Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-04-03 20:24:43 följande:
    Nu ska amerikansk polis utreda Expressens antidemokratiska häxjakt på sverigedemokrater. Det här blir bara bättre och bättre. Jag tror snart att Mattsson kommer få sparken. Han är ju redan dömd för vapenbrott. Hur många åtal och domar klarar han?

www.friatider.se/disqus-amerikansk-polis-kan-...
    avpixlat.info/2014/04/02/disuqs-i-kontakt-med.../
    Jag tror att man får en väldigt skev verklighetsuppfattning om man rantar runt i Ekeroths kloak avpixlat.

Inte kommer Mattsson att få sparken.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-04-03 20:39:47 följande:
    Ekeroth har inte koppling till avpixlat längre. Och Fria Tider har han aldrig haft koppling till.

Nä, jag tror inte heller att Mattsson får sparken, men man kan ju hoppas. Han har för mäktiga beskyddare i Bonnier-koncernen.
    Mäktiga beskyddare - vilka är det?

Det var iallafall kul med din länk till avpixlat och deras till den amerikanska källan.

Vi vill väl alla få våra fördomar bekräftade men inre till priset att man framstår som hjärndöd.

Herregud vilken smörja de fått fatt i och så oerhört löjeväckande att tokskallarna på avpixlat inte inser vad det är för skit de tuggar i sig i sverigefientlighetens namn.

Ekeroths kloak avpixlat stinker verkligen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-04 03:57:47 följande:
    Ser att allas vår FMGA hittat nästa budskap att trumma in med den där frenesin som bara han har. Nu är det Avpixlat som konsekvent ska omnämnas som "Ekeroths kloak". Upprepningarna av detta står som spön i backen, det är nog bara kvällstidningarna med sitt ständiga mantra "Zlatans PSG" (i stället för bara PSG) som kommer i närheten.

Apropå näthat förresten, en lite annan vinkel på det hela för er som fortfarande verkar få tuppjuck när någon har mage att påtala att allt så kallat näthat inte kommer från den "onda" sidan: någon som såg "Trolljägarna" på TV3 häromdagen? En 20-åring i Västervik hade via sin facebookgrupp "Hult hatar" publicerat en video där han gav sig på en tjej som lagt ut en film om hur hon blivit våldtagen; denne Hult valde helt enkelt att på ganska tveksamma grunder ifrågasätta att den här våldtäkten överhuvudtaget ägt rum och framförde detta på ett inte direkt smakfullt sätt. Stendumt givetvis, och visst kan man resonera som så att "skit ska skit ha" - men redan under programmet och även därefter flödade det in både hot och hat som inte var ett dugg mildare mot honom från folk som sett programmet och nu tyckte det var läge att "ge igen". Det blir lite ironiskt när ett program med syftet att "stoppa nättrollen" i stället tycks alstra dem.

Att bli upprörd och protestera är inte fel. Att däremot låta det utmynna i dödshot och önskningar om lidande osv etc är det. Och det spelar inte minsta roll vad IRM och det gardet skriver, där är alla sidor lika goda kålsupare. Hur "sjukt" sjuttiofemman än tycker det är.
    Jag tror nog att SD-kramandet är ditt fokus oavsett vad avpixlat kallas.

Det är klart att avpixlat inte blir ett uns mindre fientligt mot Sverige av att kallas för just avpixlat i stället för Ekeroths kloak eller avpissat eller något annat - men det verkar vara allmänmänskligt att ändra namn på något man tycker riktigt illa om, inte förstår eller ibland till och med tycker mycket bra om.

Själv föredrar du ju att kalla mig FMGA trots att detta inte är min signatur och det är ju också rätt vanligt att ni SD-kramare drar till med beskrivningar som PK etcetera om företeelser ni inte förstår eller ogillar.

Jag tror inte att just ditt fokus skulle bli något annat än just SD-kramande oavsett vad man kallar Ekeroths kloak.

Eller har jag fel. Hur ser du på fenomenet att man på avpixlat är så till den milda grad hatiska mot Sverige att man fullständigt förlorat förmågan till källkritik?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-04 08:43:41 följande:
    Jag skulle vilja påstå att mitt fokus är okramandet av anti-SD. Syftet med mitt inlägg var dessutom att belysa att även "the good guys" (IRM, Expo och så vidare) alstrar näthat i ungefär samma utsträckning som Avpixlat. Själv håller jag ingen av dessa "nyhetskällor" särdeles högt.

Att du tar illa upp av att jag kallar dig FMGA i stället för effemgea kunde jag inte veta. Jag ska använda mig av den nyare formen framöver, även om jag tycker det ser snyggare ut i text att skriva FMGA. Det blir fel med ett namn som inte börjar med versal. Men nåväl.

Ge ett exempel på det du menar med källkritiken så ska jag svara på din fråga. Läser alltför sällan på Avpixlat för att ha örnkoll på vad de skriver.
    Nej då, jag tar inte illa upp om du kallar mig FMGA - jag håller nog med dig om att det ser snyggare ut än den andra varianten.

Vad jag syftade på var artikeln i avpixlad föranledd av CBN:s Sverigebild. Gert har en länk till avpixlatuppståndelsen lite längre upp i tråden.

intressant med paralleller förresten. Jag har aldrig sett mig som feminist,men däremot som antiantifeminist, vilket för många blir detsamma som feminist - men för mig står för att vara okramande antifeminist.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-04 09:06:16 följande:
    Jag tycker inte alls så bra om SD som folk kanske tror av mina inlägg i den här tråden. Däremot har jag väldigt svårt för det här utprånglandet av lögner och halvsanningar för att misskreditera partiet, speciellt när SD faktiskt har rätt uppenbara angreppspunkter som man inte behöver hitta på egna argument för att kunna belasta ("järnrörsskandalen" och diverse högt uppsatta SD:ares mindre genomtänkta uttalanden come to mind). Extra pikant blir det ju när samma människor som står för denna retorik blir ilskna över att den andra sidan kör med precis samma taktik om invandrare. Till sist blir det väldigt många skogar men inte ett enda träd.
    Min uppfattning är att det finns olika sätt att förhålla sig till SD och den undervegetation som korsbefruktar och korsbefruktas av partiet.

Även om det inte är min grej så kan jag förstå varför det är relevant med enskilda exempel på rätt obetydliga SD-politiker som uttalar sig rasistiskt, då mot bakgrund av partiets uttalade nolltolerans mot rasism.

Jag kan också se att det kan vara effektivt att argumentera lugnt och sakligt med sverigedemokrater oavsett hur osakligt känslosamma replikerna blir- men det är heller inte min grej.

Mitt fokus är att betona att partiet har samlat en förvånansvärt hög andel människor med förvånansvärd låg intelligens och ännu lägre kunskapsnivå kring sig. 

Avpixlats hyllning till en komplett galen Sverigebild tecknad av amerikansk tokhöger är ett gott exempel på detta. En normalbegåvad sjuåring skulle ha genomskådat artikeln men tokskallarna på avpixlat har alla fyra hjärncellerna programmerade på samhällshat - och då blir det som det blir.

Min poäng är att alla partier har ett slags varumärke - och att sverigedemokrater eller personer associerade med partiet ständigt bekräftar bilden av det efterblivna partiet är alldeles utmärkt enligt min uppfattning.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-04 13:54:25 följande:
    Om några år kommer mångkultursideologin att vara lika utdöd som dinosaurierna.

• effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-04 17:40:55 följande:
    "De som förut romantiserade arbetarklassen omhuldar i dag främmande kulturer, menar Adamson. Den etniska exotismen har ersatt rå och rak klasskamp. De drömska svärmarna i den etniskt anstuckna nyvänstern låter sig lockas av nationalistisk sentimentalitet, som hör hemma i helt andra hörn av jorden - ena dagen är de berusade av den arabiska våren för att nästa dag influeras av japansk kampsport. Samtidigt förnekar de sitt eget kulturella ursprung och exkluderar den intellektualism som en gång sprang fram ur det egna landet, och nu håller på att gå förlorad."

www.expressen.se/kvp/kultur/ett-angrepp-pa-va.../
    Tja, det fanns väl en del av dina tankar i det där aktstycket - och rätt mycket halmgubberetorik, som det väl kallas på nysvenska.

Visst fanns det ett romantiserande av arbetarklassen förr - men jag tror inte man ska överdriva detta drag, det var väl mest borgarungar som lekte revolutionärer i VPK, SKP, KFML eller något liknande. Rätt obehagliga figurer som ganska snart återvände till ursprunget.

Av egen erfarenhet vet jag att man kan vara en del av arbetarklassen utan att på något sätt romantisera klasstillhörighet, och på samma sätt tror jag att man kan vara en del av ett mångkulturellt Sverige och se den för vad den är, inte för vad man önskar att den vore eller för att man betraktar mångkulturen på avstånd och ser den som ett pittoreskt eller exotiskt inslag som alltid kommer att befinna sig på betryggande avstånd från en själv.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-04-04 21:45:35 följande:
    Ditt fokus är att dra människor över samma kam. Du vet ingenting om sverigedemokraternas intelligensnivå. 
    Det finns mycket man inte vet med absolut säkerhet men som man på utomordentligt goda grunder i alla fall kan betrakta som axiom. Det är heller inget anmärkningsvärt att SD:s budskap och ledarnas uppträdande lockar dem av oss med klenast förstånd och minst kunskaper men stöter bort alla andra.
    Självklart finns det undantag - det ser man ju till och med här på FL - så vad man kan säga är att det finns en kraftig överrepresentation av okunnighet och klent förstånd inom SD-sfären.
    Gert skrev 2014-04-05 09:00:56 följande:
    På bara 80 år har antalet muslimer i Sverige vuxit från 15 personer till ca 500 000. Om man inte kallar det islamisering vet jag inte vad som räknas som islamisering.

sv.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige
    Det är ganska vanligt att sverigedemokrater ser till islam eller muslimer som ett ursprung. Detta är inte korrekt,. Jag citerar din egen källa.

Islam är Sveriges näst största religion efter kristendomen. Uppemot en halv miljon människor i Sverige har sina rötter i muslimska länder och miljöer, varav knappt en tredjedel beräknas vara i någon mån utövande muslimer.[
  • effemgea
    maria diaz skrev 2014-04-04 21:37:37 följande:
    Anledningen till att just dessa dras till SD, är att dessa människor tar den största smällen i det mångkulturella samhället.
    Vi med bättre utbildning och välbetalda jobb har förmånen att kunna betala för att slippa mångkulturen.
    Jag förmodar att du, precis som jag, har betalat för ett boende och ett liv långt från de problem som svensk asylpolitik orsakat delar av det svenska samhället?
    Jag är inte så säker på det. Visserligen har SD är relativt starkt stöd bland LO-medlemmmar, men det behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med dem som drabbas av mångkulturen, som en sverigedemokrat skulle kunna uttrycka det.

Jag tror snarare att det finns miljöer (geografiska och/eller sociala) där främlingsfientliga uttryck är mer accepterade socialt. Något en sverigedemokrat skulle kunna uttrycka som oaser där inte PK-mentaliteten är lika förkvävande.

Dessa miljöer behöver inte alls ha någon koppling till hur till invandringens omfattning.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-04-05 10:57:32 följande:
    166 000 människor är ganska mycket. Snart kan de starta ett eget parti.
    Det tror jag inte. Tänk på hur många kristna det är som inte röstar på KD utan i stället på det parti de anser bäst företräder deras åsikter - från höger till vänster, från SD till V.

Det skulle vara likadant med ett muslimskt parti, majoriteten troende muslimer skulle rösta på något annat.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?