Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-01-08 00:18:35 följande:

Ja, "förbjud" fattigdom och krig.

Lik på gatorna alternativt barrikadera oss i Sverige och kasta människor i fängelse utomlands för att de inte lämnar landet. 

Tack för att du påminde mig om varför folk hatar SD.

Hur gör vi med människor som får utvisningsbeslut där det inte finns ett land som tar emot dem?
    Till slut tryter tålamodet. Det är nu någon annans "tur" att hjälpa till. Sverige kan inte vara en avstjälpningsplats för andra länders problem.
    Vilka andra lagar är det OK att strunta i? Kan vi välja lite som vi själva vill eller räcker det att media är på ens egen linje för att det skall vara OK? Är det OK att folk med taskig ekonomi stjäl och rånar? Få höra nu, vilka lagar och bestämmelser tycker du gemene man kan strunta i utan konsekvenser?

Vad har du för förslag för att få människor som inte har rätt att vistas här att lämna landet? Jag har i alla fall inte sett några idéer från din sida.
    Var går gränsen för din humanitet? Hundra tusen per år? En miljon? Fem miljoner, tältstäder på din egen mark?
    Till och med den mest indoktrinerade och påstått humana personen inser att det finns gränser för vad vi mäktar med som land. Min gräns har nåtts och överskridits. Var går din?
  • Naranjos
    hajna skrev 2014-01-08 02:10:36 följande:
    Sverige har varit ett mångkulturellt samhälle under hela sin existens. Det har alltid funnits flera kulturer här. Ända från den tid då man kan börja tala om ett svenskt kungadöme fram till idag. 

Det är alltså inte så att någon försökt "göra sverige till ett mångkulturellt samhälle" - Sverige har alltid varit det. 

Du kan ju inte skriva om vår historia bara för att det ska passa din förvirrade retorik.
    Om vi genom historien haft en stark majoritetskultur samt 5-10 andra kulturer med relativt få människor, har dessa enkelt integrerats och i de flesta fall assimilerats in i majoritetskulturen. När Sverige har tagit emot ca. 1 miljon människor de senaste 20 åren har inte detta fungerat och den så tidigare berömvärda mångkulturen har blivit ett fiasko, vilket alltså flera europeiska (och andra) länder redan konstaterat. Sverige gick samtidigt åt rakt motsatt håll och skrev in mångkulturen i grundlagen, vilket jag tror och anser vara/bli ett ödesdigert misstag för Sverige och alla dess invånare inklusive invandrare.
  • Naranjos
    Ermenegildo skrev 2014-01-08 16:57:40 följande:
    Förstår inte vad du snackar om, vad är problemet med hur andra klär sig, äter, ber till sina gudar eller dansar, så länge de följer svensk lag? Och varför skulle man inte kunna både vara en stolt svensk och bejaka sitt ursprung? Har du varit i USA någon gång? Amerikaner är otroligt patriotiska och samtidigt ofta oerhört stolta över sitt etniska ursprung. Varenda invandrargrupp har sin egen parad där de viftar med amerikanska flaggor varvat med någon ursrpungsflagga. Tycker du USA saknar en tydlig amerikansk kultur?

Jag förstår ärligt talat inte vad alla ni främlingsfientliga är så oerhört rädda för?
    Ja, jag har varit i USA ett otal gånger (USA är dessutom det land som av vissa naturliga skäl ligger mig varmast om hjärtat).
    Just vad gäller frågan om etnicitet har jag flera anekdoter som etsat sig fast i mitt medvetande. 

Ett fall var på en fabrik där jag praktiserade en månad under min utbildningstid. En person som jag kom att arbeta ganska tätt tillsammans med hade kraftig brytning på ett annat språk och jag frågade honom därför var han kom ifrån. En helt naturlig fråga som jag själv fick besvara vid åtskilliga tillfällen på grund av min egen dåvarande brytning.
    Han svarade att han var amerikan, vilket jag tyckte var lite underligt med den brytningen och frågade igen och han blev förbannad och insisterade på att han var amerikan.
    Senare fick jag i alla fall reda på att han var från Pakistan.

Sensmoralen i vad jag berättat ovan är att i USA gör de flesta invandrare generellt allt i sin makt för att integreras i det amerikanska samhället, de tar till sig amerikanska traditioner med Thanksgiving, Labor Day, Christmas day, Memorial day, Veterans day osv. Självklart firar olika etniciteter i viss mån sina egna högtider som Hanukkah, cinco de Mayo och Saint Patrick's day. Men de flesta personerna är amerikaner först och främst och fullt integrerade i det amerikanska samhället.

De har nämligen inte valet att låta bli. Många människor måste därför ha dubbla jobb. Bidrag ens i närheten av hur det ser ut i Sverige är fullständigt omöjligt i USA. If you don't work, you don't eat. Sjukvård och samhällsservice till illegala är också helt omöjligt vilket inte minst proklamerades från Obama under senaste valrörelsen när han var tvungen att försvara sin påstådda slapphet vad gäller illegala invandrare.

Om den svenska politiken vad gäller invandring, integration, bidrag och arbete hade liknat den i USA, hade vi aldrig haft den här diskussionen därför att Sverigedemokraterna inte hade funnits eller ens behövts.
  • Naranjos
    Ermenegildo skrev 2014-01-08 21:43:49 följande:
    Här är vi nästan överens, otroligt nog. Jag är positivt inställd till att begränsa bidrag i Sverige, både till folk som bott här länge och som bott här kort. Men även i det här inlägget låter det som om du "skyller på" invandrarna som i Sverige då tydligen inte "gör allt i sin makt för att integreras". Jag har också arbetat i USA och sett att så länge du arbetar hårt är du välkommen. Jag har träffat massor av väldigt seniora personer i New Yorks finansvärld som varit i USA i mindre än 10 år och de hyllas som hjältar. I Sverige bemöts invandrare i bästa fall med något slags välvilligt medlidande och i värsta fall - som av SD - betraktas de som kriminella parasiter. Att invandrare integreras väl i USA är också för att de välkomnas med öppna armar. De blir accepterade som amerikaner kvickt, därav troligen din kollegas upprördhet när du gång på gång ifrågasatte var han egentligen kom ifrån.

Jag vill gärna diskutera hur vi infödda svenskar kan bli bättre på att välkomna och anställa duktiga invandrare. Inte genom att ge dem några särskilda fördelar men genom att acceptera dem som fullgoda människor och varken se dem som biståndsbehövande eller kriminella. Jag tror allt de vill är att bli betraktade som fullvärdiga människor, även om de har någon brytning och ser annorlunda ut.
    Jo, men det är POLITIKEN det är fel på. Jag är övertygad om politiken hade liknat den i USA, hade inte problemen funnits. De invandrare som idag är hart när omöjliga att integreras in i samhället eller på en arbetsplats hade helt enkelt inte stannat kvar med en politik liknande den i USA. Det stora och ursprungliga felet har varit och fortsätter vara att vi måste "ta hand om" alla som kommer hit, precis som vi inte förväntar oss någon som helst förmåga från dem själva samt att kraven är för låga eller saknas helt.

Hade det varit fullständigt självklart att man måste arbeta i Sverige för att försörja sig hade inte taxiföretaget i Lund funnit det omöjligt att få någon att ta jobb. Kandidaterna skrattade bara åt företagaren när han inte ville betala svart lön. Bättre med A-kassa och köra taxi svart. Och ett falskt svenskt pass inklusive resa från Turkiet till Sverige hade inte kostat 12.000 Euro och det hade inte varit lönsamt för nyblivna svenska medborgare att tappa sitt pass gång på gång på gång för att sedan sälja till flytkingsmugglare.

Det är inte Sveriges fantastiska klimat och vår goda tillgång på välbetalda arbeten som är den stora magneten för majoriteten av de människor som får uppehållstillstånd i Sverige varje år.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-09 00:42:35 följande:
    Vadå andra lagar??? Det är inte olagligt att stanna i Sverige efter ett utvisningsbeslut. Trodde du det eller?

Vi fortsätter som vi gjort med bl a minskad ersättning för de som inte samarbetar, information om vad som händer nu och i framtiden om man inte samarbetar samt som en sista utväg tvångsutvisning. Sedan behöver samarbetet öka mellan länder både inom och utom Europa. Alla ska hjälpa till.

Du har fortfarande inte talat om vad du tycker vi ska göra med alla som fått avslag men som inte har ett land att återvända till som tar emot dem. Köra dem över gränsen och lämna dem i skogen på norska sidan?

Min gräns går vid SD. Absolut där.
    Jo, det är olagligt att vistas i Sverige utan tillstånd och således också efter avvisningsbeslut enligt 8 kapitlet utlänningslagen: 
    meritwager.wordpress.com/2013/02/21/det-ar-olagligt-att-vistas-i-ett-land-utan-tillstand-vare-sig-man-gillar-det-eller-inte/

Att det inte finns någon straffpåföljd betyder inte att det är lagligt att vistas här olagligt. Tyvärr enligt min uppfattning.

Statslösa är ett problem men inte mycket vi kan göra åt. Ett annat problem är påstått statslösa - alltså personer som ljuger om sin egentliga status. Där har Norge just fattat ett retroaktivt beslut att kunna utvisa personer som ljuger i sin asylansökan. Något som borde vara självklart också i Sverige.

För att inte diskussionen skall bli allt för ensidig ber jag dig berätta var din gräns går för hur mycket invandring vi tål? Eller skall vi inte ha några begränsningar alls? I så fall, vänligen motivera din ståndpunkt.

Det är lätt att säga att alla skall hjälpa till och det tycker jag också. Men det sker inte och kommer inte att ske. Det är i princip endast Sverige som påstår att invandringen är en vinstaffär. Hade andra länder menat detsamma, hade det varit slagsmål om syrier, afrikaner, afghaner osv. 

Tvärtom stryper de flesta länderna sina intag. I UK har t.ex. Cameron deklarerat att i stället för 100.000 per år skall det ner till 10.000. Ungefär samma minskning som SD budgeterat. Vi borde få hela avgiften till EU efterskänkt varje år men det skulle vara en omöjlighet för regeringen att föreslå ens en endaste € i rabatt.
  • Naranjos
    Ermenegildo skrev 2014-01-08 23:43:58 följande:
    Nu hemfaller du igen åt SD-skrönor och åt att demonisera invandrare. Jag ser hårt arbetande invandrare varje dag som städar, kör taxi, jobbar i restaurang, startar företag m m, ofta med dubbla jobb. Däremot har de väldigt svårt att få ett bra jobb eller ens få komma på en intervju. Det har ju otaliga gånger visats att heter du xhstcgh i efternamn är du inte välkommen.

Självklart finns det människor som utnyttjar bidrag, både på det sätt som är avsikten och bedrägligt. Men det gäller ju infödda svenskar också. Det är väl i så fall mer anmärkningsvärt att infödda svenskar utnyttjar systemet, de som verkligen skulle kunna få ett ordentligt jobb. Se dig omkring på FL så hittar du snabbt infödda svenskar som närmast med stolthet berättar hur man bäst utnyttjar bidrag.

Enligt arbetsförmedlingen är det i alla fall väldigt mycket enklare för s.k. prioriterade grupper att få jobb (med bidrag). Högst bland prioriterade grupper är dessutom invandrare. Svårast  är det för vit man +50 trots 30 års arbetslivserfarenhet och relevant kunskap.

Självklart finns det invandrare som arbetar och arbetar hårt. Har aldrig påstått något annat. Men det är för många som inte gör det och många som aldrig kommer att göra det heller. Både frivilligt och ofrivilligt. Arbetslösheten i Sverige närmar sig 9%. Välutbildade svenskar +40 har svårt att få jobb, +50 väldigt svårt och +60 trots 3 år på högskola (god vän) och relevant yrkesutbildning och erfarenhet. Helt omöjligt. Dessutom i ett yrke där det ständigt annonseras efter personal.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 05:46:39 följande:
    Då ser man återigen rapporter om vansinnet i Syrien, Sd som så hjältemodigt vill "hjälpa på plats" istället för att låta syrier fly hit, är som vanligt tysta. Bara kvalificerat skitsnack alltså, som vanligt från Sd.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfga
    Och vilka andra partier är det som inte är tysta? Vad vill du att SD skall säga? Man har inte mandat i riksdagen att skicka hjälp.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 12:08:32 följande:

Sd kan ju ta tillfället i akt och komma med ett förslag om hur en hjälp ska gå till när de redan presenterar hur de vill ändra (läs: sänka) biståndet. De andra partierna har inte velat minska invandringen så varför ska de yttra sig?
    SD har redan förslag i sin budget på detta. Man vill öka anslagen till UNHCR med 5.2 miljarder mer än regeringen vill satsa och därmed hjälpa otroligt många fler än vad Sverige gör idag. UNHCR skriker efter pengar och Sverige minskar anslagen till UNHCR och tar dessa pengar och lägger på de personer som lyckas smuggla sig själv till Sverige.
    sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/10/Budget-A-Ö.pdf

Men regeringen och övriga i 7-klövern struntar fullständigt i att hjälpa i enlighet med UNHCR:s önskemål för att i stället se så goda ut som möjligt på hemmaplan, framför allt i medias ögon. Biståndet till UNHCR ger nämligen inga pluspoäng i hemmaopinionen på samma sätt som ett massivt mottagande av människor för parkering i utanförskapsområden i Sverige gör.

Biståndspengar som så väl behövs i krigsområden används hellre till att betala lön till statsråd: www.dn.se/nyheter/politik/minister-fick-bistandspengar-i-lon/
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 14:42:35 följande:

Och det inbillar du dig att det hjälper mitt i krigets Syrien där inga organisationer vågar sig dit?
    Det är inte jag som säger det. Det är FN genom UNHCR. Fast dom kanske är Sverigedemokrater hela bunten.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?