Varför hatar folk SD?
Philipsson skrev 2013-12-29 12:24:33 följande:
Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.
Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.
Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.
Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.
Jag äter mycket sill och potatis hemma, men beställer det ogärna på restaurang. Varför det liksom??? Jag reser utomlands för att uppleva något annorlunda, men finner det allt svårare (men absolut inte omöjligt) i och med likriktningen i världen.
Klart svensk kultur finns, men den har mixats fram över lång tid och har många influenser och så är det väl för i stort sett alla kulturer. Det är bara vi när vi är långt borta från andra kulturer som ser dem som så "rena" för vi buntar ihop såsom man inte gör på plats. En turist vill ofta till Scandinavia för att uppleva det typiskt skandinaviska - vad nu det är? Man buntar ihop oss på ett sätt vi själva inte gör. I stort sett inga skandinaver kallar sig skandinaver.
Mina tår krullar sig när jag ser en SDare i riksdagen iklädd folkdräkt och det är inte för att jag ogillar folkdräkter utan för att jag upplever att ett osympatiskt parti försöker torgföra sin politik genom att lägga beslag på den svenska kulturen och stöpa om den till något man inte kan dela med andra.