Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-12-29 14:08:37 följande:
    Döp om dig igen - det finns inga svenska apelsiner.
    Och Naranjos betyder apelsinträd. Visst, jag kan döpa om mig. Funderar på min mammas flicknamn.

Analogt med gällande politiskt korrekt och miljöpartiets uppfattning är väl alla apelsiner svenska så snart de landat på svensk mark och hamnat i butik? Så, hur skall du ha det egentligen?
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 15:14:36 följande:
    Jag bry mig inte om vad du tar för namn bara du håller dig till ett namn, vilket gång, på gång, på gång... visat sig aldeles för svårt för dig.

Jepp. Apelsiner till jul är en "svensk tradition". Vi äter dem, har dem i ris a la maltan gör apelsinsås till maltan och dekorerar våra hem med dem både skivade och torkade samt hängandes i sidenband med nejlikor i.
    Däremot kallar vi dem inte för naranjas och de växer inte på naranjos. Så ska jag ha det egentligen.

Det förvirrar mig inte det minsta att vi har apelsiner till jul. Jag är svensk och lever i en svensk kultur.
    Dumheter. Har inga andra identiteter - jo förresten. På Flashback heter jag något annat., så också på Cornucopia och på DI. Menar du att det är ett problem för dig?

Hur ligger det till nu? Finns det svenska apelsiner eller inte? Var sker i så fall metamorfosen? Och när du ändå funderar på detta, när blir en kinesisk familj svensk, oaktat medborgarskap?
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 16:44:58 följande:
     När började du känna dig svensk?
    Ca. tre och en halv månad efter min familj invandrade från Tibet efter att Dalai Lama inte längre ville ha oss där pga. våra sneda ögon och vår oförmåga att lära oss Tibetanska trots 10 år med TFI. (Tibetanska för invandrare). 

Jag tror emellertid att detta var svepskäl och att den egentliga orsaken var att de inte tålde lukten av svenskt snus och då specifikt Göteborgs Rapé. Nu kan hela familjen snusa som vi vill. Dock har vi märkt att snusfriheten endast gäller i Sverige trots den påstådda fria rörligheten av varor och tjänster inom EU. Konstigt.
  • Naranjos
    Missermajser skrev 2013-12-29 18:02:02 följande:
    Sätter du nationell identitet på potatisen med som växer i stort sett var som helst men är importerad för länge sedan avlidne Alströmer?
    Odlar jag en tomat i Peru och en i Sverige så kan jag bara äta den svenska ihop med löksillen eller?

Jag tycker inte SDare eller främlingskritiska behöver identifiera sig med grönsaker även om det är svårt med identiteten. 
    Jag lägger inga aspekter på var, när och hur du inmundigar dina egenhändigt odlade tomater. Det vore en allt för stor inskränkning av den personliga friheten. Dock skulle jag nog vilja avråda från tomat tillsammans med löksill, men du gör som sagt hur du vill med den saken. Föreslår hellre den här:  www.altia.se/se/press/pressmeddelande/o.p.+anderson+single+barrel? (Det kan eventuellt vara svårt för dig att följa länken eftersom man måste bekräfta att man är över 20 år. Men du får väl ljuga).
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 20:09:25 följande:
    Så du levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet. Då får jag gratulera farbror till den intressanta upplevelsen.
    Ja, som sagt, hade det inte varit för snuset så….
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 21:12:25 följande:
    Om farbror levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet så började farbrors sejour där senast 1949 eftersom Dalai Lama flydde Tibet 1959 och har sedan dess levt i exil i Indien. Det var intressant att höra om farbrors upplevelser.
    Pfft. Dalia Lamas (den nuvarande alltså) tentakler sträcker sig fortfarande in i Tibet. För snusare är det rena rama Nordkorea.
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 22:37:30 följande:
    Han bestämmer då rakt inte vem som får bo där eller inte och kan inte ens ordna en plats åt sig själv under vad som anses vara acceptabla förhållanden. Pfft.

Den här lilla utvikningen visar bara prov på att när SDare här i tråden medvetet eller omedvetet hittar på stories håller de inte för någon närmare granskning. 
    Men tänk om jag är en Tibetan "in disguise" då? Cool
  • Naranjos

För att bli lite mer seriös kan vi kanske diskutera följande lilla historia:

www.svt.se/nyheter/sverige/papperslosa-barn-far-ekonomiskt-stod-i-malmo

Undrar vad det finns för lagstöd för det här påhittet? Alltså enbart citatet nedan borde vara självförklarande:
    MALMÖS DEFINITION AV PAPPERSLÖSA

Med papperslös avses en person som befinner sig i Sverige utan tillstånd. I denna grupp ingår personer som har fått ett utvisningsbeslut, personer vars uppehållstillstånd har löpt ut eller återkallats och personer som aldrig har sökt något uppehållstillstånd.

---------------------------
    Hjälpa riktiga flyktingar dvs. personer med uppehållstillstånd på grund av flyktingstatus är rätt och riktigt men har man fått avslag i tre instanser måste man lämna landet och inte uppmuntras att stanna kvar anser nog de flesta.
  • Naranjos
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 21:25:54 följande:
    Men det som irriterar mig mest är att ingen av dom har kommit med ett enda argument för, det handlar enbart om att picka på inlägg som skrivits. Helst förlöjliga andra och nedvärdera- vissa så långt att de kallar 10% av alla väljare för "grönsaker" för de inte har samma åsikt som de. 

Andra påstår att tex jag inte borde ha Svenskt medborgarskap för min svenska är otillräcklig detta av anledning att jag anser att krav på att behärska språket borde definitivt vara ett kriterium för att bli Svenskmedborgare. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?