Quintus Zebra skrev 2014-09-09 18:50:53 följande:
Ja, tanken att "invandrare" ska vara tacksamma och därmed måste sköta sig bättre än andra är ju tyvärr rätt utbredd.
Vad gäller vår gamla debatt, så tycker jag ju att jag är konsekvent också.

Det är lagligt att ha torgmöte eller dela ut flygblad, så länge det man säger eller skriver inte bryter mot lagen.
MEN det finns ingen artighetslag som kräver att man på allmän plats ska acceptera att vilket budskap som helst framförs utan att motsägas.
Jag anser ju att rätten att protestera är minst lika viktig som rätten att få ha torgmöten eller att få sprida politiska budskap.
Och lagstiftarna håller ju hittills med mig, vad det verkar.
Man har i Sverige all rätt att störa torgmöten, och störa flygbladsutdelare, man har dock inte rätt att förstöra torgmöten eller att förstöra folks möjligheter att sprida sitt budskap.
Det är en tydlig skillnad, men i praktiken kan det vara svårt att exakt veta var gränsen går.
Artighetslag finns nog inte heller i muslimska länder tes men jag är hyfsat överygad om att kvinnliga ditresande tar seden dit de kommer och klä på sig, de är knappst på beachen i bikini bara för att det inte finns artighetslagar. Knappast ens utan att respektera klädkoden för att besöka heliga platser osv....
Tacksam och sköta sig...tja du ber väl dina kids att sköta sig om ni är på middag hos någon eller hur, tex...vad är skillnaden?