Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

    Varför hatar folk SD?

    Fortfarande lika aktuellt som när det skrevs för ganska exakt 14 år sedan:

    I ett år har klass 9 C i Svedalaskolan jobbat för att få ihop pengar till en skolresa. De har samlat tomburkar, bakat kaffebröd och sålt, haft basarer, klippt gräs åt gamla, bland mycket annat.  Analogi för befolkningens samlade arbete som resulterar i BNP/år.  Nu är målet snart i sikte. Snart bär det iväg till London.  Analogi för användandet av denna produktion för välfärdsändamål.  Då kommer en ny pojke, Ahmed, till klassen.  Analogi för flyktingmottagande. Ahmeds förra klass = Ahmeds hemland.  Han måste byta skola för de har varit så taskiga mot honom i hans förra. Rektorn bestämmer att alla måste vara snälla mot Ahmed för att han har haft det så svårt .  Analogi för de sju riksdagspartiernas samt medias samfällda syn på asylpolitiken.  Klart att Ahmed ska få följa med på skolresan som alla de andra. Klasskassan räcker åt alla.  Analogi för den svenska befolkningens traditionellt solidariska grundinställning.  OK, det finns ändå en koj ledig på båten och en till spelar inte nån större roll.   Analogi för att acceptansen är stor så länge nivån för en resurskrävande verksamhet är låg.  Men nu kommer också Muhammed till klassen. De har varit stygga mot honom också i en annan skola. Klart att Muhammed också ska få följa med.  Analogi för en ökad asylinströmning.  Man får tränga ihop sig lite bara. Någon får sova på en extramadrass. Och i stället för att gå på London Zoo får man promenera i Hyde Park.  Analogi för framtvingande av nedskärningar i välfärdssystemen.


     - Det är också trevligt, säger fröken. Det viktigaste är att vi är solidariska! Och tänk på barn i andra länder. Ni har det mycket mycket bättre än de. Barnen i Zimbabwe får minsann aldrig åka på skolresa!


    Nu kommer Hassan till klassen. Det är Muhammeds bror som också ska gå i klassen. Man får inte skilja på bröder, det är viktigt, säger fröken.


     Analogi för principen om familjeåterförening.  Hassan ska förstås också åka med på skolresan. Nu räcker inte kassan till London längre, så man måste skära ner lite och åka till Köpenhamn i stället.  Analogi för framtvingande av ytterligare nedskärningar.

     - Det är också trevligt säger fröken, och tänk på alla barn i Zimbabwe...


    Men nu börjar de elaka pojkarna Emil Ruda och Allan protestera.


    - Vadå, det är ju vi som har jobbat ihop pengarna! Ahmed, Muhammed och Hassan har inte gjort ett dugg! säger Emil Ruda.


     Analogi för kritiska opinionsyttringar i befolkningen och ökade röstsiffror för t ex Sverigedemokraterna.  - I min brorsas skola gör de inte så här, säger Allan. Där får bara de som varit med och jobbat vara med och resa.  Analogi för länder med mer restriktiv asylpolitik, t ex våra grannländer Finland och Danmark.  Och de har råd att åka till London!  Analogi för att Finland och Danmark ligger före Sverige på OECD:s s k välståndslista.  Förresten har de i förra skolan inte alls varit så elaka mot Muhammed och Hassan som de säger. Det vet jag för jag känner några som går i den skolan! De bara säger det för att de vill vara med på skolresan.  Analogi för asylsökande med falska uppgifter. Se t ex Migrationsverkets Argus-rapport, som kan beställas kostnadsfritt från Migrationsverket, 601 70 NORRKÖPING, tel. 011-15 60 00, eller via hemsidanwww.migrationsverket.se.  - Så får du inte säga, säger fröken. Det är så synd om Ahmed, Muhammed och Hassan. Alla är lika mycket värda! Klasskassan räcker åt alla, om vi bara är solidariska. Det har rektorn sagt att vi ska vara, säger fröken, som bara sneglar en aning på sin karriär.  Analogi för det s k etablissemanget bestående av politiker och media.

     Mest är hon solidarisk och jämför med barnen i Zimbabwe.


    Allan blir lite arg. Nu slår han till Ahmed så att Ahmed får näsblod. Det var inte snällt gjort. Emil tar upp sin slangbella och säger att man borde skjuta suddgummin på Muhammed.


     Analogi för våldsyttringar från svenskar mot invandrare (motsatta förhållandet tas inte upp här)  Nu blir fröken verkligen upprörd. Hon och lärarna i tre andra klasser bestämmer att varje gång någon gör något så styggt som Allan och Emil så ska man hänga upp plakat i alla skolorna med bilder på dem och där ska det också stå om alla elaka saker som de har gjort förut.  Analogi för de fyra stockholmstidningarnas gemensamma s k uthängande av personer med enligt tidningarna nazistsympatier, plus några som kom med av bara farten, i november 1999  En del lärare tycker att Allan och Emil inte ska få gå kvar i skolan alls. Det slutar med att Emil får det, men han får inte vara med i schackklubben för det står i reglerna att alla måste vara snälla mot varandra. Emil kan förstås inte räkna med några vidare betyg, särskilt inte i social kompetens, så i gymnasiet kommer han knappast in.  
    Analogi för social stigmatisering; sämre möjligheter till anställning, karriär, för uteblivande av fackligt stöd vid konflikt med arbetsgivaren, etc
     Märkligt nog verkar inte Allan och Emil bli så mycket vänligare stämda mot Ahmed, Hassan och Muhammed fast fröken satte upp plakaten. De går där med sina slangbellor och verkar arga. Ännu argare blir de när Hassan, Muhammed och Ahmed slänger stenar på dem och fröken inte tycks märka det.  Analogi för att invandrares våld mot svenskar knappast omnämns.  Lena och Anna tycker inte om bråk. De tycker egentligen inte att Ahmed, Muhammed och Hassan ska få resa med som alla andra. Men det vill de inte säga högt för då får de nog dåliga betyg och inte vill de finnas på plakaten. Men nästa termin tänker de byta till en annan skola.  Analogi för svenskars val att inte protestera högt, men att flytta från invandrartäta områden, sätta sina barn i friskolor etc

     Nu kommer Leyla till klassen. Hon ska också åka med på resan, självklart, tycker rektorn (och fröken). Men då måste hennes pappa också vara med och se till att inget farligt händer med Leyla.


    - Det är deras kultur, vi måste respektera den, det har rektorn sagt, säger fröken.


     Analogi för det svenska samhällets anpassning till och ekonomiska stöd åt bevarande av invandrares ursprungskulturer.

     Rektorn bestämmer att Leylas pappa ska åka med och att pengarna ska tas ut klasskassan. Nu räcker inte pengarna ens till Köpenhamn längre.


    - Vi tar våra tält och har lägerskola nere vid Svedalasjön i stället, säger fröken. Det är också trevligt och tänk på barnen i .....


     Analogi för ytterligare nedskärningar.  Själv åker rektorn på konferens i Helsingfors med 14 andra rektorer.  Analogi för Göran Perssons deltagande i EU-toppmötet i Tammerfors år 2000, tillsammans med de övriga 14 EU-ländernas regeringschefer.  Där pratar rektorn om hur snäll han har varit som har infört så generösa regler om klasskassan och att alla andra borde göra likadant. Konstigt nog verkar inte de andra rektorerna nappa på den idén.  Analogi för att de övriga EU-länderna knappast tar Sveriges asylpolitik som modell. Flera länder har tvärtom infört starkt skärpta regler efter Tammerfors-mötet.

     


    Sens moral:


    Många människor är genuint snälla och delar med sig av sitt överflöd, särskilt om de uppfattar att den som tar emot har blivit illa behandlad.


    Men när de som ska ha blir för många så att det är tydligt att det nu blir mindre åt alla, minskar viljan att dela med sig.


    Det finns också en folklig uppfattning om att den som arbetat ihop en viss resurs också ska disponera över det mesta av den.


    Man kan inte kommendera fram solidaritet.


    Försök att undertrycka protester kommer att medföra stor risk för att protesten så småningom tar sig våldsamma uttryck

  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2013-12-26 22:03:01 följande:
    Kan någon förklara hur Sd vill höja svenska skolan? På hemsidan står inget konkret utan bara en massa floskler om hur bra skolan skulle vara i sd's regi.

    Men Sd är och förblir ett populistiskt enfrågeparti som skriver några lösryckta rader om skolan för att de måste. Eller?
    Nja, tror att idén med återförstatligande är en bra start. Sen har jag för mig att man har sagt under lång tid att det är de bråkiga eleverna som skall få flytta på sig. Till exempel vid mobbninssituationer så blir det idag oftast offret som måste byta skola vilket sänder fel signaler.
    Det råder väl heller inget tvivel om att den stora invandringen från till stora delar underutvecklade länder där många till och med är analfabeter drar ner skolresultaten. En minskad invandring kommer över tid att lösa en stor del av dessa problem.
    I mellantiden skulle jag önska att "flummet" försvinner.

    Har studerat några skolors värdegrund. Värdegrunden är ofta flummig, men den är lika ofta fylld av mer eller mindre politiska värderingar. Det mesta kan man hålla med om i skolans värdegrunder, men samtidigt är det irriterande att folk skall skriva en på näsan, vad man skall tycka och tänka. Speciellt när det rör saker som faktiskt inte är självklara. Tänker på formuleringar som "alla människors lika värde", prat om socialisering osv.

    "De kompetensutvecklingsinsatser som nämns på de fyra skolorna omfattar handledning (i ett fall av kommunens konsultlärare), Växtkraft mål 3 för att åstadkomma en utvecklingsplan för skolan, konflikthantering, stresshantering, ”hälsoskola”, integration/mångfald samt genus i samarbete med kommunens genuspedagog. Utbildning har genomförts i följande metoder: Reparativa dialoger, Aggression Replacement Training (ART)6, The Community Parent Education Program (COPE)."

    Ibland känner jag att mina barn inte skall behöva gå i den skola som beskrivs ovan; dagens skola går helt enkelt inte ihop med min värdegrund. I min värld har man matematik, svenska, historia, geografi, språk, lite religion och samhällskunskap samt slöjd och gymnastik och på dessa lektioner arbetar man flitigt och i grupp när så krävs. Ungar som inte sköter sig hamnar i obs-klass och så är det bra med det.

    Men så ser inte skolan ut; det är "konflikthantering", "genusövningar", "kompissamtal", "integration", "massage" och allt vad en palestinasjalsflummare kan hitta på.

    Så, bort med flummet, tillbaka med ordning och reda. Så här skall det se ut:



  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2013-12-27 12:57:03 följande:



    Du vill väl införa nationalsocialistisk undervisning också med tanke på språket du använder. Den skolan du eftersträvar existerade för rätt länge sedan, den lär inte fungera idag.
    Vill du införa nazist-spöstraff också?
    Det där är inte ens värt en kommentar annat än att de som gick i skolan på den tiden lämnade densamma med mycket större kunskaper och förutsättningar för livet än vad eleverna har gjort de senaste 30 åren. För det behöver man som lärare naturligtvis inte ha Stig Järrels rollfigur "Caligula" i Ingemar Bergmans film Hets som mall.

    Mig veterligen har den svenska skolan vare sig haft eller strävat efter undervisning enligt nationalsocialistisk mall och hur du kan koppla ihop mitt inlägg med nazism är obegripligt och kränkande.
  • Naranjos

    Om det går att komma överens om en vettig diskussionsnivå utan att kasta skit på varandra så är jag gärna med. Tyvärr brukar trådar som den här resultera i att Goodwin's law blir bekräftad och då blir allt meningslöst och så dör tråden.

  • Naranjos
    Ermenegildo skrev 2013-12-27 15:37:12 följande:
    Vaddå inga namn - du skriver ju att du menar islam? Jag är själv religionsmotståndare så du slår in öppna dörrar hos mig. Men - 1. många flyktingar är här just för att de flyr från religiöst förtryck 2. det bästa sättet att bekämpa religion är med kunskap och humanism. Repression och moskéförbud m m hjälper inte, tvärtom. Se hur fint vi bekämpat kristendomen, där är ju snart alla galna ortodoxa seder borta och kvar bara en ganska oförarglig svans. Den historiskt bevandrade vet ju att kristendomen haft ungefär samma förtryck och galenskaper som islam idag.
    EN stor skillnad mellan religionerna är att i den ena, tolkas orden bokstavligt. Det finns inget rum för tvivel. Det är antingen eller. Inom samma religion är det förenat med dödsstraff om man konverterar eller lämnar religionen.
    Judaismen och kristendomen har 10 guds bud och Nya Testamentet när det gäller kristendomen. Den andra religionen är krigisk till sin natur och säger rent ut att antingen skall alla människor byta religion till den enda sanna, eller förslavas/behandlas som andra klassens medborgare. Alternativet är döden.

    Här kommer ett par intressanta klipp:








    Sen att jag anser att alla religioner är vidskepelse är en annan diskussion men det finns bara en religion som förespråkar dödsstraff för att lämna religionen. Bara en religion vars högsta auktoriteter öppet och gärna står för detta samt praktiserar det. Det är en farlig religion.

    Bonusklipp - lyssna från ca. 1.45.


  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2013-12-27 21:25:53 följande:



    Varför ska man bemöta ett inlägg som är avsett att kränka och håna andra?
    Vem är palestinasjalskramare? Vad är det för fel att lära sig konflikthantering? Vad är det för fel att lära sig om integration? Varför är det fel att lära sig om genus?
    Vilken skola i Sverige har inte de ämnena som du radar upp? Alla måste följa läroplanen.
    Varför ska man skuffa undan de som "inte sköter sig"? Allt är inte så svart eller vitt som vissa tror.

    Varför är det inte självklart med allas lika värde, vem tycker du att man ska se ner på?
    En skola utan socialisering, vad för barn kommer ur den tror du? Det är då barn som inte lärt sig att samarbeta med andra. Om du inte visste det så socialiserar vi människor hela tiden, att undanhålla det från våra barn är inte bara sjukt utan också rent elakt.

    Och såklart tar du chansen att beskylla invandrarna, är inte förvånad.

    Så, nu fick du ett seriöst svar. Förväntar mig ett seriöst svar tillbaka utan kränkande etiketter på folk.
    Utan kränkande kommentarer… Look who's talking

    Den sociala kompetensen är en av de få bra saker som barnen lär sig i skolan. Tyvärr lär dig sig även en del annat som är mindre bra. Dessutom är skolan så störig idag, att de lär sig mindre än hälften av vad de skulle kunna göra. Till detta kommer alltså den genus-mångkultur-slicka-varandra-i-armhålorna-värdegrund som är direkt farlig för deras konkurrenskraft på den framtida globala marknaden eftersom det i princip bara är i Sverige man håller på med galenskaperna.

    Jag ställer inte upp på "alla människors lika värde". Den ena dottern kom hem och i något löjligt sammanhang sa att "alla människor är lika mycket värda". Jag frågade vem som hade lärt ut det. Det var "fröken". Jag frågade då mitt barn: "är en person som har mördat 15 personer med en kniv lika mycket värd som en som hjälper fattiga?" Nästa dag frågade dottern fröken om en "mördare är lika mycket värd som en som hjälper fattiga?". Vad sa fröken då? frågade jag. Fröken log och la huvudet på sned och kramade dottern och sa något i stil med: "Halleduttanedå. Inte skall du behöva tänka på sånt."

    Då undrar vän av ordning om varför fröken lär ut att alla människor är lika mycket värda om barnen "inte skall behöva tänka på sånt".

    Jag vänder mig mot allt det flummeri som pågår i dagens skola. Jag har suttit med i olika former av skolråd och hört lärare, pedagoger och rektor säga att "demokratiundervisning är viktigare än geografi, stavningsregler och all matematik mer avancerad än 'vardagsmatematik'". Jag tycker inte om att kommunens genuspedagog filmar mina barn i undervisningen. Jag tycker inte om att mina barn skall lära sig sjunga att "det är okey om en pojke vill heta Kajsa" och att "det är lika okey att spela fotboll i klänning som i burkha", som de har fått göra.
    Jag skulle vilja se rektor och frökens miner om jag tvingade på min dotter en burkha för att jag inte vill att pojkarna skall titta på henne och för att hon "är som en guldpenna som man inte vill att andra skall låna eller titta på".
    På det senare viset förklarade en av föräldrarna varför dottern skulle ha sjal i skolan. Dvs han jämförde dottern med en ägodel. Jag tycker inte den värdegrunden är bra, där barnen får sig itutade att detta inte enbart är okey utan snarast skall uppmuntras.

    Vad gäller stöket i skolan. Så var det på min tid. De som inte skötte sig åkte ut ur klassrummet. Kvarsittning. Betyg i ordning och uppförande. Skärpte inte eleven sig blev det Obs-klass och de skötsamma eleverna kunde ägna sig åt sina studier. Mil ifrån dagens skola där eleverna som går ut gymnasiet endast undantagsvis klarar t.ex. matematiken på teknisk högskola och knappt kan peka ut Danmark på en blindkarta. (OK - det sista var lite överdrivet, men säg Albanien då.). ;).

    Jag minns geografilektionerna när jag gick i högstadiet. En gång hade vi prov på att sätta ut alla länder i Afrika på en blindkarta. Nu när många länder har bytt namn har man kanske inte lika stor nytta av det längre, men jag och min generation kan i alla fall enkelt skilja mellan Burkina Faso, Malawi och Lesotho. Och många av oss vet vem som avslutade alla sina senatstal med orden: "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam".

    Jag säger inte att "allt var bättre förr", men jag kan garantera att man gick ut grundskola och gymnasium med jämförelsevis en högre nivå på sina kunskaper än idag. Vilket också kan utläsas av senaste PISA-undersökningen som kom för några veckor sedan och visar att Sverige för första gången hamnar lägre än OECD-genomsnittet i alla tre mätningarna (Matematik, Läsförståelse och Naturkunskap).

    Rörande kommentarer om invandringens påverkan på skolresultaten får jag hänvisa till senaste PISA-rapporten sidan 18.

     


     




  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-28 20:57:45 följande:
    Eller med lite verklighetsbaserat tänk bli hela sagan just en saga eftersom asylsökande inte kan lämna landet och asylsökande som beviljats PUT slående ofta inte har något pass eller ens främlingspass vilket om man kommer  fråga för ett brukar ta lååång tid att få. Så nej, det dimper inte ner någon i 9c som hastigt och lustigt ska med på någon skolresa.

    Och skolresor ska bekostas av skolan. Fickpengar däremot kan man baka ihop mm mm till.

    Senmoralen är att en del snackar en jävla massa skit.
    Då har du nog haft lite otur när du läste eller också har du väldigt dålig syn eftersom sensmoralen till och med skrivs med extra stora bokstäver för att inte just du skulle missa den. Men då repeterar jag nedan för att jag är så snäll och hjälpsam. Förresten, jag är inte ursprungsförfattaren till detta alster men jag kan varmt rekommendera andra inlägg i debatten av samma författare (Räknenissen). Som bonus skickar jag med lite kvällslektyr som fördelaktigt intages i nattlampans sken.
     
    www.bgf.nu/parlor/tvattstugan.html

     


    Många människor är genuint snälla och delar med sig av sitt överflöd, särskilt om de uppfattar att den som tar emot har blivit illa behandlad.


    Men när de som ska ha blir för många så att det är tydligt att det nu blir mindre åt alla, minskar viljan att dela med sig.


    Det finns också en folklig uppfattning om att den som arbetat ihop en viss resurs också ska disponera över det mesta av den.


    Man kan inte kommendera fram solidaritet.


    Försök att undertrycka protester kommer att medföra stor risk för att protesten så småningom tar sig våldsamma uttryck

  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-28 20:57:45 följande:
    Eller med lite verklighetsbaserat tänk bli hela sagan just en saga eftersom asylsökande inte kan lämna landet och asylsökande som beviljats PUT slående ofta inte har något pass eller ens främlingspass vilket om man kommer  fråga för ett brukar ta lååång tid att få. Så nej, det dimper inte ner någon i 9c som hastigt och lustigt ska med på någon skolresa.

    Och skolresor ska bekostas av skolan. Fickpengar däremot kan man baka ihop mm mm till.

    Senmoralen är att en del snackar en jävla massa skit.
    När jag ändå håller på och länkar skulle jag vilja föreslå f.d. Medborgarnas Flyktingsombudsman Merit Wager som får frekventa direktrapporter direkt från anställda vid Migrationsverket. Apropå fusk alltså. Det skall bli intressant att höra om du anser att hon också snackar en jävla massa skit.

    meritwager.wordpress.com/2013/12/27/en-migga-2014-fortsatter-asylbedragerierna-i-okande-takt/
  • Naranjos
    Philipsson skrev 2013-12-29 12:24:33 följande:
    Sd har aldrig klandrat klasskillnaderna i samhället. När frågan kommer på tal, okvädar man V med "kommunister" o.d.

    Sen ogillar jag Sd:s prat om "svenskhet", som man ju inte kan definiera. Anledningen till det är väl att Sverige är en nation som aldrig har haft en stabil kultur, utan snarare utmärker sig just för sin avsaknad på karaktär.

    Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.

    Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.

    Apropå svenskhet:

    www.nimatown.blogspot.se/2013/12/darfor-finns-det-ett-behov-av-svenskhet.html
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 13:44:20 följande:
    Mina tår krullar sig när jag ser en 
    Picture or it never happened! ;)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?