Inlägg från: StackarsMia |Visa alla inlägg
  • StackarsMia

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-07-30 15:35:45 följande:
    Jag tror heller inte att invandrade, väluppfostrade ungdomar skulle få för sig att överfallsvåldta i grupp eller starta upplopp. Men alla ungdomar (svenska och utländska) är inte väluppfostrade. Den 21-årige pedofilen i Kalmar var svensk. Serievåldtäktsmannen 23-åringen på Kungsholmen var svenskar. Nazisterna som attackerade familjer med barn i Kärrtorp var svenskar. Han, firmakillen i Helsingborg, som slog ihjäl en tvåbarnspappa på Upplands Väsby var svensk. Ett axplock från de senaste månaderna. Ska jag fortsätta?
    Så vi landar alltså igen i de sociekonomiska faktorerna, eller? Som för övrigt bara är snömos.
  • StackarsMia
    Jeaninne skrev 2014-07-30 16:34:07 följande:
    Ja, det spelar ju liksom ingen roll om det är medfödda eller socioekonomiska faktorer som gör att vissa nationaliteter begår brott här. Resultatet blir ju ändå detsamma. Om det nu är de senare, så kan vi konstatera att invandrare från dessa nationaliteter hamnar i ett sådant socioekonomiskt skikt att det tvingar dem att begå brott. Slutsats: det inte är bra för landet att importera de nationaliteterna. 

För övrigt stämmer inte detta med socioekonomiska faktorer heller, för det finns många invandrargrupper som lever under EXAKT samma socioekonomiska förhållanden (eller gjorde det från början, fast de tagit de möjligheter som finns att arbeta sig upp här) - och de begår inte brott ändå. Invandrare från större delen av Asien har t.ex. ingen överrepresentation alls, jämfört med infödda svenskar: kineser, japaner, malaysier, vietnameser, thailändare, kambodjaner, koreaner...

Detta stämmer dessutom med min egen erfarenhet. De asiater jag känner har kämpat på - kvinnorna ofta i restaurangnäringen eller sömnads/textilbranschen, deras män i industrin. Barnen sköter skolan, och går ofta vidare till högre studier - trots uppväxten i miljonprogrammets lägenheter. Hur ska man förklara DET, då..?
    Alla motargument bemöts med än mer snömos. Det går inte att dra de slutsatser som de gör, då det helt enkelt inte stämmer. Tyvärr tog det lite för lång tid innan folk började motargumentera, så nu är det mest en cementerad myt som folk inte förstår är fel.

Hur många grupp och överfallsvåldtäkter sker Pga. att man är fattig för stunden?
  • StackarsMia
    Tengel skrev 2014-07-30 16:17:45 följande:
    Hmm jag ser en trend här, män!
    Vad ska vi göra åt det här problemet med alla dessa våldsamma män.
    Finns det något parti som vågar göra något åt detta "mansproblem"?!  Fi kanske?

Jag är ingen manshatare, jag har kompisar som är män.
    Men jag känner mig illa tvungen att rösta på Fi nu! Det är det enda partiet som faktiskt på allvar vågar prata ordentligt om mansproblemet vi har i Sverige. 

Moahaha! ;)
    Gör vi inte redan det vi ska göra? Sätter dem på anstalt eller i psykhus?

Hade du tänkt att F! skulle ordna en syjunta, där de kan prata av sig?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 17:24:21 följande:
    Men då måste ju alla dessa kvinnor mördas och våldtas i sina hem först. Du vill ju förebygga brott av invandrare genom att skicka hem dem/inte släppa in dem. Vad ska vi göra med de svenska männen?
    Nja, det är ju knappast enbart i brottsförebyggande syfte jag vill minska invandringen. Och är de kriminella ska de in på anstalt med kännbart straff och sedan utvisas eller utvisas direkt.

De svenska männen gör vi ju redan det vi ska med.
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 19:15:42 följande:
    Varför är dom snömos?
    Det finns ju en rätt bred konsensus runt att det är dom som är dom bidragande orsakerna, men du tycker att det är snömos?
    Nja, det är mest konsensus gällande vissa typer av brott och bygger på gamla teorier. När det gäller t.ex. våldtäkt tror jag ingen socinom kommer hålla med dig om idag.
  • StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-30 20:01:58 följande:
    Det är förmodligen "snömos" för att det är visat, av BRÅ, att under samma socioekonomiska förhållanden är brottsligheten olika stor i olika invandrargrupper.

Det handlar alltså om någonting annat än socioekonomin. En trolig förklaring: kulturen.
    Exakt. BRÅ är knappast e enda heller som fastslagit detta. Finns en rad utländska rapporter som gör samma.
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 20:17:29 följande:
    Och dom socioekonomiska förhållandena saknar alltså betydelse, är det vad du menar.
    Kan du länka till vart jag kan läsa om den utredning som ligger till grund för BRÅ:s slutsats.
    Jag köper inte kultur som orsak, mig veterligen finns det ingen kultur som uppmuntrar brottslighet.
    Vilka invandrargrupper anser du att den är extra stor inom?

Läs gärna också mitt inlägg 15386.
    Vissa kulturer verkar göra det. Eller menar du att svenskar i hög grad utför hedersmord och balkongkastningar?
  • StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-30 21:53:41 följande:
    Ja försöker tolka vad du skriver och jag tror det handlar om att tjejer lyckas bättre i skolan?

Ja, jag tror det finns belägg för att säga att vi kräver mer av våra döttrar än av våra söner.
    Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-07-30 22:35:40 följande:
    Det finns flera orsaker till att flickorna får högre betyg.

- En är att svensk skola gynnar flickor framför pojkar. Studier har visar att flickor får högre betyg än pojkarna, vid samma prestation. Detta talas det inte mycket om men det är känt  inom pedagogisk forskning ända sedan 60-talet. Orsakerna till varför det är så är dock inte fastställda.

- En annan orsak är att flickor tenderar att följa de vuxnas anvisningar i högre grad än pojkar.

- En tredje orsak är "antipluggkulturen" bland pojkar. Denna har säkert sin grund i att pojkarna vill imponera på flickorna, och såsom kulturen ser ut och har sett ut under ganska många år bland ungdomar i den åldern, så sker detta genom att begå "tuffa" handlingar och att inte åt att studera. Det kan vara så att pojkar skulle må bra av en hårdare tyglar i skolan, som det var fram t.o.m. 50-talet.

Det finns säkert fler orsaker också, men dessa är kanske de mest betydelsefulla.
    Tror vi är ganska överens och lägger vi ihop våra inägg har vi nog 90% av förklaringen. Disciplinen saknas totalt i dagens skolor. Det kan man se från vissa invandrartäta skolor bl.a

• StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:43:28 följande:
    Jo, det gör de. Flickor utklassar pojkar även på universitetet.
    Det där får du backa upp med relevanta länkar. Gärna utrikes också.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?