Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-04-01 07:34:11 följande:
    Har du hört om Kejsarens nya kläder?

Etablissemanget som hyllar Kejsaren för de vackra kläderna. Ingen säger sanningen, för att alla är rädda att förlora sin position. Istället omfamnar de den offentliga lögnen.

Den berättelsen säger oerhört mycket om hur fårskocken fungerar.

Sanningen sägs av det lilla barnet, som avslöjar det förljugna. Etablissemanget hatar naiva barn, som säger sanningen.

Det var därför Strindberg hatades så av etablissemanget.
    Att du identifierar dig med Strindberg och ser andra som tillhörande fårskocken säger inget om Strindberg, heller inget om fårskocken - men mycket om dig själv.

Jag tycker för övrigt att det verkar som du blir mer och mer affekterad ju längre den här tråden lider:

Är det kläderna som skaver?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    themia skrev 2014-04-01 09:49:22 följande:
    Partiledarnas förtroende, DN 1/4 2014:

Gustav Fridolin MP, +6% 
    Åsa Romson MP, +3%

Jimmie Åkesson SD, -2%

Det blir inte alltid som man vill Cool

www.dn.se/nyheter/politik/valjarnas-fortroend.../
    Konstigt att Åkessons bedrövliga uppträdande i terapisoffan i tv inte gav större utslag än så.

Men det är klart - de redan troende klamrar sig väl fast i tron på sektledaren så länge det går.

Kul att förtroendet för MP:s språkrör är på väg uppåt.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea

För övrigt beskriver Ipsos undersökning rätt väl det faktum att SD är Sveriges mest avskydda företeelse - ja, åtminstone om man bortser från sådant som vinterkräksjuka, fästingar och  långsprötade silverfiskar  förstås.

Samtliga partiledare har ett förtroende bland väljarna som är vida större än den andel som tänker rösta på partiet.

Reinfeldt 46 procent
    Löfven 45
    Fridolin 33

Till och med den så hårt kritiserade Annie Lööf har ett förtroende på 17 procent, det vill säga fyra gånger så högt som andelen sympatisörer.

Men stackar Åkesson - honom är det bara 11 procent som har förtroende för.

Nu blir det ju lite missvisande i och med att alliansväljare sannolikt har förtroende för fler alliansledare och detsamma gäller ju rödgröna väljare - men samtidigt visar ju mätningen med alla önskvärd tydlighet att sekten tycks möta samma gräns som föregångaren NyDemokrati - cirka 10 procent, men sen är det stopp.

www.dn.se/nyheter/politik/valjarnas-fortroende-for-lofven-starks/

• effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-01 20:46:42 följande:
    Är det bara jag som börjar tröttna på ordet "sekten"?
    Nej, jag skulle tro att ni är ganska många som tröttnatGlad

Men som det brukar heta i sektsammanhang så ska man kalla en spade för spade.
  • effemgea
    maria diaz skrev 2014-04-01 21:20:43 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa Centern i valet menar du?
    Det menade jag heller inte - men när du säger det så är det kanske en indikation på att C skulle kunna få lite stödröster vid valet om partiet hänger på gärdsgårn. Fast det kanske KD och FP också kommer att göra, och då blir det inte lätt för moderata stödröstare.

Jag syftade på SD - och det gläder mig att man på goda grunder kan kalla partiet för sekt. Att partiet verkar ha nått sin hela potential nu handlar inte ett skit om den förföljelse som sektmedlemmarna anses att partiet utsätts för av det etablerade samhället, enligt min uppfattning.

Det är klart att det finns en invandringskritisk opinion som är vida större än 10 procent, men för majoriteten av den opinionen tycks inte SD vara ett alternativ. Och då är det knappast medias demonisering av SD som håller opinionen borta - det lyckas partiet mycket bra med helt på egen hand.

Det finns ju en vision inom SD hur man ska kunna locka till sig nya väljare - men för att det skulle lyckas vore partiet  tvunget att göra upp med rasismen och främlingsfientligheten inom partiet. Ta avstånd från kloaker som avpixlat och sluta med svenskhetsdravlet och traditionstjafset.

Och allra främst: Våga vara så ärliga som det bara är möjligt och göra sig av med lögnare som Ekeroth och Söder.

Det är att det skulle inte stoppa med dessa herrar - utan bli som en travesti på Christies gamla deckare "10 små negerpojkar" - och så var det ingen kvar, typ.

Det är väl lite därför man så ofta stöter på varianter av frasen "om bara de andra partierna förstod att invandringen måste begränsas ytterligare så att vi kan ha ett bättre integrationsfokus på de relativt färre som kommer och en del av dem som redan är här" så skulle SD inte behövas.

En slags insikt om att såväl M som S skulle kunna föra en mer restriktiv invandringspolitik utan att förlora i trovärdighet eller framstå som rasister.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-01 07:34:11 följande:
    Har du hört om Kejsarens nya kläder?

Etablissemanget som hyllar Kejsaren för de vackra kläderna. Ingen säger sanningen, för att alla är rädda att förlora sin position. Istället omfamnar de den offentliga lögnen.

Den berättelsen säger oerhört mycket om hur fårskocken fungerar.

Sanningen sägs av det lilla barnet, som avslöjar det förljugna. Etablissemanget hatar naiva barn, som säger sanningen.

Det var därför Strindberg hatades så av etablissemanget.
    Jomenvisst har jag det.

Det är heller inte svårt att förstå att många SD-kramare ser sig som "barnet" som förklarar att kejsaren är naken. Det finns mycket av koketterande självspegling i kramarskockens inlägg, tycker jag.

Själv är jag rätt allergisk mot personer som tror sig ha skådat den stora sanningen och som vill förmedla den till andra som ännu inte skådat ljuset.

I stället för bilden av ett barn som påtalar det alla innerst inne redan vet men förnekar av PK-skäl får jag en bild av ett barn som förvägrats godis i affären och då i sin frustration är bortom alla kontaktmöjligheter i en sparkande virvel på butiksgolvet medan vuxenvärlden generat tittar bort.

Men det är alltså inte svårt att se att det finns ett flertal skribenter i tråden som ser sig som missionärer i färd med att avslöja förljugenheten.
  • effemgea
    maria diaz skrev 2014-04-02 22:10:51 följande:
    Det brukar räcka att läsa statsbudgeten, eller valfri kommuns årsbudget, för att allvarligt bli intresserad av SD.
    Om människor kände till missbruket av deras skattepengar så hade det blivit uppror i landet.
    Nja, om man tar del av Sveriges ekonomiska utveckling relativt andra EU-länder så blir man väl allt annat än intresserad av SD.

Jag tror snarare att det handlar om oförmåga att värdera information som kan göra att vissa dras till SD. Jag tycker stora delar av den här tråden utgör exempel på hur man väljer ett enskilt exempel och sedan generaliserar utifrån detta.

Så här skriver Philipsson lite längre upp i tråden:

"Miljöpartiets kvinnosyn är fin. Först kallar de sig feminister, antipatriarkatet och det ena med det andra av floskler, och sen går de ut och köper sig en avsugning av ett fnask"

• effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-02 22:51:50 följande:
    Så var det på Strindbergs tid också. Ta bara strindbergsfejden. Etablissemanget mot Strindberg. Redan några år senare stod det klart att AS hade rätt, och numera står det ännu klarare.
    Nu tycker jag inte precis att du är någon Strindberg - även om ni kanske har ockultismen och alkemin gemensamt.

Men han hade ju en vass penna och det kan man ju knappast anklaga dig för att haFlört
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-02 23:17:37 följande:
    Som när ni Sd-hatare plockar fram att sverigedemokraten Kalle i Bengtsfors sagt "svarting" till nån på fyllan, och utifrån det presenterar slutsatser om hela Sd, menar du?

Jag kan bara svara för mig själv och jag nöjer mig med aluminiumrörsslöddret och rullstolsfyllot, där det rörde sig om SD-sektens talespersoner inom rättspolitik, näringspolitik och ekonomisk politik.

Kalle i Blomstermåla eller i Bengtsfors är det bland annat du som tar upp gång på gång, i din version blev ju till och med Kalle kallad de och fick sen känneteckna hela MP.

Sådant säger ju inget om MP, men däremot en del om dig. Mycket tyder på att du ska försöka ta dig igenom Kalle Anka innan du går vidare till Strindberg.

Jag tror nämligen inte att "Det Bästa" någonsin gav ut något av Strindbergs verk i förkortad och förenklad  version.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-04-03 18:31:54 följande:
    Nu börjar till och med amerikansk liberalmedia rapportera om verkligheten i Sverige. Ett odemokratiskt land där paralleller görs till Nord Korea och Sovjet.

avpixlat.info/2014/04/03/amerikansk-media-mal.../
    Det där var ju riktigt kul.

Man kan ju inte precis påstå att det ens finns några rester av hjärnceller i Ekeroths kloak avpixlat.

Men märkligt att SD-sektens kacklande om att Sverige enligt UNDP är på väg att få ett HDI-index på nivå med tredje världens har spritt sig till den amerikanska Tea party-rörelsen. För källan till kacklet på avpixlat är väl knappast liberal.

Hursomhelst. Få av sektens medlemmar har intellektuell kapacitet att tolka statistik och det är väl därför det så ofta oreras om att Sverige enligt FN är på väg att bli ett u-land.

Sverige tillhör de länder i världen som har högst HDI enligt FN - och kurvan är uppåtgående även om sekten inte förstår detta.

Jag lägger in en länk till Sveriges utveckling enligt UNDP.

hdr.undp.org/en/countries/profiles/SWE
Svar på tråden Varför hatar folk SD?