Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-03-16 09:14:21 följande:
    De jag känner som är födda på 50-talet får fortfarande nåt glansigt i blicken när de talar om Sverige på 60-70-talet. Inkluderade mina föräldrar som är hårdföra Moderater.
    Ja, det finns nog fortfarande många som minns ett Sverige före nyliberalism och massiva kampanjer från Svenskt Näringsliv med budskapet att den enskilda individen inte når sin fulla potential i ett välfärdssamhälle.

Pratar man med folk som upplevt det gamla Sverige så är det väl ofta solidariteten, utvecklingsoptimismen och inte minst det faktum att det handlar om deras förlorade ungdom som gör att det blänker till i deras ögon.

Och omvärlden var lätt att förstå, nästan lika lätt som i en politisk pamflett - USA hade attackerat ett litet asiatiskt land som på något besynnerligt sätt lyckades stå emot år efter år och till slut var på väg att besegra militärjätten.

Jag har knappast mött särskilt många som tänker på det gamla Sverige som ett Bullerbyn fritt från invandrare, utan snarare som en Saltkråka fri från nyliberalism. Varje tid tycks behöva sina egna förenklingar.

Så här skrev förresten Tage Danielsson på 1970-talet:

Vi som satts att leva i besvikelsens epok
    - ja, vad gör vi nu? Vad ska vi tala på för språk?
    Ett sätt är att, även om det blåser lite kallt,
    tro på det vi trodde på – trots allt!
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 16:26:56 följande:
    Så vart har du dom undersökningarna, innan du kan presentera dom så bär dina ord ingen tyngd.
    Sen pratar du om sd som om det vore ett normalt parti och inte ett fascistiskt parti på högerextremen.
    Det kan aldrig jämföras med ett vanligt parti

Det är förvånansvärt vanligt att Yougovs statistik missförstås.

Institutet brukar fråga vilken politisk fråga som panelen anser är viktigast. I den senaste undersökningen svarade 11 procent invandringen, om jag minns rätt.

Dessa får sen svara på frågan vilket parti de anser har den bästa politiken inom området. I senaste Yougov var det 75 procent, tror jag som svarade SD. 

Vad man får reda på är alltså att 75 procent av 11 procent svarar SD d v s åtta procent. 

Indirekt kan man alltså utläsa av resultatet att cirka var fjärde SD-sympatisör faktiskt anser att det finns viktigare frågor än invandringen. Lite förvånande, tycker jag, som gärna tänker mig alla stöpta i samma åsiktsform. Men Yougovs undersökningar säger inget om hela panelens inställning till vilket parti som har den bästa politiken på ett visst område.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-03-17 12:39:25 följande:

Oooooh. Vi har avancerat till blöja nu.
    Jag personligen bryr mig inte så mycket om anmälningarna egentligen. Undrar mer i mitt stilla sinne vad problemet är.
    Problemet är väl ungefär som bigrafproblematiken du tog upp tidigare.

Somliga kommer alltid att ha svårt att anpassa sig till de ordningsregler som gäller - på en biograf eller på ett internetforum.

Själv tillhör jag nog den kategorin i viss mån - men jag har inget större behov av att ge mig på dem som följer ordningsreglerna och säger ifrån.

Men jag har noterat att många sverigedemokrater inte bara har problem med att ta seden dit de kommer utan också måste opponera sig mot de regler som finns.

Jag tycker nog att offerblöja är en lämplig benämning i sammanhanget.
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2014-03-17 20:43:11 följande:
    Utifrån vad du skrivit kan du inte det. Men visa gärna hur du tänker. Misstänker att du tänker fel.
    Det är möjligt att jag tänkte fel.

Jag tänkte väl så här. Aj fan, jag måste gå till undersökningen för att få lite siffror, tja, för din skull då.

Jag tänkte så här. Av hela panelen på 1787 personer svarar 210 att invandringen är den viktigaste frågan. Av dessa är 75 procent sverigedemokrater, vilket gör cirka 158 personer.

11 procent av 1787 är cirka 197, d v s cirka 40 sverigedemokrater av 210 anser inte att invandring är den viktigaste politiska frågan.

Tja, det var väl lite färre än 25 procent, knappt 20 procent av sverigedemokraterna egentligen, som kan tänka sig att arbetslöshet, skola, sjukvård, Sveriges ekonomi, miljö  etcetera är viktigare än invandringen.

Rätta mig gärna  om jag tänker fel.
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2014-03-17 21:18:15 följande:
    Hur vet du att de är sverigedemokrater?
    Tja, jag antar att det inte tar så särskilt många minuter att svara på frågorna i undersökningen och att relativt få därigenom hinner byta politisk uppfattning under tiden de svarar på frågorna.

Även om det skulle röra sig om två helt eller delvis skilda paneler, vilket skillnaden i basantal antyder, så tror jag att man på goda grunder kan säga att cirka 20 procent av SD-väljarna anser att det finns viktigare politiska frågor än invandringen. Relativt de andra partierna är ju detta hursomhelst en förbluffande låg andel - men inte desto mindre ett tydligt tecken på att det kan finnas intelligent liv även inom SD, om än i begränsad omfattning.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 00:04:52 följande:
    Varför är det mer okej att fördöma politiska livsåskådningar och åsiktsinriktningar än religiösa dito?
    Menar du att du inte har noterat att islam mycket frekvent används som ett etniskt begrepp till skillnad mot politiska åsiktsinriktningar.

Lek med tanken på att en stor andel av de invandrare som kom hit var folkpartister. Jag tror inte ens den mest korkade sverigedemokrat skulle pyssla med att extrapolera en utveckling där första-, andra-  och tredje generationens folkpartister blir i majoritet och stiftar lagar som att alla måste lyssna till gamla inspelningar av Anne Wibbles tal, om att alla bör ha minst en årslön på banken, minst en gång om dagen.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-03-18 19:07:26 följande:
    Han utgår väl ifrån att många anhängare kommer att tro på honom
    Det tror jag inte - snarare är det väl så att anhängarna precis som Åkesson tror på lögnen som ett medel att uppnå ett politiskt mål.
  • effemgea
    Enter Sandman skrev 2014-03-19 08:21:57 följande:

Alltså vad vet du om IES egentligen?
    Det är en skola som är väldigt proffessionellt skött, en skola där man bryr sig om eleverna, alla från mattanterna till ledningen. En skola som uppvisar ett mkt högt kunskap och trivselvärde i en tid då dom flesta andra skolor rasar i undersökningarna.
    Den här skolan är mångkulturell, jag skulle tippa på att åtminstone 50% av eleverna har en eller båda föräldrarna som är från ett annat land.
    Även personalen som är handplockad från världens alla hörn är i lika hög grad dom från andra länder.
    Det här är en internationell skola, vi pratar om.

Att låta eleverna vara beroende av en som tycker illa om dom, som ser dom som andrahandsmänniskor och som vill kasta ut dom ur det här landet, och som har samma känslor för deras familjer.
    Att låta eleverna vara tvungna att konfronteras med ett sånt hat varje dag och dessutom i beroendeställning för kunskap och för betyg, Och du ska veta att nu pratar vi om mycket ambitiösa elever.
    Det vore rakt av olämpligt och elakt mot eleverna.

Skulle jag som ateist vara lämplig som präst.
    Skulle en körkortslös vara lämplig som taxichaufför.
    Skulle en pedofil vara lämplig som förskolelärare.
    Skulle en aktiv alkoholist vara lämplig som vårdare på ett hbthem för ungdomar med drogproblem.
    Skulle en Hells Angelsmedlem vara lämplig som hovrättsdomare.

Om du svarar ja på dom frågorna anser jag att du saknar omdöme.
    Om du svarar nej, anser jag att du är en hycklare.

Det här handlar inte om en sd.s rätt att få sprida sitt hat och propaganda fritt till elever.
    Det handlar om elevers rätt att få vistas i en skolmiljö som är fritt från sånt och där all personal delar dom värderingar vi har satt upp för vårt skolväsen.
    Precis!

Och dessutom handlar det om en inhyrd lärarvik från ett personaluthyrningsföretag.

Så typiskt att okunniga sd-kramare och sd-aktivister börjar jämra sig om att hen fått sparken, jag tror nog att han har kvar sin anställning på det företag som hade det dåliga omdömet att anställa honom.

Det vore en annan sak om det rörde sig om en tillsvidareanställd lärare i en kommunal skola. tanken är intressant - skulle man som förälder acceptera att ens barn undervisas av en rasist. kanske, åtminstone så länge hen nöjer sig med att rassa utanför skolan, men jag tror att jag skulle låta mina barn få byta skola.

Annars är ju detta ytterligare ett exempel på att lärarutbildningen måste hålla låg kvalitet, sverigedemokrater utmärks ju inte precis av tankeskärpa. Undrar om han fick fösas genom utbildningen för att få godkänt.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-03-19 22:05:17 följande:

men vänstern tycker ju att det är gulligt att känna en Afrikan eller två längre en så sträcker ju sig inte deras tänk, och liberaler vill ha en Polack som städar. 
    Men ditt tänk sträcker sig uppenbarligen längre - i din inbillning.

Det verkar som alla strålkärringar har förirrat sig till SD-sekten.

Är det inte det ena så är det det andra och det blir en lustig dialog där de  som argumenterar mot sekten ger exempel på vad ledande sektmedlemmar har sagt medan sektmedlemmarna har sina ritualer som mynnar ut i uppenbarelser om andras känslor och tankar.

Du kan inte veta vad vänstern tycker bakom vad du uppfattar som politiskt korrekta uttalanden om solidaritet och invandring.

Du kan inte läsa tankar, varken du eller någon annan sektmedlem kan det.

Det är inte möjligt.
  • effemgea
    chrissandra skrev 2014-03-20 09:28:55 följande:

SD skulle inte ens finnas om de etablerade partierna hade skött invandringspolitiken på ett bättre sätt.

Ibland tror jag både S och M är glada över SD eftersom de då kan fortsätta vara pk och strunta i problematiken.

Jag har inget parti att rösta på alls i detta val.
    Ett mantra som upprepas till leda.

Men stämmer det?

Det är bara att titta bortom Sveriges gränser och konstatera att det inte verkar vara så.
    Tvärtom tycks sambandet vara att ju mer restriktiv invandringspolitik ett land har desto större växer sig partier av SD:s sort.

Faktiskt i sig ett mycket gott skäl att hålla SD-sektens tokerier borta fån andra partier.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?