Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-03-20 11:00:47 följande:
    Alla områden har ju SIN verklighet och historia. T.ex. har det faktum att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte i krig på det egna territoriet sedan 1600-talet, inneburit att nationalismen/patriotismen här inte har vuxit sig speciellt stor. Jämför med Norge bara...

Historien visar ju att när länder är i krig, så sluter den stora majoriteten upp bakom det inhemska, mot det främmande.

I slutet av 1980-talet kom Ny demokrati, med sin kritik av den höga invandringen, och det var i det sammanhanget som Sd och andra på den tiden oborstade anti-invandringspartier/-grupper skapades. De flesta gick under, men så inte Sd, som istället har förvandlats till ett regelrätt politiskt parti i den svenska Riksdagen.

Självklart är det så att invandringsfrågan som en politisk fråga aldrig har diskuterats i offentligheten stor roll för att partier som Ny demokrati och nu Sd har kunnat bli så stora. I folklagren finns olika uppfattningar om sakfrågorna som har med detta att göra, men hos etablissemanget har fullständigt konsensus rått.

Tabun och "locket på"-taktik, är definitivt en grogrund för protestpartier. Och det är väl så det ska vara i en fungerande demokrati.
    Visst, mänskliga grupper sluter sig samman inför vad de betraktar som yttre hot och att Sverige inte har varit i krig på över 200 år har naturligtvis påverkat vår syn på oss själva och vårt land.

Något som ofta har förvånat mig i diskussionerna såväl här på FL som rikspolitiskt är hur sverigedemokrater förtvivlat söker efter vad de kallar svenskhet, ängsligt studerar hur andra länder förhåller sig till sig själva för att liksom lokalisera svenskheten i osvenskheten, samtidigt som de spottar på det som verkligen gör oss till en särpräglad nation och kallar det unikt svenskt självförakt.

Vad de varken kan eller vill förstå är att den som verkligen har självkänsla inte nödvändigtvis behöver pråla med en massa yttre attribut och till och med kan kosta på sig att skämta om sig själv.

Men i stället för att exempelvis förstå att ett folk som haft fred i mer än tvåhundra år inte präglas av att sluta sig samman inför yttre hot -  utan hittar annat som förenar - försöker partiet måla upp invandringen som ett yttre hot mot en egenkonstruerad  svensk kultur, med tennsoldater som viftar med flaggor och skränar om att alla måste vara stöpta i samma tennform medan de ägnar eoner av tid till att diskutera formen utan att förstå innehållet.

Som jag ser det är det unika med Sverige egentligen att vi har så små behov av att gå in på detaljer om vad som är det unika med Sverige - men i grova drag tror jag att det handlar om att vi inte har några behov av skränig och skrytsam nationalism, att vi förvisat religionen till att vara en privat angelägenhet och att det finns någon slags antydan till vemod som genomsyrar Sverige, förmodligen både klimat- och naturrelaterat.

SD kommer aldrig att vara ett hot mot svenskheten, de kommer aldrig att få något reellt inflytande över svenska tänkesätt - deras syn på Sverige är för främmande för oss svenskar för att vi ska kunna ta till oss den.

Invandringen skulle däremot på sikt kunna vara ett hot mot den bild av Sverige jag kan identifiera mig med,  i och med att invandrare ofta är präglade av omständigheter där såväl konflikter som religion tillhör vardagen - men min utgångspunkt är att invandrare i betydligt större utsträckning måste anpassa sig till oss än vi till dem.

Och så är det ju. Särskilt som politikerna har börjat förstå att den unika svenska självbelåtenheten som inte brydde sig om att ställa krav på invandrare eftersom de inte var som vi - en självbelåtenhet som präglade invandringspolitiken under några årtionden - inte var så lyckad.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-23 10:43:02 följande:
    Helt riktigt. De vill lagstifta om det de vill få andra att göra, vilket alltid är det de själva gör. T.ex. är de ju emot köttätande.

Skulle Mp få riktig makt vore det alltså bara en tidsfråga innan de skulle påbjuda vegetarianism för alla. Så funkar ju dessa ideologer.
    Som köttätare av födsel och ohejdad vana skulle jag inte precis vara positivt inställd till ett påbud om att jag måste bli vegetarian.

Nu är jag rätt säker på att dina upplevelser av hur MP skulle agera om partiet fick ett allt större inflytande bottnar i din känslosamhet och inte i MP:s ideologi.

Och tur är väl det för falukorven är redan i ugnen och osten, senapen och tomaterna får stå för den vegetariska smakupplevelsenFlört
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Flash Gordon skrev 2014-03-23 23:28:35 följande:

Vi förstår utan problem att du inte ser problemet.
    ViSkrattande

Själv tackar jag för ditt deltagande i det kanske tydligaste exempel på hur SD-sekten och vissa SD-kramare liksom tar ett fragment av verkligheten och bygger en uppenbarelse kring detta.

Själv har jag trott att uppenbarelserna var helt tagna ur luften - men i fallet med de elaka miljöpartisterna som vill förbjuda oss att äta kött så fick jag möjlighet att studera fragmenten.

Skulle gissa att det är fler än jag som uppskattar uppvisningen - men jag vet ju inte säkert, så jag använder pronomen "jag" i stället för "vi" - man vill ju inte bli beskylld för att syssla med tankeläsning  som en uppvarvad sektmedlem.
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-24 09:17:50 följande:
    Inte utan att det ibland känn som att man diskuterar med the Borg, nej, the Åkesson-kollektive. Resistance is futile, they will try to assimilate us.
    Tja, är man lite jagsvag och har svårt för självständigt tänkande tycks vi fungera som en ryggradsförstärkare - ett fenomen som märks tydligt i diskussionen med SD-aktivister, kanske särskilt som sektkänslan verkar förstärka fenomenet.

Den här tråden är ju rena guldgruvan för den som är intresserad av de jagsvagas uttrycksformer - med allt från "ingen tycker om dig"-exemplen till att "vi" kommer att ersätta pronomet "jag".

Du och dina löss, som min gamla mormor brukade säga till den som hade för vana att gömma sitt jag bakom ett viFlört
  • effemgea
    Dole Bananas skrev 2014-03-24 21:15:03 följande:
    Bra försök till intellektuell debatt.

Det ni obildade kommunister ofta glömmer är att, när ni inte klappar varandra på ryggen i kommentarsfälten på dom vänsterextrema hatbloggarna så diskuterar ni i regel med vanliga tänkande människor, utanför den vänsterextrema hat-atmosfären så finns det hör och häpna krav på både saklighet och forskningsmässigt stöd.

Till den skaran hör varken Henrik Arnstad, nihka eller Jan Guillou

Jag tycker att du bättre än någon annan sverigedemokrat på FL förmår att ge uttryck för SD-sektens speciella tänkesätt.

Du är verkligen hängiven  - och dina åsikter sammanfattar så väl andra sverigedemokraters omvärldsuppfattning - men från dig är det inga halvkvädna visor utan betydligt mer rakt på sak.
  • effemgea

Philipsson skrev 2014-03-24 20:52:57 följande:
    Vad du tycker är FAKTISKT totalt irrelevant. Som tur är är du och dina haschrökande och arbetslösa parasiter till gnällande latmaskar  - som tycker att andra ska försörja er - , numera väldigt få.
    Hmm.

Alltid lika roligt när SD-kramarna går upp i falsett.

Vi diskuterade förresten varför det heter latmask under en bilresa i helgen som var. Det verkar som att man enligt folktron kunde få en latmask i sig - alltså att ordet direkt kan härledas till maskar.

Undrar om det är möjligt att bli smittad av en skrikmask som gör att man totalt tappar fattningen?

Vad tror du?
  • effemgea
    Dole Bananas skrev 2014-03-24 21:40:30 följande:
    Du har rätt, mina åsikter är väl grundande utifrån rådande verklighet och aktuell statistik och kan säkerligen sammanfatta den genomsnittliga Sverigedemokratens utgångspunkt - än om såklart stora skillnader oss sinsemellan föreligger på ett mer personligt plan

Varför du blandar ihop oss med den rök-inpyrda och ointellektuella sekt du själv företräder förstår jag dock inte, man kan läsa valfri krönika av Åsa Linderborg eller Anders Lindberg så har man enkelt sammanfattat ert sekt-liknande lynne i ett svep, det är som att få en smällkaramell av okunnighet, oikofobi och verklighetsflykt uppkastat i ansiktet bara av er blotta närvaro.

Lika obehagligt som fascinerande.

Jo, jag vet det är inte bara du som börjat kalla alla utanför SD-sekten för sekt.

Det är rätt gulligt, faktisktFlört
  • effemgea
    Flash Gordon skrev 2014-03-25 14:20:12 följande:

Det är gulligt av dig att stå upp för Dorian. Mer än så tänker jag inte bjuda dig på.

Den som hängt med på forumet vet dock att i det här fallet så finns det täckning för ”vi”.

Det tror jag han klarar på egen hand.

Mitt intresse är sverigedemokraters pluralformer.

Notera gärna att jag skriver "mitt intresse". Jag har inte en susning om det är fler än jag som anser att sverigedemokrater är kraftigt överrepresenterade bland dem som behöver jagstöd i form av ett vi.

Redan i den här trådens inledning var det någon som var i farten med kommentarer som att ingen i hela världen vill läsa det du skriver.

Vår - ursäkta, min menar jag - uppfattning är att fenomenet har djupliggande psykologiska orsaker. Jag minns t o m en SD-kramare som en gång skrev att man inte får betrakta folk som subjekt.

Det var gulligt, tycker jag.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-25 22:18:00 följande:

När har jag sagt att jag värnar om sd? Jag har skrivit flera gånger att jag är ingen sd are. Däremot så förstår jag varför sd har framgång hos folk. Sedan är jag för demokrati och då gäller att alla partier respekteras. Jag respekterar att miljöpartiet vill ha fri invandring men jag håller inte med och jag undrar hur man tänkt finansiera allt. Sedan undrar jag hur man kan kalla sig miljöpartiet och samtidigt så motsägelsefullt vilja förflytta stora folkmassor vilket innebär enorm miljöpåverkan. Människor och miljö går liksom inte riktigt ihop. Moderaterna som jag röstat på har svikit i allra högsta grad och i princip så ser varenda parti likadant och spottar ur sig valfläsk som aldrig kommer att hållas. Jag är en person som har ett väldigt politikerförakt och inget parti i sittande riksdag är min röst värd.
    Det där är ju riktigt intressant. I tråden där SD-sekten diskuterar med SVP-sekten om det behövs ett nytt miljöparti var det en som skrev:

"Vill man "rädda" så många som möjligt och se en befolkningsökning av sällan skådat slag så ska man flytta folk från U-länderna till I-länderna. Är man mån om miljön så hjälper man på plats och man kan även hjälpa på olika sätt. Miljömässigt är det bättre att hjälpa dem med steriliseringar än att ge dem mat och vatten till exempel"

Som vanligt utgår bägge sekterna från att invandrare som kommer hit skaffar fler barn än en sektmedlem har hjärnceller, trots att alla tillgängliga fakta visar att att å inte är fallet - men det mest intressanta är den nya aspekten på "hjälpa på plats" som inte ger utrymme för vatten och mat med väl steriliseringshjälp.

Mot bakgrund av att SVP-sekten gärna tar till kniven så får man ju hoppas att sekten inte beger sig utomlands för att hjälpa på plats.

Någonstans där i gränslandet mellan SD och SVP finns det ett embryo till ett Miljöparti (R) - där R inte står för revolutionärerna utan för rasisterna.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-26 09:45:41 följande:

Det den personen skriver är ju helt rätt, men man får ju utveckla det lite till. Delvis så är vi för många människor på jorden och delvis så använder en del av dessa människor alldeles för stora resurser.

I U-länder så är dom redan för många och fler blir dom, i I-länder så utnyttjar vi jordens resurser så att jorden i princip håller på att utarmas. U-länder vill ha det som I-länder har. Inget konstigt alls. Det är problem som kan lösas med att hela jordens befolkning faktiskt krymper dramatiskt i alla delar av jordens hörn.

Ett sätt att minska befolkningen är att sluta att bota sjukdomar och att låta naturen ha sin gilla gång. Där är jag antagligen inte så fel ute, för jag tror att det kommer att bryta ut en sjukdom som vi inte rår på och så har naturen sett till att avbefolka jorden på ett naturligt sätt.

Jag är övertygad om att vi är inne i slutfasen av homosapiens existens, om inte av sjukdom så av krig eller någon stor naturkatastrof.

Visst, man kan på goda grunder tycka att vi är för många människor på jorden - frågan är bara med vilken rätt de som förbrukar mest av jordens resurser anser att de som förbrukar minst ska reducera sitt antal i miljöns namn.

Jag tror heller inte att du behöver söka efter pandemier som slår ut stora delar av jordens (fattiga) befolkning utan snarare att klimatförändringarna kan komma att drabba hårt, särskilt om enskilda länder tror sig vara sina egna universum och satsar på att bygga upp försvar mot dem som drabbas hårdare - eller angrepp mot länder vars territorium är mer beboeliga.

Själv tror jag på globalt samarbete och att teknisk utveckling - samt att naturen och klimatet fullständigt struntar i gränser mellan länder människor konstruerat.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?