Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 14:11:50 följande:

I alla fall är detta sant för nästan alla riksdagsmän och statsråd. I landstingen och kommunfullmäktigeförsamlingarna runt om i landet, finns det dock fortfarande vanligt folk, som lever mitt i verkligheten.
    Jaja, och de räknar du inte som som politiker då. "För alla politiker..."
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 14:19:50 följande:
    Men det Ekeroth konstaterade, bland annat med ett telefonsamtal till Migrationsverket, var att hemvändande svenska medborgare inte inkluderades i den där siffran på drygt 100 000 personer som fått uppehållstillstånd. Det var väl allt. Hur resulterade det i en förtroendekris?

Och järnrören förändrar ju inte statistiken det minsta. Fakta talar för sig.

Irakierna var bara ett exempel. Statistiken visar att utomeuropeiska invandrare och invandrare från länder med lågt HDI återvandrar i väldigt mycket mindre utsträckning än andra personer. Återvandring sker allstå knappt alls för den grupp av invandrare som orsakar de sociala problemen, dvs flyktingar + anhöriga från efterblivna länder. Ullenhag har inte koll på siffrorna eller försöker medvetet blanda bort korten.

Om du nu skulle vilja ta till dig den här statistiken kan jag leta upp den åt dig. Annars är det förstås inte värt besväret.

Nej inte att de inte inkluderades i den statistiken utan att inte en enda av dem var hemvändande svensk. Skillnad det! Givetvis fanns det inga hemvändande svenskar där, eftersom han frågade efter den grupp människor som fått uppehållstillstånd. Svenskar behöver inte uppehållstillstånd. Eftersom vi redan bor här behöver vi inte söka asyl och vi beviljas därför inga uppehållstillstånd - en så urbota korkad fråga av Ekeroth.

Så du menar att flyktingar som kommer från länder där man inte har det så bra i högre utsträckning väljer att stanna i Sverige. Mind blowing. Konstiga människor.

Däremot så återvänder många INVANDRARE till sina ursprungsländer. Det är ju vi svenskar som tar oss en tur eller fler ett bra exempel på. Eftersom det var invandrare som var på tapeten så svarade Ullenhag rätt, men han kunde förstås också ha bjudit den förvirrade SDaren på informationen om hur dessa siffror ser ut när det gäller FLYKTINGAR. 

Snygg rasseretorik: "efterblivna länder".

Jag vet precis var statistiken finns, så jag behöver inte din hjälp med det , men kanske kunde förmedla den till Ekeroth. Bussigt.

Hela inslaget var patetiskt. Jag anser mig inte vara någon politisk analytiker men såg omedelbart vad som var fel med sifferpresentationen, men jag befarar att det bara tas som avslöjanden av typen Uppdrag granskning av de invigda. Vilken käftsmäll för dem - grundlurade av sina egna som inte tror på dem mer än att de matar dem med genomskinliga felinformationer som de förväntas svälja. Eller kanske är det en överenskommelse: vi ljuger, ni låtsas gå på det så maler vi på tills vi har trummat in lögnen som en ersättare för sanningen.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 14:27:09 följande:
    Och om vi skulle presentera en sådan lista för dig, skulle du då ta intryck av den?

Låt mig gissa...

Om man formligen dränkts i fakta och statistik men ändå återkommer med ett "jag delar inte dina åsikter", argumenterar man då utifrån verkligheten eller utifrån en känslomässig utopi?

Ändå fortsätter jag att försöka jag. My bad.

Jag tror inte du skulle kunna presentera en lista som visa att "alla politiker" bor i "rasrena villaområden" och åker bil "från dörr till dörr" - vilket var påståndena jag opponerade mig mot.
     Ändå fortsätter jag att försöka jag. My good Glad.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-09 15:55:44 följande:
    Det varierar. Nalin Pekgul (S) bodde t ex i Tensta. Sen insåg hon att det samhälle hon varit med att skapa var för hälsovådligt för hennes familj på grund av våld och islamistisk fundamentalism och annonserade flytt därifrån.

Var hon bor idag är oklart, kanske blev uppståndelsen från södermalmsjournalisterna så massiv att hon aldrig vågade flytta?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... 
    Ja, det var säkert inget lätt beslut då för 8 år sedan.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 18:24:41 följande:
    Ett litet antal, relaterat till antalet arbetskraftsinvandrare, vilket också är kraftigt villkorat. Allt till stor skillnad mot Sverige.

Kanadas invandringspolitik är nog ett snäpp hårdare än vad t.ex. SD föreslår.

Fakta is a bitch.

Nu får du helt allvarligt gå en läskurs. Det jag skriver svarar du på som om det stod något annat.

Någon påstod att Kanada inte tog emot flyktingar (annan ordalydelse). Jag skrev att Kanada tar emot flyktingar. Inget mer.

Vad är ditt problem? Dina känsloutbrott i form av uppsträckningar i respons på det du inbillar dig att jag skriver börjar bli lite tröttsamma. Ta dig samman!

• nihka
    JTA skrev 2013-11-09 18:26:51 följande:
    Kommentaren var helt klart befogad. Kan språket och bekant med kulturen. Fundera på hur det skulle fungera med en flyktingvåg från Norge. Eller de 70 000 som "flytt" från Sverige till Norge.
    Jag förstår inte vad du menar. Omformulera gärna.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 18:46:50 följande:
    Jag känner inte till vad maorierna anser om att britterna kom och tog hälften av deras land. Men bortsett från det då:

Annars är det intressant att Nya Zeeland satsar på invandring. Någon källa på det? (Du själv eller källor som är relaterade till Miljöpartiet eller motsvarande i NZ godtas ej.)

Vad jag hittar är följande på wikipedia:

Each year New Zealand accepts 750 refugees as part of an agreement with the United Nations High Commissioner for Refugees, whereby their status has been ‘mandated’ or authenticated by the UNHCR. ... In addition to this quota New Zealand receives asylum seekers ... In 2005, 1,585 refugee status applications were received, but only 12.5% were found to be genuine.

Lite gamla siffror förstås men dock: 750 + 1585*0,125 = 948 personer fick uppehållstillstånd på ett år. Jämfört med hur många flyktingar och anhöriga i Sverige? 30 000?

Så vad menade du med Nya Zeelands invandringspolitik?

Fakta, tack.

Du presenteras fakta som visar att rasism är bra mycket mer utbredd i ickevästliga länder. Och svarar med att det är illa i Frankrike. Din "läsning" är inte precis imponerande. Mer imponerande, eller besynnerlig, är din vilja att alltid se med välvilja på efterblivna delar av världen och samtidigt racka ner på de delar av världen som är mest progressiva och mest intressanta att leva i, även för de som bor i de förstnämnda delarna av världen.

Nu fick du läsa en lång artikel som också inneburit en ganska omfattande diskussion, skriven av en invandrare i Sverige om invandrares rasism. Och det försöker du tjafsa bort.

Varken fakta eller personliga erfarenheter verkar göra något intryck på dig. Finns det någon form av argumentation som skulle kunna få dig att tänka själv?
    Prova svenska wikipedia för källa på att NZ satsar på invandring. Att jag nämnde att de gör det sa jag som (del)respons på att du ställde dig tveksam till att NZ skulle vara en melting pot-nation. Jag räknade också upp några befolkningsgrupper men för övrigt har jag inte kommenterat NZ invandringspolitik och inte sagt ett ljud om deras flyktingpolitik. Läs nu om de rader du precis läst så du inte svarar på något jag inte skrivit här.

Jag brukar inte använda miljöpartiet som källa, faktum är att jag aldrig gjort det. Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Jag svarade att en undersökning som frågar vilka du vill ha som grannar kanske får till svar från människor som bor i länder i konflikt eller krig att de inte är så pigga på att ha en massa andra folk till grannar - speciellt inte om det är de folken man krigar mot. Tveksamt om man kallar det rasism. Därmed inte sagt att det inte finns rasister utan de finns i alla länder.

Jaså du gillar inte att man ensidigt plockar ut fakta från källor. Men det var ju du som började med det. Det var ju därför jag kände mig nödsakad att komplettera för att bredda bilden. Du rackade ner på hela mellanöstern och kallar stora områden för "efterblivna", men kartan visade så mycket mer om så många fler länder än de du valde att titta på.

Sedan visste jag inte att rasism är progressivt i Frankrike men "efterblivet" i mellanöstern, men det hör väl till ett rasistiskt resonemang att skilja på europeiska rasister och MENArasister. Det de förstnämnda står för är lite mer "legitim" rasism då eller?

Det här kanske kommer som en överraskning, men de allra flesta ifrån MENA-länderna bor i mellanöstern och nordafrika. De finns inte i Tenstad och inte ens i Sverige, inte heller i Norden och inte heller någon annanstans utan bor i sina hemländer. Det är en vanlig vanföreställning hos självuppblåsta västerlänningar att alla vill till västvärlden. Speciellt rika människor i fattiga länder torde ha lite att hämta här om de inte tvingas på flykt.    

Tjafsa??? Jag är helt allvarlig med att det finns rasister i denna tråd och att det finns rasister i alla länder

Också var det det där med att lämna min person utanför diskussionen och enbart ägna dig åt sakfrågorna...   .
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 19:05:11 följande:
    Billström säger  vid 4.29:

"Under 2012 invandrade ungefär 103 000 personer till Sverige. Och som vanligt är det svenska medborgare som återinvandrar som utgör den enskilt största gruppen. Under 2012 utgjorde de 20 % av alla invandrare."

Sedan visar Ekeroth att ca 111 000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige. Ingen av dem var svensk medborgare.

Alltså hade Billström fel. Case closed.

Vad var ditt problem nu då?

Ja, det är naturligt att de som tagit sig hit från efterblivna länder har mindre anledning att flytta tillbaka. Här är de ju trygga och försörjda livet ut. Således är det hopplöst att som Billström argumentera för att flyktingarna i någon utsträckning flyttar hem igen.

Skönt att även du förstått det.

Ja, som vi konstaterat tidigare blandar man gärna ihop invandrare och flyktingar när det passar för att dölja problemen.  Nu är det alltså Billström som försöker blanda bort korten. 

Jag tror helt säkert att även du vill ha ett progressivt samhälle. Progression innebär en utveckling, vilket har en riktning, mot ett bättre samhälle, förhoppningsvis. De länder som av olika anledningar inte lyckas med den färden, blir efter i utvecklingen. Eller med ett ord: efterblivna.

Finns inget rasistiskt i detta förutom i din förhoppning om att kunna klistra denna etikett på åsikter som du inte vill skall få uttryckas.

Skarpt, nihka.

Svara gärna på frågorna längre upp om Billströms argumentation och om vad som egentligen var felet med Ekeroths svar.

Men om du vet att invandrare från efterblivna länder är de som minst återvandrar, varför försökte du argumentera emot?
    Så här skrev jag i min kommentar till det Ekeroths patetiska försök till vilseledning: 

"Men kära värld. Kent Ekerot verkar inte veta skillnad på invandrare och asylsökande. Och då ska ändå migration föreställa partiets hjärtefråga. Lite som en kristdemokrat som blandar ihop gud och påven.
    De siffror Billström hänvisar till är på pricken rätt. Totalt invandrade 103 059 personer under 2012, varav 20 462 svenskar. Naturligtvis behöver inte återvändande svenskar ansöka om uppehållstillstånd varför antalet svenskar i gruppen beviljade uppehållstillstånd är noll.

Vad tror man att man åstadkommer med den här typen av infantil hantering av uppgifter? Ingen med självaktning ställer sig framför en vaxduk med blå blommor och försöker vilseleda på detta sätt, om man inte tror att de man i första hand vänder sig till är så korkade att de går på det förstås.

Här redovisar migrationsverket invandring och utvandring för 2012 (Totalt invandrade 103 059 personer under 2012, varav 20 462 svenskar) : www.migrationsverket.se/info/2552.html

Migrationsverket har naturligtvis även statistik för flyktingar och beviljade asylansökningar."

Det finns inga efterblivna länder så jag kan omöjligen svara på dina frågor om sådana. I ett tidigare inlägg diskuterade jag några olika orsaker till att människor inte återvänder, men du hoppade helt över det i dina kommentarer så du kanske kan titta på det igen om du missade det.

"Det finns inget rasistiskt i detta forum" - Du går alltså i god för samtliga inlägg här *skrattar*
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 21:04:56 följande:
    Någon påstod att Kanada tog emot arbetskraftsinvandring enligt ett poängsystem, där utbildning och eftersökt kompetens självfallet ger högre poäng. Inte som Sverige alltså, där ett (fejkat) jobb som grönsaksskärare ger permanent uppehållstillstånd och tillgång till socialförsäkringssystemet, inklusive familjemedlemmar.

På det svarar du att Kanada visst även tar emot flyktingar. Inte ett ord om några villkor. Vilka naturligtvis finns.

Jag drar mig till minnes diskussioner med diverse fundamentalister här på FL. Svarar på halva frågan, svarar på en annan fråga, svarar med en motfråga, svarar inte alls.

Kanada tar även emot flyktingar och grundvillkoret är att de behöver skydd. Sorry att jag inte nämnde det. Trodde det var självklart för alla. Tilläggas kan att de villkor som naturligtvis finns inte inkluderar krav på ekonomi eller anställningsbarhet.

http://www.canadavisa.com/canadian-immigration-refugee-status.html

http://www.canadavisa.com/canadian-immigration-faq-refugee-status.html   

• nihka
    JTA skrev 2013-11-09 21:13:08 följande:
    Det är naturligtvis enklare att passa in och kunna göra rätt för sig i ett land vars språk och kultur är likt ens eget.

Jämför som sagt de 70 000 svenskar som jobbar i Norge (händelsevis i samband med konstaterade livstidskostnader för en grupp från ett land kulturellt avlägset land):

www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-som...

Visst. Det är enklare att passa in om språk och kultur är mer likt och mer jobb om språket och kulturen är mindre likt men eftersom det till syvende och sist handlar om hur mycket man är beredd att anstränga sig är det till stor del personbundet hur väl man lyckas till slut.

Tack för ditt intressanta bidrag om att det är lättare för en vuxen svensk att fungera på den norska arbetsmaknaden än en outbildad somalier som inte kan norska.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?