Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

M Y L F skrev 2014-03-12 15:37:40 följande:

Det sa jag inte, att det inte jobbar invandrare inom vården , men du får det som att låta att det bara jobbar invandrare inom vården för att det skulle vara under en Svensk värdighet att jobba där. Dom flesta jag träffat på inom vården är svenskar men naturligtvis även invandrare, men inte så att dom skulle vara en majoritet av den anledningen som du drar. Dessutom sa krävs det viss utbildning inom vården. Du svarade aldrig heller varför man skulle välja ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag? Dessutom är det naivt att tro att alla kvinnor som kommer från länder där mannen är familjeförsörjare ens kommer att vilja jobba. Med tanke på att det mest är kvinnor som jobbar inom vården , så oroar ju jag mig över att vi inte kommer att ha någon som vill jobba där i framtiden. Våra yrken måste få högre status och bättre löner och då går ju alla dessa människor som skulle ta ett lågavlönade arbete bort.
    Varför man väljer ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag.

Jag visste inte att sverigedemokrater har så generösa bidrag, trodde det mest rörde partitoppen som ständigt är i bidragssyltburken och förser sig.

Nåja, om man inte är besjälad av samhällshat så vill de allra, allra flesta vara delaktiga i något som ligger utanför dem själva. Det kan t ex innebära att man känner att man är en jävligt nyttig samhällsmedborgare trots att man har ett jobb som inte värderas högt i ekonomiska termer och trots att folk som aldrig själva skulle drömma om att lämna samhällshatet och bidragstillvaron har som regel att påstå att man tagit jobbet från en svensk

Det är inte lätt för en invandrare att vara en sverigedemokrat till lags. Om de inte jobbar är de parasiter och om de jobbar är de parasiter som taget jobbet från en hederlig svensk. 
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-03-12 17:10:56 följande:

Tyckte att den va lite rolig ,tror det va gung-ho eller vad nicket är som myntade det uttrycket.Är väl inget att bli ledsen för om någon är lite elak, du själv är ju en av dom som väldigt ofta ligger på gränsen. Hade tex jag skrivit som du om någon minoritets- grupp så hade jag varit avstängd förlängesedan. Så lite får man allt tåla.
    Det är möjligt - men du får inte glömma att det omvända förhållandet också existerar. Att det finns de som tar illa upp om man påpekar att Dorian kallar sig Dorian. Jag syftar inte på dig. Jag gissar att både du och jag hade glömt inläggen för länge sen.

Så man kan vända på resonemanget. Det kan vara lite elakt att reta dem som prålar med sin politiska inkorrekthet genom att påtala det korrekta.

Att vara lite elak på det viset är egentligen mycket elakare än att förvanska ett nick.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 17:44:11 följande:
    Om det stora mörkertalet när det gäller Sd och opinionsundersökningarna, har Sören Holmberg talat åtskilliga gånger. Är du döv och blind?

T.ex. enligt SIFO:s väljarbarometer-feb-10, skulle 3,4% ha röstat på Sd om det vore val just då (www.tns-sifo.se/media/357616/vb%20feb%202012%...)

Ett halvår senare skulle det visa sig att nästan dubbelt så många på partiet...

Många vill inte säga vad de ska rösta på om de har tänkt rösta på Sd, för att det tror att de ska bli registrerade e.d. Det tror de alldeles rätt!
    Nja, nu skrev du att Sd har haft ett större stöd i verkligheten än vid varje enskil enkät.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Sören Holmberg skulle tillämpa ockulta metoder. Ingen utom de som tar emot information genom tänkarmössorna kan veta hur det förhåller sig. Själv skulle jag tro att det kommer att visa sig vid valet att åtminstone Sentio har överskattat SD:s stöd, kanske de andra instituten med självrekryterade paneler också.

Hursomhelst är det befängt att påstå att Sören Holmberg skulle veta det verkliga resultatet till varje enkät.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 17:24:20 följande:
    Varför ska vi ha lågbetalda arbeten då?

Svenskt välstånd har ju altid utmärkts av höga löner (innovationsdrivande). Vad Alliansen velat ha, och har lyckats med, är skapandet av en lågbetald klass. Därav att de moderna högerpartierna vill ha hög invandring, för att gynna kapitalet.

Fast sånt där begriper nog inte du...
    Nej, jag begriper i och för sig att du och en del med dig hävdar att det är så, att invandringen utifrån alliansmodell kan ses som en del av ett nyliberalt projekt att en gång för alla bli kvitt välfärdsmodellen, men jag kan inte precis påstå att jag köper resonemanget.

Du skriver skapandet av en lågbetald klass, men kan du visa på en korrelation mellan hög del invandrare inom ett yrkesområde och en relativt låg löneutveckling.

Jag har gissningsvis ett helt annat ursprung än du har. För mig är det ingen nyhet att det finns en lågbetald klass - men det har alltid funnits en lågbetald klass, så det är inget som är kopplat till invandring.

Testa att läsa Maja Ekelöfs "Rapport från en skurhink" så kan du få en bild av hur det såg ut i ett yrke långt innan det blev nära nog omöjligt att hitta annat än invandrare inom yrket.

Nej, jag begriper inte hur man kan vara så historielös att man tror att lågbetalda yrken är en konsekvens av invandringen och att dessa yrken tidigare var välbetalda.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-12 22:17:15 följande:

Nu vet jag inte riktigt vilka typer av sjukhus och vårdcentraler du uppsöker, men folk som sitter i väntrummet tillhör oftast inte personalen.
    Jag hade en diskussion om detta med Errol tidigare i tråden. Vi har bägge nyligen haft släktingar som vårdats som döende på sjukhus. Hennes erfarenhet var att det var tragiskt att hennes släkting mötte invandrare som inte behärskade svenska tillräckligt bra under sin sista tid - då hon av naturliga skäl hade behov av att förstå och bli förstådd. För min släkting var det tvärtom, hon fick faktiskt avsluta sitt liv med en förändrad och mycket mer positiv inställning till invandrare än hon hade innan.

Jag skulle gissa att Errol, lika lite som jag, hade tid att notera att det satt arbetsvilliga sverigedemokrater i väntrummen - men det gläder mig att du påstår att det förhåller sig så. Naturligtvis kan man ha synpunkter på att de borde känna till att  väntrummen inte är en rekryteringsingångar. Men det är ju ändå tanken som räknas - och den är ju god.

Skulle man inte kunna tänka sig att Ekeroth initierar ett litet utrymme på avpixlat kallat "Väntrummet" där arbetsvilliga men arbetslösa sverigedemokrater får lära sig hur det går till när man söker jobb.

Jag misstänker att isoleringen har gått så långt och att misstron sitter så djupt att all annan samhällsinformation än den som ges på avpixlat bara avfärdas som PK-floskler - men det är klart, det skulle väl förmodligen betraktas som kontraproduktivt att sverigedemokrater fick möjlighet att bli en del av en värld som ligger ljusår bort från den som skildras på avpixlat.

Hursomhelst. Nästa gång jag passerar en vårdcentral ska jag titta in och fråga om det finns några arbetssökande bland dem som väntar och försöka förklara hur man gör när man söker jobb.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 23:37:57 följande:
    Du kan ju läsa följande t.ex.: www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lonegap...

Tror du att det är en slump att det har blivit så?
    Nej, men jag inser inte att det nödvändigtvis måste finnas en koppling till invandringen. Men visst - arbetsmarknaden är ju också en marknad som präglas av tillgång och efterfrågan. 

Om du ser till branschförändringar i Sverige så är det väl snarare den fria rörligheten av varor och tjänster inom EU som påverkat Sverige eller företagens vilja att söka sig till låglönearbetskraft än att försöka få hit den. Att exempelvis inhemsk åkeriverksamhet är på väg att slås ut är inget invandringsfenomen eller att det vimlar av underentreprenörer från övriga EU inom byggbranschen.

Inget är odelat positivt eller negativt - inte ens ett EU-medlemskap.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-13 00:18:56 följande:
    Gör du det. Du verkar vara en sån typ, som låtsas vara ädel men i grunden gillar att håna folk som av olika anledningar har det jobbigt.

Och sen talar du om jobb som många invandrare utför som om dessa jobb vore oviktigare än andra: 'Vi måste ha hit invandrare som kan göra jobben svenskarna inte vill ha' (höhöhö).

Problemet med dessa jobb är att de är otrygga, med oreglerad arbetstid, dåligt betalda, etc.  Absolut ingenting har dina allianspolare gjort för att göra situationen bättre för de lågavlönade. Deras politik bygger ju på det, att de rika blir rikare och de fattiga, fattigare, och helst skulle de vilja avskaffa välfärdssamhället helt, bortsett då från när det gäller att dra in skatter från folk, för att sko sig på dem.

"Citatet" - är det något jag skrivit eller något som uppenbarats för dig att jag skulle ha kunnat skriva?

Kan du visa var jag har skrivit  'Vi måste ha hit invandrare som kan göra jobben svenskarna inte vill ha' och på vilket sätt jag har uttryckt att exempelvis jobben inom vården är oviktigare än andra, så ska jag äta upp din foliehatt.

Jag har som sagt tillbringat mycket tid på sjukhus ganska nyligen tillsammans med en döende anhörig och jag är jävligt tacksam mot de som har förmåga att kunna ge ett så värdigt slut som möjligt på ett människoliv.

Vad jag möjligen skulle kunna ångra är att jag påstod att sverigedemokrater borde jobba inom vården - egentligen anser jag inte att det vore helt igenom lämpligt. Säkert nyttigt för en sverigedemokrat eller en SD-kramare, men vården är till för patienterna, inte för att lära personalen vad människovärde i praktiken kan innebära.

• effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-13 00:31:27 följande:
    Ser inga svenskar i väntrummen hos mina "förfäder" på ålderdomshemmet... utom avdelningschefen, en ung kille som jobbar där och gästande släktingar till gamlingarna. SD-arna verkar inte ens ha hittat till väntrummet där...
    Tja, det står väl på avpixlat att invandrare är arbetsskygga parasiter - och då måste man naturligtvis förneka verkligheten som den ter sig på svenska sjukhus och vårdinrättningar idag.
  • effemgea
    sjuttiofemman skrev 2014-03-13 09:25:58 följande:

Så sjukt bra gjort av läkaren. För tänk om en papperslös hade fått livsuppehållande vård, då hade väl åkessons upplevelse varit att ett invandrargäng hotat honom...
    Så här svarade jag i en annan tråd om samma ämne:

"Nej inte alls, men åkessons "upplevelser" av sin uppväxt gjorde honom till partiledare för ett främlingsfientligt parti. Läkarens upplevelser hindrade samma person från att besöka av avdelning på ett sjukhus.

Helt ärligt, åkesson var rasist redan då. Det var inga upplevelser av invandrargäng som styrde honom till det på den tiden über-rasistiska Sd. Personer som också växt upp i Sölvesborg vittnar om att det snarare var Åkesson själv som spred oro och om hans rasistiska åsikter redan då. Åkessons pinsamma försvar blir då att det var hans UPPLEVELSE av elaka invandrargäng som är det enda som räknas i sammanhanget och att hans UPPLEVELSE var att Sd inte alls var rasistiskt på den tiden. Med den retoriken så kan man komma undan med vad som helst. Så läkarens UPPLEVELSE är alltså att Åkessons partis värderingar är så främmande för sjukvården att det skapar oro hos sjuksköterskor och undersköterskor så att patientsäkerheten blir drabbad.

Och jag förstår läkaren."
    Ja, det var strongt gjort av läkaren som hade ansvar för patienter och personal på avdelningen, men lika illa skött av landstingsledningen.

Med lite finess hade avdelningen kunnat informeras i god tid om att Åkesson ska komma på besök, scheman hade kunnat läggas om så att de som upplever besöket som obehagligt hade kunnat byta pass och eventuella patienter med liknande obehagskänslor tillfälligt flyttats till andra avdelningar.

Säkert skulle Åkesson ha kunnat förstå upplevelsen av obehag inför honom mot bakgrund av att han själv kände sig hotad av invandrare på en skola och i ett bostadsområde där det i princip inte fanns några invandrare.

Nu blev det ju bara ett PK-spektakel när landstingsledningen tvingades köra över ansvarig läkare för att säkra rätten för en riksdagsman att få besöka ett sjukhus.

Med lite otur blir läkaren förbannad över hur illa ledningen hanterade Åkessons besök och söker sig därifrån - och så jävla lätt är det inte att rekrytera läkare till Västerbotten, särskilt inte till geriatrin.
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2014-03-13 11:20:08 följande:
    Han kan ju arbeta som dörrvakt istället. Kanske passar honom bättre
    Ja, ja.

Har du nu bedömt hans medicinska kompetens, så kanske det stämmer. 

Fast bara om du är kompetent att bedöma hans medicinska kompetens, det är inte jag. Men jag gissar att den läkare som har ansvar för en avdelning  har en viss kompetens.

Eller var det Jimmie Åkesson du syftade på. Det är ju en rätt bra idé i så fall - om det handlar om någon institution som vill ha så få besökare som möjligt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?