Inlägg från: StackarsMia |Visa alla inlägg
  • StackarsMia

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-07-30 22:45:36 följande:
    Ett och två är ju samma orsak...

Flickor mognar också tidigare än pojkar och förväntas ta ansvar, vilket gynnar deras resultat i skolan.
    Säkert en bidragande faktor.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 23:29:06 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut utomlands. I Sverige ser könsmönstren likadana ut, oberoende av ursprung. Du kan börja här: www.akademiliv.se/2012/02/4359/. Rapporten från HSV är lång, men läsvärd. Sök på deras sida.
    Det fanns ju ingen länk till rapporten, så den fick jag ju själv leta reda på. Antar att det är denna: www.hsv.se/download/18.6923699711a25cb275a8000278/0820R.pdf

En rapport från 2008 känns inte så aktuell, men jag kollade igenom den iaf.

Män påbörjar oftare forskarutbildning (Sid.8)

Få kvinnor bland professorerna 
    (Sid.8)

Männens resultat på högskoleprovet har konstant legat över kvinnornas (Sid.25)

Kvinnliga provdeltagare har kortare utbildning än manliga (Sid.25)

Fler kvinnor än män söker till högskolan men 
    lägre andel kvinnor än män blir antagna (Sid.29)
     Läsåret 2006/07 
    avlades nästan 64 procent av alla examina (första examen) av kvinnor. (Sid.32)
  • StackarsMia

Vad i helvete, hade ju skrivit ett längre inlägg, med hälften försvann! 

• StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-31 11:47:49 följande:
    Helt riktigt, män pucklar på män i betydligt större omfattning är kvinnor pucklar  varandra, men det gör ju inte mäns våld mot kvinnor att kvinnor inte är särskilt utsatta - eller hör du till dem som håller med SD-kvinnan om att dessa kvinnor i stort sett får skylla sig själva som är i en relation med en man som ägnar sig åt psykiskt och fysiskt våld?
    Är man så dum att man väljer att leva med en våldsverkare, så får man skylla sig själv lite, ja. Något egenansvar måste det finnas.

Annars kan vi lika gärna efterskänka alla lån som lyxfällorna producerar.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:29:53 följande:
    T.o.m. SD:s partiledningen fördömde ju den hållningen, men du vill alltså försvara den här?
    Bryr mig föga om vad SD`s ledning säger. Min åsikt är alltid egenansvar. Dricker en alkis ihjäl sig, så är det hans eget fel. Är man kvar i en relation där man systematiskt blir misshandlad, så har man en viss skuld, ja.

Inte för att förringa angriparens ansvar och skuld.

Frågan är om folk hade kännt likadant om det handlade om två manliga kompisar?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:26:26 följande:
    Nej, det är den gamla. Den länkade sammanfattningen refererar den senare. Kontentan av båda är dock att kvinnor lyckas bättre i sina studier än män, oavsett fakultet, samt att mäns dominans i forskarutbildningar och professurer är ett strukturellt problem.
    Nja, det som var kontentan i 2008 rapporten var att kvinnor och män väljer olika utbildningar och att män oftare avbryter eller byter studier, men att just män oftare väljer högre studier.

Allt genustrams kan man förbise.
  • StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-31 21:01:07 följande:
    Kalla det könsroller då om du vill. Det är samma sak.

Flickor och pojkar har ofta olika förväntningar på sig.
    Det är möjligt. Men vems fel är det? Känns som att det närmast borde vara föräldrarnas fel, eller?

Sen tror jag inte på enkla förklaringar, så vi får nog skylla på samhället och systemet, som vänstern gärna gör.
  • StackarsMia
    Aaliyah skrev 2014-07-31 21:41:57 följande:

Har inte läst tråden men folk hatar väl SD för att de är inskränkta rasister och allmänt korkade? Det är därför jag hatar dem i alla fall.

Eftersom folk är alllmänt korkade så kommer sådana här inlägg.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:22:51 följande:
    Eh, nej. Det är i svar som dessa som jag anar en bottenlös okunskap om omvärlden och nutidshistoria.
    Det här är ju de socioekonomiska faktorernas akilleshäl. Vissa människor vägrar att inse att thailändare inte våldtar, rånar och snor skit, trots att de befinner sig på samma socioekonomiska nivå som en somalier. 

Det blir syntax error.
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-07-31 21:51:31 följande:
    Jag ser ingen akilleshäl, om det är så att thailändare är mer tåliga än somalier för taskiga socioekonomiska faktorer,så är det ju så.
    Människor är olika, men varför är det så, det är ju den intressanta frågan.
    Har du något svar på det?
    Om det nu är så, så är det ju enbart ren fakta. Vad vi sen vill göra med fakta och statistik beror på utgångspunkten. Men fakta är aldrig rasistisk. 

Att japaner är porrintresserade och gillar upskirts-foton är ännu ett fakta.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?