Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 09:50:50 följande:
Men ge dig nu. Vi har tagit emot mer flyktingar än något annat land, i förhållande till folkmängden. (Med undantag av grannländer till flyktingländerna, men där samlas ju flyktingarna i tältläger och försörjs av internationella organisationer - d.v.s. västerländska pengar. Inte av landets skattebetalare.) Vi har gjort vårt.
Dessutom är vi det land i världen som ställer minst krav på våra flyktingar/invandrare - och självklart är detta orsaken till att alla vill hit. I Medelhavsländerna t.ex. förväntas flyktingarna försörja sig själva när de fått uppehållstillstånd och kommer ut från flyktingförläggningarna. Därför fortsätter många hit upp, där de vet att de blir försörjda och får del av hela välfärdssamhället på en gång. Utan att ha bidragit med något.
NEJ sjuka och funktionshindrade ryssar söker inte hjälp i Medelhavsländerna. Var har du fått det ifrån? Ryssar har dessutom inget skyddsbehov - kommunisteran är slut, vet du, det är ingen som flyr genom järnridån längre. Jmf. "Glasnost"...
Problemet med Ryssland är att välståndet är oerhört ojämnt fördelat där, men pengar FINNS. Och den medicinska tekniken finns också - det är inget U-land.
Jag råkar dessutom veta, att det bara det sista året blivit oerhört mycket svårare för våra egna funktionshindrade att få beslut om personlig assistans, samt att de som har assistans har fått neddragning i antalet timmar. Detta för att kommunerna måste spara och därför börjat tillämpa LSS mer restriktivt. Det har bland annat drabbat min svägerska, som är förlamad från midjan och nedåt efter en läkarmiss vid en skoliosoperation när hon var tio år. Att i ljuset av detta importera människor var förfäder aldrig bidragit något här, och låta den konkurrera om assistanstimmarna, vore rent KRÄNKANDE mot t.ex. min svägerska, vars förfäder odlat upp Uppsalaslätten sedan Hedenhös...
Du har ingen aning om vilka motiv dom flyktingar som kommer hit har, annat än att dom flyr för sina liv.
Jag tror inte att det är svårare än så.
Låt bli att sitta och snacka skit om andra människor baserat på dina gissningar, det är så lågt
Jag beklagar din svägerskas handikapp, jag vet också att det har blivit svårare och tuffare för dom handikappade i Sverige precis som för alla andra svaga grupper,men det har inget med invandrarna att göra, det har med vår kära alliansregering som gynnar dom redan prioriterade grupperna, på bekostnad av dom som behöver mest hjälp. Klassisk högerpolitik alltså, och det skulle dom göra oavsett hur stor eller liten invandring vi har i Sverige.
Som jag ser det har inte din väninna nån förtursrätt pga vad hennes förfäder pysslade med, det var inte hennes förtjänst och det inte hon som har gjort något speciellt, hon har inte mer rätt till hjälp än nån annan.
Det är behovet av hjälp som ska styra, inte nationaliteten hos den hjälpbehövande.