Varför hatar folk SD?
Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 12:08:33 följande:
Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.
Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen...
Att många av de högtider och traditioner vi har är sprungna ur kristna företeelser är fullt naturligt med tanke på historien, och inget jag varken vill eller kan ändra på. Jag tycker alltså inte man ska strunta i allt vad jul-, och påskfirande heter., speciellt med tanke på att dessa i sin nutida form åtminstone till viss del är frikopplade från religion (tror t.ex. inte det nämns i Bibeln att man ska titta på tecknad film en timme varje julafton).