Vad gäller den "svarta lucian" har jag inget som helst problem med henne som person. Hon har givetvis precis samma rätt som vem som helst annars att vara lucia om hon vill det. Det är inte där skon klämmer, utan i den här uppfostrande attityden som de som beslutade detta helt säkert ligger inne med. Den här "nu har vi mångkultur och hoppfaderullan var det är bra och fint och bäst!"-tanken. Det är i förlängningen ungefär samma sak som att försöka förringa de segregationsrelaterade problemen i förorten med att "vi ju har Zlatan".
    Ja, bortsett från lucian, så håller jag med dig fullständigt.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-11 11:17:14 följande:
    Var ÄR svensk kultur för dig då? Omskärelse av pojkar och flickor, tidiga tvångsäktenskap, oskuldskontroller, heltäckande klädesplagg på kvinnor, hedersmord..?
    Nej.
    Jeaninne skrev 2014-07-11 11:27:32 följande:
    Gör du..? Spöke Har du tagit något som fått din hjärna att tillfälligt klarna upp..?
    Nja, jag skrev inte något jag inte gett uttryck för ett flertal gånger tidigare här på FL. Jag är av uppfattningen att det i den dimmiga overklighet många sverigedemokrater befinner sig finns få och mycket små möjligheter för dem att förstå vad andra än de själva egentligen har för åsikter.

Det är väl därför sekten använder sig av pk-begreppet så ofta, ett slags försök att av lättja eller oförmåga göra den egna tankeslappheten allt mer slapptänkt.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-11 16:32:17 följande:
    Särlagstiftningen är redan på gång vad jag förstår, iaf första försöken.  Kan bara hålla med dig i övrigt.
    realist14 skrev 2014-07-11 17:57:03 följande:
    Nu lade jag just ut denna i en annan tråd så jag hade den uppe, den får duga, men antar det finns nyare och annan info om man letar.

Tomte
Svar på tråden Varför hatar folk SD?