Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-02-23 14:53:36 följande:
    Fanns det inga andra flickor som önskade bli Lucia men som inte blev det? Hur gick det för dem?
    Det var nog ingen risk. Några flickor blev valda mer än en gång...
    Mother cake
  • Velouria

Ursäkta, mellanstadiet också. Alltså under hela låg- och mellanstadiet var det samma - att utländska flickan aldrig fick vara Lucia.

Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:55:42 följande:
    Ja. Körledaren berättar det. Och hon berättar ju också att hon själv var tveksam. Men att hon inte gärna kunde säga rakt ut att hon INTE tyckte att det var lämpligt med en mörkhyad lucia. Och så körde de på...
    Aha, okej. 

Jag tycker att det är lustigt att hon tyckte att det var olämpligt att Astrid blev Lucia. 
    Jag tycker i övrigt att det är lustigt att det alltid är en etnisk svensk som måste vara Lucia.

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Och ändå utses för det mesta en blond, etnisk svensk tjej ut som Lucia. Så, om det nu är så att en svensk tjej ska få gestalta Lucia, som i själva verket inte ens var svensk, så är det heller inget fel i att en icke-svensk tjej ska få gesta Lucia.
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:59:23 följande:
    Ja, livet är orättvist. Det är en bra lärdom för barn. Men jag hoppas att du bara hittar på den där historien för det låter inte riktigt friskt att som vuxen ha problem för att hon blev Lucia som barn.
    Nej, det är inte livet som är orättvist, det är vi människor som är orättvisa. Och nej, jag hittar inte på. Historian är sann och denna tjej pratar ibland om hur orättvist det var mot henne enbart pga henne härkomst. Hon är frisk som människa.
    Mother cake
  • Velouria

Men du Gert, skulle du rycka på dina axlar om ditt barn blev mobbat? Att det skulle vara en bra lärdom för ditt barn?
    Obestämd

Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:09:19 följande:
    Jag skulle lära mitt barn att livet inte alltid är rättvist och att människor kan vara orättvisa ibland. Jag hade även förklarat för henne att alla inte kan bli Lucia.
    De flesta är nog så kloka att de kan förklara för sina barn att det finns korkade och orättvisa människor här i livet, men skulle du sitta och titta på om ditt barn aktivt blev mobbat i skolan??
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:09:19 följande:
    Jag skulle lära mitt barn att livet inte alltid är rättvist och att människor kan vara orättvisa ibland. Jag hade även förklarat för henne att alla inte kan bli Lucia.
    "Varför, mamma?"
    "Jo, för att du är mörkhyad. Sånt är livet".

Shit, vilken förklaring. Snacka om att vara passiv inför rasism.
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:15:05 följande:
    Den som ser rasism i allt kan inte ha det lätt. Tycker du att Tintin är rasist och att lakritsgodis är rasistiskt?
    Nej, det är sant. Den som ser rasism i allt har det inte lätt. Håller med där. Men när det är uppenbara fall, där ursprunget är grunden för behandlingen av en människa? Ska man blunda för det då?

Och den som baserar sin åsikt om folk på deras ursprung kan ju inte ha det lätt heller. Det bästa vore ju om man överkom sitt fokus på härkomst och såg till människan istället. Vad tycker du om det?
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:17:41 följande:
    Sex år alltså. Så högst sex olika flickor kunde vara, och eftersom du säger att vissa blev valda flera gånger, så var det bara tre eller fyra flickor som fick vara. Och hur många flickor var de i klassen? 10-15 bör de ha varit. Då ser jag inte att det handlar om att ETT barn har utsatts för negativ särbehandling, faktiskt.
    Men förstår du inte??? Hon var aldrig ett alternativ!!
    Mother cake
  • Velouria

Jag tar en paus från tråden nu. En dusch sitter mycket bättre känner jag.

Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?