Gert skrev 2014-03-29 17:32:25 följande:
Det är SD-hatarna som är desperata. Det är bara kolla hur stor den här tråden är. Ni är verkligen rädda för SD:s framgångar, annars skulle ni inte lägga ner så mycket tid och skriva så mycket hatpropaganda mot SD. Det är lätt att hata, men svårare att älska. SD är kärlekens parti.
Nja, det är väl bara ett exempel på det gamla vanliga fenomenet att när tokfanatikerna predikar så drar sig nästan alla undan, men några få blir kvar för att säga emot.
Om du tittar på FL:s politiska avdelning så är majoriteten av trådarna startade av sektmedlemmar. Min gissning är att flertalet av de som är politiskt intresserade anser att detta är ett underbetyg till FL och att det vore under deras värdighet att besvara toksektens propaganda.
Kanske de har rätt - att det vore bättre att låta sekten ta över det politiska forumet på FL.
Men själv anser jag att SD-sektens tankeslappheter inte bör stå oemotsagda, inte för att jag tror mig kunna övertyga någon, utan mer av principiella och praktiska skäl.
Man kan lämpligen jämföra med dem som lägger ner oerhört mycket tid och möda på att argumentera mot Gudasänd och hans teorier om att spöken kan gå genom slidor och att solen kretsar kring jorden. Inte tusan är det någon som tror på Gudasänd, och skulle det vara så att någon/några trots allt gör detta så är dessa hursomhelst långt bortom möjligheterna att påverkas av förnuftets röst.
Inte desto mindre tror jag att förnuftets röst är viktig - och det oavsett att vare sig kosmologins gudasända eller politikens gudasända aldrig kommer att kunna ta till sig den - och att alla andra redan har tillgång till den.
Själv ser jag nog SD-sektens attacker mot FL som en form av klotter. Jag tycker ingen ska behöva flytta sig för att klottrarna kräver allt utrymme - och så länge det är några som tar sig tid att gå i svaromål mot klottrarna, så begränsas klottret i stort sett till forumets samhällsavdelningar.
Sammanfattningsvis: Mot bakgrund av att det inte finns någon annan institution som vi svenskar tycker så illa om som just SD så kan man faktiskt påstå att reaktionerna på sektens spammande av FL:s politiska forum är ganska måttliga.