Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

overdose skrev 2014-09-15 13:13:10 följande:
    Du förutspådde väl för några år sedan att de var på väg ut? Startade du inte en tråd om hur de gick bakåt, och en tråd som du länge och väl postade i?

Jag tror det är rätt talande för en människa som dig. Sverige och världen kan gå sönder mitt framför dina ögon, utan att du ser något, bara du får bevara din självbild.

Jag säger så här, i själva verket finns det inget att hata hos SD, för ingen vuxen människa hatar. Det måste finnas plats för oss alla. Det betyder dock inte att vi alla måste vara på exakt samma plats.

I väldigt många diskussioner har det också visat sig att de som säger sig hata SD inte alls har några argument, och att de beter sig på just ett sådant sätt som de säger sig inte tycka om.

Jag har i många inlägg skrivit på samma vis som de som hatar SD, bara det att jag har visat på andras tillkortakommanden, men av någon anledning verkar flera debattörer här inte villiga att acceptera att man "hatar" dem - även om det bara är för diskussionens skull - är inte det konstigt?

Vill man hata, måste man väl tycka om att bliva hatad, eller åtminstone acceptera det? Eller har vissa av er aldrig hört talas om gyllene regeln?

Det är dags att börja förstå att något är väldigt fel i Sverige, och att de som röstar på SD inte alls vill något elakt.

Vi behöver en mycket djupare samhällsdebatt än vad FMGA kan ge oss, en som handlar om våra mest fundamentala bevekelsegrunder.

Jag vet att det finns flera här som kan delta i en sådan, men för att det skall fungera måste man lägga ifrån sig grupptänkandet, och se SD som tänkande individer ;)
    Mm, den ja - lite av önsketänkande förstås och så blev det tyvärr inte.

Men det har i stället blivit en oerhört intressant politisk situation i Sverige. Jag tror inte för ett ögonblick att S eller S och MP eller S, MP och V har möjlighet att bilda en fungerande regering med mindre än att de kan få ett formaliserat stöd från ett av av de borgerliga mittenpartierna - så med lite tur kan SD:s framgångar innebära att blockpolitiken bryts upp - man ska inte glömma att det finns ett mycket starkt väljarstöd för att SD ska ska hållas utanför allt politiskt inflytande som rör deras huvudfråga invandringen.

Så antingen får vi någon slags politisk konstellation som har en majoritet av riksdagen bakom sig, exempelvis S och MP med V och FP som stödpartier eller också har vi förmodligen att nyval att se fram mot inom några månader.

Det senare är också lite intressant, säkert skulle väljarna straffa de partier som inte bjuder till för att i politisk praktik hålla rasismen borta från inflytande.

Vem vet - kanske jag kommer att få se min önskeregeringskonstellation , S, MP och FP, innan den kommande mandatperioden är över.

Visst är det trist att SD kan få var fjärde röst i avfolkningsbygder som Ljusnarsberg - men rädda människor söker enkla lösningar och SD:s variant av stoppa världen jag vill kliva av kan säkert locka dem som inte ser något annat alternativ. 
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    overdose skrev 2014-09-15 15:45:01 följande:
    Problemet är att du inte har visat att SD har någon enkel lösning, om man jämför är det nog så att din lösning på våra problem är ännu enklare, nämligen, rösta inte SD.

Det där med enkla frågor, enkla lösningar, är inget som håller i en diskussion.

Bara för att beskriva, USA vann andra världskriget bara för att de var ekonomiskt lika starka som i princip alla de andra krigförande länderna tillsammans. Det fanns en enkel lösning på vem som skulle vinna kriget, nämligen de som slogs med USA, och det fanns en enkel fråga, vilka skulle vinna.

Det är alltså något du motsätter dig... Jag tror nog att du förstår att du är i bunkern och letar lösningar, skåla med de andra koryféerna där.
    Nja, dina observationer om att jag anser att lösningen på Sveriges problem är att inte rösta på SD stämmer inte med mina åsikter.

Jag ser det snarare som att de anständiga partierna utgör ett ramverk som SD befinner sig utanför - inom ramverket kan man ha de mest skilda uppfattningar, t ex om SD. Somliga anser att SD är en konsekvens av Alliansens nyliberala politik medan andra snarare anser att om inte Sveriges ekonomi hade varit så stark skulle SD vara ännu större eller mindre och vissa menar att det går an att gapa i trygg vetskap om att det är andra som tar ansvaret hursomhelst. 

Överhuvudtaget så verkar det vara så att inom anständighetens ramverk finns det ett mångfacetterat politiskt landskap - medan man utanför ramverket är problemfixerad och egentligen bara har ett besked att komma med: Det är invandringens fel.

Jag tror att en ganska stor andel av de 12.9 procent som röstat på SD inte för sitt liv skulle vilja att partiet fick ansvar för något annat än att försöka påverka kunniga politiker genom att ständigt gapa om att allt är invandringens fel och att ett invandringsstopp är lösningen på alla problem.

Jag har svårt att tro att något parti skulle börja lyssna på gaphalsarna - förstår inte vilket det skulle vara i så fall.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-09-15 18:20:16 följande:
    Vilken undersökning tänker du på då?
    Tänker på den Sifo gjorde för Ekot för ett par dagar sen, du kan säkert hitta den själv, men om du går bet så kan jag hjälpa dig.

Med reservation för att jag kan minnas lite fel så ansåg 66 procent av svenskarna av svenskarna att samarbete med SD ska vara uteslutet, främst på grund av att de inte anser att man ska samarbeta med ett rasistiskt parti. Andelen lär ju bli avsevärt högre om man exkluderar SD:s väljare, som ju rimligen önskar att något annat parti tog sig an SD.

Jag tror att det av de anständiga partierna som hade flest anhängare som var positiva var Moderaterna, men även där var en majoritet emot och vilka som var mest negativa har jag glömt, men en inte alltför vågad gissning är MP- och V-väljarna.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-16 00:43:52 följande:
    Du och dina undersökningar. Gång på gång, inför valet, visade jag med statistik och källor på att Sd sannolikt skulle få betydligt högre siffror än det väljarbarometrarna visade - eftersom dessa ständigt underskattar stödet för Sd, och ändå presenterade du med lycka resultatet från nån opinionsundersökning, och menade lycklig att stödet för Sd skulle ha varit under 10%!

Nå, vem hade nu rätt?
    Hm, dessa sverigedemokrater och deras förhållande till matematik,

Men ok - jag kan ju göra ett försök. Inför valet hade låg väl SD något över 10 procent enligt opinionsinstituten men de hamnade på 12,9. Skillnaden är inte stor utan någon procentenhet bara.

Dn Sifoundersökning jag relaterar till är inte en en partipolitisk och jag betvivlar att ens den marginella underskattningseffekten är märkbar där. Dessutom är det mycket tydligt att svenska folket inte vill att något parti ska samarbeta med SD, så allt kommer att precis som innan - möjligen undantaget att blockpolitiken bryts upp eller att vi får ett nyval.

Själv är jag lite förtjust i tanken på ett nyval, till skillnad från dig tror jag inte att svenskarnas potential för tanklös rasism är oändlig - och jag ser gärna att vi får ett val där vi tydligare får ta ställning till hur de övriga partierna ska förhålla sig till varandra relativt det faktum att vi har ett rasistiskt parti i riksdagen med en tiondel av mandaten.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-16 10:35:40 följande:

Redan nu märker man hur åtm. vänstermedia har skiftat taktik/perspektiv. Istället för att smutskasta Sd och dess väljare väljer man nu att problematisera VARFÖR folk har valt bort andra partier för Sd.

Här två exempel: www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article19541001.ab

www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article19541080.ab

Vi som har hävdat detta hela tiden, att ett nytt parti ju knappast kan växa sig starkt utan att det beror på att de andra partierna har misskött sig, har uppenbarligen haft rätt hela tiden.

Undrar hur lång tid det tar innan de inser att också invandringspolitiken varit misslyckad, och att det bl.a. är därför Sd har kunnat få så många röster. När Sd har 51%?

Också där kommer ju vi att få rätt.

Tragiskt att så många i detta land lever i en såpbubbla.

Så kan det förstås te sig från din utsiktspunkt där batikhäxorna smider sina förfärliga ränker och den feministiska konspirationen har fattat ett järnhårt grepp om våra kulor.

SD lockar inte bara människor som är rädda för invandrare utan krakar av alla de slag. Problemet för partiet är att folk i allmänhet inte är räddhågsna krakar så dina profetior ska man se mot bakgrund av din rädsla.

Såpbubblor som hindrar folk att de vad du ser - batikhäxornas härjningarSkrattande

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-16 11:27:55 följande:
    Som sagt, tur för Sd att det finns en massa journalister som resonerar och skriver precis som du...25% nästa!

Man kan ju nästan misstänka att Sd betalar dig för att skriva som du gör. Alternativet vore nästan ännu värre, att du faktiskt är så d*m som man får intrycket av att du är.
    Alla har inte din klara blick för sammanhang.

Klart SD snart är i majoritet och batikhäxorna fördrivna. Och hela svenska folket studerar konspirationsteori med Metapedia som kunskapskälla

Ja du Philipsson, jag minns när du stolt deklarerade att du inte erkänner Dagens Nyheter som källa - för att två inlägg senare ange Dagens Nyheter som källa själv.Det var ett gott mått på din stringens.

Så efter det blev jag inte särskilt förvånad när du redogjorde för dina spaningar efter batikhäxor och förklarade att du hämtar din kunskap från nazistiska Metapedia.

Det är ingen som vill år dina kulor, tror iallafall jag. Det är nog bara som du vill inbilla dig av ren inbilskhetSkrattande

Hursomhelst finns det mycket som svassar omkring i kölvattnet efter Åkesson som lockar till skratt.

Hur går det med batikhäxespaningarna ocjh Metapediastudierna.

Nihka berättade i en annan tråd att det tydligen finns fler på FL som studerar Metapedia - på valnatten efter SD:s 12.9 procent länkades det till nazistiska hymner som Horst Wessel.

Själv anser jag att den här gör sig bättre när folk hänvisar till nazistiska Metapedia som kunskapskälla.

Ha, varianten här nedan har varit borta från Youtube ett par år men nu återfann jag den. Outsägligt vacker kombination musik och bilder. Tack Philipsson - för att dina batikhäxespaningar ledde mig till något jag verkligen saknat.

Puss och kramKyss

• FDFMGA
    nihka skrev 2014-09-16 22:48:14 följande:

Philipsson whinar över allt som kommer fram som inte framställer SD i en fördelaktig dager, och det är inte lite det!

Jag tror ärligt talat att många SD-kramare befinner sig på samma nivå som PhilipssonSkrattande

Men samtidigt blir det missvisande att avfärda alla sverigedemokrater som batikhäxespanare och/eller rasister - 12,9 procent är rätt mycket.

Var fjärde väljare i lilla Ljusnarsberg röstade på SD - jag läste nyligen om Ljusnarsberg i ett annat sammanhang - Lärarförbundet rankar årligen alla landets kommuner utifrån ett antal parametrar och utser "Bästa skolkommun" - av landets 290 kommuner kom Ljusnarsberg på allra sista plats.

Ingen tillfällighet.

Det finns en utveckling eller avveckling där framtidstron blir allt mindre i småkommuner och glesbygd - rädda människor söker enkla lösningar och där erbjuder SD ett alternativ för de som vill tro att landsbygdens utarmning kan förklaras av invandringskostnader.

En annan typ av SD-väljare är säkert de som ser möjligheterna inom den egna branschen bli allt mindre på grund av EU-relaterad arbetskraftskonkurrens.

Åtminstone vill jag tro att det bland de 12,9 procenten finns en hel del som inte struttar runt och av ren kvinnoskräck spanar efter ondskefulla batikhäxor och också en hel del som inte firar valresultatet med Horst Wessel.
  • FDFMGA
    MsFry skrev 2014-09-21 08:42:26 följande:
    Snygg misshandel av kommatering i svenska språket.
    Tror budskapet både krympte och blev felsorterat i tvättstugan.

Ska nog vara: Vi gillar olika åsikter, men vi ogillar pk-maffians åsiktsmonopol samt att vi inte tillåts förkunna sanningen - som att ebola, aids och vägglöss är invandringspolitikens konsekvenser.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-22 07:23:46 följande:

Hade det varit jag som gjort den hade jag nog antingen skrivit utan komma eller i stil med "Vi gillar olika...åsikter." Men tanken är i alla fall god, att påvisa att vi är ett gäng som gillar olika, men då olika åsikter. Vi tycker att man ska få ha olika åsikter i ett land som Sverige där olika åsikter idag är en slags sjukdom, något som inte tolereras.

Du menar att man ska kvotera så kallade pk-åsikter så att det inte blir för många som inte tycker som du. Det borde alltså finnas till exempel en maxgräns för hur många som anser att sjuklövern inte ska samarbeta med SD eller för hur många som får anse att SD är ett rasistiskt eller främlingsfientligt parti.

Själv uppfattar jag det som att de åsikter du framför här är dina egna - och det är helt ok att du också har åsikten att dina åsikter är illa sedda för att det finns en åsiktskorridor du hamnat utanför.

Jag tycker liksom att det är lite kul med den åsikten - eftersom det bekräftar min egen åsikt om sverigedemokraters syn på andra.

SD partiet vars anhängare tycks vilja inrätta ett åsiktsministeriumSkrattande
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-22 23:28:34 följande:
    Jag anser bara att man bör kunna föra samtal med varandra även om man har totalt olika åsikter. Detta är något media bör tänka på också. Vill man ha ett land där bara en typ av åsikter ska få vara tillåtna eller vill man ha total demokrati där folket får prata fritt och alla åsikter få komma fram? De åsikter som sen flest människor står bakom är de som vinner makt.
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?