Ermenegildo skrev 2014-01-08 16:57:40 följande:
Förstår inte vad du snackar om, vad är problemet med hur andra klär sig, äter, ber till sina gudar eller dansar, så länge de följer svensk lag? Och varför skulle man inte kunna både vara en stolt svensk och bejaka sitt ursprung? Har du varit i USA någon gång? Amerikaner är otroligt patriotiska och samtidigt ofta oerhört stolta över sitt etniska ursprung. Varenda invandrargrupp har sin egen parad där de viftar med amerikanska flaggor varvat med någon ursrpungsflagga. Tycker du USA saknar en tydlig amerikansk kultur?
Jag förstår ärligt talat inte vad alla ni främlingsfientliga är så oerhört rädda för?
Ja, jag har varit i USA ett otal gånger (USA är dessutom det land som av vissa naturliga skäl ligger mig varmast om hjärtat).
Just vad gäller frågan om etnicitet har jag flera anekdoter som etsat sig fast i mitt medvetande.
Ett fall var på en fabrik där jag praktiserade en månad under min utbildningstid. En person som jag kom att arbeta ganska tätt tillsammans med hade kraftig brytning på ett annat språk och jag frågade honom därför var han kom ifrån. En helt naturlig fråga som jag själv fick besvara vid åtskilliga tillfällen på grund av min egen dåvarande brytning.
Han svarade att han var amerikan, vilket jag tyckte var lite underligt med den brytningen och frågade igen och han blev förbannad och insisterade på att han var amerikan.
Senare fick jag i alla fall reda på att han var från Pakistan.
Sensmoralen i vad jag berättat ovan är att i USA gör de flesta invandrare generellt allt i sin makt för att integreras i det amerikanska samhället, de tar till sig amerikanska traditioner med Thanksgiving, Labor Day, Christmas day, Memorial day, Veterans day osv. Självklart firar olika etniciteter i viss mån sina egna högtider som Hanukkah, cinco de Mayo och Saint Patrick's day. Men de flesta personerna är amerikaner först och främst och fullt integrerade i det amerikanska samhället.
De har nämligen inte valet att låta bli. Många människor måste därför ha dubbla jobb. Bidrag ens i närheten av hur det ser ut i Sverige är fullständigt omöjligt i USA. If you don't work, you don't eat. Sjukvård och samhällsservice till illegala är också helt omöjligt vilket inte minst proklamerades från Obama under senaste valrörelsen när han var tvungen att försvara sin påstådda slapphet vad gäller illegala invandrare.
Om den svenska politiken vad gäller invandring, integration, bidrag och arbete hade liknat den i USA, hade vi aldrig haft den här diskussionen därför att Sverigedemokraterna inte hade funnits eller ens behövts.