realist14 skrev 2014-07-30 10:04:17 följande:
I grund och botten blir allt en knivseggs-balans med ord där minsta felsteg leder till att man är rökt.
Svårt att debattera då. Och man kan säga samma sak, men lindar man inte in det in ursäkter förklaringar och den obligatoriska offerkoftan, då lyssnar ingen. Blir lite skevt då, och leder ingenvart...vi står ju och stampar i dessa frågor på samma fläck.
Menar för den skull inte att man ska ösa ur sig skit men att det ska kunna vara rakt och realistiskt, och ibland måste man peka mot ett håll, sorry.
Men drömlandet, där man blir omhändertagen, får skolgång sjukvård uppehälle mat osv osv............en fristad....en hel del hjälp, så pass att många tycker det är fööör mycket...borde till en början vara good enough kan jag tycka.
Vill man sen mer i livet så får man som alla andra- jobba för det.
Vi kan ju inte lösa dessa problem med att ösa på mer resurser och indirekt tala om att bråk lönar sig, och att det är helt rimligt att anse att en nivå under svensson-standard inte är ok, trots att man saknar kanske både utbildning och språkkunskaper.
Lite blir det i min värld iaf som att jag driver omkring på en flotte utan hopp om överlevnad, blir uppdragen i sista stund av ett kryssningsfartyg, och börjar dag tre när jag ätit upp mig och vilat, att bråka om varför jag inte har lyxhytt som de andra.
Ja jag tror på att möta en hård alltyd med samma språk, därför att allt annat blir fel. Som i en hundflock där vissa vovvar blir undergivna direkt och de starkare blir ledare. Funkar inte att komma och ta hand om den hundflocken genom att lägga sig på mage och vifta med alla fyra i luften..kika på hundprogrammen som går på två så få du se....knäpp jämförelse kanske men det är lite samma sak, samma funktioner.
Jag lyssnar även om du skippar offerkoftan, men det finns något mellan offerkofta och hårdvinklingar och rena grundlösa påståenden som man ofta kan läsa om invandrare.
Rakt och realistiskt absolut, sen kan man fråga sig vems världsbild som är den verkliga, vi är alla färgade i det vi ser omkring oss.
Ingen äger sanningen.
Varför måste man peka åt ett håll?
Jag har aldrig upplevt det behovet, hur tror du det kommer sig?
Till att börja med så handlar det långt ifrån alltid om flyktingungdomar, som jag förstått det så handlar det ofta om andra generationens invandrare.
Ska dom vara mer tacksamma för det fina samhälle som Sverigen ändå är, än vad andra infödda ungdomar är?
Varför det, visserligen så gav vi deras föräldrar en fristad,men det gäller ju inte dom, dom är födda här.
Men till skillnad från andra ungdomar som växt upp på "fina gatan" så har dom betydligt sämre utgångsläge, dom har sämre ekonomi i regel, sämre boendestandard, sämre skolor, osv, osv........det är inga ursäkter, det är förklaringar, om man inte kan se vart det kommer ifrån kan man inte heller åtgärda problemen.
Självklart ska man satsa på dom här områdena, om man inte tycker det är ok att människor lever under olika förhållanden beroende på ursprung, så av ren självbevarelsedrift.
Men jag tycker att det är en vämjelig åsikt att vissa medborgare i vårt land ska leva på en sämre standard enbart pga ursprung.
Vi är alla människor, så istället för att sänka dom som har det sämst ännu mer, så ta en titt på dom som har det bäst.
Dom rikaste i vårt land har ökat sina tillgångar enormt dom senaste åren.
Ta en titt på hur alliansen medvetet gått in för att öka klyftorna.
Slå inte på den som ligger.
Jag vill ändra din liknelse, om du blir uppplockad av ett lyxfartyg, så är det klart att man inte kräver lyxhytten,men kanske man inte heller blir lycklig av att sova på däcket utomhus längst ner i båten, resten av livet och vara utsatt utan möjlighet att nånsin ta sig upp samt bli anklagad för alla fel som uppstår på båten, om nån blir bestulen är det du som blir anklagad och dömd för det.
Det är en bättre och mer verklighetsnära liknelse.
Kul att du tar upp det här med hundar, jag har sysslat med hundar hela mitt liv och läst på om vargars beteenden.
När du tränar en hund så handlar det alltid om en kombination av förtroende och respekt, ge och ta, den som inte behandlar sin hund väl får antingen en strykrädd hund som är en ögontjänare eller en hund som revolterar/gör upplopp.
Dessutom i en vargflock så kan den där ranglägsta få kliva upp och visa framfötterna och ta ledningen i ett sammanhang där den är kunnigast, t ex kan en ranglåg varg vara en hejare på att jaga bäver då lyder alla andra den vargen just vid bäverjakt.
Vidare så respekteras även den ranglägsta i vissa sitautioner, om hunden t ex har ont, det har jag sett vid ett flertal tillfällen på mina egna hundar.
Trycker du in en ranglåg hund i ett hörn utan nån väg ut så är risken stor att du blir huggen/det blir upplopp.
Det handlar om tillit, det vet en bra flockledare.
Och människor är ganska lika men ändå så oändligt mycket mer komplexa.