Philipsson skrev 2014-02-24 15:02:16 följande:
Skulle det vara rasistiskt att vilja minska på invandringen då, menar du? Isf skulle ju i princip samtliga länder i Europa bedriva rasistisk politik, eftersom de procentuellt sett tar emot betydligt färre invandrare än Sverige.
Du borde f.ö. lyssna på Spanarna från i lördags (,
sverigesradio.se/sida/avsnitt/327785&playepisode=327785, från c:a 16:00) om de extrema tolkningar som görs av allting numera:
" - Är det debattklimatet som har för lågt i tak? (Calle Norlén)
- Vågar ingen diskutera invandringspolitik i rädsla av att bli kallad främlingsfientlig. (Calle Norlén)
- Ja, eller rasist" (Ingvar Holm)
Nu börjar t.o.m. de som själva tillhör media-etablissemanget att dra öronen åt sig. Senast var det väl nämnde Norlén och Sissela Kyle som utmålades som rasister på Twitter, och då sparkar de naturligtvis bakut, vilket naturligtvis vem som helst skulle göra om man fick orättvisa beskyllningar över sig i offentligheten. Fast när det sker via en kommenteringstjänst på Nätet - var det inte på Disqus -, då var det minsann inga kändisar som tog nätkommentatorernas parti. Rädda för att fläckade.
Det hela påminner rätt mkt om McCarthy-tiden/kommunistjakten i USA på 40- och 50-talet. De i Hollywood som inte offentligt tog avstånd från kommunister, ansåg ägna sig åt anti-amerikansk verksamhet! Du skulle passa bra som hejduk till McCarthy!
Jag har aldrig påstått att det är rasistiskt att vilja minska invandringen. Däremot är det rasistiskt att tillskriva en viss etnisk grupp särskilda egenskaper och detta gör Sd friskt, de likställer muslimer med terrorister eller som att vilja söka världsherravälde. Plus att Åkesson under en intervju som jag skrivit om ett antal gånger i denna tråd nu, har omnämnt Zlatans egenskaper (som han också nämner vid ord) som typiskt osvenska. Detta i sig är inte solklart rasistiskt men Åkesson balanserar på slak lina när han dessutom inte kan förklara varför Zlatan inte kan ses som svensk trots att han är född i Sverige och är stolt över vårt land. Jag menar att det definitivt främlingsfientligt och kanske rasistiskt att dela in befolkningen i "vi" och "dom".
Så länge som "invandringskritiska" inte kan ventilera sina åsikter utan att vara kränkande mot någon så får dessa personer finna sig att bli stämplade som främlingsfientliga. Eller skulle inte du reagera om "sverigedemokratkritiska" personer kränkte sverigedemokrater varje gång de gav uttryck för sina åsikter? Jag har varit tuff i min argumentation och gett svar på tal när jag blivit kallad för både det ena och det andra som är totalt motsats mot vem jag är, när jag gör det så blir det ett j-a liv på er. Varför kan vissa här inte hantera att bli bemött som de bemöter andra? Nej, dessa personer vill ha ensamrätt på att få kränka och spy galla över allt och inget.
Men jag ska vara storsint och ge Sd lite tips på hur de kan undvika att bli kallade för rasister och liknande:
1. Ändra er politik, se till att klargöra att ni struntar i ursprung och etnicitet. Alla som är medborgare är också svenskar om de vill definiera sig så. Vill de inte definiera sig som svensk så är det okej också.
2. Sparka ut alla, och med det menar jag ALLA som gör kränkande utspel mot vissa grupper i samhället. Högt som lågt, rasism och främlingsfientlighet har ingen plats i partiet. Nollvisionen är ingen nollvision.
3. Låt partiet bli mer transparent, ge mer insyn över sådant som inte är hemligt. Tex Ekeroths inblandning i rasistiska sajten Avpixlat.
4. Ta tydligt avstånd från rasism, delta i demonstrationer mot rasism. Fördöm rasism så fort ni får chansen. Låt ingen tvivla på era avsikter. Skriv inga fler debattinlägg om att "muslimer är största hotet" osv. Gör upp med er historia som inte ligger så långt bak i historien. Det var inte länge sedan det heilades och bars uniformer på era möten.
5. Debattera i riksdagen och låt inte alla lösningar gå ut på att minskad invandring gör samhället till ett paradis (OBS! Ironi!). Skyll inte alla problem på invandringen, spela inte på människors rädsla och fördomar.
6. Detta är ett litet bonus-tips: sluta hata feminister. De hatar inte män, jag lovar.
Detta gör jag av ren välgärning, inte för att jag önskar att partiet ska växa utan för att utan dessa punkter så kommer partiet att få minskat stöd eftersom deras övriga politik är rätt tunn och intetsägande :)