Tom Araya skrev 2015-03-19 20:13:56 följande:
Men du har fel.
Om jag sätter värde 14 på sak X1 och värde 10 på sak X2 så värderar jag.
Om jag väljer apelsiner istället för äpplen idag så värderar jag inte, för jag kan tycka precis lika mycket om apelsiner och äpplen, det är inte grunden för mitt val.
Om du konstaterar att en vän, partner eller kollega inte är kompatibel med dig så är det ett konstaterande och inte en värdering. Det säger inte om du eller den andre är värd mer eller mindre eller om det ens finns en skillnad i värde.
nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?
Att olika kulturer finns representerade inom nationens gränser är inte vad mångkultur betyder. De som gör skillnad i begreppen (alla gör inte det) brukar kalla det du menar för kulturell pluralism.
Multikulturalism är en politisk inriktning som strävar mot mångkultur eller multikultur.
Mångkultur är när fler kulturer lever sida vid sida och ingen särskild kultur har utpräglad makt, eller alla har makt och inflytande.
Man pratar ibland om USA, Canada och Australien som mångkulturer, men i själva verket har de en kultur som präglar samhället,vilket för Australien och USA är den anglosaxiska kulturen och i Canada en egen mix av europeisk och anglosaxisk kultur. I dessa fall är nationalstaten skapad runt denna mix av kultur så att den har blivit landets egen.
I de flesta andra fall där kulturer försökt leva sida vid sida inom samma gränser har det lett till konflikter och ofta inbördeskrig. I nordamerika ledde dessa konflikter till att man gjorde upp i strid först vilken kultur och värderingar som skulle råda, innan man fick det USA man har idag.
Som jag tidigare skrev: att du är född i Afghanistan, pratar ett annat språk hemma och med landsmän, är katolik eller äter falafel till middag som bofast i Sverige är inte vad som skapar mångkultur, mycket av detta kan du faktiskt göra även som svensk.
1. Det finns studier som visar att en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter.
2. Jag anser att det är svensk kultur som ska ena oss i Sverige, det är de värderingarna vi ska leva efter, oavsett om du är född i Sverige, Finland, Chile eller Somalia. Så länge man följer det är etnicitet inget problem.
Tänk dig själv hur svensk demokrati, frihet och jämlikhet skulle påverkas om kultur med annan syn skulle få mer inflytande...
Hur skulle det påverka klimatet för kvinnor, människor med avvikande sexuell läggning, olika religiösa trosinriktningar, människor med olika kulturell och etnisk bakgrund?
Hur mycket text behöver du producera för att försöka dölja det faktum att allt man TYCKER är en värdering och inte fakta. Två människor ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Två kulturer ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Jag till exempel TYCKER att du och jag är inkompatibla medan det säkert finns någon som TYCKER att vi borde gå mycket bättre ihop än vad jag gör med min vän från X-land, men ändå är det inte så. Jag känner mig väsensskild från dig men TYCKER jag går riktigt bra ihop med henne.
Du blandar ihop värderingar med att värdera, dvs sätta en prislapp.
"en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter" - jepp, som direkt ur SDs partiprogram. Jag TYCKER du är kompatibel med SD, men detta TYCKANDE står förstås inte på någon vetenskaplig grund. Det är bara det ni säger som låter alltför lika i mina öron.
Jag använder mångkultur i bemärkelsen fler/många kulturer. Nej, ett land behöver inte sakna en dominerande kultur i bemärkelsen större än någon av de andra för att räknas som mångkulturell.