Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-01-10 00:40:15 följande:
    Om inte lagen duger som riktmärke för dig, så har jag inte ytterligare argument. Nej, jag har aldrig sagt att flytkingar nödvändigtvis skall hamna i Italien (eller Grekland och Malta). Däremot har vi en Dublinförordning som säger att det är första land som gäller. Att Italien & Co inte klarar av alla har jag full förståelse för men det måste ju inte per automatik innebära att sista land (efter att ha passerat ett halvdussin på vägen) måste vara Sverige.
    Dublinförordningen är vad som gäller så länge inte den ändras, dock har Sverige valt att göra rätt många avsteg de senaste åren. Så länge vi är medlemmar i EU får vi tyvärr acceptera dessa regler, något jag beklagar men sannolikt inte av samma anledning som du.

Om man skall tro den gode Zulmay Afzali så är väl Afghanistans rättsväsende precis så korrupt som man kan befara vilket ju var anledningen till att han flydde landet. Ett korrupt rättsväsende föder korrupta människor.

Helt seriöst -och jag skall inte använda det emot dig - kan du inte berätta lite om vad de flyktingar gjort för att förtjäna en biljett till helvetet - och gärna vad som hände i stället. (Jag har själv ett antal exempel i min närhet som jag kan dra via inboxen om du kan hålla informationen för dig själv). Helvetet är förresten alldeles för milt för de två nära exempel jag tänker på.

Lagen säger faktiskt inte att det är just olagligt att vistas i Sverige efter ett utvisningsbeslut och att de som gör det är kriminella. Det skulle inte gå om det vore så för då kunde man åtala de myndigheter som "tvingar" människor in i "kriminalitet" när man ger utvisningsbeslut och är väl medveten om att beslutet inte kan verkställas. Man kunde i så fall också åtala de myndigheter (migrationsverket, kommuner, mfl) som hjälper "kriminella"  I stället finns helt lagliga möjligheter att stanna kvar och dessutom få hjälp. Hur mycket hjälp man får beror bl a på graden av samarbete. Det hela är väldigt reglerat och det finns inga kriminella vuxna eller kriminella barn i förskola eller skola av orsaken att de vistas i landet och går i skolan och Sveriges rektorer begår inte lagbrott när de erbjuder dem platser.

Det är en väldigt ledsam debatt som ofta förs av SDare om "kriminella", "olagliga" och "illegala" människor.

Om man ska tro på Zulmay Afzali och dig så går det inte att tro på honom för han kommer ju från ett land som enligt dig föder korrupta människor eftersom det har ett korrupt rättsväsende ...

Visst finns det säkert förutom rena brottslingar som myglat sig in människor som ljuger och helt verkar sakna moral men att det skulle gälla så många är inte min erfarenhet. Sedan ligger det säkert lite covert prestige bland en del unga män i att skryta med vilka valser man kommit undan med att dra. Av de jag träffat är det enbart ett litet fåtal som man misstänker inte har rediga asylskäl. En lögn kräver fler lögner som i sin tur kräver fler och till slut blir det svårt att hålla ordning på vad man har sagt och så försäger man sig i ett obevakat ögonblick. Sedan cirkulerar det en hel del skrönor om vad som är gångbart som skäl, speciellt efter en förändring av regler och desperata människor kan tro att dessa skäl är bättre att komma med än de riktiga.

Nej, jag vill inte gå in på detaljer. Jag är inte här för att nära främlingsfientliga med historier om det invandrare och flyktingar gör fel. Det är noga rapporterat och överrapporterat på främlingsfientliga sajter och det som behövs är att det bra uppförandet från den stora, stora majoriteten flyktingar och invandrare kommer fram mer. Jag nämnde det bara för att det är en del av verkligheten.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 10:54:21 följande:
    Sanningen verkar dock inte jätteviktig verkar det som, angående att ljuga sig in i landet.

avpixlat.info/migileaks/wp-content/uploads/20...

Migrationsdomstolen borde avskaffas då den beviljar PUT trots att de själva i flera fall konstaterar att den asylsökande ljuger.

Jag tar aldrig information från främlingsfientliga sajter som avpixlat.

Det finns en hel del befogad kritik mot migrationsverket och även migrationsdomstolen, men det innebär inte att alla eller ens merparten av alla beslut är felaktiga. De som jobbar där verkar ju ha många goda idéer om hur man kan jobba för att säkerställa kvalitén, men tycks ha problem med att tas seriöst av sina överordnade plus en del tveksamma ledare som tar självsvåldiga beslut. Det är iaf mitt intryck av vad de många "miggorna" som skriver på Wagers blogg säger. Vi ska ju ha ett transparent samhälle så detta tål att granskas tycker jag. I stället för att klaga på regelverket kan man ju börja med att se att det regelverk som finns efterlevs.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 10:56:22 följande:
    Absolut. Men det kan inte betyda att vi ska ge PUT till alla med barn för annars riskerar vi att de gömmer sig och då far barnen illa. Inget system är perfekt men Sverige har reglerad invandring (typ).
    Det har jag inte heller påstått. Jag har tagit upp hur man gör med familjer som fått utvisningsbesked och jag tycker vi gör rätt som inte hämtar barn i skolan. Jag vill inte ändra på något där.
  • nihka
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-10 14:27:48 följande:

Kan tänka mig att samtliga som läser dessa trådar ser tydligt hur du och effeminera försöker tysta debatten genom att bara slänga ur sig skit i tråd efter tråd om SD och SD:are.

Varför låter ni inte bara trådarna vara ifred? Kanske de skulle dö snabbare då till och med? För folk som vet var ni står, dvs ni är autonoma vänster, så är ju era poster bara ännu en fackla i elden?

Varför postar ni i de här trådarna? Det enda som kommer ur det hela är tomma tunnor som skramlar jävligt högt.

Så du tycker jag försöker "tysta debatten" och samtidigt föreslår du att jag ska "låta trådarna vara ifred". Hahahaha.

Sedan kan jag tänka mig att samtliga som läser dessa trådar inte tycker något gemensamt om något öht.

Jag har aldrig uttryckt min politiska tillhörighet, men Suffering kan inte sluta tjata om att varenda människa som kritiserar skrivelser om vad hen kallar "negerns egenskaper" är stenkastande vänsterextremister.

Det enda jag vet om dig är att du inte vet något om mig och att du inte tycker om att jag skriver, men du får vänja dig vid att bli emotsagt eftersom 85-90% inte röstar på SD.

• nihka
    Naranjos skrev 2014-01-10 18:41:19 följande:
    Roligt… 60.000 svenska pass "försvann" förra året. Nä, det pågår väääldigt lite fusk bland de som söker sig till Sverige.

www.nrk.no/verden/svenske-pass-blir-misbrukt-...
    Det pågår massor av fusk initialt bland de som söker sig som flyktingar till Sverige av den enkla anledningen att det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig hit som flykting om man inte är kvotflykting.

Att man reser in på falskt pass innebär förstås inte att man anger att man är svensk till polisen när man söker asyl och inte heller att man uppger att man är svensk till migrationsverket längre fram i utredningen.

Varför ska det vara så svårt att hålla isär saker och ting? 
  • nihka
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 18:50:16 följande:
    Märkligt, enligt nihka som tydligen träffat ett par "flyktingar" så ska det vara ytterst sällsynt.

Undrar om man ska lita på asyl-extremisten eller statistiken?

hmm, lurigt Drömmer
    Jag har inget intresse av att prata med dig om någonting under något nick, men det du påstår att jag har sagt har jag inte sagt.

Det jag sa var: "Av de jag träffat är det enbart ett litet fåtal som man misstänker inte har rediga asylskäl".

Hur man korsar gränsen har försvinnande lite att göra med vilka asylskäl en person har.
  • nihka
    Digestive skrev 2014-01-10 18:15:52 följande:
    Diskussionen handlade om specifikt syrier och som har beviljats någon form av uppehållstillstånd - inte om samtliga som överhuvudtaget söker asyl i Sverige.

Har ingen vilja eller någon som helst anledning till att tona ner några siffror - har dock vederbörande någon anledning till att ta upp helt andra siffror i diskussionen, månntro?
    Migrationsverkets statistik för 2013 är klar. Här kan man läsa sig till hur många asylsökande som beviljats PUT i Sverige 2013: totalt 24498.

11394 syrier beviljades PUT 2013 vilket är 87% inom gruppen syrier. Medeltalet för samtliga grupper är 49%.

http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6312b27/1389083697535/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2013+-+Asylum+desicions+2013.pdf

Till det tillkommer säkerligen några till som fick tillfälliga uppehållstillstånd innan det beslutades alla alla syrier skulle få PUT. Om någon orkar leta fram de siffrorna kan vi ju plussa och lägga siffran 50 000 till handlingarna för gott.
  • nihka
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 19:27:01 följande:
    Detta är besvärande

Ja, det är besvärande att du påstår att jag sagt saker jag inte sagt. Avhåll dig från det. Tack.
  • nihka

Ser att det postas musik här i tråden med "träffsäker text" som Sveriges mest våldsamma nazistorganisation, Svenska motståndsrörelsen gör reklam för på sin nätsajt Nordfront.

Tyvärr kan man inte ens i avskräckande syfte länka till nazistsajter här så ni får googla på "Svensk ungdom – Frågor till far" och "Nordfront".

"Mittenpolitiskt" betyder uppenbarligen nazistiskt för somliga...

• nihka
    Naranjos skrev 2014-01-10 20:03:36 följande:
    Det är inte enbart till Sverige som det reser personer med falska svenska pass. Både USA och Kanada har klagat och är oroliga för att terrorister kan ta sig in i olika länder med hjälp av dessa pass. Någon form av försiktighetsprincip måste råda.
    Det pågår redan diskussioner på Migränverket och andra myndigheter om vad släpphäntheten med svenska pass kan få för konsekvenser och vilka länder som blir först med att skärpa kraven för just resande svenskar.

Du kanske anser att ett och annat terroristdåd får världen tåla för att vi skall kunna hålla på med vår exempellösa politik? Dock kan jag tänka mig att du då är ganska ensam om den åsikten utanför den muslimska världen och inom delar av svenska vänsterkretsar.
    Diskussionen avsåg asylsökande som "fuskar" för att ta sig in i Sverige eftersom det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig hit för flyktingar bortsett från för kvotflyktingar, och att dessa människor inte automatiskt saknar asylskäl och ljuger ihop en historia för att de använt falska pass. Jag har inte försvarat användandet av falska pass utan bara förklarat vad som gör att så många väljer den vägen.

Sedan anser jag att om jag vill säga något om exempelvis terrorism så behöver jag inte dig som först formulerar en åsikt jag inte har och sedan få läsa din kommentar om åsikten jag inte har.

Sedan får du inte lyssna så mycket på snubben som postar musik som rekommenderas på nazistsajter i tråden om att jag skulle tillhöra vänsterkretsar, men det är klart att för någon med nazistsympatier är förstås alla övriga till vänster så lite förståelse för resonemanget har jag trots allt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?