Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

themia skrev 2014-03-06 11:13:36 följande:
    Vem har sagt att du ska göra de ensam? 
    Men gör åtminstone nånting i stället för att kräva att andra ska göra det, medan du bara klagar.
    Gnällspikar av din sort finns det gott om
    Min erfarenhet från arbetslivet är att inget kan göra en gnällspik så förbannad som möjligheten att kunna påverka i stället för att gnälla. Den mest effektiva metoden att skingra en gnällspiksförsamling är att hota dem med möjligheten att få förutsättningar att göra något åt problemet de gnäller om.

Det är inte så förvånande att FL:s gnällspikar gnäller om vad politiker inte gjort som icke-politiker i stället för vad de gör som politiker, oavsett viken bakgrund politikerna har.

Det ligger liksom i gnällspikstangentens naturliga riktning.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-07 00:14:04 följande:
    Fast den värsta gnällspiken är ju...du!
    Mot bakgrund av att påståendet kommer från dig tackar jag för komplimangenFlört
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-07 17:05:43 följande:
    Du menar såsom ni gör med SD-motståndare och invandrare? Fäster vartenda ord, varenda fras och, i många fall, börjar skicka hat- och hotbrev?
    Hmm, helgen börjar farsartat.

För varje gång Philipsson läser din personliga profil blir han allt mer övertygad om att SD-hatare är personfixeradeFlört
  • effemgea
    TheNarrator skrev 2014-03-07 18:10:33 följande:
    När en person visar känslor för en annan kan det många gånger uppfattas som ett hot istället för kärlek. Att en person, läskig till utseendet, kan uppfattas som hotfull enbart för att denna vill ge en kram, betyder inte att kärleken har bytts ut mot hat. Det är synd om människan, ge han en kram nu...
    Nja, jag tror inte att Philipsson är förälskad i Dorian - men det är lämpligare att du ställer frågan till Philipsson än till mig.

För övrigt var jag tvungen att kolla om Ladyinred var svart - och så var det förstås.

Välkommen tillbaka!
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-07 22:37:13 följande:

.

Däremot tycker jag inte du, efter dina bisarra drapor i silvertråden, är i någon position att kalla någon annan för foliehatt.
    Gert skrev 2014-03-07 22:42:58 följande:
    Kan du inte skilja på hälsa och politik?

Det är väl ganska rimligt att anta att en persons förmåga att hantera fakta, se vad som är relevant - och förmå föra ett sammanhängande resonemang utifrån detta mer är en personlig egenskap än en ämnesrelaterad.

Rent metaforiskt skulle man kunna påstå att SD förespråkar kolloidalt silver som bot för alla samhällssjukdomar de ser - där metaforen för silvret kallas minskad invandring.

Ett slags politiskt kvacksalveri.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-08 09:44:23 följande:
    Visst finns det sådana, men det har väl knappast nåt med Sd som parti att göra.

Å andra sidan finns det ju sådana som drömmer sig tillbaka till tiden före Sd, och föreställer sig att hela världen kommer att skimra rosenrött, bara partiet försvinner...
    Finns det verkligen det?

Jag kan på rak arm inte komma på någon aktiv SD-motståndare som debatterar här som tror att SD är det egentliga problemet.

Eftersom jag ändå är inne på metaforer så uppfattar jag SD som ett skrikande barn som ligger i affären och viftar med armar och ben och kräver godis i form av att alla ska acceptera att stoppad invandring är lösningen på alla samhällsproblem.

Jag menar bara att om man bär ut barnet så blir förutsättningarna för de vuxna att diskutera bättre.

Men inte menar jag att SD är problemet - inte alls, rasism och främlingsfientlighet i kombination med okunnighet, vidskepelse och bekräftelsebehov, fanns före SD och kommer att finnas kvar efter att sekten har viftat sig trött.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-08 10:35:04 följande:
    Den 31 Januari 2014 fanns det 9 651 531 antal personer i Sverige. Jag kan med gott samvete säga att ca 9 651 500 av dessa är främlingar för mig. Alltså gör det mig till främlingsfientlig. Jag är fientlig mot främlingar eftersom jag inte känner dem.

www.scb.se/BE0101/
    En fråga om läggning.

Själv är jag inte fientligt inställd till alla jag inte känner - det skulle ju innebära att jag kände mig omgiven av fiender i stort sätt jämt och kunna leda till en allt mer paranoid människosyn.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-03-08 10:55:58 följande:
    Det här kan ju förklara en del av vanföreställningarna som kommit från SD-håll här i tråden.
    Så kan det vara. En intressant tanke som tål att utvecklas. 

Dessvärre måste jag ut bland främlingar nu, ska pröva att tänka: de är mina fiender, de är mina fiender - för att se om det innebär någon skillnad. Men jag antar att man måste träna länge för att utveckla förmågan att känna att de man inte känner är fiender.

För övrigt presenterades Förtroendebarometern idag. Som vanligt har vi svenskar minst förtroende för SD och störst för SR och SVT.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-08 11:33:25 följande:
    Nu har du fel igen. Svenskar har minst förtroende för dem två rasistiska kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet.
    "Dem två rasistiska kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet."

Det tycks vara lika vanligt att sverigedemokrater inte kan skilja mellan subjekt och objekt som att de upplever att alla som inte är daltar med sekten är rasister. 

Nåväl. Resonemanget att de som ogillar SD är rasister är ett av många exempel på de märkliga vanföreställningar som sprids inom sekten.

Och så till sakfrågan. På goda grunder kan man säga att vi svenskar har allra lägst förtroende för Åkessonsekten.

Tittar man på bottenlistan över dem som har angett vad de har förtroende för så hamnar SD på 11 procent medan Aftonbladet hamnar på 13 och Expressen på 10 procent. Så utifrån den parametern finns det ungefär lika få som har förtroende för Expressen som SD. Men det finns också en annan parameter "Inget förtroende" och där står SD-sekten i särklass - 73 procent anger att de inte har något förtroende för SD medan motsvarande siffror för Aftonbladet och Expressen är 52 procent.

Så SD sticker ut som det vi svenskar har minst förtroende för av de institutioner, företag, myndigheter eller politiska partier som tagits med i undersökningen.

Förövrigt är det inte kvällstidningarna som kommer närmast SD i fråga om vad vi svenskar saknar förtroende för utan Arbetsförmedlingen.

• effemgea
    Gert skrev 2014-03-08 13:37:57 följande:
    Det är konstigt det här. När SDs politik ska diskuteras kommer en massa foliehattar och skriver om sekter hit och dit. Diskutera politiken och sakfrågorna är ni sämre på.
    Tråden har rubriken "Varför hatar folk SD".

Just  därför hör det definitivt till sakfrågan att referera till en undersökning som visar att av en stor mängd alternativ valde folk SD som dem de har minst förtroende för.

Jag anser att du är en hyfsat representativ sverigedemokrat. I en annan tråd förklarar du att läkemedel gör större skada än nytta, i den här tråden att kvällstidningarna är rasistiska samt att du betraktar alla människor du inte känner som dina fiender.

Själv anser jag att tänkarmössa är en bättre benämning en foliehatt - och att tankarna innanför SD-sektens tänkarmössor passar mycket väl in i Tegnérs gamla devis: Det dunkelt sagda, är det dunkelt tänkta.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?