Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2013-12-29 12:24:33 följande:

Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.

Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.

Svensk kultur är så stark att man i både Italien, Spanien och övriga världen äter samma mat som hos oss. I Italien är man så tokig i den svenska favoriten varma mackan att man gett den ett inhemskt namn "pizza" Och hur många länder har inte snott det svenska konceptet med pyttipanna av rester för att inte tala om det "amerikanska" smorgasbord?Flört

Jag äter mycket sill och potatis hemma, men beställer det ogärna på restaurang. Varför det liksom??? Jag reser utomlands för att uppleva något annorlunda, men finner det allt svårare (men absolut inte omöjligt) i och med likriktningen i världen.

Klart svensk kultur finns, men den har mixats fram över lång tid och har många influenser och så är det väl för i stort sett alla kulturer. Det är bara vi när vi är långt borta från andra kulturer som ser dem som så "rena" för vi buntar ihop såsom man inte gör på plats. En turist vill ofta till Scandinavia för att uppleva det typiskt skandinaviska - vad nu det är? Man buntar ihop oss på ett sätt vi själva inte gör. I stort sett inga skandinaver kallar sig skandinaver.

Mina tår krullar sig när jag ser en SDare i riksdagen iklädd folkdräkt och det är inte för att jag ogillar folkdräkter utan för att jag upplever att ett osympatiskt parti försöker torgföra sin politik genom att lägga beslag på den svenska kulturen och stöpa om den till något man inte kan dela med andra.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 13:16:21 följande:
    Apropå svenskhet:

www.nimatown.blogspot.se/2013/12/darfor-finns...
    Det tycks vanligare att SDare upplever en nationaliteskris och håller med utlänningar om att vi i högre grad ska lika varandra.

Själv känner jag mig svensk och har inga problem med att identifiera mig med andra svenskar särskilt inte vid högtider som jul som vi firar för att minnas födelsedagen av en man från mellanöstern. Återigen till påsk ska vi samlas för att minnas hans död.

Det förvirrar mig inte det minsta. Jag är svensk och lever i en svensk kultur.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 14:03:06 följande:
    Picture or it never happened! ;)
    Döp om dig igen - det finns inga svenska apelsiner.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 14:55:14 följande:
    Och Naranjos betyder apelsinträd. Visst, jag kan döpa om mig. Funderar på min mammas flicknamn.

Analogt med gällande politiskt korrekt och miljöpartiets uppfattning är väl alla apelsiner svenska så snart de landat på svensk mark och hamnat i butik? Så, hur skall du ha det egentligen?
    Jag bry mig inte om vad du tar för namn bara du håller dig till ett namn, vilket gång, på gång, på gång... visat sig aldeles för svårt för dig.

Jepp. Apelsiner till jul är en "svensk tradition". Vi äter dem, har dem i ris a la maltan gör apelsinsås till maltan och dekorerar våra hem med dem både skivade och torkade samt hängandes i sidenband med nejlikor i.
    Däremot kallar vi dem inte för naranjas och de växer inte på naranjos. Så ska jag ha det egentligen.

Det förvirrar mig inte det minsta att vi har apelsiner till jul. Jag är svensk och lever i en svensk kultur.
  • nihka
    Missermajser skrev 2013-12-29 15:15:10 följande:
    En marknadsanpassad skola kommer att fungera så och skollagen formar sig så småningom efter marknaden istället för tvärt om skulle jag tro.

Det är dock inget försvar för det uppdiktade inlägget med skolrese exemplet som jag antar är orsaken till debatten.
    Tvärtom så är trenden en ökad insyn och kontroll av friskolor där man försöker träffa blocköverskridande överenskommelser. Friskolekommiténs betänkande var väl ett led i detta.

Ja, det uppdiktade skolreseexemplet var orsaken till att jag reagerade.
  • nihka
    Missermajser skrev 2013-12-29 15:34:19 följande:
    Bra skrivet fram till det att författaren verkar tro att enormt starka värderingar i sig utgör en stark identitet.
    Individer med jagsvaghet kan ge uttryck för mycket starka värderingar. Här faller SDs ide om nationalidentitet ordentligt.
    Värderingar är i en ständig process som formar identiteten genom samspelet människor emellan medan saker som traditioner, nationalism och religion är tänkta att vara statiska. Dom hjälper ingen att få någon identitet utan blir bara en fasad som döljer identitetslösheten.
    Att vi Svenskar är nyanserade och kan anpassa sig eller kompromissa istället för att gapa om nationalkultur är ett tecken på en stark identitet hos befolkningen tycker jag. 
    Så ser jag det också.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 16:12:16 följande:
    Dumheter. Har inga andra identiteter - jo förresten. På Flashback heter jag något annat., så också på Cornucopia och på DI. Menar du att det är ett problem för dig?

Hur ligger det till nu? Finns det svenska apelsiner eller inte? Var sker i så fall metamorfosen? Och när du ändå funderar på detta, när blir en kinesisk familj svensk, oaktat medborgarskap?
    Hahaha. Visst. Då får jag välkomna dig till FL och tråden som du har medverkat i sedan 25 december.

Jag skrev i inlägg 2134 "det finns inga svenska apelsiner" och det betyder att det inte finns några svenska apelsiner. Inte ens när de varit i Sverige en stund blir de svenska. En apelsin är till skillnad från en människa inte en utvecklingsbar individ.

En kinesisk familj blir väl aldrig kollektivt svensk, men individerna blir väl svenska när de känner sig svenska. När började du känna dig svensk?
  • nihka
    Velouria skrev 2013-12-29 16:30:00 följande:
    Du tänker ju utseendemässigt och det är ju skillnad mot nationalitetsmässigt.
    Visst gör hen det.

Att sedan tro att 1,5 miljarder människor (världens största befolkning) som bor på en yta som motsvarar Europas och som består av över 50 folkgrupper, och det är bara de officiellt erkända, skulle känna sig kinesiska från början är ju bara skrattretande.

Till det kommer alla "utlandskineser" som också kan immigrera till Sverige.

Ja, när blir en kinesisk familj svensk? Vi kan väl enas om 3 år och skriva det i partiprogrammet, och om det står där så är det ju sant Tomte
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 18:56:00 följande:
    Ca. tre och en halv månad efter min familj invandrade från Tibet efter att Dalai Lama inte längre ville ha oss där pga. våra sneda ögon och vår oförmåga att lära oss Tibetanska trots 10 år med TFI. (Tibetanska för invandrare). 

Jag tror emellertid att detta var svepskäl och att den egentliga orsaken var att de inte tålde lukten av svenskt snus och då specifikt Göteborgs Rapé. Nu kan hela familjen snusa som vi vill. Dock har vi märkt att snusfriheten endast gäller i Sverige trots den påstådda fria rörligheten av varor och tjänster inom EU. Konstigt.
    Så du levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet. Då får jag gratulera farbror till den intressanta upplevelsen.
  • nihka
    effemgea skrev 2013-12-29 19:39:19 följande:
    I dagens Filosofiska rummet diskuterades tillit mot bakgrund av mångkultur, minskad social rörlighet och nationell identitet, med mera.

Ett utmärkt exempel på att det våra grönsaker brukar kalla PK-media mycket väl kan ta upp kontroversiella synpunkter.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/300070?programi...
    Det låter ju fullständigt rimligt att desto mindre vi kan om varandra desto mer misstanksamma blir vi. Vi har ju uttrycket "Ta det säkra för det osäkra" och hur gör vi då med det osäkra...

Ja, det påstås regelbundet från SD-håll att det finns något som heter PK-media och att man där aldrig lyfter frågor som kritiskt diskuterar mångkultur och invandring.

Så kan det förstås verka om man enbart hänger på Avpissat och Fria Strider och tar det som står där som the truth, the whole truth and nothing but the truth.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?