Inlägg från: UPPERCASE |Visa alla inlägg
  • UPPERCASE

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2013-12-18 08:13:43 följande:
    Kan Ekeroth verkligen vara nazist?

Han är ju...jude!

Skryt inte om din okunskap!
    Det finns väl iofs inget som hindrar att en jude kan vara rasist. Rasism är ju inte bara något exklusivt för vita.

Och i ärlighetens namn om man tittar på just "järnrörsfilmen" som det varit mycket snack om i den här tråden senaste X sidorna så råder det ju ingen tvekan om att de var ute efter att provocera fram ett bråk. oandrasidan så betvivlar jag att "den kraftigt berusade mannen" var mer berusad än någon annan där.  
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE
    Philipsson skrev 2013-12-18 16:48:28 följande:
    Du måste nog skaffa dig glasögon.
    Glasögon för vad?
  • UPPERCASE
    oOOo oOOo skrev 2013-12-18 19:17:04 följande:
    Jag tror inte du vet vad rasism är. Du tror du vet men du drar gränsen där det passar dig, så du kan se på dig själv som icke rasist, men inte efter definitionen.

...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

från FNs definition.
    Jag tror du har helt rätt. Majoriteten av de som gapar om rasism är så opålästa att de inte ens vet vad det är de säger. 
    Det är som sagt det som är skrämmande med demokrati, för någonstans inbillar man sig ändå att personer som röstar vet vad de röstar om på något sätt, antingen att de är medvetna om vad de röstar på. Men i detta fall verkar det snarast som de röstar mot något som de inte förstår sig på. Sen kommer de med motiveringar som "Nya saker är skrämmande för människor, blah blah" och så är de stereotyp exempel på detta själva.
  • UPPERCASE
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 23:41:32 följande:
    Ja man kan bli defensiv och hånfull när man får en orättvis etikett påklistrad på sig. Som t ex rasist, som är ett vanligt förekommande etikett här på forumet.

Oron för att SD ska använda en tvättad programplattform för att få inflytande, och sedan svänga och visa sitt rätta rasistiska ansikte kan jag inte ta på allvar. Och oavsett vad man tror om den saken, långt innan SD nått en nivå där deras inflytande blir så stort kommer de övriga riksdagspartierna att justera sina partiprogram för att fånga upp de väjare som är missnöjda med invandringspolitiken. Vi får inte glömma att det handar om politiker, prio ett är att få makt och bli omvalda, eventuella värderingar är alltid flexibla.

Som jag sagt handlar det inte om personskydd som jag ser det. Det handlar om att inte ge legitimitet åt våldsbejakande grupper som AFA/RF genom att manifestera sida vid sida med maskerade våldsverkare. Jag tycker att det visar på oändligt dåligt omdöme bland de jag tidigare räknade upp.

För övriga frågor får jag hänvisa dig till någon Sverigedemokrat alternativt botanisera vidare i SDs partiprogram, själv är jag inte medlem i något politiskt parti.
  • UPPERCASE
    themia skrev 2013-12-18 23:50:52 följande:
    Jadu, om det vore så bra. 
    Kärnkraft är enastående kraftkälla, så länge man bara ser till kraftproduktionen, men tyvärr är den dels förknippad med stora miljöproblem vid uranbrytning, upparbetning och slutförvar, dels är det ändlig kraftkälla med den teknik vi behärskar idag.
    Jag är inte främmande för att nya tekniska framsteg kan lösa dessa problem, men dit är det långt om det ens någonsin sker.
    Ja allt är ändligt. Annars hade evighetsmaskinen varit uppfunnen. Nuvarande naturligt uran räcker i minst 200 år till med den förbrukningstakt som råder för tillfället. 
    Moderna kärnkraftverk använder dessutom MOX och om samtliga gick över till detta skulle takten förminskas än mer.
    Sedan har vi torium som dels kan transmutas till uran och användas med nuvarande reaktorer men även användas i nya men ej etablerade reaktorer med minimal behandling.

Det finns heller inget alternativ till kärnkraft idag så att ens motsätta sig det är bara dumt.
  • UPPERCASE
    Breaking Bad skrev 2013-12-19 00:20:35 följande:

Det finns elkraftverk som ger mycket renare energi än kärnkraftverk. Elkraftverken är dessutom mycket bättre nu när vi börjat gå över till elbilar.
    Vad menar du med "ren"? Kärnkraft är den enda energikälla vi har som ger energi helt utan miljöpåverkan. Sedan är lagringen ett problem, eller inte ett egentligt problem... Det är bara inte lönsamt att ta hand om biprodukterna på annat sätt än att gräva ner dem.  
  • UPPERCASE

Nu har ju inte detta med tråden att göra, men mina siffror var lite i underkant tydligen...

www.miljoportalen.se/energi/kaernkraft/kaernkraft-2013-rent-men-farligt

Urantillgångar

Dagens reserver av uranskulle räcka i 250 år i dagens termiska reaktorer. Det finns ävenuran i världshaven, som är femton gånger dyrare att plocka upp. Lägger man till det, räcker lagren i 80 000 år. Snabba bridreaktorer är 100 gånger mer effektiva och lagren på land skulle därför räcka i 25 000 år. Termiska bridreaktorer är acceleratordrivna system.Torium är möjligt att använda i 100 000 år.

Finns där med bra många år kvar att forska på fusion istället för fission alltså.

• UPPERCASE
    themia skrev 2013-12-19 01:09:11 följande:
    Du läste inte vad jag skrev va?

Notera för övrigt att jag avsiktligt inte nämnde skräckscenariona vi sett exempel på i Japan nyligen, ville egentligen inte ha den debatten.
    Glöm inte heller kärnkraftverkens ömtålighet (dom står ju stilla halva året) för att inte nämna det faktum att ett kärnkraftverk är ett första klassens terroristmål, för den som vill åstadkomma maximal förödelse.
    Kärnkraftverk står definitivt inte stilla halva året. Man stänger av enskilda reaktorer för att utföra underhåll.
    Det är inte konstigare än att man princip alltid har minst ett vindkraftverk avstängt för underhåll. 

Nej kärnkraftverk kan orsaka storskada när de havererar, men så kan även vattenkraft eller vindkraft osv. 
    Faktum är att båda de senare är markant farligare om man ser utifrån antalet dödsfall och den förödelse de orsakat.
  • UPPERCASE

Mmm ja kärnkraftverk är ju populära terroristmål, hittills har terrorister attackerat ganska exakt 0 st.
    De terrorister som dessutom skulle spränga ett kärnkraftverk utsätter sina egna för risker. 

• UPPERCASE
    Ojsan skrev 2013-12-20 23:15:32 följande:
    Jag hatar inte någon, det är snarare att jag inte håller med deras iställning.
    Och det har du ju all rätt till.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?