Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-07-29 18:16:13 följande:
    Förstog att jämförelsen skulle komma..men det var principen jag var ute efter. Ett förhållningssätt, som man kan ha både om man hanterar den ena eller andra frågan .
    Fast ska man ha ett förhållningssätt måste man inte då ta hänsyn till alla faktorerna?
    Så om  dom skiljer sig i olika fall så kanske man inte kan ha samma förhållningssätt?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-29 18:18:40 följande:
    Nu hoppas jag att dessa sverigedemokrater - som är så upplysta om riskerna jämfört med gemene man - har varit försiktiga i val av partner.
    Fast det blir ändå hycklande om man kör med olika standards för olika människor.
    Leva som man lär och allt det där du vet.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-29 18:33:42 följande:
    Vad ska vi jämföra med då? Eller ska amhället se igenom med allt bara för att det inte orsakar död? Fritt fram för politikerna att fiffla också med samma argument isåfall...?

Trend just nu vet jag inte, inte ovanligt iallafall....tyvärr.
    Vad tror du är orsakerna till att det blir så och vad vill du göra åt det?
  • Speakers Corner
    Wajwajwa skrev 2014-07-29 19:10:13 följande:
    Nja, men jag ser det som värre om seriösa par som älskar varandra inte får leva ihop i Sverige än om några slinker igenom och får PUT genom att lura någon.
    Beror väl lite på vad man har för människosyn kanske? 

Jag ser gärna siffror, länk?

Japp, det kan jag bara hålla med dig om.
    Ge en konsekvens åt dom som luras, men inte på bekostnad av dom som inte gör det.
  • Speakers Corner
    Philipsson skrev 2014-07-29 20:16:05 följande:

Dessa HBTQ-fascister...varför ska alla andra anpassa sig till dem?

Kan du utveckla det där, hur ska alla andra anpassa sig och vem kräver det?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-30 08:30:35 följande:
    Absolut men inte ha förhållningssättet att så länge inte något orsakar ond bråd död så ska samhället se genom fingrarna.

Man ska ha hårdare kontroller och ta reda på sanningshalten, vilket bör vara rätt enkelt. Samt att sätta stopp för systematiskt utnyttjande, dvs någon som "åker och hämtar en ny fru" var tredje år eller var det nu var för gräns som gjorde att de hade mer rätt i samhället och därför byttes ut av gubben mot någon som var mer beroende av honom.
    Fast såna där överdrifter kan vi väl försöka avhålla oss ifrån.
    Vem har pratat om att tillåta alla som inte orsaker ond bråd död?

Jag vet egentligen för lite om det för att ha nån åsikt om hur ett ev. missbruk ska stävjas.
    Jag vet inte ens om det finns ett missbruk att orda om i sammanhanget.
    Jag hade en gång i forntiden en skotsk pojkvän men vi bodde i Skottland, men det känns liksom inte som relevant kunskap här. Glad
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-30 08:39:04 följande:
    Ett absolut fåtal, som göra att det ser ut som det gör, och utryckningsfordon inte kan köra in ens?
    I relation till antalet invandrare i Sverige så ja, ett absolut fåtal.
    Dom allra flesta invandrare ägnar sig inte åt upplopp.

Jag frågade dig förut, nu frågar jag igen, vad tror du att det beror på att det blir upplopp i vissa stadsdelar och vad tycker du man ska göra åt det, förebyggande och när det händer.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-30 09:27:41 följande:
    Ja men hur tänker du nu, att det pga den relationen innebär att vi inte har ett problem på de platserna? Vad ska vi med den jämförelsen till öht i detta resonemang??? Ingen som påstått att ALLA håller på med sådant ändå.

Jag har inget recept på hur, då hade jag ringt ordningsmakten och tipsat, men som det ser ut nu så blir ju inget bättre. De måste ha eskort av varandra för att öht åka in, då har det gått lite väl långt..och man har gett upp lite.Och visat vem som bestämmer,
    Sålänge som det vinklas så hårt till invandrares nackdel och invandrare målas ut som roten till allt ont som sker i Sverige så anser jag att det är väldigt viktigt med nyanserna och att påtala att det handlar inte om nationaliteter eller ursprung.
    Det handlar om socialt utanförskap, att leva i ett område som ingen tror på och ingen satsar på (nästan), det handlar om att bli stämplad redan som barn, det handlar om att sakna förebilder och hopp

Så du tror på hårdare metoder, att möta konflikt med konfliktsökeri.
    Du vet att det i regel börjar med att man går in och sätter hårt mot hårt, såna här upplopp startar inte i ett vaccum.
    Dom har börjat med att polisen eller andra myndigheter gått in och agerat på ett sätt som triggat igång upploppet, sen kan man säkert diskutera om dom hårda metoderna var befogade eller ej, det vet inte jag och det är säkert olika från gång till gång.

Till viss del håller jag med dig, man får aldrig acceptera sånt beteende.
    Och självklart måste polisen få resurser att stoppa ett sånt upplopp när det väl är igång.
    Men samtidigt parallellt med det så måste man satsa förebyggande på dom här ungdomarna, för det är ju ungdomar som det handlar om i regel.
    Bryt upp den sociala misären och ge alternativ och hopp till människorna.
    Att bara köra med hårda bandage är en enkel väg som bara eskalerar våldet.
    Det är min övertygelse.

Glöm inte heller att det inte är attför ovanligt att våra svenska fina ungdomar ser en chans att leva ut och tar sig dig för att delta i upploppet.
    Så det är inte en fråga om ursprung eller kultur.
    Och därför ska inte åtgärderna handla om det, då botar man bara symptom men inte orsakerna.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-30 10:04:17 följande:
    I grund och botten blir allt en knivseggs-balans med ord där minsta felsteg leder till att man är rökt.
    Svårt att debattera då. Och man kan säga samma sak, men lindar man inte in det in ursäkter förklaringar och den obligatoriska offerkoftan, då lyssnar ingen. Blir lite skevt då, och leder ingenvart...vi står ju och stampar i dessa frågor på samma fläck.
    Menar för den skull inte att man ska ösa ur sig skit men att det ska kunna vara rakt och realistiskt, och ibland måste man peka mot ett håll, sorry.

Men drömlandet, där man blir omhändertagen, får skolgång sjukvård uppehälle mat osv osv............en fristad....en hel del hjälp, så pass att många tycker det är fööör mycket...borde till en början vara good enough kan jag tycka.

Vill man sen mer i livet så får man som alla andra- jobba för det.
    Vi kan ju inte lösa dessa problem med att ösa på mer resurser och indirekt tala om att bråk lönar sig, och att det är helt rimligt att anse att en nivå under svensson-standard inte är ok, trots att man saknar kanske både utbildning och språkkunskaper.

Lite blir det i min värld iaf som att jag driver omkring på en flotte utan hopp om överlevnad, blir uppdragen i sista stund av ett kryssningsfartyg, och börjar dag tre när jag ätit upp mig och vilat, att bråka om varför jag inte har lyxhytt som de andra.

Ja jag tror på att möta en hård alltyd med samma språk, därför att allt annat blir fel. Som i en hundflock där vissa vovvar blir undergivna direkt och de starkare blir ledare. Funkar inte att komma och ta hand om den hundflocken genom att lägga sig på mage och vifta med alla fyra i luften..kika på hundprogrammen som går på två så få du se....knäpp jämförelse kanske men det är lite samma sak, samma funktioner.
    Jag lyssnar även om du skippar offerkoftan, men det finns något mellan offerkofta och hårdvinklingar och rena grundlösa påståenden som man ofta kan läsa om invandrare.

Rakt och realistiskt absolut, sen kan man fråga sig vems världsbild som är den verkliga, vi är alla färgade i det vi ser omkring oss.
    Ingen äger sanningen.
    Varför måste man peka åt ett håll?
    Jag har aldrig upplevt det behovet, hur tror du det kommer sig?

Till att börja med så handlar det långt ifrån alltid om flyktingungdomar, som jag förstått det så handlar det ofta om andra generationens invandrare.
    Ska dom vara mer tacksamma för det fina samhälle som Sverigen ändå är, än vad andra infödda ungdomar är?
    Varför det, visserligen så gav vi deras föräldrar en fristad,men det gäller ju inte dom, dom är födda här.
    Men till skillnad från andra ungdomar som växt upp på "fina gatan" så har dom betydligt sämre utgångsläge, dom har sämre ekonomi i regel, sämre boendestandard, sämre skolor, osv, osv........det är inga ursäkter, det är förklaringar, om man inte kan se vart det kommer ifrån kan man inte heller åtgärda problemen.

Självklart ska man satsa på dom här områdena, om man inte tycker det är ok att människor lever under olika förhållanden beroende på ursprung, så av ren självbevarelsedrift.
    Men jag tycker att det är en vämjelig åsikt att vissa medborgare i vårt land ska leva på en sämre standard enbart pga ursprung.
    Vi är alla människor, så istället för att sänka dom som har det sämst ännu mer, så ta en titt på dom som har det bäst.
    Dom rikaste i vårt land har ökat sina tillgångar enormt dom senaste åren.
    Ta en titt på hur alliansen medvetet gått in för att öka klyftorna.
    Slå inte på den som ligger.

Jag vill ändra din liknelse, om du blir uppplockad av ett lyxfartyg, så är det klart att man inte kräver lyxhytten,men kanske man inte heller blir lycklig av att sova på däcket utomhus längst ner i båten, resten av livet och vara utsatt utan möjlighet att nånsin ta sig upp samt bli anklagad för alla fel som uppstår på båten, om nån blir bestulen är det du som blir anklagad och dömd för det.
    Det är en bättre och mer verklighetsnära liknelse.

Kul att du tar upp det här med hundar, jag har sysslat med hundar hela mitt liv och läst på om vargars beteenden.
    När du tränar en hund så handlar det alltid om en kombination av förtroende och respekt, ge och ta, den som inte behandlar sin hund väl får antingen en strykrädd hund som är en ögontjänare eller en hund som revolterar/gör upplopp.
    Dessutom i en vargflock så kan den där ranglägsta få kliva upp och visa framfötterna och ta ledningen i ett sammanhang där den är kunnigast, t ex kan en ranglåg varg vara en hejare på att jaga bäver då lyder alla andra den vargen just vid bäverjakt.
    Vidare så respekteras även den ranglägsta i vissa sitautioner, om hunden t ex har ont, det har jag sett vid ett flertal tillfällen på mina egna hundar.
    Trycker du in en ranglåg hund i ett hörn utan nån väg ut så är risken stor att du blir huggen/det blir upplopp.
    Det handlar om tillit, det vet en bra flockledare.
    Och människor är ganska lika men ändå så oändligt mycket mer komplexa.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-30 10:23:03 följande:
    Mig veterligen var det inga svenska ungdomar i dessa upplopp. Jag vet många svenska familjer som lever på soc eller motsvarande låga inkomst - men deras barn kastar inte sten på polisen, bränner ner soprum eller hindrar ambulansen att komma fram för det. Man kan inte skylla allt på (relativ) fattigdom eller socialt utanförskap heller.

Dessutom blir jag MER förbannad för att ungdomarna är just utländska, för de har ingen självklar rätt att leva sina liv här. Deras familjer fick en gång komma in här, för att vi ville vara snälla. Då borde de visa lite ödmjukhet och tacksamhet, tycker man... Är det infödda svenska ungdomar som bråkar, så står de åtminstone inte i en tacksamhetsskuld från början.
    Jag har inte varit med vid något upplopp, har du?
    Jag tycker du förskönar svenska ungdomar, lever dom i samma sociala miljöer kommer dom i samma utsträckning ställa till jävelskap det är jag övertygad om.
    Och som jag minns det så fastslogs det väl att det var svenska ungdomar som passade på att ta sig till upploppen både nere i Malmö och Stockholm, jag har för mig att det pratades om det från polisens sida på nyheterna, när det höll på.

Att dom skulle stå i tacksamhetsskuld tycker jag är en vidrig åsikt, vi gör bara det som varje anständig människa skulle göra när det handlar om medmänniskor i nöd.
    Att då kräva att dom ska känna tacksamhetsskuld och vara extra ödmjuka är en äcklig åsikt som ger mig en fadd smak.
    Jag hjälper inte folk med baktanken att dom ska visa tacksamhet mot mig och det tycker jag inte vi som nation ska göra heller.
    I synnerhet inte när vårt välstånd är byggt på deras fattigdom.
    Och i synnerhet inte när vi tjänar grova pengar på vapenexport.

Det handlar inte om att skylla ifrån sig, det handlar om att se anledningar så man kan sätta in dom mest effektiva åtgärderna för att hindra en upprepning.
    För ingen vill väl se upplopp i förorten.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?