Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 10:36:49 följande:

Det får du tycka. Den dagen DU får MS eller ALS, och inte blir beviljad tillräckligt med assistanstimmar, utan blir sittande ensam och hjälplös i lägenheten större delen av dagen, för att alla kommunens pengar gått till några andra... Så kanske du kommer att se annorlunda på det.

Eller den dagen du blir tvungen att fly för ditt liv, kanske du kommer att se annorlunda på det.
  • Enter Sandman
    effemgea skrev 2013-12-10 07:28:35 följande:
    Hmm, vet inte hur många gånger jag sett sverigedemokrater ge uttryck för uppfattningen att utvisning och invandring är motsatta begrepp. Det är svårt att avgöra om det handlar om semantisk förvirring eller om att den inre psykologin glappar så mycket att språket börjar få en egen betydelse.

Fenomenet är hursomhelst intressant. Säkert skulle man kunna förklara skillnaden mellan utvandring och utvisning för ett barn - men knappast för en sverigedemokrat, åtminstone inte så att det fäster mer än för stunden.

Antonymen eller motsatsen till invandring är alltså utvandring, inte utvisning. Ingen pratar om massutvandring om 20 personer utvisas. Däremot kan en person som inte missbrukar svenska språket kalla detta en massutvisning - att sedan en sverigedemokrat inte förstår semantiken, ja det kan man knappast anklaga svenska språket eller dess användare för.

För övrigt är det intressant att tänka sig motsatsen till utvisning - ett slags obligatorisk "invisning" - men begreppet existerar ju inte i realiteten.

Jag undrar förresten om det inte ofta är språkliga tillkortakommanden som ligger bakom sverigedemokraters förvirring - eller om det handlar om ett psykologiskt tvångstänkande så djupgående att till och med språket har glidit iväg och fått  en ny betydelse.

En slags masspsykos bland det främlingsfientliga gänget.
    Du är så jäkla bra och träffsäker i det du skriver, inte bara i det här inlägget, överhuvudtaget.
    Tack för att du orkar fortsätta kämpa mot dumheten och egoismens högborg.
  • Enter Sandman
    Litet My skrev 2013-12-10 12:15:14 följande:
    Vilka charmtroll de är: www.aftonbladet.se/nyheter/article17995037.ab

Klart vi skall rösta in de här???

Visst är det för jäkla sorgligt, så mycket hat och så frågar man efter varför folk hatar sd, när det är precis tvärtom.

Jag är dock inte förvånad, jag känner igen retoriken från sd-anhängare härifrån, bara på den här tråden har vi ju minst en till sd-politiker som uttalar sig på liknande sätt.
    Min första tanke var faktiskt att det kanske var hon som nu gjort bort sig och gjort sig omöjlig inom partiet, för det är precis sånt där som hon kan skriva, på samma sätt Marie Stensby gjort.

Får mig att undrar hur många av sd:s toppolitiker som finns på nätet och sprider rasistpropaganda?
    Vi har ju alla läst Ekeroths tvitter och så nu det här, för att inte tala om högkvarteret Avpixlat som ju verkar vara navet där man hetsar varandra mot ytterligare hat och rasism mot utvalda grupper.
    Retoriken är densamma överallt, så jag undrar hur många av sd:s innersta kärna som skriver här, det finns ju en del nick som är rätt extrema i sina åsikter och sitt sätt att framföra dom. Det kan vara skönt att slippa stå för sånt offentligt som representant för sitt parti, då är det lättare att gömma sig bakom ett anonymt nick på nätet.

Trots att det är emot partiets egna etiska riktlinjer.
  • Enter Sandman
    ubåt skrev 2013-12-10 16:01:28 följande:
    Stensby hade ju i alla fall den goda smaken att hoppa av sina poster. Hur en person som uttrycker sig på det viset ens kan kalla sig Sverigedemokrat är pinsamt. (Å andra sidan hade hon inget val, hon hade åkt ut på öronen innan dagen är slut ändå - och så skall det vara).

Jag håller med, det är pinsamt att en person som är så högt uppsatt som har makt uttalar sig på det viset, hon insåg väl att när det väl kom ut att hon inte kunde vara kvar helt enkelt.
    Men det är precis så som jag är övertygad om att även resten av kärngänget runt Åkesson tänker, det är bara det att vissa av dom är lite för slipade för att säga det offentligt.
    Förr eller senare så visar sig deras inställning när dom blir väl bekväma eller/och när garden släpper av nån anledning och dom känner sig trygga med att säga vad dom egentligen står för.
    Det här är partiets egentliga åsikt, men det kan man naturligtvis inte säga offentligt alltså kickar man dom som låter det undslippa sig på olika sätt.
    Inte pga deras åsikter utan pga att dom inte var tillräckligt diskreta med dom.
  • Enter Sandman
    ubåt skrev 2013-12-10 17:40:15 följande:
    Där har du fel. Det är numera mest vänsterfolk som benämner SD som rasister - och en och annan politiker som försöker spela på känslor. Public Service benämner dem numera som "invandringskritiska".

Vilka då i hela Europa? 

Nja, det finns ju samhällsvetare både inom Sverige och internationellt som menar att sd inte är ett parti som andra, att dom står för en värdegrund som inte är överensstämmande med andra partiers.
    Det är ett fascistiskt parti och självklart ett främlingsfientligt parti.
    Om man inte ser det så är det för att man inte vill se det.
  • Enter Sandman
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 18:00:45 följande:
    Om det är mig du menar, så är jag inte Marie Stensby, och NEJ jag skulle aldrig uttrycka mig som hon har gjort (även om jag ibland skriver på Avpixlat, så långt har du rätt). Jag tror att hennes och andras extrema yttranden helt enkelt är ett uttryckt för en stor frustration. All undertryckt ilska över alla sanningar som man inte får säga. Släpper då ventilen när man tror sig vara trygg, så kommer det kanske sådant där - som naturligtvis ingen i verkligheten tycker. Tror du verkligen att en lärare på Kulturskolan VERKLIGEN skulle vilja se några barn svälta ihjäl..?
    Jag har aldrig sett dig skriva exakt dom orden nej, det stämmer, men du har skrivit saker som är minst lika illa och minst lika empatilösa.
    Jag skiter faktiskt i hennes motiv till att skriva som hon gjorde, hon är en vuxen människa för guds skull och hon är i en maktposition eller var iallafall, då uttrycker man sig inte på det viset
    Hon kunde gått ut och sparkat på en stubbe istället för att sätta sig vid tangentbordet om hon känner att hon inte klarar av att behärska sig.
    Du tror väl inte att hon eller andra sd-anhängare är dom enda som känner frustration, ilska, vanmakt och rädsla?
    Ändå ser du inga andra som önskar livet ur barn.
  • Enter Sandman
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 18:04:19 följande:
    Det där med att garden släpper när man känner sig trygg har du ju rätt i, men inte att det är vad man egentligen står för. Det är ett uttryck för all undertryckt ilska som bubblar fram - och så säger man saker som man egentligen inte tycker. Har du själv aldrig blivit så förbannad på någon, att du uttryckt något hatiskt eller hotfullt emot honom/henne, som du egentligen inte tycker i normala fall..?

Inte sedan jag blev vuxen nej, då går jag undan tills jag kan behärska mig. i synnerhet inte offentligt.
    Hur vet du att man inte står för det, att man verkligen inte menar det?
    Jag tror att det är precis så illa, att man menar det.
    Jag är övertygad om att det speglar dom värderingar man står för även i dom fall man inte menar varje enskilt ord.
    Jag tar det folk säger på allvar.
  • Enter Sandman
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 18:18:25 följande:
    Jaha, men min erfarenhet är att det föder sig själv i stunden... Men det är meningslöst att diskutera det här. Hur som helst så var det inga barn (individer under 16 år) Marie S. pratade om, för så unga barn kommer inte hit ensamma.

Jaså, inga barn under 16 kommer hit ensamma?
    Är du säker på det, så säker att du kan styrka ditt egna påstående med något solitt, alltså inte avpixlat och andra liknande sajter, som ju kör en agenda.
    För övrigt är man väl barn enligt FN-konventionen tills dess att man är 18 om jag inte minns helt fel.
    Och lägg ner, bara lägg ner dina försök att definiera vem som får räkna sig som "riktig" förälder och vem som inte duger i dina ögon. Det är just såna påståenden som gör att din retorik är skrämmande lika Maries.
    Tänk dig för hur du uttrycker dig.

Förresten varför skriver du under anonymt nick, när du är sd-politiker, enligt Björn Söder ska ni ju inte göra det, ni ska stå för era åsikter så man vet vem man röstar på om man röstar på er.
    Varför följer du inte ditt partis riktlinjer?
  • Enter Sandman
    sjuttiofemman skrev 2013-12-10 18:52:26 följande:

Anledningen att Sd har blivit stora(?) är tidsandan, rasismen sprider sig i hela Europa. Vissa länder värre än andra.
    Sd ÄR rasistiskt, kanske inte jättetydligt i deras partiprogram men när det gång på gång visar att partiets företrädare har dessa åsikter så blir partiet rasistiskt. Be mig nu inte redogöra för vad som har hänt, det finns det andra platser att läsa på. Och det finns gott om material med källhänvisning.

Frågan är vad de andra partierna ska be om ursäkt för? Det finns en minoritet av svenska folket som delar partiets åsikter, absolut. Och ja, invandring ska kunna diskuteras som vilken annan fråga men inte på det sättet Sd gör när de ställer grupper mot varandra och alla lösningar går ut på att stänga gränserna för hjälpsökande människor.
  • Enter Sandman
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:59:02 följande:
    Man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen till europeisk standard. Invandringen är en politisk fråga. Inflationen av ordet "rasist" har urholkat dess innebörd.

I en demokrati är det centralt att frågorna förankras hos folket. Invandringen har aldrig förankrats hos folket. Konsekvenserna ser vi nu.

Det är faktiskt ett hälsotecken för demokratin att protestpartier som Sd har lyckats ta sig så långt. Motsatsen är en nomenklatura som tar alla beslut ovan människors huvuden.

Nej man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen, sant.
    Men sd gör så mycket mer än bara vill begränsa invandringen, det är det som är problemet.
    Den där dolda agendan som du inte hittar i partiprogrammet, men som avspeglar sig så tydligt i vad dom säger och gör och hur dom röstar i olika frågor.
    Senast nu i Maries påståenden.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?