Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 12:08:33 följande:

Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.

Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen... 
    Inte i min klass heller, men det spelar ingen roll.

Att många av de högtider och traditioner vi har är sprungna ur kristna företeelser är fullt naturligt med tanke på historien, och inget jag varken vill eller kan ändra på. Jag tycker alltså inte man ska strunta i allt vad jul-, och påskfirande heter., speciellt med tanke på att dessa i sin nutida form åtminstone till viss del är frikopplade från religion (tror t.ex. inte det nämns i Bibeln att man ska titta på tecknad film en timme varje julafton).
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Marlean skrev 2013-11-13 17:34:00 följande:

Men vänta nu lite här. Om skolungdomar inte blir kristna av att gå i kyrkan 2 ggr/år hur ska då hela svenska folket kunna bli islamiserat om vi tillåter några moskéer? SDs logik är ju sådan.

Islam är dock på en hel del sätt synnerligen inkompatibel med västerländskt levnadssätt. Jag har ännu inte kommit på huruvida jag personligen tycker islamofobi är en negativ eller positiv term.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2013-11-14 01:23:36 följande:
    Nej, det kallas att ha råd att bo bra. Jag bor inte i ladan men är ändå djurvän. Jag ömmar för människorna i Filipinerna, men jag tänker inte flytta till Manilla. Det gör inte mig till hycklare.
    Så att "bo bra" är alltså i princip liktydigt med att inte bo på en plats där den så omhuldade mångkulturen inte är representerad i särskilt hög grad.

Det blir lite självmål där, på något sätt. Och jo, visst finns ett mått av hyckleri i ditt resonemang.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-14 09:31:06 följande:
    Så att "bo bra" är alltså i princip liktydigt med att inte bo på en plats där den så omhuldade mångkulturen inte är representerad i särskilt hög grad.

Det blir lite självmål där, på något sätt. Och jo, visst finns ett mått av hyckleri i ditt resonemang.
    Blev ett "inte" för mycket där. Nåväl, man fattar säkert vad jag menar. Om inte, läs igen och tänk.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:40:56 följande:
    Anledningen till att Sd har blivit så stora beror ju på att de andra partierna har underskattat sprängkraften i denna fråga. Inget av riksdagspartierna är ju för fri invandring, utan alla är de för en begränsning av invandringen (skulle alla dessa partier vara rasistiska då?), eftersom invandring från tredje världen alltid kostar pengar. Det handlar om nivåer. Hur hög invandring från tredje världen har man råd till, utan att välfärden måste avskaffas, utan att skolresultaten sjunker för mkt, utan att lönerna sjunker för mkt, o.s.v.

Emellertid har denna fråga aldrig diskuterats offentligt utan locket har lagts på, sedan 1980-talet. Sådana tabun är sällan lyckliga. Konsekvenserna ser vi nu, och de som säkert ångrar det nu, är de partier som har tappat allra mest till Sd.

Hade man diskuterat invandringen och beslut tagits från sakliga grunder på samma sätt som beträffande vilken politisk fråga som helst, skulle Sd aldrig ha blivit så stora som de nu är.

Sverige har högst utomeuropeisk invandring i Europa (relativt befolkningsstorleken) utan att beslut om detta diskuterats offentligt, enligt demokratiska principer.

När ska vi få höra politiker (och massmedia) erkänna att det är deras fel att Sd har över 10%?
    Just så är det. Just så. Folk är inte mer "rasistiska" nu än förr.

Det brukar heta att SD nöjer sig med förenklade förklaringar till ditt och datt. Det må äga sin riktighet. Men på samma sätt ligger det till när övriga partier och medier ska försöka förklara SD:s framgångar. I stället för att se saker för vad de är orerar de om lågbegåvade rasister som följer strömningar osv etc. Det är inte rätt svar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Asien börjar i Åbo.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2013-12-11 00:09:24 följande:
    Sd för sig verkligen med grunda resonemang i olika sammanhang, det håller jag verkligen med om. Som när man talar om "svenskhet" utan att kunna definiera vad man menar.

Å andra sidan då etablissemangets beskrivning av invandringens och mångkulturens förträfflighet, utan att man någonsin har kunnat beskriva i vad denna föträfflighet består. Jag menar, om det nu är så bra och positivt att ha Europas högsta invandring, så ekonomiskt givande, så bra på alla sätt och vis, varför försöker man då inte övertyga väljarna om det istället för att göra upp ovan folkets huvuden, på antidemokratiskt vis, och beskylla alla som vänder sig emot denna politik, för rasister, främlingsfientliga, extremister etc.?

Har M, Fp, C, Kd, S, V och Mp så dåligt självförtroende när det gäller denna fråga att de inte vågar stå upp för att de tycker som de tycker? Varför gaddar media ihop sig med det politiska etablissemanget för att bekämpa ett parti som överhuvudtaget aldrig hade tagit sig in i Riksdagen om dessa partier hade skött sin kort?

Man får onekligen känslan av att det är något som inte stämmer här. Är det så enkelt som att etablissemanget vet att de i grunden har folket emot sig, att de bara har att förlora på en politiskt saklig debatt?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 12:20:12 följande:
    Det viktiga beträffande illegala är att effektivisera polisen för att få fast dom så dom kan återsändas till hemlandet så fort som möjligt. REVA-projektet var ju väldigt lyckat så det är mer sådana insatser som behövs för att lösa det här växande problemet.
    Det var inte lyckat, det var jättejätterasistiskt och en skamfläck för vårt annars så öppna och toleranta land där alla gillar olika.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 13:45:43 följande:
    Nej, så är det inte.

Sluta läs vänsterextrema tidningar och hat-bloggar.
    Punkt ett är som jag ser det i princip helt med verkligheten överensstämmande. Hade det inte varit SD hade det varit några andra.

Punkt två är dravel. Dessutom, om nu ens främsta mål i livet är att röka ut SD, menar jag att man har allt att vinna just på att behandla dem som ett parti bland andra snarare än att stup i kvarten hänga fram martyrkoftan åt dem.

Punkt tre är skribentens högst personliga uppfattning, som hon givetvis har rätt till.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Enter Sandman skrev 2013-12-11 15:54:53 följande:

Jag håller helt med, men då är det där man ska lägga krutet, ge er på dom som har makt och som kan förändra detta, men som istället väljer att gynna medel och höginkomsttagarna.
    Bli gärna arg och ryt, men kicka åt rätt håll, inte på den som redan har det ännu eländigare, kicka inte på den som redan ligger och som inte kan påverka.
    Det är varken konstruktivt eller etiskt.
    Det är ju det de flesta gör. Jag för min del t.ex. skyller inte på invandrarna, det är inte de som gjort något fel utan det är ansvariga politiker. Problemet är att många har problem att skilja på detta. Däribland också en del SD-funktionärer, vad det verkar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?