sjuttiofemman skrev 2014-02-19 22:48:25 följande:
Det roliga är att jag har inte för vana att generalisera över sverigedemokrater. Någon enstaka gång har jag gjort det för att påvisa hur fel det är att resonera så när nån ärkerasist varit inne här i forumet och spritt sin dynga.
Men kommentera gärna mitt inlägg en bit upp om att Sd inte anser att Zlatan är svensk.
Jag tror inte att man kan förstå det ständiga käbblet från sverigedemokrater om att Zlatan inte är någon riktig svensk om man inte utgår från att en orimligt stor del av sverigedemokratens tankeverksamhet upptas av definitionsfrågor kring vem som ska betraktas som svensk - eller snarare vem som inte är det.
Och just i synen på svenskhet märker man att SD av idag är intimt knutet till föregångare som BSS.
Det var inte så himla längesen partiets rasideolog, Mattias Karlsson, förde fram tankar på att rangordna befolkningen. Till den förnämsta gruppen skulle infödda svenskar som är lojala med svenskheten höra. Därefter fanns det en andraklassens grupp som skulle bestå av assimilerade och lojala invandrare, och sedan den tredje gruppen -bottenskrapet, det vill säga icke assimilerade invandrare.
Man kan notera att en invandrare aldrig skulle kunna bli en riktig svensk enligt modellen samt att illojala etniska svenskar skulle kunna degraderas ner till invandrarstatus.
Jag tror jag måste läsa principprogrammet för att se om det finns några spår kvar av Karlssons apartheidsystem eller om det är helt dolt av PK-floskler.
Här är en länk till en debattartikel som behandlar rasismen inom SD utifrån partiets tankar på att göra en apartheidstat av Sverige.
www.dn.se/debatt/sds-nya-ideologiska-etikett-andrar-inte-partiets-politik/